سود تسهیلات لیزینگی نباید مشمول مالیات بر ارزش افزوده شود

سود تسهیلات لیزینگی نباید مشمول مالیات بر ارزش افزوده شود

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ با انتقاد از اخذ مالیات بر ارزش افزوده از سود تسهیلات لیزینگی گفت: چند کارگروه ویژه در وزارت مسکن برای بررسی ضوابط لیزینگ مسکن تشکیل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، احمد شیروانی دبیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده یکی از دغدغه‌های اساسی شرکت‌های لیزینگ که با وجود پیگیری‌های بسیار هنوز توفیقی در آن حاصل نشده است، افزود: مشتری برای خرید ماشین به شرکت لیزینگ مراجعه می‌کند و لیزینگ طبق قانون مجبور است روی تسهیلات پرداختی بابت خرید خودرو مالیات بر ارزش افزوده را نیز اضافه کند. 

وی با بیان اینکه اخذ مالیات بر ارزش افزوده از سود تسهیلات لیزینگی موجب افزایش قیمت تمام شده برای مشتری و لیزینگ می‌شود، گفت: در هیچ کجای دنیا از اعتبارات و تسهیلات پرداختی مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی‌شود. 

دبیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ همچنین ادامه داد: در بانک‌ها هم از تسهیلات پرداختی مالیاتی گرفته نمی‌شود اما با وجود اینکه لیزینگ‌ها فعالیتی مانند موسسات اعتباری را دارد ولی باید بابت تسهیلات پرداختی از مشتری مالیات بر ارزش افزوده دریافت کند. 

* از بدهی 2 تا 50 میلیارد تومانی لیزینگ‌ها بابت ارزش افزوده

شیروانی همچنین گفت: با وجود اینکه هیچ کس از قواعد مالیات ارزش افزوده طی 2 سال نخست اجرای این قانون آگاهی چندانی نداشت شرکت‌های لیزینگ از حداقل یک تا 2 میلیارد تومان و حداکثر 50 میلیارد تومان بدهکار مالیاتی شده‌اند. جالب اینجاست که این بدهی‌ها برای آن گروه از تسهیلاتی لحاظ شده که مشتری آنها را در شرکت‌های لیزینگ تسویه کرده است. 

وی با بیان اینکه شرکت‌های لیزینگ باید به عنوان موسسات اعتباری معاف از ارزش افزوده شوند، گفت: در هیچ جای دنیا مصرف‌کننده نباید دوبار ارزش افزوده را پرداخت کند چرا که عملا یک بار در زمان خرید اتومبیل مالیات بر ارزش افزوده را به خودروساز پرداخت کرده است و هنگام خرید لیزینگی هم باید به شرکت‌های لیزینگ مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند.

* پرونده لیزینگ مسکن در وزارت راه/ تا 80 درصد قیمت مسکن را می توانیم پرداخت کنیم

دبیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ با بیان اینکه کارگروه‌های مختلفی برای نحوه تاسیس و فعالیت‌ شرکت‌های لیزینگ در بانک مرکزی تشکیل شده است، گفت: بانک مرکزی پی برده که دست شرکت‌های لیزینگ باید باز باشد چرا که در ایران فقط این شرکت‌ها به فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک می‌پردازد. 

شیروانی همچنین با اشاره به فعالیت 20 هزار میلیارد ریالی شرکت‌های لیزینگ در سال قبل در خصوص لیزینگ مسکن اظهار داشت: 2 کارگروه تخصصی لیزینگ مسکن در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده و به زودی نتایج فعالیت‌های تخصصی به بانک مرکزی برای تصمیم‌گیری ارجاع خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های لیزینگ می‌توانند بخش عمده‌ای از اقشار متوسط جامعه را صاحب خانه کنند، افزود: با اجرایی شدن لیزینگ مسکن، 70-80 درصد قیمت ملک به صورت تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. با این کار خرید مسکن با قیمت ارزان امکان‌پذیر خواهد شد.

* نمی‌دانم چند شرکت لیزینگ غیرمجاز داریم/ مردم به هر لیزینگی اعتماد نکنند

دبیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ با تاکید بر اینکه 32 شرکت لیزینگ مجاز تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می کنند، گفت: اما شاهد فعالیت شرکت‌های غیرمجازی هستیم که جوابگوی نهادهای نظارتی، بانک مرکزی و سازمان مالیاتی نیستند و با استفاده از شیوه هایی پول مردم را میگیرند اما نه ماشینی به آنها می دهند و نه پولشان را پس می دهند.

شیروانی در همین ارتباط تاکید کرد: نمی توانیم دقیق بگوییم چه میزان شرکت لیزینگ غیرمجاز در سطح کشور داریم، سال 80 تا 84 اعلام کرده بودند که 320 یا 330 شرکت غیرمجاز در حال فعالیت هستند اما الان کسی نمیداند که دقیقاً جه میزان شرکت غیرمجاز داریم.

وی ادامه داد: مردم به سایت کانون شرکت‌های لیزینگ یا بانک مرکزی مراجعه کنند و اسامی شرکت‌های مجاز لیزینگی را از این سایت ها مشاهده کنند و براحتی به هر شرکتی که عنوان لیزینگ دارد، اعتماد نکنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه