نشست مقدماتی مسکو با حضور حداکثری معارضان و غیبت ائتلاف

نشست مقدماتی مسکو با حضور حداکثری معارضان و غیبت ائتلاف

خبرگزاری تسنیم: نشست مقدماتی مسکو بین دولت سوریه و شخصیت‌های معارض این کشور در حالی به میزبانی روسیه از روز دوشنبه ۶ بهمن ماه آغاز می‌شود که در میان غیبت ائتلاف معارضان بیشتر شخصت‌های معارض حضور دارند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، معارضان سوری و نظام این کشور از روز 6 تا 9 بهمن (26 تا 29 ژانویه) در مسکو پایتخت روسیه گردهم می آیند تا برای ادامه گفت وگو ها و  تعیین پایه‌های گفت‌و‌گوهای آینده مشورت کنند.

هیئت مذاکره کننده سوریه در نشست مقدماتی مسکو

بر اساس این گزارش ، دمشق به مسکو خبر داده است که هیئت مذاکره کننده سوریه به ریاست بشار جعفری به روسیه اعزام خواهد شد و این ترکیب هیئت کنونی همان ترکیبی است که در نشست ژنو 2 حضور داشته است.

بر اساس این گزارش، هیئت مذاکره کننده سوریه متشکل از  «أحمد عرنوس» مشاور وزیر خارجه این کشور، «أحمد کزبری»، «محمد خیر عکام»، و«أسامه علی» ، «أمجد عیسى» است و «ریاض حداد» سفیر سوریه در روسیه نیز به آنها اضافه خواهد شد.

نشست مسکو قرار است از دوشنبه در این کشور شروع به کار کند و برخی از شخصیت‌های معارض قبل از رسیدن هیئت دولت سوریه با هم دیدار خواهند کرد. هیئت اعزامی دولت سوریه نیز روز چهارشنبه وارد مسکو خواهد شد.

دولت سوریه اسم این دور از گفت‌وگو ها را «همایش مشورتی» گذاشته است، چرا که گفت‌و‌گو یا مذاکره در آن صورت نخواهد گرفت و جدول کاری نیز ندارد بلکه یک دیدار مشورتی خواهد بود و مقدمه سایر نشست‌ها را که احتمالا در مسکو برگزار خواهد شد، فراهم می‌کند.

اسامی گروه‌های معارض شرکت کننده در نشست مسکو

از سوی دیگر منذر خدام رئیس دفتر رسانه‌های هیئت معارض تنسیق (متشکل از 12 حزب معارض داخلی) به الوطن، سوریه گفت که اعضای جدیدی که روسیه آنها را به لیست دعوت شوندگان اضافه کرده است در این نشست حاضر خواهند شد که عبارتند از صفوان عکاش، احمد العسراوی، عبد المجید منجونه، ماجد حبو و خالد عیسی خواهد بود.

پیشتر نیز روسیه حسن عبد العظیم هماهنگ کننده کل هئیت تنسیق و صالح مسلم، هیثم مناع، عارف دلیله سه جانشین وی را به نشست مسکو دعوت کرده بود.

از سوی دیگر فاتح جاموس از رهبران جبهه تغییر و آزادی گفت که در این نشست شرکت خواهد کرد. همچنین قدری جمیل و مازن مغربیه و یوسف سلمان نیز آمادگی خود را برای این نشست اعلام کرده‌اند.

همچنین از جبهه عمل ملی محمود مرعی، میس کریدی و سمیر العطیه از رئیس منبر النداء الوطنی (تریبون ندای ملی) در نشست مسکو حضور خواهند داشت.

غیبت ائتلاف معارضان سوری در نشست مکسو

منابع خبری اعلام کرده بودند که گروه موسوم به ائتلاف معارضان سوریه شرکت در نشست مسکو را رد کرده است.

خالد الخوجه جدید ائتلاف معارضان سوریه از یک سو تاکید کرد که این ائتلاف با نظام سوریه بر سر یک میز نخواهد نشست و از سوی دیگر گفت: ما آمادگی داریم که بر اساس ژنو 1 مذاکره کنیم.

رئیس جدید ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه با اشاره به نشست مسکو گفت: روسیه هیچ طرح ابتکاری ندارد؛ بلکه تنها افکاری برای بحران سوریه مطرح می‌کند.

دی مستورا به احتمال زیاد در مسکو حاضر نمی‌شود

یک منبع مطلع اعلام کرد که استفان دی‌مستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به احتمال قوی در نشست مسکو شرکت نخواهد کرد.

پیش از این منابع دیپلماتیک اعلام کرده بودند که به جای دی مستورا یکی از معاونانش در این نشست مشارکت خواهند کرد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان