پلیس امنیت فرهنگی پیگیر توزیع غیرقانونی یک کتاب

پلیس امنیت فرهنگی پیگیر توزیع غیرقانونی یک کتاب

خبرگزاری تسنیم: توزیع غیرقانونی یک کتاب چاپ شده در باکو در کشورمان احبار آخر هفته تعدادی از رسانه‌ها را به خود اختصاص داده بود. ضرغامی مدیر ارشاد استان تهران که مسئولیت نظارت بر بازار کتاب را بر عهده دارد، گفته پلیس امنیت فرهنگی در حال پیگیری آن است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ انتشار کتاب در خارج از ایران در سال‌های گذشته شیوه‌ای بود که پیش از این تنها برخی از نویسندگان متعلق به جریان اپوزیسیون برای انتشار آثار خود انتخاب می‌کردند. کتاب «من این نسل» نوشته محمدرضا اسدزاده است. این کتاب در 170 صفحه توسط نشر نریمان، در کشور آذربایجان و در شهر باکو در سال 1391 منتشر شده است. حالا چند روزی است که خبر توزیع بدون مجوز این کتاب در داخل کشور تبدیل به خبری مهم برای رسانه‌های کشور شده است.

اسدزاده پیش از این درباره علت انتشار این کتاب در خارج از ایران گفته است:‌ «با توجه به اینکه قبلاً چند سالی در باکو کار فرهنگی کرده بودم با مشورت و آشنایی‌هایی که داشتم، کتاب را توسط یکی از دوستان در  باکو چاپ کنم. امروز دیگر فضای جهانی نشر تغییر کرده است. نویسنده پیشرو نیازی به مجوز وزارت ارشاد ندارد. هر کسی می‌تواند کتابش را در وبلاگ یا سایت شخصی یا در فضای مجازی به صورت‌های مختلف منتشر کند. حتی می‌تواند در هر نقطه‌‎ای از جهان کتابش را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. فضای ارتباطات نشر، این دیوارهای گذشته را شکسته اما اداره کتاب وزارت ارشاد ما با تغییر و تحولات روز هماهنگ و همراه نشده است.»

«من این نسل» اسدزاده که در دولت گذشته مجوز نگرفته بود، در دولت جدید نیز موفق به دریافت مجوز نشد. این کتاب پس از آغاز به کار دولت جدید 2 بار برای دریافت مجوز به اداره کتاب وزارت ارشاد ارائه شد، یکبار از سوی نویسنده و باز دیگر از سوی ناشر،‌ اما در هر دو بار اداره کتاب وزارت ارشاد آن را غیرقابل چاپ دانسته و از صدور مجوز برای آن خودداری کرده است. در مقابل گفته‌های اسد‌زاده، هنوز علت این همه اصرار برای دریافت مجوز برای این کتاب که به گفته کارشناسان کتاب چارچوب قوانین کشور را رعایت نکرده، مشخص نیست. تعدادی از این کارشناسان می‌گویند اگر بنا بر رعایت چارچوب و موازین قانونی در نوشتن اثر نیست به چه دلیل نویسندگان اصرار دارند که آثارشان در سطح کشور توزیع شود.

اما ارشاد که به گفته صالحی معاون فرهنگی این وزارت‌خانه فارغ از عقاید نویسندگان به بررسی اثر می‌پردازد و ملاک برای آن‌ها محتوای اثر است، درباره توزیع غیرقانونی و بدون مجوز کتاب اسدزاده که پیش از این واجد شرایط دریافت مجوز از جانب آنان شناخته نشده است، بر تصمیم خود استوار است و بنای برخورد با توزیع‌کنندگان غیرقانونی این کتاب بدون مجوز دارد.

به گفته برزین ضرغامی مدیر اداره ارشاد استان تهران که وظیفه بازرسی‌ها و نظارت بر توزیع کتاب در تهران را برعهده دارد‌، اگر صحت توزیع داخلی کتاب اسدزاده که در خارج کشور چاپ شده، تأیید شود، با برخورد جدی پلیس امنیت فرهنگی روبرو شده و نسبت به توقیف کتاب اقدام خواهد شد.

ضرغامی در گفت‌وگو با تسنیم،‌ می‌گوید: تنها کتاب‌هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار داشته باشند،‌ می‌توانند در بازار نشر ایران توزیع شوند‌، بدون مجوز هیچ کتابی در بازار اجازه توزیع ندارد. این احتمال وجود دارد که کسی تخلفی کند و کتابی را در کتابفروشی خاصی توزیع کند‌، یا اینکه افراد خاصی به صورت مخفیانه آن را توزیع کنند.

وی افزود: برای مقابله با اینگونه اقدامات تیم بازرسی در اداره ارشاد استان تهران به صورت پیوسته بازار کتاب را رصد می‌کند و با مراکزی که اینگونه کتاب‌ها در آن‌ها دیده شود‌، برخورد قانونی خواهد داشت. در مورد کتاب «من این نسل»‌ نیز بررسی خواهیم کرد که اگر ناشر آن را پخش کرده باشد،‌ با ناشر برخورد قانونی می‌شود و نسبت به پرونده فعالیتش تصمیم مجددی گرفته می‌شود‌، اما اگر توسط تیم‌های زیرزمینی و غیر رسمی توزیع شده باشد،‌ با ورود پلیس امنیتی حوزه فرهنگ موضوع را بررسی خواهیم کرد.

ضرغامی هم‌چنین با اشاره به نویسنده این کتاب و منتسب بودنش به وزارت ارشاد گفت:‌ قاعدتا‌ً فردی که با وزارت ارشاد کار می‌کند‌، باید بیشتر رعایت ملاحظات قانونی را کند‌. انتظار می‌رود‌، شخص آقای اسد‌زاده این موضوع را دنبال کند تا فضای حوزه نشر گرفتار مشکلات غیرقانونی و مسائل ناهنجار فرهنگی نشود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران