سهم میدان نفتی آغاجری همچنان در بخاری‌ها می‌سوزد

سهم میدان نفتی آغاجری همچنان در بخاری‌ها می‌سوزد

خبرگزاری تسنیم: شواهد و قرائن نشان می دهد که تزریق گاز ترش برای نگهداشت تولید نفت از میدان نفتی آغاجری که به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان نیمه نخست امسال، ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب در روز بود به حداقل رسیده و یا حتی متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، میدان نفتی آغاجاری که در 90 کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار دارد یکی از میادین قدیمی نفت ایران است. این میدان نفتی که در سال 1315 کشف و در سال 1317 به بهره برداری رسیده برای حفظ تولید نفت نیازمند اعمال روش های ازدیاد برداشت با تثبیت فشار مخزن است.

برای اینکار، تزریق گاز به مخزن آغاجری در برنامه قرار گرفت و با بهره برداری از خط پنجم سراسری انتقال گاز، کار انتقال و تزریق گاز تولیدی فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی به این میدان نفتی در ابتدای سال 88 آغاز شد.

تزریق گاز به این مخزن نفتی که با روزانه 10 میلیون مترمکعب آغاز شده بود می بایست در زمان کوتاهی به 56 میلیون مترمکعب در روز که بیش از نیمی از ظرفیت نهایی تولید گاز از مخزن فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی است برسد اما در طول 5 سال گذشته هیچ گاه به این رقم نرسید.

در پایان دولت گذشته نخستین واحد از پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی آماده افتتاح شد اما چون تولید از بخش دریایی این فاز محقق نشده بود، با ساخت خط لوله ای 32 اینچی به طول 7 کیلومتر، گاز فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی به این پالایشگاه انتقال یافت.

هم اکنون دو واحد شیرین سازی پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با ارسال 28 میلیون مترمکعب گاز تولیدی از فازهای 6، 7 و 8 در مدار بهره برداری است. همچنین دو واحد شیرین سازی پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی نیز با ارسال 28 میلیون مترمکعب گاز تولیدی از فازهای 6، 7 و 8 در مدار بهره برداری قرار دارد. یک واحد شیرین سازی پالایشگاه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی نیز با انتقال روزانه 14 میلیون مترمکعب گاز از فازهای 6، 7 و 8 در حال راه اندازی است. 

از مجموع ظرفیت 104 میلیون مترمکعبی تولید گاز در فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی، 70 میلیون مترمکعب به پالایشگاه فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 ارسال می شود و بقیه به پالایشگاههای فجر جم و بیدبلند یک منتقل می شود.

شواهد و قرائن نشان می دهد که تزریق گاز ترش برای نگهداشت تولید نفت از میدان نفتی آغاجری که به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان نیمه نخست امسال، 15 تا 20 میلیون مترمکعب در روز بود به حداقل رسیده و یا حتی متوقف شده است و گازی که باید برای تولید نفت به این میدان قدیمی تزریق می شد اکنون شیرین سازی شده و در بخاری واحدهای مسکونی می سوزد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه