۱۲۱ شهید تازه تفحص شده؛ از نحوه شناسایی پیکر خلبان شهید ارتش تا تشییع در ایام فاطمیه

121 شهید تازه تفحص شده؛ از نحوه شناسایی پیکر خلبان شهید ارتش تا تشییع در ایام فاطمیه

خبرگزاری تسنیم: پیکر مطهر ۱۲۱ شهید دفاع مقدس وارد کشور شده است. فرمانده کمیته جستجوی مفقودین با بیان اینکه برخی می‌پرسند چگونه هویت این اجساد کشف می‌شود، عنوان کرد: ۲۳ شاخص برای تشخیص هویت اجساد وجود دارد و وجود یک شاخص برای شناسایی کافی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پیکر 121 شهید دوران دفاع مقدس صبح پنجشنبه دوم بهمن ماه 93 با استقبال باشکوه مردم ولایت‌مدار خوزستان از مرز شلمچه وارد کشور شد. پیکرپاک 121 این شهدا عصر پنج شنبه در میان خیل انبوه جمعیت دلداده شهدا در کلان‌شهر اهواز تشییع شد. این مراسم که با حضور اقشار مختلف مردم، علما و مسئولان از منطقه کیانپارس تا حسینیه ثارالله اهواز واقع در خیابان شریعتی برگزار شد.

پیکر شهدا در ایام فاطمیه تشییع خواهند شد

در میان این شهدا پیکر یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز وجود داشت. مراسم استقبال از پیکر این خلبان شهید و 120 شهید گمنام دفاع مقدس با حضور سردار باقر‌زاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح و جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش سردار سرتیپ علیرضا برخور برگزار شد. علاوه بر مقامات نظامی و دولتی حاضر در مراسم استقبال در مرز شلمچه، صد‌ها دختر و پسر مشتاق در قالب اردوهای راهیان نور به استقبال از شهدا آمده بودند.

مهدی رضایی مسئول امور شهدای گمنام کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در مورد رسیدگی به وضعیت این شهدا گفت: مراسم تشییع شهدا در اهواز برگزار شده است. پیکر مطهر این 121 شهید دوران دفاع مقدس در حال انتقال به تهران است. در تهران کارهای شناسایی هویت بر روی آن‌ها صورت خواهد گرفت. همچنین پیکر مطهر خلبان شهید ارتش نیز مانند پیکر دیگر شهدا تحت کارهای مربوط به شناسایی هویت قرار می‌گیرد. احتمالا این پیکرهای مطهر در ایام فاطمیه تشییع خواهند شد.

سردار باقرزاده: فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس اطلاعات محل شهادت همرزمان خود را در اختیار ما بگذارند/با مقابله در برابر داعش خللی در روال تفحص ایجاد نشده است

سردار سیدمحمد باقر‌زاده رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در مورد تفحص این شهدا در مراسم استقبال گفت: پیکرهای مطهر این شهدای گرانقدر در جستجوهایی که در یک ماه گذشته در مناطق عملیاتی فاو، ابوفلوس، نهر کتیبان، مجنون، شرق دجله، العماره و زبیدات عراق انجام شد، کشف شده‌است. در برابر 121 پیکر شهیدی که پیدا کردیم 731 جسد عراقی در این مناطق کشف شد. همچنین 16 جسد عراقی در کشور کشف شده بود که به عراق تحویل داده شد.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به جلسه برگزار شده با محمد بیاتی وزیر حقوق انسان عراق گفت: برای توسعه عملیات تفحص مناطق جدیدی از جمله‌ام الرصاص و زبیدات به طرح اضافه شدند. عملیات توسعه در کردستان عراق هم گسترش پیدا کرده و در مناطق کلار، کفری و جبل مروارید در حال فعالیت هستیم.

سردار باقر‌زاده با بیان اینکه هنوز به اطلاعات نقطه‌ای رزمندگان از محل شهادت شهدای مفقودالاثر دست نیافته‌ایم عنوان کرد: اگر فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس درباره محل شهادت هم رزمان خود اطلاع دارند با مراجعه به کمیته جستجوی مفقودین در استان‌های خود، بنیاد حفظ آثار و یا امور ایثارگران نیروی انتظامی و سپاه پاسداران این اطلاعات را در اختیار ما بگذارند تا جست‌و‌جو به صورت دقیق‌تر ادامه پیدا کند.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به این پرسش که وجود اشرار گروهک تروریستی داعش در عراق خللی در روند تفحص ایجاده کرده است یا خیر، تصریح کرد: با حضور ارتش عراق و آمادگی نیروهای مسلح کشور مرزهای ما در امنیت کامل به سر می‌برند و خللی در روند تفحص ایجاد نشده است.

سردار باقرزاده: 23 شاخص برای تشخیص هویت اجساد وجود دارد/نحوه شناسایی پیکر خلبان ارتشی

سردار محمد باقرزاده همچنین در مراسم دیگری در آئین تشییع 121 شهید تازه تفحص شده که شامگاه پنجشنبه برگزار شد، به روایت هایی از تفحص و بیان خاطراتی از کشف پیکر مطهر شهدای هشت سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: برخی از این شهدا از فاو آمدند و همه شما قصه عبور از اروند و مقابله با تک‌های شیمیایی دشمن در فاو را می‌دانید؛ بخشی دیگر از این شهدا از ابوفلوس آمده‌اند منطقه‌ای که اهوازی‌ها شهدای زیادی را جا گذاشتند. البته شهدای زیاد دیگری در 9 نقطه عراق داریم و امیدواریم با توافقات انجام شده پیکرهای مطهر را به کشور بازگردانیم.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین نیروهای مسلح با بیان اینکه چند روز پیش به صورت اتفاقی پیکر 17 شهید از لشکر 25 را در منطقه ابوفلوس پیدا کردیم، گفت: دستان این شهدا بسته بود و این نشان می‌دهد که قبل از شهادت اسیر بعثی‌ها شده بودند و همه در یک گودال دفن شده بودند. ما محدوده‌های عملیاتی را می‌دانیم و حتی بعضی از مکان‌ها می‌دانیم که شهدایمان در کجا به شهادت رسیدند اما برخی اوقات بر اثر گود برداری و خاک برداری پیکر مطهر شدا کشف می‌شود.

سردار باقرزاده با بیان اینکه برخی می‌پرسند چگونه هویت این اجساد کشف می‌شود، عنوان کرد: 23 شاخص برای تشخیص هویت اجساد وجود دارد و وجود یک شاخص برای شناسایی کافی است. لباس شهدا که کامل از بین نرفته و برای تشخیص هویت استفاده می‌شود. علائم لباس نظامی ارتشی با نظامیان بعثی فرق دارد و در یکی از همین پیکرهای مطهر تازه تفحص شده که خلبان نیروی هوایی ارتش بوده لباس‌ها تشخیص داده شد.

فرمانده کمیته مفقودین ستادکل نیروهای مسلح گفت: وجود عکس امام خمینی، سکه‌هایی که سربازان ایرانی برای تلفن زدن استفاده می‌کردند، کتاب‌های ادعیه با ترجمه فارسی و استفاده از کفش‌های مارک ایرانی از جمله دیگر علامت‌ها است. اگر استخوان‌هایی پیدا کنیم و نتوانیم تشخیص دهیم ایرانی یا عراقی است براساس دستورات شرعی او را در قبرستان مسلمانان دفن می‌کنیم.

سردار باقرزاده با اشاره به 95 سال گمنامی آرامگاه امام علی (ع) عنوان کرد: این شهدا پیرو امیرالمومنین(ع) هستند و اکنون بعد از حدود 30 سال به کشور بازگشتند. برخی از شهدا در جزیره مجنون پیدا شدند. در عملیات خیبر بیش از یک میلیون توپ در یک منطقه محدود جغرافیایی از سوی بعثی‌ها علیه رزمندگان اسلام شلیک شد ولی جوانان ما به دلیل لبیک گفتن به امام خمینی (ره) مقاومت کردند و نگذاشتند جزایر ما سقوط کنند.

فرمانده کمیته مفقودین ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه پیکر این شهدا که مردم آن‌ها را تشییع کردند، پیام‌هایی دارد، گفت: پیام این شهدا حفظ وحدت و انسجام ملی است. دشمن وحدت ملی ما را نشانه رفته و پیغام شهدا این است که مبادا دشمن از غفلن ما استفاده و به نظام ضربه بزند.

سردار باقرزاده با اشاره به پیام امام خامنه برای جوانان غربی تصریح کرد: این پیام یادآور پیام امام خمینی(ره) به گورباچوف است و امیدواریم این پیام مقدمه فروپاشی استکبار و غرب باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران