درگیری‌ در سالروز انقلاب ۲۵ ژانویه مصر/ شمار کشته‌ها به ۲۰ نفر افزایش یافت

درگیری‌ در سالروز انقلاب 25 ژانویه مصر/ شمار کشته‌ها به 20 نفر افزایش یافت

خبرگزاری تسنیم: هم‌زمان با چهارمین سالروز انقلاب ۲۵ ژانویه مصر که به سرنگونی رژیم «حسنی مبارک» منجر شد، نیروهای امنیتی مصر امروز با معترضان درگیر شدند که در جریان آن دست‌کم ۲۰ نفر کشته و دهها نفر زخمی و بازداشت شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه خبری الجزیره قطر امروز از کشته شدن دست‌کم 20 نفر و زخمی شدن دهها نفر در درگیری امروز در مناطق مختلف مصر در سالروز انقلاب 25 ژانویه خبر داد.

بر اساس این گزارش، ده‌ها نفر دیگر در این ارتباط بازداشت شدند. این در حالی است که وزارت بهداشت مصر تعداد کشته‌ها را 5 نفر و تعداد مجروحان این درگیری‌ها را 21 نفر اعلام کرد.

وزارت کشور مصر اعلام کرد که 150 نفر را در ارتباط با راهپیمایی و اعتراض‌های امروز بازداشت کرده است.

پیش از این برخی منابع مصری نیز گزارش دادند که 2 معترض بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی در البحیره کشته شدند.  همچنین در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی به‌سمت معترضان در اسکندریه نیز یک معترض مصری کشته شد.

شهرهای مصر از صبح امروز یکشنبه شاهد تظاهرات‌های گسترده برای تکمیل اهداف انقلاب 25 ژانویه است و معترضان در خیابان‌ها شعارهای انقلابی اعم از «ملت خواهان سرنگونی رژیم است» و «زندگی، آزادی، عدالت، کرامت انسانی» را سر داده و سرنگونی عبدالفتاح السیسی و بازپس‌گیری انقلاب را خواستار شدند.

در همین رابطه احزاب الوسط، آزادی و عدالت، سازندگی و توسعه و جنبش 6 آوریل برای برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز در میدان التحریر که نماد انقلاب است، فراخوان دادند.

ائتلاف حمایت از مشروعیت در اسکندریه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که صبح امروز نیروهای پلیس در تظاهرات مسالمت آمیز در مناطق اسکندریه، 2 نفر را به قتل رساندند.

شیخ یوسف قرضاوی نیز در بیانیه‌ای خطاب به مردم مصر از آنها خواسته بود در تظاهرات امروز مصر شرکت کنند.

بر اساس این گزارش، 2 نفر نیز در شهر البحیره به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

شاهدان عینی گفتند که عمر شعلان و رائد سعد در نتیجه اصابت گلوله جنگی در جریان راهپیمایی حوش عیسی در البحیره به قتل رسیدند.

نیروهای امنیتی در منطقه المعادی واقع در مرکز قاهره نیز به‌سمت تظاهرات کنندگان گلوله جنگی شلیک کردند که باعث شد تعدادی از آنها زخمی شوند.

در همین راستا نیروهای پلیس اقدام به بازداشت‌های گسترده در تعدادی از استان‌های مصر کردند و 7 نوجوان و 4 جوان را در روستای طملای واقع در المنوفیه بازداشت کردند و همچنین نزدیک به 10 معترض را نزدیک میدان رمسیس واقع در مرکز قاهره و 2 نوجوان را در استان المنیا به بازداشت خود درآوردند.

معترضان مصری اعلام کردند که رژیم کنونی انقلاب را به سرقت برده است و خواستار مجازات چهره‌های رژیم فعلی و رژیم مبارک شدند.

نیروهای امنیتی همچنین دو روزنامه‌نگار به‌نامهای احمد و محمود القاعود را از منزل آنها بازداشت و دستگاه‌های کامپیوتر و لپ‌تاپ آنها را مصادره کردند.

درخواست حزب الدستور برای برکناری وزیر کشور

سخنگوی حزب الدستور مصر ضمن محکوم کردن قتل «شیماء الصباغ» یکی از اعضای ائتلاف سوسیالیست مردمی به‌دست نیروهای امنیتی، خواستار برکناری وزیر کشور شد.

شیماء الصباغ عضو حزب ائتلاف سوسیالیست مردمی بود که روز گذشته در جریان برگزاری تظاهرات به‌منظور گرامیداشت شهدای انقلاب در حالی که در خیابان طلعت حرب به‌سمت میدان التحریر در حرکت بود، هدف تیراندازی از سوی نیروهای امنیتی قرار گرفت و کشته شد.

به گزارش تسنیم، «خالد داود» طی اظهاراتی گفت که روز گذشته راهپیمایی مسالمت آمیز برای ادای احترام به شهدای انقلاب برگزار شد و کسانی که می‌گویند این راهپیمایی نقض قانون تظاهرات بود، باید گفت که قانون تظاهرات بر قتل تظاهرات کنندگان مسالمت‌جو تأکید نکرده است.

خالد داود که در کنفرانس خبری در مقر حزب ائتلاف سوسیالیست مردمی در واکنش به قتل شیماء الصباغ سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: نیروهای امنیتی در پاسخ به تلاش طلعت فهمی دبیر کل حزب مذکور برای گفت‌وگو با مسئول تأمین امنیت میدات طلعت حرب، گاز و گلوله ساچمه‌ای به‌سمت تظاهرات کنندگان شلیک کردند.

وی اشاره کرد که هیئت عالی حزب الدستور خواستار برکناری وزیر کشور است.

از سوی دیگر «الهام المرغنی» معاون رئیس حزب ائتلاف سوسیالیست مردمی گفت: ما تمایل داریم بر این مسئله تأکید کنیم که قتل شیماء الصباغ پیامی علیه حیات سیاسی و حزبی بود مبنی بر اینکه هر کس حامل شاخه گل باشد، وزارت کشور با گلوله به آن پاسخ می‌دهد.

استقرار خودروهای زرهی در میادین اصلی مصر

صبح امروز یکشنبه میدان النهضه در الجیزه شاهد حضور نیروهای امنیتی است و نیروهای ارتش 4 خودروی نظامی و دو خودروی پلیس و خودروی نفربر نظامی در این میدان مستقر و علاوه بر آن سیمهای خاردار در اطراف میدان نصب کردند.

همچنین تعدادی خودروی نظامی در دو خیابان فیصل و الهرم مستقر شدند و نیروهای امنیتی نیز در حال گشت‌زنی در خیابان‌ها هستند.

میدان التحریر همچنان بسته است

به گزارش تسنیم، نیروهای ارتش مصر صبح امروز یکشنبه میدان التحریر را برای دومین روز متوالی بستند و در همین راستا حدود 22 خودروی نظامی در تمامی ورودی‌های منتهی به این میدان استقرار یافته و موانع سیم خاردار پشت این خودروها قرار داده شده است و همچنین 4 خودروی نظامی در ابتدای پل قصر النیل در مجاورت مقر اتحادیه عرب و 2 خودروی نظامی نیز در خیابان‌های عمر مکرم، قصر العینی، محمد محمود، الفلکی، البستان و التأمین مستقر شدند و علاوه بر آن 6 خودروی نظامی دیگر نیز در ورودی این میدان از سمت میدان عبدالمنعم ریاض استقرار یافته‌اند.

نیروهای ارتش مصر شب گذشته تمامی ورودی‌های منتهی به میدان التحریر را به‌منظور تأمین امنیت سالروز انقلاب 25 ژانویه مسدود کرده‌اند.

خیابان‌های منتهی به کاخ ریاست جمهوری بسته شد

نیروهای امنیتی مصر همچنین دو خیابان الاهرام و المیرغنی منتهی به کاخ ریاست جمهوری الاتحادیه را بسته و گشتی‌های امنیتی نیز در حال گشت‌زنی در شهر نصر هستند.

مدیر امنیت قاهره: گشت‌های امنیتی در طول شبانه‌روز به گشت‌زنی خواهند پرداخت

سرلشگر «خالد یوسف» معاون وزیر کشور و مدیر امنیت قاهره تأکید کرد که تمامی مسئولان بخش‌های شرق، جنوب، شمال و غرب قاهره را برای تأمین امنیت مراسم‌های سالروز انقلاب 25 ژانویه مأمور کرده است.

وی افزود که به تمامی ادارات این منطقه برای استقرار گشتی‌های امنیتی جهت تأمین امنیت میادین و خیابان‌های اصلی پایتخت تأکید کرده است تا اوضاع امنیتی را کنترل نمایند.

در همین راستا روز گذشته سرلشگر «محمد ابراهیم» وزیر کشور مصر نشستی را با تمامی معاونان وزیر و مسئولان امنیتی مربوطه برای بررسی طرح امنیتی جامع جهت مقابله با هر گونه عملیات‌های خرابکارانه در راستای تلاش برای ایجاد هرج و مرج در کشور، برگزار کرد.

وزیر کشور همچنین راهکارهای مقابله قاطعانه نیروهای پلیس با هر گونه قانون شکنی و اتخاذ تدابیر امنیتی به‌منظور حمایت از تأسیسات عمومی و خصوصی را مورد بررسی قرار داد.

دولت مصر خواستار برخورد قاطعانه با معترضان شد

برخی منابع آگاه گزارش دادند که ابراهیم محلب نخست وزیر مصر در تماس تلفنی با سرلشگر محمد ابراهیم وزیر کشور اوضاع امنیتی را پیگیری کرده و از وزیر کشور خواست تا با آنچه وی خرابکاران و اغتشاشگران خواند، با قاطعیت برخورد نمایند.

به‌گفته این منابع، اتاق عملیات دولت برای پیگیری اوضاع امنیتی به‌دقت اوضاع را زیر نظر دارد و تحولات را به نخست وزیر اطلاع می‌دهد و علاوه بر آن سرلشگر «عادل لبیب» وزیر توسعه محلی نیز با استانداران برای پیگیری اوضاع دائماً در تماس است.

انفجار در خط لوله گاز شهر العاشر من رمضان

منابع مصری از وقوع انفجار در خط لوله اصلی گاز در شهر العاشر من رمضان خبر دادند.

بر اساس این گزارش، کارشناسان مواد منفجره در اداره امنیت الشرقیه در محل انفجار حاضر شدند تا علت آن را بررسی نمایند.

سرلشگر «سامح الکیلانی» مدیر امنیت الشرقیه اخطاریه‌ای از سرلشگر «رفعت خضر» مدیر تحقیقات جنایی در خصوص شنیده شدن صدای انفجار در خط لوله اصلی گاز در ورودی شهر العاشر من رمضان دریافت کرد.

زخمی شدن 2 افسر امنیت مرکزی بر اثر وقوع انفجار در اطراف باشگاه الشمس

دقایقی قبل انفجاری نزدیک تشکیلات امنیت مرکزی در مجاورت باشگاه الشمس رخ داد که طی آن 2 تن از افسران امنیت مرکزی زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.

از سوی دیگر وزارت کشور مصر اعلام کرد که 2 افسر صبح امروز در منطقه الألف مسکن در شرق قاهره در نتیجه وقوع انفجار زخمی شدند.

کابینه مصر منع آمد و شد در سینا را 3 ماه دیگر تمدید کرد

کابینه مصر امروز یکشنبه مدت زمان منع آمد و شد در شمال سینا را به‌مدت 3 ماه دیگر تمدید کرد.

 «حسام القاویش» سخنگوی کابینه مصر اعلام کرد که ابراهیم محلب نخست وزیر این کشور تصمیم گرفت که منع آمد و شد در شمال سینا تا 3 ماه دیگر تمدید شود.

سال گذشته (2014) در نتیجه عملیات تروریستی در سینا 30 نظامی مصری کشته و تعدادی دیگر نیز زخمی شدند که پس از آن عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در شمال سینا ممنوعیت آمد و شد اعلام کرد.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان