همان کسانی که مرتضی‌گرد را ساختند مشکلاتش را حل کنند


همان کسانی که مرتضی‌گرد را ساختند مشکلاتش را حل کنند

خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای شهر تهران گفت: مرتضی‌گرد محله‌ای بدون قانون بوده که براساس تصمیمات خودسرانه و با توسل به زور ساخته شده است حال همان کسانی که آنجا را ساخته‌اند بیایند و خدمات رسانی‌اش را هم به گردن بگیرند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ مهدی چمران در بازدید میدانی که از بخش آفتاب شهرستان تهران داشت از سوی بخشدار این بخش نصرت‌الله قلندری‌، رضا نثاری شهردار منطقه 19، نادعلی- رئیس شورای بخش آفتاب و تعدادی از اعضای شوراهای روستایی این محل  همراهی شد.

بر اساس این گزارش در ابتدای این برنامه، موضوع مرتضی گرد و مشکلات زیست محیطی که به دلیل انباشت زباله در آنجا و عدم جمع آوری آنها از سوی شهرداری منطقه 19 ایجاد شده است از سوی دهیار این محل عنوان شد.

مهدی چمران با تاکید بر اینکه شهرداری تنها به مراکزی که مرجعیت قانونی دارند خدمات رسانی می‌کند، گفت: مرتضی‌گرد بر اساس چه مجوز قانونی ساخته شده است که انتظار دارید شهرداری منطقه موضوع خدمات شهری آنجا را رسیدگی کند.

رضا نثاری شهردار منطقه 19 که در جلسه حضور داشت یادآور شد که شهرداری تهران در تمام سنوات حتی در محل‌هایی که به استناد قانون می‌توانسته خدمات ارائه ندهد به ارائه خدمت رسانی مشغول بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه خاطر‌نشان کرد: در ابتدا باید تکلیف مرتضی‌گرد از نظر قانونی و در تقسیمات کشوری مشخص شود بعد انتظار خدمات رسانی داشته باشیم.

چمران یادآور شد: شرایط و زمینه‌‌هایی ساخت و ساز این محل در سال‌های 84 قبل از ریاست جمهوری دوره نهم ایجاد شد و در ادامه با زور و لشکر کشی بر ایجاد آن اصرار شد  ساخت و ساز در آنجا به گونه‌ایی که در یک شب بنیان یک ساختمان 4 طبقه ریخته شد. بر اساس  چه قانون و اصول شهرسازی یک ساختمان 4 طبقه یک شبه ساخته می‌شود.ساختمان‌های آنجا نه تنها پروانه ساخت ندارند بلکه از اصول اولیه شهرسازی نیز پیروی نکرده‌اند.

عضو شورای شهرستان تهران تصریح کرد: ارائه خدمات به چنین محلی که بدون مجوز و غیر قانونی ساخته شده است به منزله تصدیق چنین حرکاتی است بنابراین در آینده شاهد رشد قارچ گونه چنین محل‌هایی نه تنها در تهران که در شهرهایی دیگر خواهیم بود. چنین اماکنی که با زور و لشکر کشی ساخته شده باشد حتی مایه وهن  نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.

نصرت الله قلندری بخشدار بخش آفتاب با اشاره به سوابق خدمات رسانی شهرداری های مناطق شهر تهران به روستاهای حریم تهران گفت: بر اساس طرح هادی در سنوات قبل خدمات رسانی به مرتضی گرد را شهرداری انجام می داد. اما مابقی که جزء حریم بود و دهیا مستقر بود شهرداری نمی‌توانست دخالتی داشته باشد.

مهدی چمران افزود: حریم قانون دارد اما مرتضی‌گرد اما مرتضی گرد در عین بی قانونی ساخته شده است.

در ادامه نادعلی رئیس شورای بخش آفتاب به برخی مشکلات روستاهای محدوده آفتاب اشاره کرد و افزود: بخش آفتاب از دو دهستان آفتاب و خلازیر تشکیل شده است که روستاهای خلازیر- صالح آباد- مرجان آباد- جعفر آباد جنگل- کاشانک- سعیدآباد نیز در این دو مجموعه قرار دارند.

وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: دوگانگی در صدور مجوز برای ساخت و ساز در روستاهای این بخش اولین و مهمترین مشکل است. چراکه برخی روستاها به واسطه کد روستایی که در تقسیمات کشوری دارند مجوز از بخشداری باید بگیرند و در برخی جاها این کار توسط شهرداری باید انجام شود.

نادعلی نبود خطوط تلفن، گاز، آسفالته نبودن راه‌های مواصلاتی ، نداشتن بودجه کافی برای اجرای برخی پروژه‌های فرهنگی‌، ورزشی و مذهبی را از دیگر موارد مد نظر اهالی روستاهای بخش آفتاب برشمرد.

گفتنی است، رئیس شورای اسلامی شهر تهران طی بازدید 2.5 ساعته اش بر مزار شهدای گمنام در روستای خلازیر رفت و ضمن قرائت فاتحه از این روستا دیدن کرد. سپس به روستاهای رسالت، سعیدآباد، صالح آباد، مرجان آباد، جعفر آباد،قلعه حاج حسن رفت.

شایان ذکر است؛ شهرستان تهران یکی از شهرستان های استان تهران است که در مرکز استان تهران قرار دارد. از شمال به شهرستان شمیرانات و استان البرز، از مشرق به شهرستان دماوند، از جنوب به شهرستان‌های ورامین و ری و اسلامشهر و از مغرب به شهرستان‌های قدس، شهریار و استان البرز محدود می‌شود. مساحت این شهرستان 1633 کیلومترمربع است و مرکز آن شهر تهران است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon