کی‌روش: درخشان و قلعه‌نویی استحقاق هیچ جایگاهی را در فوتبال ایران ندارند

کی‌روش: درخشان و قلعه‌نویی استحقاق هیچ جایگاهی را در فوتبال ایران ندارند

خبرگزاری تسنیم: سرمربی تیم ملی گفت: پس از جام جهانی اتمسفر بدتر، حمایت کمتر، شرایط مالی بدتر نصیب ما شد و این واقعیتی بود که با آن روبرو بودیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، کارلوس کی‌روش یک روز پس از شکست برابر عراق در هتل محل اقامت تیم ملی در جمع خبرنگاران گفت: یک روز بعد از بازی با عراق زمانی است که گزارشی مختصر از آنچه در تیم ملی انجام شده است را بگویم و توضیح دهم که کجا بوده‌ایم و اکنون کجا هستیم و در مورد برخی از مسائل و‌ آینده تیم حرف بزنم.

وی افزود: به خاطر دلایلی خاص در چند ماه قبل سکوت و سعی کردم به خاطر برخی مسائل حرفی به زبان نیاورم و مهمترین دلیل من نیز منافع تیم ملی بود ولی امروز فکر می‌کنم وقتی نتوانستیم به رویایی که قصد داشتیم به آن دست پیدا کنیم؛ باید گزارش مختصری را بگویم.

کی‌روش گفت: قبل از جام جهانی هر طوری بود قدم به قدم رو به جلو رفتیم و بازی تدارکاتی انجام دادیم و اردو برگزار کردیم و در نهایت نیز آن عملکرد را به جا گذاشتیم تا اکثر مردم راضی باشند برخی کمتر و برخی نیز بیشتر راضی بودند. بعد از جام جهانی کفاشیان از من تقاضای ادامه همکاری داشت و با توجه به اشتیاق بازیکنان و هواداران من نیز با تیم ایران ادامه همکاری دادم. واقعا آن زمان دلگرم کننده و خوب بوده که دعوت به ادامه همکاری داشتم و اینکه این رویا را در ذهن می‌پروراندم که بعد از جام جهانی شرایط بهتری خواهیم داشت.

سرمربی تیم ملی اضافه کرد: با این حال داستان و سناریو برای ما بدتر شد و اتمسفر بدتر، حمایت کمتر، شرایط مالی بدتر نصیب ما شد و این واقعیتی بود که با آن روبرو بودیم.

وی اظهار داشت: واقعیت این بود که به جای کار کردن باید یکی پس از دیگری بازی‌های دوستانه را لغو می‌کردیم و من به اجبار از ارتباط خودم استفاده کردم و در پرتغال با 3 تیم بازی کردیم و در آفریقا هم با استفاده از ارتباطات خودم بازی دوستانه داشتیم. جالب بود حتی تیم فلسطین که با ما توافق کرده بود زیر وعده‌اش زد و با ما بازی نکرد.

کی‌روش ادامه داد: من خیلی شفاف می‌گویم که مربیان و دست اندرکاران زیادی در ایران هستند که چنین مشکلی دارند. اکثر مربیان ایرانی از امکانات فوتبال ایران انتقاد دارند و از کمبود منابع مالی رنج می‌برند. همه ما با هم با یک مشکل روبرو هستیم برای همین نیز همیشه می‌گویم چرا گلایه و شکایت کنم و باید واقعیت را پذیرفت.

سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران تصریح کرد: قطر، امارات و سایر تیم‌ها امکانات بسیار بیشتری دارند اما آیا این مطلب باید ما را تضعیف کند یا باید ما بیشتر خودمان را قوی کنیم؟ من همیشه به بازیکنان می‌گویم که هیچ بهانه‌ای نداریم و تمام مسائلی که با آن روبرو هستیم باید یک چالشی باشد که تیم ما را قوی‌تر کند. ما مشکلی نداریم که فوتبال ایران و افراد آن کم و بیش با مشکلاتی روبرو هستند.

کی‌روش افزود: برای همین هم می‌گویم همه ما مثل خانواده‌ای هستیم و باید دست به دست هم برای مشکلات فوتبال چاره‌ای بیندیشیم. همه واقعیت‌ها را می‌دانند، برای همین اکثریت افتخار می‌کنند که این تیم ملی‌شان است. تیمی که با آن عملکرد رضایت همه را جلب کرده و برابر عراق هم 80 دقیقه 10 نفره جنگید. آرزوی ما بود که مدال بیاوریم و روی سکو برویم و اکنون نیز هیچ‌کس ناراحت‌تر از بازیکنان، کادر فنی و هواداران فوتبال ایران نیست.

وی با اشاره به تیم داوری دیدار ایران برابر عراق خاطرنشان کرد: متاسفانه تیم سومی که در حال بازی بود دستان ما را بست و این واقعیت است که فوتبال از آنِ برنده‌هاست اما ما اینجا یک مطلب بزرگ را به دست آوردیم؛ اینکه رسانه‌های استرالیایی و تیم‌های دیگر به تیم ایران احترام می‌گذارند و خودشان واقعیت را به خوبی می‌دانند و وقتی هواداران خودشان را در قالب تیم ملی حس می‌کنند نشاندهنده این است که غرور ملی‌شان برانگیخته شده است.

کی‌روش گفت: باید چند کلامی به بازیکنان بزرگ تیم بگویم که الگوی بزرگی از شجاعت و ازخودگذشتگی از خودشان به جای گذاشتند و ما امروز دیگر داستان پشت کردن به تیم ملی را شاهد نیستیم. اکنون کاپیتان ما به 149 بازی ملی رسیده که این به اعتقاد من فوق‌العاده است الگویی که نکونام از خود به جای گذاشت الگویی است برای بازیکنان جوان و من در این مسابقات 10 بازیکن جوان را به تیم ملی معرفی کردم. از بازیکنان جوانی مثل غفوری، امیری، رفیعی، رضایی، آزمون و جهانبخش تشکر می‌کنم.

وی تاکید کرد: ما به خانه باز می‌گردیم بدون مدال اما بازگشت ما با‌ آینده‌ای خوب همراه خواهد بود. کاری که اکنون نباید انجام دهیم این است که مانند جام جهانی زمان را از دست دهیم. زمانی که تنها برای آماده‌سازی تیم ملی است نباید به راحتی هدر رود. اگر می‌توانستیم به آماده‌سازی مطلوب می‌رسیدیم تفاوتش همان گل مسی در دیدار برابر ایران بود.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران یادآور شد: پس از جام جهانی درس گرفتیم. دیدید بعد از این رقابت‌ها چه اتفاقاتی افتاد و ما چند ماه را از دست دادیم. اکنون آینده بازیکنان در تیم ملی بسیار مهم است. باید به خانه برگردیم و کمی فکر کنیم و باید برای کارهای جام جهانی و‌آماده‌سازی تیم آماده شویم. با احترام به تمام نظرات ما 4 بازی خوب را در جام ملت‌ها پشت سر گذاشتیم. بحرین را بدون شک و شبهه بردیم، رقیب سنتی که مشکلات زیادی برای ایران ایجاد کرده است.

کی‌روش ادامه داد: قطر را حذف کردیم، تیمی که قهرمان جام خلیج فارس است و ما آنها را بردیم و اماراتی را شکست دادیم که روز گذشته ژاپن را حذف کرد. بازی دشواری برابر عراق داشتیم و 80 دقیقه با تیمی که یک بازیکن بیشتر از ما داشت انجام دادیم. برابر عراق بازی تهاجمی به نمایش گذاشتیم اما در پنالتی مغلوب شدیم. ما به خانه بر می‌گردیم بدون مدال اما دستان‌مان خالی نیست، با این تصویر شفافی که داریم شک نداریم که آینده درخشانی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این صحبت‌ها به این معنی است که شرطی برای ماندن ندارید، تصریح کرد: نمی‌خواهم در خصوص این سوال حرفی بزنم و سوال شما را بر اساس مدرنیزه شدن فوتبال جواب می‌دهم. در 4 سال قبل در خصوص برخی صحبت‌های بسیار غیرمحترمانه حرفی نزدم و سکوت کردم و تنها زمان‌هایی صحبت کردم که به منافع مستقیم تیم ملی ربط داشت ولی این سکوت و نگرش من باعث سوء تفاهم برخی از افراد شده است. من سکوت کردم ولی برخی این تفکر را دارند که بی‌تفاوت، ضعیف و ترسو هستم ولی آنها مرتکب اشتباه شدند.

کی‌روش اضافه کرد: برخی افراد دنبال مشکل از من بودند و اکنون زمانی است که بگویم آدم درستش را پیدا کرده‌اند. به خاطر بازیکنان بعضی از افراد در این مدت به تیم ما ضربه زدند یا به صورت مستقیم بازیکنان ملی‌پوش را دلیل باخت تیم باشگاهی خود می‌دانستند تا اعتماد به نفس بازیکن خود را کاهش دهند.

سرمربی تیم ملی با اشاره به سرمربی استقلال عنوان کرد: آقای قلعه‌نویی این موضوع را ادامه داد و روند تخریب کردن بازیکن تیم ملی را آن هم در آستانه جام جهانی آن هم در شرایطی که با من توافق کرده بود آغاز کرد. قلعه‌نویی روند تحریم کردن بازیکنان را در جام‌جهانی رهبری کرد. از این مسائل چه چیزی می‌توان به دست آورد آن هم در حالی که ما مربیان باید در کنار هم باشیم ولی متاسفانه سرمربی استقلال حتی زمانی که نمی‌خواست مستقیم صحبت کند از سایر افراد کادر فنی یا افراد زیر دستش و یا افرادی همانند مدیرعامل گذشته باشگاه استفاده می‌کرد تا علیه من حرف بزنند. 

کی‌روش ادامه داد: برخی علت اصلی باخت تیم ملی را مصاحبه قلعه‌نویی اعلام کردند اما این موضوع واهی است. پس از آن حمید درخشان به تیم ملی حمله می‌کند و با بی‌احترامی به بازیکنان اهدافش را دنبال می‌کند اما خیلی شفاف می‌گویم که من هیچ مشکلی ندارم و اگر همکاران من نظری دارند بگویند ولی نمی‌توانند با دست بردن در واقعیت و استفاده از رسانه این کار را انجام دهند. ببینید چه اتفاقاتی افتاده و با نکونام و تیموریان چه کرده‌اند و چه ضربه‌ای به این دو بازیکن وارد شده است. البته من در مورد سایر ملی‌پوشان استقلال فعلا حرفی نمی‌زنم چون آنها هنوز در این باشگاه هستند.

سرمربی تیم ملی با اشاره به حمید درخشان عنوان کرد: درخشان چه اجازه‌‌ای دارد که در مورد تیم ملی حرف می‌زند؟ وی به عنوان مربی تیم زیر 17 سال ایران بهترین عملکردش جایی بود که به دلیل استفاده از بازیکنان صغر سنی چند سال محروم شد. او باعث شرم کشور شده است. سال 1986 نیز وی به همراه چند بازیکن علیه تیم ملی اعتصاب کرده است. آیا این موضوعی است که باید در تیم ملی به آن توجه شود؟

کی‌روش ادامه داد: کارنامه درخشان کاملا مشخص است. او تاکنون با 5 تیم مختلف به لیگ دو سقوط کرده است. او سرمربی پیکان، شهرداری تبریز و شاهین بوشهر بود که هر سه را به لیگ پایین‌تر فرستاد و چنین فردی می‌آید و از تیم ملی انتقاد می‌کند. ما با کارنامه 1.7 گل و درخشان با یکی از بزرگترین باشگاه‌های ایران کارنامه‌ای با 1.2 گل دارد.  او چرا این اجازه اخلاقی را به خودش می‌دهد که علیه تیم ملی حرف بزند؟ قلعه‌نویی نیز هیچ اجازه‌ای ندارد.

وی گفت: در گذشته یک ماه لیگ به خاطر استقلال تعطیل شد و حتی در زمان سرمربیگری قلعه‌نویی، او از حمایت فدراسیون استفاده کرد اما چه چیزی به دست آورد؟ جالب است که در این فصل هر زمانی که استقلال می‌برد نمی‌گویند به خاطر آماده بودن بازیکنان تیم ملی است اما زمانی که تیم می‌بازد مقصر تیم ملی است. امیدوارم آنها احترام قائل باشند همانطور که من احترام قائل هستم. ما نمی‌توانیم دل همه را به دست بیاوریم ولی من به همه احترام می‌گذارم حتی آنهایی که بی‌احترامی می‌کنند اما متاسفانه برخی افراد از بُعد اخلاقی اجازه ندارند حرفی بزنند.

کی‌روش عنوان کرد: اعتقاد من این است که فوتبال ایران باید تغییر کند. این در شرایطی است که برخی افراد می‌خواهند فوتبال ایران را باز هم پایین بکشند. آنها باید همدل‌تر باشند چون ما مربیان دچار یک مشکل هستیم. جالب است که این دو مربی کار خود را انجام نمی‌دهند و به جای آن در کار ما دخالت می‌کنند. زمانی که نگرش یک فرد عوض نشود خود آن فرد باید عوض شود.

وی اظهار داشت: شاید شما هم سورپرایز شوید زمانی که من از لحاظ رفتاری عوض شوم. از لحاظ تغییرات هم باید بگذاریم تا خود مسئولان تصمیم بگیرند. یادمان نرود که خداوند در مورد ما قضاوت می‌کند اما من از ته دل می‌گویم که برای تک تک این مربیان آرزوی موفقیت دارم و هیچ گاه آرزوی شکست این دو مربی را نخواهم داشت. پدرم هم زمانی مربی و بازیکن فوتبال بود. او به ما گفته هر روزی که وارد بازی می‌شوی یک نفر ناراحت می‌شود و می‌بری یک نفر ناراحت می‌شود و اشک می‌ریزد و به همین دلیل هیچ زمانی من ناراحت نیستم. زمانی که ما می‌بریم زن یا فرزند بازیکنان حریف گریه می‌کنند و شما نیز دیدید هر بازی که ما پیروز بودیم من به فکر خانواده و اطرافیان تیم حریف بودم.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان با اشاره مستقیم به سرمربیان دو تیم پرطرفدار پایتخت تصریح کرد: حمید درخشان و امیر قلعه‌نویی استحقاق هیچ جایگاهی را در فوتبال ایران ندارند و حقشان نیست که روی صندلی مربیگری بنشینند. این دو شخص مسئول یکسری وظایف و کارها در ایران هستند اما قبیله‌ای نیز پشت آنها قرار دارد.

کی‌روش با اشاره به وضعیت دوپینگ بازیکن تیم ملی عراق، گفت: این موضوع بحث حساسی است و تا جایی که من می‌دانم فدراسیون ایران کار خود را انجام داده و مدارک را تحویل داده است. برخی قسمت‌های فوتبال اگر در خصوص فردیناند، مارادونا و کی‌روش باشند مسئولان فرشته می‌شوند اما اگر در خصوص عبدالزهرا یا بازیکن دیگری باشد پشت گوش می‌اندازند. جالب است که ویلیامز با فرناندو سانتز سرمربی پرتغال هم مورد داشته و همه این را می‌دانند و حتی در شبکه فاکس استرالیا نیز گفتند که وی در لیگ استرالیا مدتی محروم بوده است. همه گفتند اگر می‌خواهی ویلیامز اذیتت نکند از وی تعریف کن و به وی احترام بگذار و حتی در بازی این حرف نیز زده شد و خدا کند که پلیس فاکس نیوز را نگیرد.

وی با اشاره به ماجرای دوپینگ بازیکن عراق ادامه داد: این موضوع حساس است و باید دید مقامات چه تصمیمی می‌گیرند به نظر من فدراسیون حتما باید محکم عمل کند. کشوری با حدود 80 میلیون جمعیت که فوتبال در خونشان است حتما باید با آن بهتر برخورد شود. من هنوز هم شوکه هستم که چرا برخی افراد در ایران به این نکات توجه ندارند. آقایی که با تیم 18 سال باز هم نمی‌تواند ببرد به اعتقاد من مقصر نیست، مقصر رسانه‌ای است که به وی میدان می‌دهد. فردی که 5 تیم را به لیگ 2 برده و کشور را 4 سال محروم کرده است. من اگر جای این رسانه بودم نمی‌گذاشتم درخشان از رسانه‌ام استفاده کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی