دانشگاه فرهنگیان همچنان در کش‌وقوس انتخاب رئیس

دانشگاه فرهنگیان همچنان در کش‌وقوس انتخاب رئیس

خبرگزاری تسنیم: دانشگاه فرهنگیان بیش از یک سال‌ونیم است که توسط سرپرست اداره می‌شود این در حالیست که حضور افراد به عنوان سرپرست در دانشگاه‌های کشور به مدت بیش از ۶ ماه غیرقانونی است اما هنوز تکلیف ریاست این دانشگاه مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، 24 شهریور سال گذشته بود که محمود مهرمحمدی با حکم علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به عنوان سرپرست جدید دانشگاه فرهنگیان منصوب شد.

هم‌اکنون بیش از یک سال و نیم است که از حضور مهرمحمدی به عنوان سرپرست در  دانشگاه فرهنگیان می‌گذرد و در حالی که طبق قانون حضور افراد تحت عنوان سرپرست در دانشگاه‌های کشور به مدت بیش از 6 ماه غیرقانونی است هنوز تکلیف ریاست دانشگاه فرهنگیان مشخص نشده است.

طبق برخی از شنیده‌ها قرار بود، در جلسه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی تکلیف ریاست دانشگاه فرهنگیان مشخص شود اما این موضوع در این جلسه نیز به سرانجام نرسید تا داستان اداره این دانشگاه توسط سرپرست همچنان ادامه داشته باشد.

البته در رابطه با ادامه حضور مهرمحمدی سرپرست فعلی دانشگاه فرهنگیان اختلاف نظرهایی وجود دارد. آموزش و پرورش و دولت از حامیان ادامه فعالیت وی در دانشگاه فرهنگیان هستند اما برخی از چهره‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالف جدی ادامه فعالیت مهرمحمدی و انتخاب وی به عنوان رئیس در دانشگاه فرهنگیان هستند.

مهرمحمدی پیش از حضورش به عنوان سرپرست در دانشگاه فرهنگیان به عنوان کارشناس حوزه تعلیم و تربیت و مدیر گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس فعالیت می‌کرد همچنین وی در تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز نقش داشت.

مخالفان ادامه حضور مهرمحمدی در دانشگاه فرهنگیان نظرات متفاوتی دارند که شاید بتوان مهمترین محور نظرات آنها را در این جمله خلاصه کرد « سرپرست فعلی دانشگاه فرهنگیان به موضوع تربیت معلم اعتقاد چندانی ندارد.»

** مخالفت‌ها با ادامه فعالیت سرپرست فعلی دانشگاه فرهنگیان درخصوص چیست؟

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در رابطه با ضرورت انتخاب رئیس دانشگاه فرهنگیان می‌گوید:‌طبق قانون فعالیت افراد به عنوان سرپرست بیش از 6 ماه غیرقانونی است.

وی می‌افزاید:‌ زمانی که فردی به عنوان رئیس یک دانشگاه انتخاب می‌شود نباید با ماموریت و اهداف این نهاد در تضاد باشد چرا که در این صورت اداره دانشگاه دچار مشکل می‌شود. برای پیشرفت دانشگاه فرهنگیان باید فردی را که اعتقاد جدی به تربیت معلم دارد به عنوان رئیس این دانشگاه معرفی کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان می‌کند: دانشگاه فرهنگیان در سند تحول بنیادین مورد تاکید قرار گرفته و از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تایید شده است اما با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت این دانشگاه، سرعت حرکت این مجموعه مناسب نیست.

کانون تربیت اسلامی نیز به عنوان یکی از تشکل‌های فعال در عرصه آموزش و پرورش چندی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:  سرپرست دانشگاه فرهنگیان اعتقادی به تکوین شخصیت معلمان در دانشگاه فرهنگیان ندارد وفقط معتقد است در این دانشگاه صرفاً حرفه معلمی آموزش داده شود و کاملاً مخالف سایر آموزش‌ها در جهت ارتقاء تربیتی و علمی دانشجو معلمان و شکل‌گیری شخصیت آن‌ها بوده و خواهان انجام این آموزش‌ها از طریق سایر دانشگاه ها و مجامع بین المللی است.

** انتقادها از جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آموزش‌وپرورش

یکی دیگر از دلایل مخالفان، نظرات جدید سرپرست دانشگاه فرهنگیان برای جذب نیرو در آموزش و پرورش است طبق این نظریه و بر اساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، می‌توان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها را با برگزاری یک دوره آموزشی کوتاه مدت یک ساله در آموزش و پرورش جذب کرد.

مهرمحمدی در این رابطه به تسنیم می‌گوید:‌معتقدم باید اجازه دهیم دیدگاه‌های کارشناسی دیگر نیز مطرح شود تا منافع آموزش و پرورش از حیث برخورداری از نیروی انسانی باکیفیت و سرآمد تامین شود، زیرا عده ای از کارشناسان بهره مندی از نیروی انسانی باکیفیت را همسو با این سیاست نمی‌دانند و معتقدند که باید راه را برای جذب نیرو در آموزش و پرورش باز کنیم.

زمزمه‌های لغو قانون تعهد خدمت دانشجو معلمان نیز از مواردی بود که گمانه زنی‌های منتقدان را درخصوص تضعیف دانشگاه فرهنگیان بیشتر به واقعیت نزدیک ساخت. هر چند که دولت مدتی پس از اعلام این خبر از موضع خود عقب نشینی کرد و از ادامه رویه تعهد خدمت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان خبر داد.

** دانشگاه فرهنگیان را دور می‌زنند

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش نیز که معتقد به تضعیف دانشگاه فرهنگیان طی یک سال و نیم گذشته است، می‌گوید:‌با یک مهندسی نیرو انسانی متوجه خواهیم شد آموزش و پرورش همواره 750 هزار نیرو نیاز دارد و با احتساب 30 سال فعالیت هر معلم یعنی هر سال 25 هزار نیرو باید گرفته شود و هر سالی که دانشگاه فرهنگیان کمتر از این مقدار پذیرش کند به این معناست که به دنبال آنند تا دانشگاه فرهنگیان را دور بزنند و آن را تعطیل کنند.

** درخواست مهلت آموزش و پرورش برای بررسی ریاست دانشگاه فرهنگیان

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز چندی پیش در رابطه با عدم تعیین تکلیف رئیس دانشگاه فرهنگیان، عنوان کرده بود که بحث رای گیری و انتخاب رئیس دانشگاه فرهنگیان به درخواست وزیر آموزش‌وپرورش چند جلسه به تعویق افتاده است.

مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان نیز در این خصوص که چرا وزیر آموزش و پرورش برای بررسی ریاست دانشگاه فرهنگیان مهلت خواسته است، می‌گوید: در شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدگاه متفاوتی در مورد دانشگاه فرهنگیان مطرح است و وزیر آموزش و پرورش با اعضای شورا در حال تعامل هستند برای اینکه این تعاملات به نتیجه برسد نیازمند زمان بیشتری است؛ البته قرار است در جلسه آینده تعیین تکلیف شود.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز دو روز گذشته در پاسخ به سوال تسنیم درخصوص تعیین تکلیف رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی تکلیف ریاست دانشگاه فرهنگیان مشخص می‌شود.

** دیدگاه‌های متفاوتی در رابطه با جذب نیرو در آموزش‌وپرورش مطرح است

به گزارش تسنیم، در کنار مخالفان حضور سرپرست فعلی دانشگاه فرهنگیان، افرادی نیز هستند که موافق ادامه حضور وی در این مجموعه هستند.

به باور موافقان، مهرمحمدی مخالف فلسفه تربیت معلم نیست بلکه دیدگاه متفاوتی را مطرح کرده که در این دیدگاه بر استفاده از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آموزش و پرورش البته با گذراندن دوره‌های آموزشی طی مدت یک تا دو سال تاکید شده است.

این همان موضوعی است که سرپرست دانشگاه فرهنگیان در مناظره‌ای که 31 اردیبهشت امسال برگزار شد به آن اشاره کرد و گفت:‌ میان دو بخش «تربیت علمی» و «تربیت حرفه‌ای» در تربیت معلم باید تفاوتی را قائل شد. برای «تربیت علمی» معلمان آینده باید از ظرفیت­ دیگر دانشگاه­‌ها استفاده کرد و آنچه بر عهده دانشگاه فرهنگیان قرار می‌گیرد، «تربیت حرفه‌ای» است. بنا به این ایده، دانشگاه فرهنگیان، متولی ارائه خدمات تربیتی برای علاقه‌مندانی است که دوره کارشناسی خود را در یکی از دانشگاه‌های معتبر گذرانده‌اند و برای کسب صلاحیت‌های حرفه‌ای متناسب با معلمی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به این دانشگاه وارد می‌شوند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon