اصل نظام در گرو افراد نیست که با افراد قیاس شود/ واکنش به اظهارات علی مطهری

اصل نظام در گرو افراد نیست که با افراد قیاس شود/ واکنش به اظهارات علی مطهری

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس مسائل سیاسی در واکنش به اظهارات علی مطهری مبنی بر اینکه با رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی اصل نظام زیر سوال می‌رود، گفت: اصل نظام در گرو افراد نیست و نظام جمهوری اسلامی تنومندتر و عظیم‌تر از آن است که با افراد قیاس شود.

مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در واکنش به اظهارات علی مطهری مبنی بر اینکه با رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی اصل نظام و انقلاب زیر سوال می‌رود، گفت: این اظهارت نشان می‌دهد که آقایان اصل نظام و انقلاب را نشناخته‌اند، زیرا اصل نظام در گرو افراد نیست و نظام جمهوری اسلامی تنومندتر و عظیم‌تر از آن است که با افراد قیاس شود. مَثَل این افراد مانند مورچه‌ای است که وقتی خانه‌اش در اثر چند قطره ویران شد،گمان می‌کند جهان را آب برده است!

وی این اظهارات را همچنین توهین به انقلاب و نظام و بیانگر حد و اندازه اظهار کنندگان دانست و گفت: من فکر می‌کنم شورای نگهبان طبق قانون اساسی وظیفه پاسداری و مراقبت هوشمندانه و دقیق از اسلامیت و قانون اساسی نظام را بر عهده دارد که یک بخش آن در قانونگذاری و بخش دیگر آن توسط نظارت بر انتخاب مسئولان عالی رتبه نظام در قوه مجریه، نمایندگان مجلس و خبرگان رهبری اعمال  می‌شود.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس افزود: شورای نگهبان تلاش می‌کند که مسئولان عالی رتبه نظام منطبق بر قوانین شرعی، اسلامی و قانون اساسی، انتخاب شوند. البته ممکن است اشتباهی هم در جایی صورت گیرد اما این مسئله دلیل نمی‌شود که براساس ظن، خطا و اشتباه در یک جمع با چنین ترکیبی، هر چه به ذهنمان رسید بیان کنیم.

 فضائلی اضافه کرد: اگر فرض کنیم یک فردی رای بیاورد و نتواند وظایف سنگین  آن مسئولیت را انجام دهد، خدمت به اسلام و انقلاب است؟ باید اشخاصی که چنین اظهاراتی را بیان می‌کنند جوابگو باشند ولی قطعا نمی‌توانند پاسخگو باشند. البته ممکن است بعضی جاها منافعی برای خودشان در نظر گرفته باشند که این نظر شورای نگهبان سدی در برابر منافع آنها است.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان و تمکین درباره رای و نظر شورای نگهبان بحث بسیار مهمی است که حکایتِ قانونمداری و قانون‌پذیری افراد و حامیان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را نشان می‌دهد، گفت: اگرچه ممکن است نظر شورای نگهبان برای بعضی تلخ باشد ولی وقتی ما از مرّ قانون صحبت می‌کنیم یعنی قسمت‌های تلخ قانون را باید بپذیریم.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اگر کسی به هر نحوی از تصمیم شورای نگهبان که اولا از موضع قانونی اتخاذ شده و ثانیا از سوی افرادی اتخاذ می‌شود که شخصیت‌های بسیار ممتازی هستند را برنمی‌تابد و بدتر از آن، با عناوین توهین‌آمیزی هم صحبت کند، این نشان می‌دهند که پایبند به قانون نیست و به مسائل اخلاقی نیز توجهی ندارد. این افراد با چنین مواضع و نظراتی نسبت به شورای نگهبان و اعضای آن آسیبی را وارد نخواهند کرد و در واقع به شخصیت و جایگاه خودش آسیب وارد می‌کند.

 فضائلی با بیان اینکه یکی از اتفاقات خوبی که در این دوره از انتخابات اتفاق افتاده است، واکنش نامزدهای انتخابات در خصوص عدم احراز صلاحیت‌شان است، گفت: داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری واکنش بسیار ارزشمند و خوبی را در مقابل عدم احراز صلاحیت‌شان از خود نشان دادند.

وی افزود:‌ به عنوان مثال آقای هاشمی واکنش‌ ارزشمند و قابل تقدیری داشت ولی اگر بعضی از هواداران که به واسطه شورای نگهبان نفع‌شان بریده می‌شود و جلوی منافعشان گرفته شده است از روی عصبانیت حرف می‌زنند یک بحث دیگری دارد که امیدواریم  همه تمرین کنیم که به قانون و نهادهای قانونی احترام بگذاریم.

مدیر عامل اسبق خبرگزاری فارس در مورد ترکیب اعضای شورای نگهبان نیز گفت: فقهای شورای نگهبان کسانی هستند که بعضاً در تراز مرجعیت قرار دارند و حتی فقهایی را داریم که سالیان طولانی رئیس قوه قضائیه بودند، این نشان می‌دهد که آنها افراد معمولی نیستند. از سوی دیگر حقوقدانان شورای نگهبان نیز خصوصیات برجسته‌ای دارند و تصمیمات شورای نگهبان از  برآیند چنین جمع ارزشمندی اتخاذ می‌شود.

وی افزود: افرادی که در شورای نگهبان حضور دارند، سابقه مبارزاتی و علمی بسیار خوبی دارند که بارها دغدغه‌هایشان نسبت به ارزش‌های انقلاب اسلامی و نظام آزموده شده است و کسانی هستند که در این آزمون‌ها تجربه‌های خوبی را پس داده‌اند و موفق بودند که باید به این موارد توجه شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon