۲۴ هکتار فضای سبز در اردبیل افتتاح شد

24 هکتار فضای سبز در اردبیل افتتاح شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز استان اردبیل گفت: امسال با افتتاح ۲۴.۶ هکتار فضای سبز در مناطق چهارگانه شهرداری و منطقه نمونه گردشگری شورابیل توانستیم به یکی از اهداف شهرداری دست یابیم.

حمید رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: شهرداری اردبیل با توجه به برنامه 5 ساله مکلف شده سالانه به طور میانگین 20 هکتار فضای سبز به مجموع فضای سبز شهر اضافه کند که یک تکلیف بزرگی برای سازمان فضای سبز و مجموعه شهرداری اردبیل بوده چرا که تملک اراضی مورد نیاز برای احداث فضای سبز به علت محدودیت‌های مالی یکی از چالش‌های بزرگ در توسعه فضای سبز است.

وی تصریح کرد: شهرداری اردبیل در برنامه‌ریزی‌های سالانه خود سعی دارد تا با تحقق اهداف درازمدت برنامه 5ساله بتواند سرانه فضای سبز شهرمان را به حد مطلوب برساند که امسال ما با افتتاح 24.6 هکتار فضای سبز در مناطق چهارگانه شهرداری و منطقه نمونه گردشگری شورابیل توانستیم به یکی از اهداف بزرگ شهرداری عمل کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز استان اردبیل مهمترین آنها را افتتاح پارک بزرگ صفویه  و ورودی جدید در منطقه نمونه گردشگری شورابیل برشمرد و افزود: احداث پارک صفویه به عنوان الگوی مناسبی از پارک‌های مدرن و زیبای شهری است.

رفیعی از افتتاح پارک رامین، پارک میلاد، بدنه خیابان بعثت درحوزه شهرداری منطقه یک، پارک صبا، پارک اقاقیا، پارک نسیم، رفیوژ ولایت در حوزه شهرداری منطقه دو، پارک فرهنگ، پارک رحیمیان، پارک گلسار، پارک الهیه و در حوزه شهرداری منطقه سه و پارک نیایش در حوزه شهرداری منطقه چهار نام برد.

وی بیان کرد: علاوه بر اینها سعی کردیم با تکمیل  فضای سبز بدنه‌های کمربندی دوم حد فاصل پل داروپخش تا دوربرگردان آرازعلی و حد فاصل پل گلمغان تا پل ارجستان روبه‌روی شهرک گلستان و از پل ارجستان تا میدان کشاورز و پل هوایی جاده تبریز سمت کارشناسان و پارک‌های کوچه محله‌ای در جای جای مختلف شهر شامل رفیوژهای سنگی توانستیم فراتر از برنامه حرکت کنیم.

رفیعی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های خوب شهرداری در حوزه فضای سبز، بهسازی پارک‌های قدیمی بوده که در مدت 3 سال گذشته از این امر غفلت ننموده و امسال با بهسازی پارک‌های حافظ،رضوان، ارس و پارک کودک رضایت شهروندان را کسب کرده که در مجموع  حدود 10 هکتار بوده و عملکرد مطلوب شهرداری  را نشان می‌دهد که در سال های پیش معمولاً مورد غفلت واقع می‌شد.

هزینه‌کرد 300 میلیارد ریال برای توسعه فضای سبز

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز استان اردبیل اظهار کرد: علاوه بر پروژه‌های افتتاح شده یادشده شهرداری در حوزه فضای سبز، پارک‌های در حال اجرا نیز دارد که به طور میانگین با پیشرفت 45درصد در سال آتی به بهره‌برداری می‌رسند.

وی با بیان اینکه این پارک‌ها درمجموع 20 هکتار است، افزود: اینها شامل پارک صخره‌ای شورابیل، بوستان در حال احداث در انتهای خیابان شیخ جبرائیل، پارک موجود در حریم رودخانه بالیقلو واقع در شهرک زرناس، بوستان  آخر فاز دو کارشناسان جنب آپارتمان بسیجیان پارک معروف به بهاران، بوستان نجف‌زاده در انتهای محله کریم‌آباد و پارک موجود در مخابرات و غیره است.

رفیعی بیان کرد: اما یکی دیگر از فعالیت‌های شهرداری و فضای سبز تامین زیربنا و زیرساخت‌های فضای سبز بوده و بدیهی است تامین آب خام مصرفی برای آبیاری فضای سبز یکی از ضروریات احداث فضای سبز و نگهداری آن بوده که به این منظور شهرداری اردبیل با توسعه حدود 15.5 کیلومتر شبکه آبیاری به صورت امانی و 7 کیلومتر به صورت پیمانکاری در سایزهای یک اینچ و پایین تر تا 8 اینچ توانسته در تفکیک آب خام از آب شرب و تامین آب مصرفی قدم‌های موثری بردارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز استان اردبیل خاطرنشان کرد: تامین منابع آبی مثل پمپاژ دریاچه شورابیل و حفر چاه عمیق برای تامین آب کافی و تضمین فشار لازم برای شبکه آب خام یکی دیگر از فعالیت‌های مهم فضای سبز بوده و در کنار اینها در راستای بالا بردن راندمان آبیاری به دلیل کمبود منابع آبی و صرفه‌جویی در مصرف آب‌های موجود سازمان امسال با اجرای آبیاری مخفی  شونده در پارک بزرگ صفویه شورابیل به سمت آبیاری‌های مدرن قدم برداشته که در سال‌های آینده نیز در این مقوله قدم‌های خوبی برداشته می‌شود که هم  در مصرف آب و هم در بحث هزینه و نگهداری فضای سبز صرفه‌جویی های لازم به عمل می آید.

رفیعی افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های شهری تجهیز پارک‌های موجود به مبلمان پارکی بوده که در این مقوله سازمان توانسته  برای بالا بردن ضریب ایمنی محل‌های بازی کودکان و خردسالان، ست ورزشی به تعداد 4 ست کامل و 40دستگاه از انواع دستگاه‌های بازی از نوع فلزی و 4 دستگاه مجموع بازی از نوع پلی‌اتیلن و تجهیزمحل‌های  بازی کودکان به کفپوش مناسب را آماده کند.

وی یکی از اهداف شهرداری در حوزه فضای سبز در سال آینده را  تکمیل 18 هکتار فضای سبز برشمرد و افزود: این تعداد فضای سبز در حال اجرا است.

احداث حداقل 20 هکتار فضای سبز در سال آینده

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز استان اردبیل با اشاره به احداث پارک‌های جدید در محلات شهر در سال 94 تصریح کرد: حداقل 20 هکتار نیز احداث فضای سبز در برنامه سال آینده خواهد بود.

رفیعی گفت: امسال با شروع احداث فضای سبز دو برابر برنامه پیش‌بینی شده حرکت کرده‌ایم اما همه این فعالیت‌ها و احداث فضای سبز تنها در تقویت پوشش گیاهی شهر خلاصه می‌شود و سازمان  پارک‌ها و فضای سبز براساس رسالت سازمانی خود سالانه با تامین نهال‌های سازگار با  اقلیم اردبیل و با تنوع گونه‌های کاشت مورد نیاز توانسته در 3 سال اخیر حرکت‌های خوبی را در نهال‌کاری پارک‌ها، بوستان‌ها و خیابان و شهرک‌ها داشته باشد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز استان اردبیل اظهار کرد: خوشبختانه توانسته‌ایم در راستای بحث‌های زیست محیطی و اکولوژیکی از مزیت‌ها و مزایای نهال‌کاری و درختان در زندگی شهری برخوردار باشیم.

وی افزود: امسال نیز حدود 53 هزار اصله نهال تهیه شد که از آن حدود 43 هزار و 500 اصله در محلات یاد شده غرس شده که با توجه به عنایات همکاران در دقت و نگهداری فضای سبز و همکاری خوب شهروندان، توانستیم نتیجه خوبی را در غرس و پرورش نهال در شهر به عمل آوریم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز استان اردبیل بیان کرد: در تولید گل و گیاه نیز سازمان توانسته نیازهای گل‌های فصلی خود را خود تامین کند که حدود 3 میلیون و 500 بوته گل فصلی در 26 نوع گل پرورش یافته است.

رفیعی گفت: در مورد درختچه‌های زینتی نیز توانسته‌ایم با کاشت حدود 366 هزار و 600 اصله نهال از انواع ترون، رز، جعفری، ژونی پروس، زرشک، پیراکانتا، طاووسی، داوودی و غیره در 10 نوع مختلف در بحث اکولوژیکی و زیباسازی شهر قدم‌های موثری برداریم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز استان اردبیل در مورد اقدامات شهرداری در حوزه زیباسازی شهری نیز افزود: اجرای کاشی شکسته پایه پل‌های روگذر مبارزان، رضوان، بعثت، باغمیشه و رنگ‌آمیزی عرصه و رمپ پل مبارزان و پیر عبدالملک و بعثت، اجرای طراحی پایه‌های پل سعدی دیوار بهزیستی و دیوار جنب شهرداری با پودر سنگ لوتوس، اجرای آب‌نمای رودخانه بالیقلو و اجرای نورپردازی پل استخر و نصب پایه چراغ تزئینی ورودی شهرک مخابرات، نصب پایه چراغ تزئینی حاشیه پیاده‌رو مجموعه شیخ صفی، نصب پایه چراغ تزئینی ورودی ساختمان شهرداری مرکز و ساختمان شهرداری منطقه سه و رنگ‌آمیزی دیوارهای مخروبه و آشفته شهر و رنگ‌آمیزی مبلمان شهری از اهم اقدامات شهرداری است.

گفت‌وگو: سیما میرقاسمی

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon