تاخیر‌ پروازهای داخلی کمتر از ۲۰دقیقه شد/پرداخت جریمه تاخیر الزامی است

تاخیر‌ پروازهای داخلی کمتر از 20دقیقه شد/پرداخت جریمه تاخیر الزامی است

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر این‌که ایرلاین‌ها ملزم به پرداخت جریمه بابت تاخیرها و لغو پروازها هستند، گفت: ارتقای خدمات پروازی در حد مطلوب ما نبوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ارتقای خدمات پروازی انتظاری بوده که در سال‌های اخیر هم دولتی‌ها و هم مردم از ایرلاین‌ها داشته‌اند. استارت افزایش قیمت بلیت هواپیما در زمان سرپرستی علی نیکزاد بر وزارت سابق راه‌وترابری زده شد. آنجا که شرکت‌های هواپیمایی به فاصله چند ماه پس از افزایش 30 درصدی قیمت‌ها، درخواست مشابهی را به دفتر نیکزاد ارسال کردند.

وزیر راه و شهرسازی نیز که به تازگی رای اعتماد را مجلس اخذ کرده بود با شرط ارتقای خدمات پروازی با افزایش 14 درصدی نرخ بلیت موافقت کرد. اما آیا در دو سال اخیر که قیمت بلیت به‌طور میانگین 65 درصد افزایش یافته، کیفیت خدمات پروازی تغییری کرده است؟ معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: روند ارتقای کیفی خدمات پروازی صعودی بوده اما در حد مطلوب سازمان هواپیمایی کشوری نبوده است. حمیدرضا پهلوانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم از ارائه اعداد و ارقام خودداری کرد، اما این را گفت که فقط یک شرکت در ارتقای خدمات پروازی اقدامی انجام نداده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

*سال 90 نرخ بلیت هواپیما با شرط ارتقای کیفیت پروازها قیمت‌ها افزایش یافت، آیا ایرلاین‌ها به تعهد خود پایبند بوده‌اند؟

پهلوانی: برنامه‌ای که سازمان هواپیمایی به ایرلاین‌ها داده است دال بر این است که قطعا افزایش قیمت بلیت منجر به ارتقای کیفی خدمات پروازی به مسافران شود. بر همین اساس سازمان هواپیمایی نظارت جامعی داشته است. گزارش مجموعه بازرسین سازمان هواپیمایی کشوری نیز حاکی از آن است که  افزایش ارتقای خدمات رسانی به مردم یک روند صعودی داشته، اما در حد مطلوب مورد نظر ما نبوده است. امیدواریم شرکت‌های هواپیمایی نسبت به تحقق آن چیزی که از آنها توقع می‌رود، اهتمام کنند.

*چند شرکت هواپیمایی این خدمات را ارتقا داده‌اند؟

پهلوانی: تقریبا آن شرکت‌هایی که در رده‌های پایین بوده‌اند، به تناسب گزارشات دریافتی قبل از افزایش قیمت‌ها تا امروز ارتقا پیدا کرده است و تقریبا روند افزاینده داشته‌اند. البته این خدمات در برخی ایرلاین‌ها کامل نشده که این مسئله را به اطلاع مدیران عامل مربوطه رسانده‌ایم. در این رابطه نیز پیشنهاداتی از سوی سازمان هواپیمایی به ایرلاین‌ها ارائه شده  که امیدواریم  آنها بتوانند به‌صورت یکنواخت  در بحث خدمات رسانی به مسافران سرمایه‌های خود را متمرکز کنند. به‌طور قطع با این اقدام هزینه‌های ایرلاین‌ها در این مبحث کاهش می‌یابد. پیشنهاد مذکور به شرکت‌های پایین رده پایین ارائه شده است.

*چند ایرلاین در رده پایین سازمان هواپیمایی قرار داشته‌اند که توانسته‌اند خدمات پروازی را ارتقا دهند؟

پهلوانی: در این 18 شرکت هواپیمایی قطعا یک تعدادی در مولفه‌های مختلف در رده‌های بالا هستند و تعدادی هم به خاطر نظارت‌های سازمان نمره‌های پایین‌تر نسبت به شرکت‌های بالا می‌گیرند. قطعا خدمات پروازی ایرلاینی که در رده بالا قرار دارد با ایرلاینی که در رده پایین است، متفاوت است. در این زمینه تقسیم بندی خدمات رسانی داشته‌ایم، برخی از این ایرلاین‌ها به‌صورت دو به دو در خدمات پروازی ارزیابی می‌شوند و برخی هم به صورت انفرادی بررسی می‌شوند.

*کاپیتان اگر بخواهید عدد بدهید، در دو سال اخیر کیفیت خدمات پروازی چند درصد افزایش یافته است؟

پهلوانی: اعداد و ارقام باید با یک شاخصه‌ای اعلام شود که قابل اندازه‌گیری باشد. در حال حاضر اگر بخواهیم شاخص را برای شرکتی که بهترین خدمات رسانی را دارد در نظر بگیریم یک عددی به دست می‌آید، اما اگر بخواهیم خدمات پروازی را به تناسبی که قبل از افزایش قیمت‌ها محاسبه کنیم عدد دیگری می‌شود.  آن چیزی که مشخص است تقریبا غیر از یک شرکت، همه ایرلاین‌ها ارتقای خدمات پروازی داشته‌اند. با مدیرعامل شرکت مذکور نیز صحبت شده تا  خدمات پروازی را ارتقا دهد. بقیه شرکت‌ها نمودارپیش‌رونده‌ای داشته‌اند که امیدواریم به نقطه مطلوب مورد نظر سازمان هواپیمایی برسند.

*خب، حداقل به‌طور میانگین بفرمایید که خدمات پروازی چند درصد رشد داشته است؟

پهلوانی: اگر می‌توانستم قطعا این رقم را اعلام می‌کردم.

*حذف تاخیر پروازها یکی از مولفه‌های مورد نظر مسافران در سال‌های اخیر بوده است، شرکت‌های هواپیمایی در این زمینه چه اقدامی انجام داده‌اند؟

پهلوانی: برای این منظور یک ستاد ویژه به‌صورت 24 ساعته در فرودگاه‌ها مستقر شده‌اند. کار ستاد مذکور این است که تمام مبادی عملیاتی پرواز را با مشارکت ایرلاین‌ها هماهنگ کند. آمار و ارقام این ستاد خوب است و نشان می‌دهد تاخیرات در پروازهای داخلی به کمتر از 20 دقیقه آمده است که مولفه بسیار مناسبی است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند. البته این رقم غیر از پروازهایی است که کلا لغو می‌شود و از این دایره بیرون می‌آید.

*قبلا چند دقیقه بود؟

پهلوانی: اوایل سال گذشته تقریبا چیزی حدود 36 دقیقه بود.

آیا ایرلاین‌ها بابت تاخیر به مسافران جریمه پرداخت می‌کنند، مانند آنچه که در اکثر کشورهای جهان اتفاق می‌افتد؟

پهلوانی: قوانین این امر به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است، یعنی حقوق مسافر نسبت به شرکت‌های هواپیمایی و بالعکس. این حقوق قطعا در مندرجات بلیتی که به مسافر داده می‌شود آمده است، مثلا چه مقدار تاخیر شامل جریمه می‌شود، یا میزان تاخیر از چه مقداری بیشتر شود میزان جریمه‌ها افزایش می‌یابد. یا این‌که اگر پرواز کلا لغو شود ایرلاین چه میزان باید جریمه پرداخت کند. همه این اطلاعات در پشت بلیت ها درج شده است.

*یعنی میزان جریمه‌ها مشخص است؟

پهلوانی: بله کاملا مشخص. مثلا این‌که مشخص است که ایرلاین از چه ساعت تا چه ساعتی از شبانه‌روز باید چه میزان جریمه پرداخت شود. این مسائل در قوانین جاری یاتا مشخص و مندرج است. منتها آن چیزی که در حال حاضر وجود دارد این است که نمی‌توانیم برای برخی از پارامترهای آن تصمیم‌گیری کنیم و به طور قطع وقتی بلیت هواپیما آزادسازی شود کل این مسائل برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین