آتش‌سوزی به بیش از ۱۱ هزار هکتار از جنگل‌های فارس خسارت زد


آتش‌سوزی به بیش از 11 هزار هکتار از جنگل‌های فارس خسارت زد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل منابع طبیعی فارس با اشاره به اینکه آخرین آتش‌سوزی جنگل‌های استان ۳۰ آبان ماه بوده است، گفت: امسال ۱۱ هزار و ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های فارس بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته است.

مهرزاد بوستانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، با اشاره به اینکه آخرین آتش‌سوزی جنگل‌های استان30 آبان ماه بوده است، اظهار داشت: 11 هزار و 600 هکتار از جنگل‌های فارس دچار آتش‌سوزی شده که منابع طبیعی برای پیشگیری از بروز آتش‌سوزی 17 گروه مردمی 15 نفره در مناطق بحرانی تشکیل داده است.

وی با بیان اینکه بیشترین آتش‌سوزی در شهرستان‌های جهرم، ممسنی، فیروزآباد و شیراز بوده است، گفت: افزایش مشارکت مردمی مهم‌ترین راهکار مقابله با آتش‌سوزی است که علاوه بر تشکیل 17 گروه مردمی، اداره منابع طبیعی اقدام به استخدام قربانان فصلی کرده است.

بوستانی با بیان اینکه برای مقابله با این‌گونه پدیده‌ها باید همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها مشارکت داشته باشند، افزود: تمامی برنامه‌های اداره منابع طبیعی فارس برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌ انجام اعمال پیشگیرانه است و از راه‌های گوناگون از جمله در مدارس و شورای اسلامی روستاها اقدام به فرهنگ‌سازی کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس خاطرنشان کرد: علت اصلی آتش‌سوزی‌ها خشکسالی‌، کمبود رطوبت در علوفه‌ها، عدم مسئولیت‌پذیری دامداران، کم رنگ بودن برخورد قهری با عاملین آتش‌سوزی و  کمبود قربانان است به گونه‌ای که تنها 12 نفر قرقبان به صورت دائم  در مراتع و جنگل‌های فارس وجود دارند. 

وی با اشاره به دلایل انسانی بروز آتش‌سوزی‌ها تصریح کرد: سهل‌انگاری در استفاده از بوته‌های خشک و ایجاد کوره‌های ذغال‌پزی در نزدیک جنگل‌ها از دیگر دلایل آتش‌سوزی در جنگل‌های فارس بوده است.

بوستانی بیان کرد: افزایش سربازان وظیفه برای به کارگیری آنها در سطح پاسگاه‌های ویژه، افزایش حق ماموریت و اضافه کاری پرسنل یگان حفاظت، بکارگیری نیروهای جوان به همراه آموزش عمومی و نظامی، افزایش بودجه پروژه‌های یگان حفاظت ملی و استانی، ایجاد شعبه‌ ویژه قضایی تحت عنوان شعبه قضایی رسیدگی به تخلفات منابع طبیعی و اجرای طرح همیار طبیعت دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی از مواردی است که می‌توان برای کاهش آتش‌سوزی جنگل‌ها به کار برد.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon