نوبخت: کشور را با کمتر از ۴۰میلیارد دلار هم اداره می‌کنیم

نوبخت: کشور را با کمتر از 40میلیارد دلار هم اداره می‌کنیم

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تأکید بر اینکه در صورت اجرای اقتصاد مقاومتی کشور با درآمد کمتر از ۴۰میلیارد دلار هم اداره می‌شود، گفت: برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز نیازمند رشد ۱۲درصدی اقتصاد هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت در همایش ملی بهره‌وری که در سازمان مدیریت برگزار شده بود، اظهار داشت: سازمان مدیریت در کمتر از 2 هفته قبل با مأموریت‌های جدیدی احیا شد که تحول بنیادین در راهبری توسعه، طراحی زیرساخت‌های پایدار و متوازن و رصد مستمر این توسعه از مهمترین این مأموریت‌ها می‌باشد.

وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال نوسازی و تحول در ساختار پیشین است تا در آینده نزدیک توسعه پایدار و متوازن را ایجاد کند، افزود: گرچه یک سال از برنامه پنجم باقی است اما می‌توان گفت این برنامه با بودجه 94 تکمیل شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: در برنامه‌های گذشته راه دراز و اهداف دور از دسترس نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد وجود داشت چرا که در همین ارتباط می‌توان به عدم تحقق رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در برنامه‌های چهارم و پنجم اشاره کرد.

نوبخت گفت: در برنامه پنجم رشد سرمایه‌گذاری 12.2 درصد بود که برای تحقق رشد 8درصدی اقتصاد باید تمام آن محقق می‌شد اما این رشد در حد 5.5 درصد باقی ماند. همچنین در برنامه چهارم بیش از 4.5 درصد از رشد اقتصادی محقق نشد.

وی با بیان اینکه بهره‌وری کنار سرمایه‌گذاری باید رشد اقتصادی را بسازد، افزود: علت عدم دستیابی به رشد 8درصدی برنامه پنجم عدم تحقق رشد‌های بهره‌وری و سرمایه‌گذاری بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به شرایط موجود تأکید کرد: حتی با رشد اقتصادی 3 یا 4درصدی در سال جاری هم نمی‌توانیم عقب‌ماندگی‌های 4 سال قبل به‌همراه برنامه چهارم را جبران کنیم. از همین رو همه نگاه‌ها به برنامه ششم است.

نوبخت ادامه داد: در شرایطی که با درآمد 700 میلیارد دلاری برنامه چهارم محقق نشد و برنامه پنجم با تحریم‌ها مواجه شد، رشدهای پیش‌بینی شده محقق نشد.

وی با تأکید بر اینکه برنامه چهارم با وفور منابع نتوانست رشدهای سند چشم‌انداز را محقق کند، گفت: در این سند اهدافی مطرح شد که برنامه چهارم و پنجم نتوانست آنها را محقق کند و شاید این برداشت ایجاد شد که دیگر سند اولویت نیست ولی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری صراحتاً نشان داد که اقتصاد مقاومتی برای تحقق اهداف این سند ابلاغ شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ضمن بیان اینکه باید متناسب با تحریم‌ها تاکتیکی برای ادامه سال‌های باقی‌مانده سند در نظر گرفته شود، گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار می‌دهیم چرا که اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که بتواند در برابر تکانه‌های بیرونی مقاومت کند. 

نوبخت ادامه داد: شاید شوک نفتی و قیمت فعلی نفت خام شوکی را به اقتصاد ما وارد کرده باشد؛ پیش از این اقتصادی را که در سال جاری با 54-56 میلیارد دلار اداره می‌کردیم با شوک نفتی باید با 40 میلیارد دلار یا کمتر از آن اداره کنیم.

وی در همین ارتباط صراحتاً گفت: اگر اقتصاد مقاومتی در دستور کار باشد با درآمد 40میلیارد دلاری و کمتر از آن هم می‌توان کشور را اداره کرد، از همین رو اقتصاد مقاومتی را در بخش‌های مختلف بودجه 94 لحاظ کرده‌ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین گفت: برای سال 93 و 94 دولت یک برنامه اقتصاد مقاومتی و برای سال‌های 95 تا 99 برنامه پنج‌ساله اقتصاد مقاومتی در نظر دارد.

نوبخت در ادامه در پاسخ به کسانی که می‌گویند نفت کشور را به عقب‌ماندگی برد، گفت: کسانی که می‌گویند نفت باعث عقب‌ماندگی کشور شده حتماً نمی‌دانند ما قبل از نفت کجا بودیم و اگر نفت نبود الآن در چه مرحله‌ای قرار داشتیم!

وی ادامه داد: الآن بحث این است که نفت از اقتصاد جدا شود بلکه نفت باید طوری باشد که کمترین تأثیر را در بودجه داشته باشد ولی نفت کماکان در اقتصاد باقی بماند. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تأکید بر اینکه کاهش قیمت نفت نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری به‌شدت محدود شده است، گفت: برای اینکه به اهداف سند برسیم رشد 8درصدی کافی نیست و حداقل باید رشد 12درصدی را در برنامه‌های ششم و هفتم داشته باشیم تا اهداف سند چشم‌انداز 1404 محقق شود.

وی گفت: رشد 12درصدی اقتصاد در حالی محقق می‌شود که رشد سرمایه‌گذاری با کمبود درآمدها امکان‌پذیر نخواهد بود از همین رو باید به بهره‌وری تمرکز کنیم که این نیازمند برنامه جامع خواهد بود.

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه