هاشمی: کسانی که در مورد فدراسیون تیراندازی خودشان را به خواب زده‌اند را نمی‌توان بیدار کرد

هاشمی: کسانی که در مورد فدراسیون تیراندازی خودشان را به خواب زده‌اند را نمی‌توان بیدار کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس فدراسیون تیراندازی با حضور در خبرگزاری تسنیم و اشاره به موفقیت‌های این رشته در سال‌های اخیر گفت: کسانی که مقابل این موفقیت‌ها خودشان را به خواب زده‌اند را نمی‌توانیم بیدار کنیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، سید مهدی هاشمی اخیرا در انتخابات ریاست فدراسیون تیراندازی و پس از رقابتی فشرده موفق شد دوره ریاستش بر این فدراسیون را تا 4 سال آینده تمدید کند و برنامه‌هایش برای یکی از مدال‌آورترین رشته‌های ورزشی کشور را تداوم بخشد.

وی که نمایندهٔ  مردم تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عمران و عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی است با حضور در خبرگزاری تسنیم ضمن بازدید از بخش‌های مختلف در خصوص رشته تیراندازی و مسائل مختلف آن پاسخگوی سوالات مطروحه بود. مشکلات موجود در بخش سلاح و مهمات، تاخیر وزارت ورزش در صدور احکام رئیس و هیئت رئیسه فدراسیون تیراندازی و بحث بودجه ورزش کشور از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی ما با هاشمی بود که در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: شما همیشه معتقد بوده‌اید که تیراندازی یک ورزش کاملا متفاوت با سایر رشته‌های ورزشی است. جدا از تاکید اسلام به آموزش این ورزش، چه دلایل دیگری برای خاص بودن تیراندازی دارید؟

یکی از ابزارهای حفظ استقلال ما تیراندازی بوده است. به فرمایش  آیت‌الله حائری شیرازی ما 2 نوع ورزش داریم؛ یکی ورزش استقلالی و یکی استعماری که تیراندازی از جمله ورزش‌های استقلالی است و به استقلال و آزادی کشور کمک می‌کند.

ویژگی و مزایای دیگری نیز در تیراندازی  وجود دارد از جمله ویژگی‌ها این است که تیراندازی از ورزش‌هایی است که بانوان ما می‌توانند تمام قد و بدون محدودیت در آن شرکت کنند. در این رشته زنان و مردان در کنار هم می‌توانند تمرین کنند. درست است که معمولا فضای جداگانه دارند ولی اگر در کنار هم باشند هم مانعی وجود ندارد. محدودیت سنی نیز در این رشته وجود ندارد و از خردسال و کهنسال می‌توانند در آن شرکت کنند به علاوه در این رشته محدودیت جسمی نیز وجود ندارد و هر کسی با هر قد و وزنی می‌تواند به آن بپردازد.

این ورزش به قدرت تصمیم‌گیری و مدیریت افراد کمک و هدف‌گذاری و اولویت‌بندی زمان را در شما ایجاد می‌کند. اساتید حوزه علمیه در مسابقات ما شرکت کردند که خبر آن تا چند روز جزو اخبار «تاپ» و مهم «بی بی سی» بود. تیراندازی یک ورزش خانوادگی است. ما یک تور تفریحی برای مدیران داریم چون آنها کمتر وقت خود را در کنار خانواده هستند و می‌توانند در کنار خانواده در این تمرینات شرکت کنند و ضمن آموزش تیراندازی در مسابقات خانوداگی شرکت کنند.

تسنیم: گویا تیراندازی از جمله ورزش‌هایی است که شرط‌بندی در آن حلال است.

بله، در این ورزش شرط‌بندی حلال است و ما اخیرا باز هم از مقام معظم رهبری در این خصوص استفتاء گرفتیم و ایشان مجاز بودن آن را تاکید و تائید کردند. آیت الله حائری شیرازی با شرط‌بندی وارد فدراسیون تیراندازی شدند. وقتی وی را به فدراسیون دعوت کردیم، گفتند اگر رئیس فدراسیون از من برد عضو هیئت رئیسه فدراسیون می‌شوم و اگر نبرد نمی‌آیم. وقتی وارد فدراسیون شدند، گفتند که اول تیراندازی کنیم تا تکلیف خود را بدانیم. من اصرار کردم که با دبیر فدراسیون مسابقه بدهند چون مدت‌ها بود که دست به تفنگ نشده بودم اما بنابر اصرار ایشان مسابقه دادم  و در نهایت خودشان را با 2 اختلاف امتیاز به من بازاندند.

ما سر 50 هزار تومان شرط‌بندی کرده بودیم. بعد از پایان مسابقه اصرار کردند و این پول را به من دادند و گفتند می‌دانید من این پول را کجا خرج می‌کنم؟ آیت الله حائری شیرازی گفتند پول شرط‌بندی تیراندازی از معدود پول‌هایی است که من به خانه می‌برم و آن را بین افراد خانواده و به نسبت سن تقسیم می‌کنم.

تسنیم: تیراندازی در بازی‌های آسیایی عملکرد قابل قبولی داشت. مهم‌ترین در موفقت این رشته چه بوده است؟

یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت فدراسیون تیراندازی در ابعاد مختلف و اینکه مسائل و مشکلات موجود در کشور نتوانسته بر موفقیت‌ها تاثیر چندانی داشته باشد این است که ما بر محور و اساس برنامه حرکت کردیم. ما با مطالعاتی که انجام دادیم با برنامه‌ای که با استفاده از نخبگان ورزشی و ارزشی تهیه شده در مسیر برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت خود حرکت کرده‌ایم و بر این اساس توانسته‌ایم یک حرکت هماهنگ و نتیجه‌بخش را داشته باشیم و این موفقت‌های پی در پی را به دست بیاوریم. این نتیجه یک کار تیمی است و دیدید که پیش‌بینی‌هایی که داشتیم بیش از 85 درصدش محقق شد.

مسائل و مشکلات موجود در داخل و خارج از کشور برای ما مشکلاتی را ایجاد کرده است اما ما با وجود این مشکلات نتایج قابل قبولی گرفتیم. از ابتدای تیراندازی تا 6 سال پیش مجموعا یکی، دو مدال برنز در این رشته داشتیم اما از 6 سال پیش تا امروز بیش از 200 مدال کسب کردیم و این علاوه بر سایر موفقیت‌های این رشته است. اگر ما در افق 1404 تصمیم داشتیم به قطب برتر و فدراسیون اول در ‌آسیا از نظر علم و فناوری تبدیل شویم  امروز در سال  1393 این خواسته را محقق کردیم و بسیار زودتر از پیش‌بینی‌ها اتفاق افتاد.

زمانی ما به عنوان دومین آکادمی فدراسیون تیراندازی دنیا مجوز گرفتیم که در کل دنیا 30 سال بود صرفا یک آکادمی در فنلاند وجود داشت و تمام دنیا برای دوره آموزشی به آنجا اعزام می‌شدند و ما هر چند سال یک بار با کلی مشکلات می‌توانستیم یک نفر را اعزام کنیم اما الان این آکادمی را 3 سال است که میزبانی می‌کنیم و در رقابت با چین و کره و هندوستان این میزبانی را گرفتیم. الان 5،6 آکادمی در دنیا راه اندازی شده اما زمانی که ما این مجوز را گرفتیم، موفقیت بزرگی بود و دلیل آن این بود که با بسترها و ظرفیت‌های حداقلی انتظارات را برآورده کردیم.

این نتایجی که امروز به دست آمده ناشی از یک کار مستمر و با برنامه و جمعی بوده و نتیجه‌اش نشانگر این است که برنامه‌ها درست تهیه شده و نتایج منطبق بر پیش‌بینی‌ها بوده است. بحث کسب سهمیه المپیک و کسب مدال در گوانگژو و اینچئون هم در برنامه‌های ما وجود داشت که محقق شد. در برنامه‌های ما یک سری پیش‌بینی‌ها بود ولی برخی این باور را نداشتند که ما می‌توانیم آنها را محقق کنیم و آن را برنامه‌های خیالی و بلندپروازانه می‌دیدند. اگر بخواهیم عوامانه نگاه کنیم با توجه به دستاوردها از مسابقات می‌توان گفت این فعالیت و این مجموعه موفق بوده است یا نه؟ ما حداقل‌های عوامانه  را نیز محقق کردیم و در واقع حجت را تمام کردیم، حالا اگر کسی خودش را به خواب زده باشد مطمئنا نمی‌توانیم بیدارش کنیم ولی اگر بیدار باشد متوجه آن خواهد شد.

تسنیم: حکم ریاست شما و اعضای هیئت رئیسه فدراسیون تیراندازی با تاخیر به امضا رسید. آیا این مسئله در عملکرد شما تاثیر داشت؟

نمی‌دانم چرا و به چه دلیل بعضی مواقع خود تحریمی داریم وبرای خودمان مشکل ایجاد می‌کنیم. یکی از این مشکلات که خودمان ایجاد کرده‌ایم همین بحث هیئت رئیسه است. هیئت رئیسه ما تفاوت آن‌چنانی نسبت به گذشته نداشت. سیر صدور حکم رئیس فدراسیون خودش 2 ماه طول کشید که جای تأمل دارد. در فدراسیون تیراندازی 2 دوره ثبت‌نام انجام شد و یک سال انتخابات طول کشید، بعد می‌بینیم که صلاحیت‌ها باز هم  بررسی می‌شود.

ما فکر می‌کردیم صدور احکام هیئت رئیسه همراه رئیس است و تأخیر امضای حکم رئیس به خاطر این است که هیئت رئیسه بررسی نشده ولی بعد از صدور حکم رئیس هم احکام هیئت رئیسه صادر نشد. این موضوع مدتی در حال پیگیری بود و من معتقدم که این تعویق کار عوامل داخلی بود که کار ما را با تاخیر رو به رو کرد، در امور جاری فدراسیون اختلال ایجاد کرد و باعث شد جلسات هیئت رئیسه و مجمع به تاخیر بیفتد.

خزانه‌دار فدراسیون ما حکم نداشت و نمی‌توانست امور بانکی را انجام دهند در صورتی که همه منتخب مجمع  بودند و صلاحیت آنها بررسی شده بود. وزارت ورزش در مورد اعضای هیئت رئیسه پیشنهادی به ما نداد. متاسفانه یک سری بروکراسی‌های غیرمتعارف و بی‌سلیقگی و یا یدسلیقگی‌های شخصی وجود داشت که باعث شد احکام با تاخیر صادر شود. وزیر شخصا چند بار بر این موضوع تاکید کرد و این نشان می دهد انضباط خاصی آنجا حاکم نیست و عنصر و یا عناصری می‌توانند دستور وزیر را با تاخیر رو به رو کنند. دیدیم که با تاخیر 50 روزه در صدور حکم رئیس فدراسیون چیزی عوض نشد و رئیس تغییر نکرد، تنها اتفاقی که افتاد این بود که شبهه ایجاد شد. امیدوارم این اشکالاتی که کار را دچار خدشه و خلأ و با تردید رو به رو می کند برطرف شود تا سایر بخش‌ها هم از این بابت دچار نقصان نشوند.

تسنیم: رشته تیراندازی مدت‌هاست که به واسطه تحریم‌ها با مشکل تامین سلاح و مهمات رو به رو است. چه برنامه‌هایی برای حل این مشکل دارید؟

بحث سلاح و فشنگ در راستای  تحریم ناجوانمردانه‌ای است که به ایران تحمیل شده و من فکر می‌کنم بخش عمده تحریم‌ها نشان‌دهنده نهایت حماقت غربی‌هاست چون آنها با اعمال تحریم‌ها موجب شدند سرعت ما در استقلال و خودکفایی افزایش پیدا کند. تحریم‌ها ممکن است در کوتاه مدت مشکل‌ساز باشد ولی در بلندمدت سازنده بوده، هست و خواهد بود. اینکه می‌گویم نهایت حماقت دلایل روشنی برای آن وجود دارد. مثلا چه توجیه امنیتی یا اقتصادی و اجتماعی در تحریم اسلحه و مهمات ورزشی وجود دارد که آنها به این حربه متوسل شده‌اند و این نشانه کوتاه فکری‌شان است.

در موضوعات غیرنظامی برای ما تحریم ایجاد کرده‌اند. اینکه در بخش باری و مسافربری هوایی برای ما تحریم ایجاد می‌کنند جز تنفر مردم  از حاکمان استعمارگر غرب چیز دیگری ندارد. اینکه جان هموطنان ما را در معرض خطر قرار می‌دهند موجب نفرت مردم از آنها و همبستگی بیشتر در جامعه و خودکفایی می‌شود، حتی در مسائل ورزشی.

ما در این راستا تلاش کردیم تولیدات داخلی داشته باشیم. ما در زمان جنگ و دفاع مقدس دیدیم که این تحریم‌ها کارساز نبود، حالا که امکانات بهتر از گذشته است. ما تولید مهمات ورزشی را در کشور شروع کردیم و این تولیدات در حد کیفیت بالا بود و کنفدراسیون آسیا این نوع مهمات را برای استفاده در مسابقات آسیا تائید کرد اما در مهمات‌سازی چون مصرف این مهمات آن قدر نیست که خط تولیدی به آن اختصاص داده شود و به لحاظ اقتصادی به صرفه نبود، آن را متوقف کرد و ما در تلاشیم تا توسط بخش خصوصی و مهمات‌سازی یا خط تولید با ظرفیت پایین و یا مقطعی را برای تامین نیاز خود راه‌اندازی کنیم. این افت و خیز موجود در مصرف و تولید اشکالاتی را در تامین مهمات ایجاد کرده است. بخشی از مهمات لازم در بخش قهرمانی است که با تامین منابع ارزی حل خواهد شد و بخشی به تحریم‌ها بر می‌گردد که انشالله تا پایان سال این مشکلات نیز بر طرف خواهد شد.

تسنیم: شما عضو فراکسیون ورزش هستید. در خصوص بودجه ورزش کشور پیش‌بینی‌تان چیست؟ آیا ممکن است این بودجه افزایش داشته باشد؟

من متأسف و متأثرم که اعلام کنم دولت جایگاه ورزش را آن طور که باید و شاید نشناخته است. این مربوط به بخش‌های هم‌تراز و بالا دستی وزارت ورزش است چرا که ورزش علاوه بر سلامتی، نشاط  را در جامعه ترویج و تقویت می‌کند و موجب می‌شود تا آستانه تحمل جامعه برای پذیرش مشکلات دیگر افزایش یابد.

بخش قابل توجهی از بودجه ورزش ما ارزی است و این بودجه نه تنها با افزایش ارز افزایش نیافته بلکه کاهش یافته است. بودجه‌ای که به مجلس رفته حتی کمتر از هزینه سال قبل است و نشان می‌دهد جایگاه ورزش یا شناخته نشده و یا مورد توجه نبوده و توجهی هم به نظر مجلس نشده است چون در دوره قبل در مجلس که بودجه پیشنهاد داده می‌شد با رشد قابل توجهی رو به رو بود. دولت باید به نظر فراکسیون ورزش احترام می‌گذاشت و بودجه مناسب‌تری در اختیار ورزش همگانی و قهرمانی قرار می‌داد تا سلامت را در جامعه تقویت کند و نشاط جامعه را بالا ببرد.

اساسا سهم ورزش در کشور ما ناچیز است و افزایش چند برابری آن هم  قابل قیاس با سایر بخش‌ها نیست. بودجه ورزش در کل کم پیشنهاد شده و کمک به این ورزش حداقلی است و این ناشی از عدم شناخت و بی‌سلیقگی است، البته با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، کمیسیون عمران مجلس 4 مصوبه در خصوص ورزش و توسعه آن را برای تائید در صحن علنی مجلس تنظیم کرد که در صورت تصویب آن در مجلس بخشی از منابع مالی ورزش کشور تأمین خواهد شد. این مصوبات قبل از ورود به صحن مجلس در کمیسیون تلفیق مطرح خواهد شد تا نمایندگان این کمیسیون درصورت لزوم نظرات خود را به آن اضافه کنند.

تسنیم: این روزها خبری مبنی بر دستگیری یک مدیر ستادی در وزارت ورزش منتشر شده است.

من در جریان جزئیات موضوع نیستم و نمی توانم بگویم اتفاقی که در وزارت ورزش رخ داده تنها در این سازمان است و در سایر سازمان‌ها نیست و این ضعف نظارتی بوده است. البته باید توجه جدی و اساسی بشود و باید عبرت گرفته شود تا تکرار نشود و نباید دلیلی باشد تا حداقل‌های موجود نا‌دیده گرفته شده و تخریب شود.

تسنیم: خبر جدایی مرضیه اکبرآبادی از فدراسیون تیراندازی تا چه حد صحت دارد؟

خانم اکبر آبادی مدتی است درخواست داشت تا تغییری در جایگاهش ایجاد شود. وی همواره در زمان معاونت در وزارت ورزش حمایت لازم را داشتند، ما هم این موضوع را پذیرفتیم ولی در خصوص جایگزین به نتیجه نرسیده‌ایم و تا زمانی که جایگزینی مشخص شود همکاری وی با ما ادامه دارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon