پیمان‌ پولی دوجانبه با ۸ کشور نصف مشکل تحریم را حل می‌کند

پیمان‌ پولی دوجانبه با 8 کشور نصف مشکل تحریم را حل می‌کند

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه پیمان‌های پولی دوجانبه راهکاری برای واکسینه کردن اقتصاد در برابر تحریم‌هاست، گفت: پیمان‌ پولی دوجانبه با ۸ کشور از جمله کره، چین، امارات، عراق ، ژاپن و هند نصف مشکل تحریم را حل می‌کند.

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود در کشور یکی از بهترین ابزارها برای پیشبرد اهداف اقتصادی بهره‌گیری از پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه با کشورهای مختلف است چراکه پیمان‌های پولی دوجانبه راهکاری برای واکسینه کردن اقتصاد در برابر تحریم‌هاست و می‌تواند دغدغه تاجران و فعالان اقتصادی ایران را در تأمین ارز از طریق مرکز مبادلات حل کند.

وی با بیان اینکه پیمان‌های پولی نباید الزاماً در شرایط تحریم اتفاق بیفتد، گفت: این ابزار می‌تواند به ما کمک کند تا هم خود را در برابر تحریم‌های اقتصادی مقاوم کنیم و هم تجارت خود با کشورهای همسویی را که با ما مبادله تجاری دارند، به بهترین شکل پیش ببریم.

** پیمان پولی آغازی برای پایان معاملات دلار در کشور است

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه پیمان پولی دوجانبه می‌تواند در انتقال ارز، آزادسازی ارز، مدیریت نوسانات نرخ ارز و تقویت نقش ارزهای ملی در تجارت خارجی نقش مهمی داشته باشد، تصریح کرد: اجرای این سیاست موجب بهبود فضای کسب و کار در کشور می‌شود و آغازی برای پایان معاملات دلار در کشور است. همچنین پیمان دوجانبه پولی در مدل اقتصاد مقاومتی به‌صورت ویژه می‌تواند مدنظر قرار گیرد و در این اقتصاد یک راهکار مهم و قابل اتکا اجرای این پیمان است.

وی ادامه داد: اجرای این پیمان‌های پولی تنها ویژه شرایط تحریم نیست و تأثیرات بسیاری بر جایگاه پول ملی، کاهش ریسک ناشی از نوسانات ارزی، توسعه تجارت دوجانبه و مانند آن دارد لذا در شرایط غیرتحریمی هم باید پیمان‌های پولی با شرکای تجاری ایران امضا و پیگیری شود.

** پیمان‌های پولی یکی از اقدامات در راستای پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

کاتب با بیان اینکه این پیمان‌های پولی می‌توانند یکی از محوری‌ترین اقدامات در راستای پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه تبادلات بانکی خارجی کشور باشند، گفت: پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه این مزیت را دارد زمانی که با کشوری در حال مبادله تجاری هستیم حتی در زمان تحریم می‌توان بسیاری از هزینه‌ها و مشکلات نقل و انتقال پولی و بانکی را که در جریان استفاده ارز به وجود می‌آید، از بین برد، بدین صورت که شما از واحد پول کشور طرف مبادله برای انجام نقل و انتقالات خود استفاده می‌کنید و در زمان تحریم می‌توان مبادلات تجاری را با شرکای تجاری به‌راحتی انجام داد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: استفاده از پیمان پولی دو یا چندجانبه امکان افزایش صادرات غیرنفتی را ایجاد می‌کند بدون آنکه گرفتار مشکلات نقل و انتقال پولی و بانکی شویم. لذا در اجرای این طرح مهمترین موضوع اراده سیاسی کشورهاست چراکه برخی کشورها تا آخرین مرحله قرارداد هم با ایران پیش می‌روند ولی در آخر به‌دلیل عواقب تحریم‌ها از انعقاد قرارداد جلوگیری می‌کنند.

کاتب در پایان خاطرنشان کرد: هشت کشور از جمله کره، چین، امارات، عراق، ژاپن و هند عمده طرف‌های تجاری ما هستند و نیمی از واردات و صادرات ما با این کشورهاست، لذا اگر با این 8 کشور چنین پیمانی امضا کنیم، نیمی از مشکلات ناشی از تحریم‌ها حل می‌شود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon