استراتژی ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور تدوین شود


استراتژی ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور تدوین شود

خبرگزاری تسنیم: معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه برنامه ارزشگذاری کتابداران در دستور کار قرار دارد، گفت: استراتژی جدید ترویج فرهنگ کتابخوانی با مشارکت تمام نهادها در کشور تدوین شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، حجت الاسلام سید محمدرضا واحدی صبح امروز در مراسم معرفی مدیرکل کتابخانه‌های گیلان با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی در سراسر دنیا یک نهاد اجتماعی بسیار با اهمیت است که از آن به عنوان دانشگاه مردم یاد می‌شود، اظهار کرد: این نهاد مرکز فرهنگی برای همه اقشار جامعه است.

وی کتابخانه‌ها را برای توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در جامعه یک مبنا و کارگاه اجتماعی دانست و افزود: استقلال سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مترادف بر یک مبنا و آن استقلال فرهنگی است و اگر استقلال فرهنگی نباشد استقلال سیاسی زمینه‌ای برای تحقق ندارد.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ایران را کشوری با شاخصه فرهنگی عنوان کرد و گفت: پرچم ایران پرچم فرهنگ است و خدمتگذاران عرصه فرهنگ در کتابخانه‌ها باید به این امر توجه داشتنه  باشند.

واحدی با بیان اینکه در کشور سه هزار و 177 باب کتابخانه وجود دارد و روز به روز به آمار اعضا، امانت‌گیری‌ها و احداث‌ها افزوده می‌شود، تصریح کرد: ما نه تا استانداردهای جهانی و منطقی بلکه تا استانداردهایی که کشور برای خود تعریف کرده فاصله داریم و رسیدن به این شاخص عزم ملی را طلب می‌کند.

وی با بیان اینکه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی شاخص‌های مطالعه در کشور استانداردسازی نشده است، گفت: این آمار سهل‌انگاری است که روزنامه، پیامک و گروه‌های مجازی را در آمار مطالعه قرار دهیم تا سرانه بالا رود با این کار تنها خود را گول می‌زنیم، مطالعاتی که در صفحات اجتماعی نوعا مستند نیستند و به قول جوانان امروز کپی و پیست هستند، این مطالعه‌ای نیست که انسان را به کمال فرهنگی برساند این از نظر نهاد فرهنگی کتابخانه‌ها مطالعه محسوب نمی‌شود.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه ما در رواج کتابخوانی که در شأن جمهوری اسلامی ایران که ادعای فرهنگ جهانی انتظار و تشکیل حکومت جهانی اسلامی را دارد بسیار فاصله داریم، گفت:برای رسیدن به این جایگاه به یک عزم ملی نیاز داریم و باید در تدوین یک استراتژی جدی همه ارگان‌ها در آن تکلیف خود را در تدوین این فرهنگ بدانند تنظیم شود.

واحدی افزود: باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار سازمان تبلیغات، وزارتخانه‌های جاری، شورای شهر و شورای فرهنگ در دست هم یک سند جدی را برای افزایش سرانه مطالعه کشور تدوین کنند.

وی تصریح کرد: برای اینکه کتابخوانی شان اجتماعی شود و اگر روزی یک فرد مطالعه نکند باید احساس کمبود کند، کتابداران باید خود را باور کنند تا به نقطه‌ای برسند که به یک مشاور تبدیل شوند.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ارتقاء وضعیت استخدامی کتابداران را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: این امر پسندید نیست که ما این میزان فارغ التحصیل کتابداری در کشور داشته باشد و از سایر رشته‌ها برای تصدی این شغل استفاده شود باید تنها رشته کتابداری استخدام شود.

واحدی با تاکید بر اینکه توجه به کتابدار باید سرلوحه امور قرار گیرد، خاطرنشان کرد: سیاست نهاد کتابخانه‌ها توجه به منزلت اجتماع کتابدار است.

وی با بیان اینکه کتابدارانی در نهاد کتابخانه‌ها ارزش دارند که کتابخوان باشند، خاطرنشان کرد: در نظام ارزشگذاری به کتابدارانی ارزشگذاری می‌شود که خود سرآمد مطالعه باشند کتابداران کتابخوان نخوان مورد حمایت مضاعف قرار نمی‌گیرند.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تصریح بر اینکه برای این ارزشگذاری برنامه‌هایی در دستور کار است،گفت: در استان از مدیران کل کتابخانه‌ها انتظار می‌رود که باید به طور جدی به آنها توجه و عمل ود.

واحدی، ارتباط و تعامل با مسئولان اجرایی و مطالبه قانونی نهاد را از توقعات اصلی نهاد کتابخانه‌ها از مدیران استانی عنوان کرد و افزود: توجه به کتابداران و رسیدن به مشکلات آنها و انتقال آنها به سلسه مراتب از توقعات این نهاد از مدیران خود است.

وی، برنامه‌ریزی برای ارتقاء دانش و دوره‌های تخصصی ضمن خدمت کتابداران و فراهم کردن زمینه آشنایی کتابداران را با وضعیت بازار نشر و سایر دوره‌های آموزشی را لازم و ضروری عنوان کرد و گفت: پیگیری مناسب انجمن‌های کتابخانه‌ها به شدت مورد مطالبه نهاد کتابخانه‌ها است.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ارتباط با خیران کتابخانه‌ساز را مورد تاکید قرار دارد  و تصریح کرد: ارتباط با امامان جماعت و استفاده از این ظرفیت اجتماعی و معنوی نباید مورد غفلت واقع شود،روحانیون می‌توانند در ترویج فرهنگ کتابخوانی و تشویق مردم برای کار خیر و همکاری مسئولان بسیار موثر عمل کنند.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon