پیش‌بینی وجود ۲ هزار غار ناشناخته در ایران

پیش‌بینی وجود 2 هزار غار ناشناخته در ایران

خبرگزاری تسنیم:رئیس هیئت مدیره انجمن غار و غارشناسی ایران از احتمال وجود ۲ هزار غار ناشناخته در ایران خبر داد و گفت: متأسفانه به دلیل پتانسیل کم و عدم پشتیبانی، شناسایی غارهای ایران به کندی صورت می‌گیرد و فقط یک غار از ۲۲۰۰ غار ایران شناسایی شده است.

جواد نظام‌دوست در گفت‌وگو  با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با بیان این‌که در حال حاضر در سیستم دانشگاهی کشور رشته تخصصی به نام غارشناسی نداریم، اظهار داشت: در طی سال‌های گذشته سه دانشگاه فارس،‌ تبریز و مشهد که در این زمینه پایه اولیه رشته غارشناسی را دارند و به نوعی دارای شهرت جهانی هستند ولی آن‌ها هم رشته‌ای تحت عنوان غارشناسی تا‌کنون نداشتند.

وی با بیان این‌که با صحبت‌هایی برای راه‌اندازی رشته غارشناسی در دانشگاه‌ها شده است، تصریح کرد: این سه دانشگاه در نظر دارند رشته غارشناسی داشته باشند؛ این دانشگاه‌ها درخواست می‌کنند و وزارت علوم تصویب می‌کند. البته پروسه طولانی است اما امیدواریم به زودی این اتفاق بیفتد.

رئیس هیئت مدیره انجمن غار و غارشناسی ایران با بیان اینکه تعداد غارهای شناسایی‌شده در کشور ما برابر استاندارد جهانی فقط یک غار است ادامه داد: منظور از این نوع شناسایی این است که یک غارنورد حرفه‌ای داخل آن برود، نقشه‌برداری این غار را انجام دهد، پس از آن تیم زمین‌شناسی در چند رشته رسوب‌شانسی، آب‌شناسی و زمین‌شناختی و غیره قسمت علمی غار را بررسی کنند و تیم نقشه‌برداری، نقشه سه بعدی را بررسی کند؛ در ادامه یک زیست‌شناس، جانوران داخل غار را بررسی کند که معمولاً از 10 تا 30 جانور غاری داریم که در غار زندگی می‌کنند و بعد از آن نیز گیاه‌شناس، گیاهان داخل غار را شناسایی کند.

نظام‌دوست با بیان اینکه به دلیل وسعت کار است  که فقط یک غار را به اسم غار شناسایی‌شده وجود دارد و شناسایی، صرفاً این نیست که بگوییم این دهانه غار است یادآور شد: باید غارها را شناخت و گروه‌بندی کرد که این کار در کشور هنوز صورت نگرفته است.

وی افزود: انجمن غار و غارشناسی ایران، نقشه‌بندی غارها را شروع کرده است اما پتانسیل محدودی دارد و چون امکانات ما بسیار محدود  است و پشتیبانی نمی‌شویم این اتفاق طول می‌کشد؛ در حال حاضر 2هزار و 200 غار در کشور داریم ولی مطمئناً غارهای بیش‌تری داریم و پیش‌بینی می‌شود که بیش از 2 هزار غار ناشناخته در کشور داریم که به خصوص در زاگرس، کوه‌های البرز و کرمانشاه این غارها وجود دارند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon