ظریف: ایران و عربستان در مسائل منطقه‌اى باید به راه حل مشترکى دست یابند

ظریف: ایران و عربستان در مسائل منطقه‌اى باید به راه حل مشترکى دست یابند

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه ایران گفت که ایران و عربستان در روابط دو جانبه مشکلى ندارند و در موضوع مسائل منطقه‌اى دو کشور باید به راه حل مشترکى دست یابند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در یک مصاحبه خبری مشترک با واسنا پوسیچ، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر کرواسی، با اشاره به اینکه سفر وی اولین دیدار یک وزیر امور خارجه کرواسی از ایران طی 10 سال گذشته است، گفت: "جمهوری اسلامی ایران روابط دیرینه‌ای با کرواسی، از ابتدای استقلال این کشور داشته است."

ظریف در ادامه افزود: "روابط دو جانبه ما متأسفانه در سالیان اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران است کاهش پیدا کرده که نه به نفع صنایع کرواسی است و نه صنایع ایران. امیدواریم که با حل مشکل تحریم‌ها بتوانیم روابط را گسترش دهیم."
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: "امروز درباره بحث هسته‌ای و افراط‌گرایی گفتگو داشتیم. خط افراط هم منطقه ما و هم اروپا را تهدید می‌کند. ضروری است که بحث افراط به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد. بی‌توجهی به مقدسات مسلمانان در اروپا می‌تواند باعث گسترش تنفر و خشونت بشود و این معضلی است که نه تنها منطقه ما بلکه اروپا نیز با آن روبرو است."

ظریف ابراز امیدواری کرد کرواسی با توجه به روابط خوبی که در این کشور بین اقلیت مسلمان این کشور با سایر اقوام وجود دارد نقش مهمی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها در منطقه و جهان ایفاء کند.

پوسیچ، وزیر خارجه کرواسی، نیز در این کنفرانس خبری با اشاره به بحث‌های مهمی که امروز (یکشنبه) با وزیر امور خارجه ایران داشت گفت: "درباره روابط دو کشور، روابط ایران و اتحادیه اروپا و مذاکرات هسته‌ای گفتگو کردیم."

وی در ادامه با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای در مرحله‌ای بسیار حیاتی قرار دارد و احتمال موفقیت بسیار بالا است گفت: "در هر دو طرف عزم و اراده جدی وجود دارد که این مذاکرات با موفقیت رویارو شود. در اتحادیه اروپا درک کاملا روشنی از حق ایران برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای وجود دارد.‌ اما باید الزامات مشخصی رعایت شود. باید به صورت شفاف مشخص گردد که انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌‌آمیز مورد استفاده قرار می‌گیرند نه مصارف نظامی. اما زمانی که این الزامات مورد توافق قرار گرفته و اجرایی شدند، به یک فهم کاملا شفاف درباره جدول زمانی رفع تحریم‌ها نیز نیاز داریم."

 

ایران و عربستان باید به راه‌حل مشترکی برای مسائل منطقه برسند

وزیر امور خارجه درباره سفر به عربستان سعودی گفت: "ما تسلیت دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران برای درگذشت پادشاه عربستان سعودی را به صورت رسمی اعلام کردیم و ضرورت داشت که به عنوان کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران در این مراسم حضور داشته باشد. ما امیدواریم که دولت عربستان سعودی با نگاهی مبتنی بر حسن همجواری و واقع‌بینی در منطقه بسیار حساس ما زمینه‌های همکاری بیشتر در همه حوزه‌ها را فراهم کند.

"ایران و عربستان سعودی در روابط دو جانبه مشکلی ندارد. سالیانه زائران بسیاری از جمهوری اسلامی ایران هر ساله برای زیارت حرمین شرفین مشرف می‌شوند. همچنین تعداد بسیار زیادی از اتباع کشور عربستان سعودی همه ساله برای زیارت و توریسم به ایران سفر می‌کنند. اما در حوزه مسائل منطقه‌ای نیاز است که ایران و عربستان به راه‌حل مشترکی برای کمک به حل مشکلات منطقه برسند. جمهوری اسلامی ایران همواه این آمادگی را داشته است. امیدواریم که با آمادگی مشابه از طرف همسایگان و برادران ما در پادشاهی عربستان سعودی بتوانیم به کاهش آلام مردم منطقه و به ایجاد ثبات و امنیت که حتما باید توسط مردم منطقه و بدون دخالت خارجی تأمین شود، کمک کنیم."

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که با توجه به فشردگی برنامه‌ها در عربستان و اینکه تنها چند ساعت در این کشور حضور داشت "دیداری سیاسی" در آنجا نداشته است اما "دعوت بنده از وزیر امور خارجه عربستان سعودی برای بازدید از ایران دعوت بازی است،‌ دعوت ایشان از هم بنده برای بازدید از عربستان یک دعوت باز است و امیدوارم که در شرایط مناسب بتوانیم این دعوت‌ها را اجابت کنیم."

 

مجلس در صورت تصویب تحریم‌های جدید در کنگره اقدام متقابل خواهد کرد

وی درباره سخنانی که در اجلاس داووس درباره اقدام متقابل مجلس شورای اسلامی در صورت تصویب تحریم‌های ضد ایرانی در کنگره آمریکا با اشاره به استقلال مجلس و نیز عدم وجود حق وتو در قانون اساسی ایران گفت: "دوستان ما در مجلس قبلا اعلام کرده‌اند و طبیعی هم است که در مقابل اقداماتی که در کنگره آمریکا صورت می‌گیرد، واکنش نشان می‌دهند. ما هم این را به عنوان بیان یک واقعیت نه به عنوان یک تهدید اعلام کردیم. احتمال اینکه مجلس شورای اسلامی در صورت اقدام تندروهای کنگره‌ آمریکا دست به اقدام متقابل بزند وجود دارد."

ظریف در ادامه گفت: "ما معتقدیم که مذاکرات باید به نتیجه برسد و می‌تواند در صورت علاقه طرف مقابل به نتیجه، ثمربخش باشد. اما طرف مقابل بالاخص سیاستمداران آمریکایی باید یک نکته را مد نظر قرار دهند و آن این است که تحریم‌ها جز خسارت برای آنها و ایجاد نفرت در بین مردم ایران نسبت به نیات غربی‌ها فایده‌ دیگری نشده و باعث هیچ خدشه‌ای در برنامه هسته‌ای ایران نشده و این وضعیت ادامه خواهد داشت. باید تصمیم بگیردند که آیا می‌خواهند از طریق مذاکره با ایران به نتیجه برسند یا اینکه به فشارها ادامه دهند. اگر بخواهند به فشار ادامه دهند مردم ما بارها نشان داده‌اند که فشار در تصمیم‌ مردم ما هیچ تأثیری ندارد."

وی افزود: "اما همزمان در طول سال گذشته مردم و دولت ایران نشان داده‌اند که پای حرف خودشان می‌ایستند. اگر تعهدی دهند آن را اجراء می‌کنند. بهترین راه برای رسیدن به یک راه‌حل تفاهم با مردم ایران، توجه به حقوق و خودداری از اعمال استاندارهای دوگانه و اعمال فشار بر مردم ایران است."

 

درباره دیدار وزرای خارجه ایران و 1+5 در مونیخ تصمیم‌گیری نشده

وزیر امور خارجه درباره سفر به مونیخ و تداوم مذاکرات هسته‌ای در این شهر گفت: "در حاشیه کنفرانس مونیخ گفتگوهایی با سایر شرکت‌کنندگان صورت خواهد گرفت. هنوز تصمیمی برای ملاقات در سطح وزرا در حاشیه کنفرانس مونیخ گرفته نشده است."

وی با اشاره به اینکه تنها تعدادی از وزرای کشورهای عضو گروه 1+5 در مونیخ حاضر خواهند بود گفت: "برنامه‌ها در مونیخ بسیار فشرده است و معلوم نیست که اگر از پیش توافقی نشده باشد امکان چنین حرکتی باشد."

 

تروریست‌ها نباید بتوانند پشت دین، ایدئولوژی یا مذهب پنهان شوند

وزیر خارجه کرواسی نیز در بخشی از سخنان خود درباره اسلام‌هراسی و نسبت دادن خشونت به مسلمانان اظهارداشت: "ما در کرواسی سال‌های زیادی با مسلمانان همکاری نزدیک داشته‌ایم و معتقدیم برای ایجاد ثبات به طور جدی به این همکاری ها نیازمند هستیم."

وزیر خارجه کرواسی همچنین با بیان این که به نقش بسیار شایسته مسلمانان آن کشور در مبارزه با افراطی‌گری آگاه است، اظهارداشت: "این رابطه با مسلمانان و جوامع مسلمان همیشه بوده و تجربه جدیدی نیست. همیشه با اجتماعات مسلمانان در ارتباط بودیم. جامعه مسلمانان کرواسی با رهبری خوبی که دارد همکاری‌های خوبی داشته‌ایم و در زمان حاضر که افراط‌گرایان و تروریست‌ها تلاش دارند خود را پشت سر اسلام پنهان کنند این همکاری‌ها اهمیت می‌یابد."

پوسیج تاکید کرد: "تروریسم تروریسم است و نباید اجازه دهیم تروریست‌ها پشت سر هیچ مذهب، ایدئولوژی و یا اعتقادی پنهان شوند. باید باهم همکاری کنیم تا بتوانیم روابط بلندمدت خوبی با اجتماعات و اقلیت‌های مختلف برقرار کنیم چرا که این ارتباط راه مهمی برای مقابله با تروریسم است."

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان