اسد: ایران هیچ چشم داشتی در سوریه ندارد/غرب و آمریکا در جایگاهی نیستند که از حقوق بشر حرف بزنند

اسد: ایران هیچ چشم داشتی در سوریه ندارد/غرب و آمریکا در جایگاهی نیستند که از حقوق بشر حرف بزنند

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور سوریه گفت هرگاه ارتش سوریه در یک جبهه پیشروی می‌کند اسرائیلی‌ها حمله‌ای را انجام می‌دهند تا آن‌ را تحت تأثیر قرار دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگویی با مجله آمریکایی "فارن افرز" تصریح کرد که ارتش سوریه هرگاه قصد ورود به منطقه مشخصی را داشته در این کار موفق بوده است، اما ارتش عربی سوریه نمی‌تواند در هر کیلومتر از اراضی این کشور حضور داشته باشد، این غیرممکن است.

وی در این گفتگو که جزئیات آن امروز منتشر خواهد شد، تأکید کرد: ما پیشروی‌هایی را در طول 2 سال گذشته داشته‌ایم، اما اگر از من در مورد روال خوب جنگ سؤال کنی، می‌گویم که تمام جنگ‌ها بد هستند، چرا که خسارت و ویرانی به بار می‌آورند. سوال مهم این است که عامل مهمی که ما در این جنگ به دست آوردیم چیست ... مهم‌ترین دستاورد ما این است که ملت سوریه تروریست‌ها را رد کردند و حمایت روزافزون خود از دولت و ارتش را نشان دادند.

اسد در پاسخ به سؤالی در مورد دستور العمل واقعی اسرائیل در سوریه در اوضاع کنونی گفت: اسرائیلی‌ها از گروه‌های مسلح در سوریه حمایت می‌کنند... این کاملاً مشخص است. هر گاه ما در منطقه‌ای پیشروی می‌کنیم، اسرائیلی‌ها اقدام به یک حمله می‌کنند تا بر فعالیت‌های ارتش سوریه تأثیر بگذارند.... این کاملاً آشکار است. به همین علت است که مردم سوریه با تمسخر می‌گویند چه کسی می‌گوید القاعده نیروی هوایی ندارد، در واقع نیروی هوایی اسرائیل همان نیروی هوایی القاعده است.

از زمان تجاوز رژیم صهیونیستی به منطقه «القنیطره» سوریه که به شهادت شماری از رزمندگان مقاومت منجر شد، این نخستین گفت‌وگوی مطبوعاتی بشار اسد و نخستین واکنش او به این حمله است.

به گزارش تسنیم، خبرگزاری رسمی سوریه مشروح گفت‌وگوی بشار اسد رئیس جمهور این کشور با مجله آمریکایی فارین افرز را منتشر کرد.

                                                                                           ***آنچه می‌خوانید متن کامل این گفت‌وگو است***

سوال اول: به‌عنوان مثال اول از جنگی می‌پرسم که 4 سال از آغاز آن گذشته است، شما آمار آن را می‌دانید، بیش از 200 هزار نفر در این جنگ کشته شده و یک میلیون نفر زخمی شده و بر اساس آمار سازمان ملل متحد بیش از 3 میلیون نفر به خارج از کشور فرار کردند، نیروهای شما نیز خسارت‌های زیادی دیده است، این جریان می‌تواند تا بی‌نهایت به این شکل ادامه پیدا کند؟ دیدگاه شما در مورد پایان جنگ چیست؟

بشار اسد  هر جنگی در هر نقطه از دنیا چه باشد و هر جنگی که در گذشته صورت گرفته است، با یک راهکار سیاسی به پایان می‌رسد، چرا که جنگ به خودی خود یک راهکار نیست. باید بگوییم که جنگ یکی از ابزارهای سیاست است و بنابراین در نهایت باید به راهکار سیاسی برسد. ما این اعتقاد را داریم. این خطوط کلی است.

سوال دوم: شما اعتقاد ندارید که جنگ به‌ صورت نظامی به پایان خواهد رسید؟
بشار اسد: نه.. هر جنگی با راهکار سیاسی به پایان می‌رسد.

ادعای تجزیه سوریه سخن غیردقیقی است

سوال سوم: انسان می‌ تواند بگوید که کشور شما تقریباً تجزیه شده و به 3 دولت کوچک تبدیل شده است، بخشی از کشور در اختیار دولت است و بخشی از آن تحت تسلط داعش و جبهه النصره است و قسمت سوم نیز در اختیار گروه‌های معارض سنی و کُرد معتدل قرار دارد... شما چطور می‌توانید سوریه را با هم متحد کنید؟

بشار اسد: این سخن دقیق نیست... تا زمانی که در مورد مردمی که در این مناطق زندگی می‌کنند، سخن گفته نشود؛ نمی‌توان از ایجاد دولت‌های کوچک صحبت کرد. ملت سوریه همچنان به دنبال وحدت سوریه است و همچنان از دولت حمایت می‌کند.. گروه‌هایی که از آن‌ها سخن گفتی بر برخی مناطق تسلط دارند، اما دایماً در حال انتقال از منطقه‌ای به منطقه دیگر هستند.. آن‌ها ثبات ندارند.. هیچ خط مشخصی بین گروه‌های مختلف وجود ندارد و برخی اوقات آن‌ها با هم درگیر می‌شوند. موضوع اساسی در مورد ساکنانی است که همچنان صرف‌نظر از مواضع سیاسی از دولت حمایت می‌کنند. آن‌ها به عنوان تنها نماینده سوریه از دولت حمایت می‌کنند. معنی سخن من از حمایت از دولت این است. تا زمانی که ملت سوریه به وحدت این کشور اعتقاد دارد، هر دولت و هر مسئولی می‌تواند سوریه را متحد کند. عکس این نکته هم صادق است. اگر ملت سوریه به دو یا سه یا تعداد گروه‌های بیشتر تقسیم می‌شوند، هیچ کس نمی‌تواند کشور را متحد کند. این دیدگاه ما به مسائل است.

سوال چهارم:آیا فکر می‌کنید اهل تسنن و کُردها همچنان به وحدت سوریه اعتقاد دارند؟

بشار اسد: اگر در دمشق راه بروید می‌توانید تمام اقشار مختلف جامعه سوریه را در مذاهب و دین‌ها و فرقه‌های مختلف ببینید که با هم زندگی می‌کنند، شکاف‌ها در سوریه هیچ مبنای فرقه ای یا مذهبی ندارد، حتی در مناطق کُرد نشین گروه‌های مختلفی که از آن‌ها صحبت می‌کنید زندگی می‌کنند. در این مناطق عرب‌ها بیشتر از کُردها حضور دارند، بنابراین مسائل مربوط به نژاد یا دین نیست، بلکه به علت گروه‌هایی است که در مناطق خاص تسلط نظامی پیدا کردند.

*******************************************************************************************************************************

                                                                ***بحث مربوط به گفت‌وگو با معارضان و نشست مسکو***

سوال پنجم: یک سال پیش مخالفان و دولت‌های خارجی اصرار داشتند که شما از قدرت کنار بروید، آن‌ها برکناری شما را پیش شرط مذاکرات قرار داده بودند. اما الان چنین چیزی مطرح نیست. دیپلمات‌ها الان به دنبال سازش و راهکار انتقالی هستند که نقش شما را حفظ کند. امروز روزنامه نیویورک‌تایمز مقاله‌ای درج کرده بود مبنی بر اینکه حمایت‌های آمریکا از طرح روسیه و سازمان ملل متحد افزایش پیدا می‌کند. در این مقاله آمده بود که غرب به صورت تدریجی و آرام از خواسته خود برای برکناری فوری بشار اسد عقب‌ نشینی کرده است، با توجه به این مسائل و این تحولات در موضع غرب آیا شما آمادگی بیشتری برای رسیدن به راه حل درگیری‌ های سوریه بر اساس گفتگو دارید تا به دوره سیاسی انتقالی برسید؟

بشار اسد: از همان ابتدا ما با هم گفت‌وگو با تمامی طرف‌ها در سوریه موافق بودیم. منظور من تنها احزاب سیاسی نیست ، بلکه هر جریانی یا شخصیت و یا هر رژیم سیاسی می‌تواند مصداق این سخن باشد. ما قانون اساسی را تغییر دادیم. ما با هر چیزی با سیاست باز برخورد می‌کنیم. اما اگر اقدامی انجام می‌دهیم به علت پُست و یا حاکمیت نیست، بلکه به علت‌ خود مردم و سوریه است. شاید اکثریتی وجود داشته باشد که به هیچ طرفی وابسته نباشد. اگر تو بخواهی هر تغییری را انجام دهی یا به راه ‌حل سیاسی برسی باید تمام مردم سوریه نظر خود را در این رابطه بگویند. وقتی از یک مشکل ملی سخن می‌گویی گفتگوهای موجود نمی‌تواند تنها بین دولت و معارضه باشد، بلکه باید بین تمامی احزاب و رژیم‌ های موجود در سوریه باشد. ما این نگاه را به روند گفتگوها داریم. نکته دوم اینکه هر راه ‌حلی که به دنبال آن هستیم در نهایت باید از طریق همه‌ پرسی به ملت ارجاع داده شود، چرا که این موضوع با قانون اساسی با تغییر نظام سیاسی و هر چیز دیگر مرتبط است که ملت سوریه باید در مورد آن نظر دهند.

ملت سوریه تصمیم نهایی را می‌گیرد

سوال ششم: بنابراین شما می‌گویید که با هر روند انتقال سیاسی تا زمانی که همه پرسی از آن حمایت نکند، موافقت نخواهیم کرد.

بشار اسد: دقیقاً ... این ملت سوریه است که باید تصمیم نهایی را بگیرد، نه کس دیگر.

سوال هفتم: آیا این به معنای عدم امکان انجام گفتگوها است؟

بشار اسد: نه... ما به روسیه می‌رویم و مذاکره می‌کنیم، اما اینجا سؤال دیگری مطرح است، با چه کسی مذاکره می‌کنیم؟ ما به عنوان یک دولت ساختار داریم، ارتش داریم، نفوذ داریم، چه مثبت باشد یا منفی. اما آن‌هایی که با آن‌ها مذاکره می‌کنیم نماینده چه کسانی هستند؟ وقتی از مخالفان صحبت می‌کنی، این سخن معنایی دارد. مخالفان معمولاً در هر دولتی نماینده مدیریت‌های محلی هستند، در پارلمان و در مؤسسات دولتی حضور دارند، آن‌ها باید پایگاه مردمی داشته باشند که به نیابت از آن صحبت کنند. مشکل ما در بحران کنونی این است. ما باید از نفوذ این افراد در داخل سوریه بپرسیم. به این نکته توجه کنید که گروه‌های مسلح بارها اعلام کردند که معارضه نماینده ما نیستند و نفوذی بر ما ندارد. از منظر عملیاتی اگر بخواهید گفتگوی نتیجه بخشی را انجام دهید، این گفت‌وگو باید بین دولت و این گروه‌های مسلح باشد. واقعیت این است. موضوع دیگری نیز وجود دارد که در زمینه مذاکرات با معارضه است. مخالفان ملی وجود دارند که در راستای منافع ملت سوریه کار می‌کنند، نمی‌توان گفت مخالفان تنها باید ابزار دست قطر یا عربستان سعودی و یا دولت غربی از جمله آمریکا باشند و اموال خود را از خارج بگیرند. مخالفان باید سوری باشند. ما مخالفان ملی داریم. من هیچ‌کس را منزوی نمی‌کنم، من نمی‌گویم که تمامی گروه‌های مخالفان غیر ملی هستند. منظور من این است که وقتی مذاکره انجام می‌شود، باید بین مخالفان ملی‌گرا و شخصیت‌هایی که تنها آلت دست هستند تفاوت قایل شد. هر گفتگویی ثمربخش نیست.

با همه گفت‌وگو می‌کنیم

سؤال هشتم: آیا این بدان معناست که شما با گروه‌های مخالف که از سوی کشورهای خارجی حمایت می‌شوند دیدار نخواهید کرد؟

بشار اسد: ما با همه گفتگو می‌کنیم، ما هیچ شرطی نداریم.

سوال: هیچ شرطی...

بشار اسد: هیچ شرطی.

سوال نهم: با هر شخصی دیدار می‌کنید؟

بشار اسد: بله با همه دیدار می‌کنیم، اما اگر بخواهیم به نتیجه برسیم باید از هر کدام از آن‌ها بپرسیم که نماینده چه کسانی هستند. منظور من این است.

سؤال : اگر اشتباه نکنم معاون استفان دی مستورا نماینده سازمان ملل الان در دمشق حضور دارد، آن‌ها اجرای مرحله به مرحله آتش بس و تعلیق درگیری‌ها در حلب را پیشنهاد می‌کنند، آیا شما با این پیشنهاد موافق هستید.

بشار اسد: بله، ما این موضوع را قبل از مأموریت دی مستورا به عنوان فرستاده سازمان ملل در سوریه اجرا کردیم، این اتفاق در شهر حمص و یک شهر بزرگ دیگر افتاد. ما این روند را در چارچوب‌های کوچک‌تر در نواحی و روستاهای مختلف نیز انجام دادیم. این طرح موفقیت‌آمیز بود. این دیدگاه خوبی است، اما باید در جزئیات آن متمرکز شد. دی مستورا با عناوین متعدد به سوی ما آمد، ما با برخی از این عناوین موافقت کردیم و الان منتظر هستیم که طرح مفصل و جدول زمانی کاملی ارائه بدهد. ما منتظر هستیم و این موضوع را با معاون وی نیز در میان گذاشته‌ایم.

سؤال دهم: در گذشته شما اصرار داشتید که عناصر مسلح به عنوان پیش شرط هر آتش‌بس باید سلاح خود را کنار بگذارند .. از دیدگاه آن‌ها این سخن مورد قبول نبود، آیا این پیشنهاد همچنان وجود دارد.

بشار اسد: ما معمولاً در روند آشتی‌های متفاوت سناریوهای مختلفی ‌داریم. در برخی مناطق ما به آن‌ها اجازه ترک مناطق مسکونی را دادیم تا از کشتار غیرنظامیان جلوگیری کنیم. آن‌ها با سلاح‌های خود این مناطق را ترک کردند. اما در مناطق دیگر چنین اتفاقی نیفتاد، آن‌ها سلاح‌های خود را تسلیم کرده و رفتند. اوضاع به پیشنهادات آن‌ها و پیشنهاد ما بستگی دارد.

سوال یازدهم: این جواب برای من مشخص نبود.. آیا شما اصرار دارید که آن‌ها سلاح خود را تحویل دهند؟

بشار اسد: نه .. در برخی مناطق سلاح‌هایشان را تحویل نداده‌اند، بلکه مناطق را با تسلیحاتشان ترک کردند.

سوال دوازدهم: آیا شما نسبت به مذاکرات مسکو خوش‌بین هستید؟

بشار اسد: آنچه در مسکو اتفاق می‌افتد مذاکراتی برای رسیدن به راه حل نیست، بلکه فراهم کردن مقدمات لازم برای برگزاری کنفرانس است.

مذاکرات مسکو تنها برای آماده سازی جهت انجام گفت‌وگوهاست

سوال: این مذاکرات تنها برای مذاکرات است.

بشار اسد: دقیقاً. برای آماده سازی جهت انجام مذاکرات است. در آغاز سخن در مورد کنفرانس باید دید مبانی و پایه‌هایی که کنفرانس بر اساس آن برگزار می‌شود چیست؟ من به همین جا برمی‌گردم و صریح خواهم بود. برخی شخصیت‌ها، عروسکی هستند که در دست کشورهای دیگر قرار دارند و دستورالعمل آن‌ها را اجرا می‌کنند. ما اطلاع داریم که کشورهای هستند مانند فرانسه که منافع خود را در موفقیت این کنفرانس نمی‌بینند، بنابراین دستور به شکست کشاندن آن را صادر خواهند کرد. برخی شخصیت‌های دیگر هستند که تنها نماینده خودشان هستند، آن‌ها در سوریه نماینده‌ هیچ کسی نیستند. بعضی از آن‌ها اصلا در سوریه زندگی نکرده اند، بنابراین هیچ چیز از این کشور می‌دانند. طبعاً افرادی نیز هستند که برای منافع ملی کار می‌کنند، وقتی که ما از مخالفان به‌ عنوان یک گروه واحد صحبت می‌کنیم، این سخن کاملاً مشخص نیست. خوش بین بودن عبارتی مبالغه‌آمیز است، من می‌گویم که بدبین نیستم. ما در هر اقدامی که انجام می‌دهیم امید داریم.

اعتمادی بین سوریه و آمریکا وجود ندارد

سؤال سیزدهم: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در روزهای اخیر از مذاکرات مسکو بیشتر حمایت می‌کنند، در ابتدا این‌طور نبودند. دیروز وزیر خارجه آمریکا جان کری گفت که این کشور امیدوار است این مذاکرات موفق شود و پیشرفت کند.

بشار اسد: آن‌ها چیزهای زیادی می‌گویند، اما مسئله در اقداماتی است که انجام خواهند داد، شما می‌دانید چنین اعتمادی بین سوری‌ها و آمریکا وجود ندارد، بنابراین ما باید منتظر بمانیم و ببینیم در کنفرانس چه اتفاقی می‌افتد.

معارضان میانه رو یک "توهم" است

سؤال چهاردهم: بهترین راه از دیدگاه شما برای رسیدن به توافق بین گروه‌های سوری چیست؟

بشار اسد: تعامل مستقیم با عناصر مسلح. البته دو نوع گروه مسلح وجود دارد. بیشتر آن‌ها از عناصر القاعده هستند، این‌ها در گروه‌های داعش و جبهه النصره سازماندهی شدند. گروهک‌های مشابهی نیز وجود دارند که شبیه به القاعده هستند اما حجم کمتری دارند. آنچه اوباما در مورد معارضان مطرح می‌کند یعنی معارضان معتدل یک توهم است. در حال حاضر هیچ معارضی وجود ندارد، بلکه گروه‌های مسلح هستند. بیشتر این افراد نیز به القاعده یا ارتش آزاد پیوسته اند. البته در هفته اخیر تعداد زیادی از این عناصر به ارتش سوریه بازگشتند.

ترکیه ، عربستان و قطر همچنان از تروریست‌ها حمایت می‌کنند

سؤال پانزدهم: آیا این‌ها عناصر جدا شده سابق بودند که به ارتش بازگشتند؟

بشار اسد: بله.. آن‌ها مواضع خود را رها کرده و گفتند ما نمی‌خواهیم به مبارزه ادامه دهیم و به ارتش سوریه بازگشتند.. تعدادی از این عناصر که باقی ماندند بسیار کم هستند، آیا شما می‌توانید با القاعده و امثال آن مذاکره کنید، آن‌ها آماده مذاکره نیستند. آن‌ها برنامه‌های خود را دارند. در واقع عملیات آشتی که ما آغاز کردیم و آقای دی مستورا پیگیری خواهد کرد راهکار عملی در عرصه است، این از نکته اول.
دوم اینکه: باید مصوبه شورای امنیت به‌شماره 2170 که مربوط به ممانعت از حمایت و تأمین مالی و تسلیحاتی داعش است و چند ماه پیش صادر شده اجرایی شود، این مصوبه واضح است و هر جریانی را از حمایت نظامی و مالی و لجستیک این گروه‌ها منع می‌کند. اما ترکیه و عربستان سعودی و قطر همچنان از آن‌ها حمایت می‌کنند، تا زمانی که این مصوبه اجرایی نشود، ما نمی‌توانیم از راه حل واقعی سخن بگوییم. آن‌ها تا زمانی که به پرداخت پول ادامه می‌دهند، می‌توانند در این روند مانع‌تراشی کنند. تنها در این صورت است که می‌توانیم عملیات را آغاز کنیم.
سوم اینکه دولت‌های غربی باید این چتر حمایتی خود را که آن را حمایت از معارضان معتدل می‌خوانند و برخی از آن‌ها همچنان به این روند ادامه می‌دهد، از پیش رو بردارد. آن‌ها به خوبی می‌دانند که آنچه ما پیش رو داریم القاعده و داعش و جبهه النصره است.

سوال شانزدهم: آیا شما آمادگی دارید که اقدامات اعتمادسازی را قبل از مذاکرات انجام دهید، به عنوان مثال زندانیان را مبادله کنید، یا استفاده از بشکه‌های انفجاری را متوقف کنید، یا زندانیان سیاسی را برای اعتماد سازی در نزد طرف مقابل جهت حسن نیت در مذاکرات آزاد کنید؟

بشار اسد: مسئله مربوط به روابط شخصی نیست تا ما از اعتماد سخن بگوییم، موضوع در مورد راهکارها است... در سیاست ما تنها از راهکارها سخن می‌گوییم، برای این که انسان کاری انجام دهد ضرورتاً نیاز نیست به شخص مقابل اعتماد کرد. باید راهکارهای مشخصی وجود داشته باشد که به نتایج خاص برسد، این چیزی است که مردم می‌خواهند. سؤال این است که راهکارهایی که ما می‌توانیم فرض کنیم چیست؟ این سوال باز هم ما را به همان موضع قبلی بازمی‌گرداند که آن‌ها کیستند و نماینده چه کسانی هستند و نفوذشان در سوریه چقدر است، اطمینان به اشخاصی که هیچ نفوذی ندارند فایده‌ای ندارد. وقتی که گروه‌هایی برای مذاکره دور هم نشسته اند، در بسیاری از شرایط این نکته که یکی از طرفین به طرف مقابل نشان دهد که تمایل زیادی به تحقق پیشرفت در مذاکرات دارد و به صورت یک‌ جانبه گام هایی برای تلاش جهت آرام کردن اوضاع بردارد، مفید خواهد بود. اقداماتی که شما ذکر کردید این اثر را خواهد داشت. ما موضوعات ملموسی در مورد آشتی ها داریم. آن‌ها سلاح خود را تحویل می‌دهند و ما آن‌ها را عفو می کنیم و به زندگی طبیعی خود باز می‌گردند. این یک مثال واقعی است که به اعتمادسازی منجر می‌شود، این از یک طرف. از طرف مقابل مناسبات بین این مخالفان و زندانیان چیست؟ آن‌ها هیچ رابطه‌ای ندارند. این زندانیان وابسته به آنها نیستند، بنابراین موضوع کاملاً متفاوت است.

سوال هفتده: آیا شما به مبارزان عفو داده اید؟

بشار اسد: بله قطعاً. ما بارها این کار را انجام داده‌ایم.

سوال هیجده: تعداد افرادی که شامل عفو شده‌اند چند نفرند.
بشار اسد: من آمار دقیقی ندارم، اما هزاران نفر هستند.

سؤال نوزده : الان آیا شما این آمادگی را دارید که به تمامی گروه‌های مخالف بگویید که اگر سلاح‌های خود را کنار بگذارند در امنیت خواهند بود؟
بشار اسد: بله من این را در یکی از سخنرانی‌هایم گفتم.

سوال بیست: شما چطور امنیت آن‌ها را تضمین کنید، چرا که آن‌ها می‌گویند که اعتمادی به دولت شما ندارند.

بشار اسد: آن‌ها نمی‌توانند این را بگویند، در آمار بیش از 50% از این عملیات‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

**************************************************************************************************************************

                                                                                                  ***بخش مربوط به ایران***

ایران کشوری مهم در منطقه است و هیچ چشم داشتی در سوریه ندارد

سوال بیست و یکم: اجازه بدید که موضوع را کمی عوض کنم... حزب الله و سپاه قدس ایران و شبه نظامیان شیعه که ایران همه آنها را آموزش می دهد؛ همگی اکنون نقشی مهم را در نبرد با گروههای مسلح در سوریه ایفا می کنند. با توجه به حضور همه این گروهها در نبرد... آیا شما نگران نفوذ ایران در کشورتان نیستند... در مجموع، وضعیت در عراق و حتی در لبنان ثابت می کند که وقتی یک نیروی نظامی خارجی در کشور تحکیم بخشیده می شود، درخواست از آن برای ترک این کشور دشاور می شود.

بشار اسد: ایران کشوری مهم در این منطقه است و قبل از بحران نیز نفوذ داشت و در نتیجه، نفوذ این کشور به بحران مربوط نیست بلکه به موضع و جایگاه سیاسی این کشور به طور کلی مربوط است. وقتی از نفوذ صحبت می کنید، این امر به عوامل مختلفی مربوط می شود که کشوری را بانفوذ می کند. در خاورمیانه ... در منطقه ما.. همان جامعه.. همان ایدئولوژی و همان قبائل تردد کننده در مرزها و بسیاری چیزهای مشابه وجود دارد... در نتیجه، این عوامل همگی از مرزها عبور می کند.. اگر کشوری نفوذی بر یکی از این عوامل داشته باشد؛ در این صورت نفوذ این کشور از مرزها عبور خواهد کرد... این بخشی از طبیعت ما است .. و ارتباطی با درگیری ندارد. البته.. وقتی درگیری وجود دارد و وقتی هرج و مرج حاکم می شود.. کشور دیگری نفوذ بیشتری در کشور شما کسب خواهد کرد... و وقتی اراده ای برای محافظت از حاکمیت کشورها وجود دارد؛ این امر روی خواهد داد. درپاسخ به سوال شما باید بگویم که ایران هیچ گونه طمع و چشم داشتی در سوریه ندارد.. و ما در سوریه به هیچ کشوری اجازه نداده ایم که نفوذی در کشورمان داشته باشد.. ما اجازه همکاری می دهیم.. اگر می خواستیم به کشور دیگری اجازه دهیم تا نفوذ خودش را در کشورمان اعمال کند، به آمریکا اجازه اینکار را می دادیم.. این همان مشکل آمریکا و غرب به طور کلی است.. بنابراین ما آن را نمی پذیریم.. ایرانی ها نیز از طرف خود تمایلی به آن ندارند.

سوال بیست و دوم: اجازه بدید که این نکته را دنبال کنم.. در هفته گذشته حاجی زاده یکی از فرماندهان نیروی هوایی سپاه پاسداران ایران به مجله اشپیگل گفت که رهبر معظم انقلاب اسلامی به نیروهای خودشان دستور ساخت و راه اندازی یک کارخانه تولید موشک در سوریه را داده اند.. این امر به امر اشاره دارد که ایران نقش رو به افزایشی دارد و این کار را به خودی خود انجام می دهد و نه ضرورتا با مشورت با شما.

بشار اسد: نه.. ایفای نقش از طریق همکاری با ایفای نقش از طریق سلطه گری تفاوت دارد.

ایران با سوریه هماهنگی کامل دارد

سوال بیست و سوم: یعنی همه آنچه ایران در سوریه انجام می دهد؟

بشار اسد: با همکاری کامل با دولت سوریه است... همواره اینگونه بوده است.

سوال بیست و چهارم: ایران در نهایت یک کشور است.. اما شبه نظامیانی هستند که نقشی پیچیده تر بازی می کنند. یکی از این مشکلات کار کردن با این گروهها این است که برعکس دولت ها چه بسا آنها آماده همکاری نباشند ... به گونه ای که همواره روشن نیست که با چه کسی می توانید صحبت کنید.. آیا شما در قبال قدرت خود در کنترل بر این نیروها و مهار آنها در صورتی که ضرورت ایجاب کند، نگران هستید؟

علاوه بر این، سوالی در ارتباط با حمله این هفته اسرائیل به نیروهای حزب الله در جولان مطرح است.. اسرائیلی ها اشاره می کنند که آنها به این نیروها حمله کرده اند زیرا حزب الله در حال طرح ریزی برای حمل به اسرائیل از خاک سوریه بود.. آیا خطر اجازه به شبه نظامیان برای اجرای مقاصد خاص خودشان که با مقاصد و اهداف شما در مشارکت در این جنگ به کلی مطابقت ندارد، بروز نمی‌کند؟

بشار اسد: آیا منظور شما شبه ‌نظامیان سوریه است یا کل شبه ‌نظامیان؟

*************************************************************************************************************************

                                                                         ***بخش مربوط به تجاوزات اخیر اسرائیل به جنوب سوریه ***

ادعای اسرائیل درباره حمله به قنیطره دور از واقعیت است

سوال: به صورت خاص حزب‌الله و شبه‌نظامیان شیعی عراق مد نظر من است.

بشار اسد: مؤسسات دولتی تنها ضامن تحقق ثبات هستند، اما هر امیدی که می‌تواند در کنار نقش این مؤسسات به صورت مثبت و خوب در شرایط خاص نقش‌آفرینی کند، وجود دارد، البته این مسائل آثار جانبی منفی هم دارند. این ماهیت مسائل است، البته وجود این شبه ‌نظامیان در حمایت از دولت از شرایط جانبی یک جنگ است، اما باید تلاش شود تا این آثار جانبی مهار شوند. اگر از هر فرد سوری در این زمینه سوال کنید، جواب مشابهی به تو می‌دهند، اکثر شهروندان سوری در تعامل با مؤسسات دولتی و ارتش و نیروهای امنیتی احساس راحتی بیشتری می‌کنند، اما اتفاقی که در القنیطره افتاد، کاملاً متفاوت بود. در زمان آتش‌بس سال 1974 سابقه نداشته که عملیاتی ضداسرائیلی از بلندی‌های جولان انجام شود، بنابراین ادعای اسرائیل در مورد برنامه ریزی برای جنگ بر ضد این رژیم از بلندی‌های جولان بسیار دور از واقعیت است، این تنها یک توجیه است، چرا که آن‌ها می‌خواستند عناصر مشخصی از حزب‌الله را ترور کنند.

اسرائیل از دو سال پیش و بدون هیچ توجیهی به سوریه حمله می‌کند

سوال بیست و پنجم:البته اسرائیلی‌ها از همان آغاز جنگ محتاط بودند تا در روند حوادث کشیده نشوند، مگر زمانی که احساس کنند منافعشان تهدید شده است.

بشار اسد: این درست نیست، آن‌ها بدون هیچ توجیهی از 2 سال پیش به سوریه حمله می‌کنند.

اسرائیل به مواضع ارتش سوریه حمله می‌کند

سوال: در هر بار آن‌ها می‌گویند که برای جلوگیری از انتقال تسلیحات حزب‌الله از ایران از مسیر سوریه این کار انجام می‌دهند.

بشار اسد: آن‌ها به مواضع ارتش سوریه حمله کردند،؛ چه ارتباطی بین حزب‌الله و مواضع ارتش سوریه وجود دارد.

سوال: در آن حوادث ارتش نیز تیراندازی کرد.

بشار اسد: این ادعاها دروغ است.

اسرائیل نیروی هوایی القاعده است

سوال بیست و ششم: به نظر شما دستور کاری واقعی اسرائیل چیست؟

بشار اسد: آن‌ها از گروه‌های مسلح در سوریه حمایت می‌کنند، این کاملاً مشخص است، هرگاه ما در منطقه‌ای پیشروی کردیم اسرائیلی‌ها برای تأثیرگذاری بر اقدامات ارتش سوریه، حمله ای را ترتیب می‌دهند. این کاملاً آشکار است. به همین علت برخی از مردم سوریه با تمسخر می‌گویند: چطور گفته می‌شود ‌القاعده نیروی هوایی ندارد، آن‌ها در واقع نیروی هوایی دارند که همان نیروی هوایی اسرائیل است.

سوال بیست و هفتم: در مورد شبه‌نظامیان، آیا شما اطمینان دارید که بعد از پایان جنگ می‌توانید بر آن‌ها مسلط شوید؟ آیا دولت می‌تواند تمامیت خود را که باید به صورت انحصاری در زمینه استفاده از قدرت در اختیار داشته باشد اعمال کند؟ در زمانی که گروه‌های مسلح مستقل در نقاط مختلف کشور وجود داشته باشند این اقدام مشکل است.

بشار اسد: این طبیعی است، وقتی که دولت نمی‌تواند تعهدات خود را در قبال جامعه انجام دهد، بنابراین تنها جریانی نیست که حاکمیت را در کشور اعمال کند.

قانون اساسی پل برمر فرقه ای است نه برای کل دولت عراق

سوال: اما شما اعتقاد دارید مثلاً در عراق تحقق این مسائل مشکل است چرا که شبه‌نظامیان شیعی حضور دارند که در طول جنگ از قدرت برخوردار بودند.

بشار اسد: اتفاقاتی که در عراق رخ داد یک عامل مهم داشت و آن این بود که پل برمر قانون اساسی برای یک دولت وضع نکرد، بلکه قانون برای گروه‌های مختلف وضع شد. این یکی از دلایل بود، اما در سوریه چطور شده که ارتش در طول 4 سال با وجود تمام محاصره‌ها و مشارکت ده‌ها کشور در جنگ بر ضد سوریه و حمایت گروه‌های مسلح از آن پایداری کرده است، ما قانون اساسی عملیاتی داریم، این در حالی است که قانون اساسی عراق فرقه ای است. علت این است، وقتی ما از قانون اساسی فرقه‌ای صحبت می‌کنیم یعنی اینکه اصلا قانون اساسی نداریم.

سوال بیست و هشتم: وقتی جنگ به پایان رسید با این شبه‌نظامیان چه کار خواهید کرد؟

بشار اسد: شرایط باید به اوضاع طبیعی بازگردد که قبل از جنگ بود.

سوال بیست و نهم: مطمئنید؟

بشار اسد: بله . ما راه دیگری نداریم این نقش دولت است و این یک اتفاق بدیهی است.

کاهش قیمت نفت هیچ تاثیر بر سوریه ندارد

سؤال سی ام: در اثر کاهش قیمت نفت در جنگ سوریه را چطور ارزیابی می‌کنید، چرا که 2 تن از مهم‌ترین هم‌پیمانان و حامیان شما یعنی ایران و روسیه به صورت گسترده بر قیمت نفت تکیه دارند و در ماه‌های اخیر از خسارت‌های بزرگی در بودجه خود به علت کاهش قیمت نفت رنج می‌برند. آیا شما نگران قدرت آن‌ها برای ادامه کمک به خودتان نیستید؟
بشار اسد: نه. آن‌ها به ما پول نمی‌دهند، بنابراین این روند هیچ تأثیری در سوریه ندارد، حتی اگر بخواهند به ما کمک کنند، ما از آن‌ها قرض می‌گیریم، مثل هر کشور دیگر. البته اگر نتوانیم خودمان اوضاع را پیش ببریم. در برخی شرایط خودمان هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم و در برخی شرایط قرض می‌گیریم.

سوال: اما حمایت‌های نظامی که از شما می‌کنند هزینه بردار است، اگر آن‌ها پول کافی برای حمایت از ارتش خود نداشته باشند، آیا این برای شما مشکل ساز خواهد بود؟

بشار اسد: نه، وقتی که برای هر اسلحه‌ای که می‌خرید یا هر کالایی که تهیه می‌کنید پول می‌پردازید مشکلی نخواهد بود، بنابراین آن‌ها نیز مشکلی در موضوع نخواهند داشت.

سؤال سی و یکم: بنابراین شما می‌گویید تمام چیزهایی که از ایرانی‌ها و روس ها دریافت می‌کنید همچنان ادامه دارد؟

بشار اسد: تاکنون تغییری ندیده ایم، اما در مورد تأثیراتی که این اتفاق ممکن است در این کشورها داشته باشد من نمی‌توانم پاسخ دهم.

***********************************************************************************************************************

                                                                           ***بخش مربوط به اعتراضات داخلی سوریه***

هر حکومتی همواره اشتباهاتی می‌کند

سوال سی و دوم: در مصاحبه‌های پیشین گفتید که شما و حکومت سوریه در جریان جنگ اشتباهاتی مرتکب شدید، این اشتباهات چه بود و آیا الان از آن پشیمان هستید؟

بشار اسد: من می‌گویم که هر حکومتی همواره اشتباهاتی می‌کند ، هر شخصی هم اشتباه می‌کند، اما وقتی از خطاهای سیاسی صحبت می‌کنیم باید از خودمان در مورد تصمیمات اساسی که از آغاز بحران اتخاذ کرده ایم، سوال کنیم. ما سه تصمیم اساسی گرفتیم، اول اینکه برای هر تلاشی جهت گفتگوها با سیاست باز برخورد کنیم. دوم اینکه قانون اساسی و قوانین موجود را بر اساس آن چیزی که بیشتر عناصر معارضه می‌گویند عامل اصلی ایجاد بحران شده، تغییر دهیم. تصمیم سوم دفاع از کشور و خودمان و مبارزه با تروریسم گفت. من اعتقاد ندارم که بتوان این تصمیمات را اشتباه دانست، اما اگر از اقدامات صحبت کنیم هر مسئولی در هر جایگاهی ممکن است اشتباهاتی انجام دهد، در مورد اشتباهات رفتاری و اشتباهات سیاسی تفاوت وجود دارد.

سؤال سی و سوم: آیا می‌توانید بعضی از این اشتباهات رفتاری را بگویید؟

بشار اسد: در این رابطه باید به مسئولان میدانی مراجعه کنید، من الان چیز خاصی در ذهن ندارم. این موضوع در مورد جزییات است. من در مورد سیاست‌ها صحبت می‌کنم.

سال سی و چهارم: آیا احساس می‌کنید که اشتباهاتی در سیاست‌هایی که شما مسئول آن بودید انجام شده است؟

بشار اسد: من تصمیمات اساسی را برشمردم

سوال: اما گفتید که این‌ها اشتباه نبود.

بشار اسد: آیا این که ما از کشورمان بر ضد تروریسم حمایت کنیم اشتباه است، اگر این اقدام اشتباه باشد پس گزینه درست حمایت از تروریسم خواهد بود.

سوال: من فقط از چیزهایی سوال کردم که شما انجام داده باشید و بعد آرزو کنید آنها را به صورتی متفاوت انجام می‌دادید.

بشار اسد: این‌ها 3 تصمیم اساسی کشور بود، همه آن‌ها هم درست بودند و من به این موضوع اطمینان دارم.

سؤال بیست وپنجم : در مورد خطاهای عملیاتی که در سطح پایین انجام شده بود، آیا عاملان این اشتباهات محاکمه شدند، منظورم مسئولان تجاوز به حقوق بشر یا استفادة مفرط از زور یا هدف گرفتن شهروندان و امثال این اشتباهات است.

بشار اسد: بله عده‌ای به علت نقض قوانین در این رابطه زندانی شدند، آن‌هم در شرایط کنونی کشور.

سوال: منظور من در مورد هدف قرار گرفتن شهروندان یا تظاهرات کنندگان بود.

بشار اسد: بله، در جریان اعتراضات آغاز بحران.

*************************************************************************************************************************

                                                               ***بخش مربوط به ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش تحت رهبری آمریکا***

سوال سی و هفتم: از همان آغاز حملات هوایی آمریکا بر ضد داعش، سوریه و آمریکا به 2 شریک عجیب تبدیل شدند که به نوعی به صورت فعال در بخشی از این معرکه همکاری می‌کنند، آیا امکان همکاری‌های بیشتر با آمریکا را وارد می‌دانید؟

با آغاز حملات ائتلاف بخش‌های بیشتری از خاک سوریه و عراق به تسلط داعش درآمد

بشار اسد: احتمال همواره وجود دارد، ما بیشتر از 30 سال پیش خواستار همکاری بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم شده بودیم، اما این احتمال نیاز به اراده دارد. سؤال این است که آیا آمریکا اراده مبارزه با تروریسم را واقعاً دارد، با وجود حملات انجام شده بر ضد داعش در شمال سوریه تاکنون تاثیر ملموسی در این زمینه ندیده‌ایم. حملات هوایی نیز تنها عملیات‌هایی صوری بود و واقعی نبود. با آغاز این حملات داعش بر بخش‌های بیشتری از اراضی سوریه و عراق تسلط پیدا کرد.

سوال سی و هفتم: در مورد حملات هوایی به کوبانی چه نظری دارید؟ آیا این حملات در توقف حمله داعش کارساز نبود؟

بشار اسد: کوبانی یک شهر کوچک است که حدود 50 هزار نفر جمعیت دارد، آن‌ها 3 ماه یا بیشتر به این شهر حمله کردند اما نتوانستند جنگ را به پایان ببرند، اما در مناطق مشابه از نظر مساحت و تعداد ساکنان و از حیث وجود گروه‌های القاعده، ارتش سوریه در کمتر از 3 هفته این مناطق آزاد کرد. این نشان می‌دهد آن‌ها در مبارزه با تروریسم جدی نیستند.

آمریکا برای توقف حمایت از القاعده فشاری به ترکیه وارد نمی‌کند

سوال سی و هشتم: به اعتقاد شما آیا باید آمریکا بیشتر وارد مبارزه با داعش شود؟

بشار اسد: موضوع در مورد ورود بیشتر از ناحیه نظامی مطرح نیست، چرا که مسائل تنها در این بعد خلاصه نمی‌شود بلکه این وجود باید در ابعاد سیاسی باشد، این موضوع با میزان تمایل آمریکا برای تأثیرگذاری در ترکیه ممکن است، چرا که وقتی داعش موفق شده در تمامی این مدت مقاومت کند این بدان معنا است که ترک‌ها کمک‌های مالی و تسلیحاتی خود را ادامه می‌دهند، آیا آمریکا هیچ فشاری بر ترکیه برای توقف حمایت از القاعده وارد کرده است؟ آن‌ها این کار را نمی‌کنند. بنابر این مسائل تنها منحصر به ابعاد نظامی نیست. دوم اینکه اگر ما بخواهیم از ابعاد نظامی صحبت کنیم، مسئولان آمریکایی علناً اذعان دارند که تا زمانی که نیروهای زمینی وارد معرکه نشوند نمی‌توان نتایج ملموسی را به دست آورد. ماهیت نیروهای زمینی که آن‌ها می خواهند چیست؟

نیازی به حمله زمینی آمریکا برای مبارزه با داعش نیست

سوال سی و نهم: بنابراین آیا شما پیشنهاد می‌دهید که نیروهای زمینی آمریکا وارد عمل شوند؟

بشار اسد: نه، من از نیروهای زمینی آمریکا سخن نمی‌گویم. من در مورد مبانی نظامی حرف می‌زنم. وقتی می‌گویی که می‌خواهی با تروریسم مبارزه کنی باید نیروهای زمینی وجود داشته باشد، سوالی که اینجا مطرح است این که نیروهایی که آمریکایی‌ها می‌خواهند بیاورند، چه کسانی هستند؟ قطعاً این نیروها باید نیرو‌های سوریه باشند، چرا که اینجا خاک ما است. اینجا کشور ما است و ما مسئول آن هستیم نه نیروهای آمریکایی. ما هرگز خواستار حضور نیروهای آمریکایی در سوریه نیستیم.

سوال چهلم: منظور شما از افزایش فشار آمریکا بر ترکیه چیست؟

بشار اسد: باید بر ترکیه، عربستان و قطر فشار وارد کند تا حمایت از گروه‌های مسلح را متوقف کنند. موضوع دیگر همکاری حقوقی است. همکاری حقوقی با گرفتن اجازه از دولت ما برای این حملات آغاز می‌شود، اما آن‌ها این کار را نکردند، بنابراین اقداماتی که انجام می‌دهند غیرقانونی است.

سوال چهل و یکم: بگذارید من از شما توضیح بخواهم، آیا منظور شما همکاری حقوقی است؟

بشار اسد: طبعاً اگه بخواهی کاری را در کشور دیگر انجام دهی، باید موافقت آن کشور را به دست بیاوری.

سوال چهل و دوم : بنابراین باید توافق نامه رسمی بین واشنگتن و دمشق وجود داشته باشد که اجازه حملات هوایی را بدهد.

بشار اسد: می‌توان در این رابطه در آینده صحبت کرد، اما آنچه من از آن سخن می‌گویم گرفتن اجازه در ابتدای حملات بود، چه از طریق توافق‌نامه یا معاهده یا هر شکل دیگری .

سوال چهل و سوم: آیا شما آمادگی اتخاذ برخی اقدامات برای تسهیل همکاری با آمریکا را دارید؟

بشار اسد: ما آمادگی همکاری با هر دولتی که برای مبارزه با تروریسم جدیت نشان دهد را داریم.

سؤال چهل وچهارم :اقداماتی که شما می‌توانید انجام دهید تا به واشنگتن ثابت کنید که آمادگی همکاری را دارید، چیست؟

بشار اسد: آن‌ها باید ثابت کند که اراده مبارزه با تروریسم را دارند، ما به صورت عملی با تروریسم مبارزه می‌کنیم و نیازی به اثبات موضوع نداریم.

هر نیرویی که با همکاری ارتش سوریه عمل نکند، غیرقانونی است و با آن مبارزه می‌کنیم

سوال چهل و پنجم : آمریکا در حال حاضر 5 هزار مبارزه سوری را آموزش می‌دهد که مدعی است در ماه می آینده آن‌ها را وارد سوریه می‌کند، ژنرال جان آلن تأکید کرده که این نیروها بر ضد دولت سوریه عمل نخواهند کرد، بلکه در مبارزه با داعش تمرکز خواهند داشت، وقتی نیروها وارد کشور شدند شما چه کار خواهید کرد؟ آیا اجازه ورود به آن‌ها می‌دهید یا به آن‌ها حمله می‌کنید؟

بشار اسد: هر نیرویی که با همکاری ارتش سوریه عمل نکند، غیرقانونی است و باید با آن مبارزه کرد. این کاملاً مشخص است.

سوال چهل و ششم : حتی اگر این موضوع منجر به درگیری با آمریکا شود؟

بشار اسد: هر طور که باشد... بدون همکاری با نیروهای سوریه این نیروها غیر قانونی خواهند بود، این نیروها عروسک دست کشورهای دیگر هستند، بنابراین با آن‌ها مانند هر گروه شبه ‌نظامی غیر قانونی دیگری که بر ضد ارتش سوریه مبارزه می‌کنند، مقابله خواهد شد. البته اوباما گفته که این یک توهم است، حال چگونه توهم می‌تواند به واقعیت تبدیل شود؟

سوال: از آنجایی ‌که برنامه‌های آموزشی گروه‌ها وجود دارد.

بشار اسد: نمی‌توان افراط‌گرایی را به سمت اعتدال تغییر داد.

سوال: اما برخی افراد معتدل در مبارزه حضور دارند، ولی آن‌ها ضعیف و ضعیف‌تر شدند، اما به اعتقاد من آمریکایی‌ها تلاش دارند تضمین کنند که عناصر مبارز که مورد آموزش قرار دارند ، از تندروها نیستند.

بشار اسد: اما سؤال اینجاست که چرا این نیروهای معتدل تضعیف شدند البته اگه تو بخوای آن‌ها را معارض بخوانی. ما آن‌ها را گروه‌های مسلح می‌نامیم. سؤال این است. آن‌ها به علت تحولات بحران در سوریه تضعیف شدند، حضور 5 هزار نیروی نظامی از خارج آن‌ها را دچار شکاف بیشتر می‌کند و به گروهک داعش و دیگر گروه های مشابه می‌پیوندند، درست مانند اتفاقی که سال گذشته رخ داد. به همین علت گفتم که این موضوع همچنان یک توهم است، 5 هزار نیرویی وجود ندارند بلکه این ایده در حد یک توهم باقی‌ مانده است.

***********************************************************************************************************************

                                                              مباحث مربوط به حقوق بشر و اتهامات غرب علیه سوریه

سوال 47:آنچه باعث شده آمریکا به صورت جزیی از تعامل علنی و رسمی با شما کناره ‌گیری کند، ادعاهایی است که در مورد تجاوزات خطرناک به حقوق بشر از سوی دولت سوریه مطرح شده است. این اتهامات تنها از سوی دولت آمریکا نیست بلکه از کمیته حقوق بشر سازمان ملل و هیئت‌های تحقیق ویژه آمریکا نیز مطرح است، من مطمئنم که شما از این اتهامات اطلاع دارید، از جمله آن‌ها اجازه ندادن به سازمان ‌های امداد برای ورود به اردوگاه‌های پناهندگان و عملیات موشک باران است که بین شهروندان و مبارزان تفاوتی قایل نیست. ادله ای نیز همراه با تصاویری از سوی فردی به نام قیصر وجود دارد که آن را به کنگره آمریکا ارائه داد و نشان می‌دهد عملیات شکنجه و تجاوزهای وحشتناکی در زندان‌های سوریه اتفاق می‌افتد. آیا شما آمادگی دارید تا اقداماتی را در راستای تسهیل همکاری با آمریکا در این رابطه انجام دهید؟

بشار اسد: موضوع خنده دار در دولت آمریکا این است که تنها دولتی در تاریخ است که ارزیابی‌ها و تصمیمات خود را از طریق شبکه های اجتماعی منتشر می‌کند، بنابراین می‌توان این دولت را دولت شبکه های اجتماعی نامید، چرا که هیچ مناسبتی با سیاست ندارد. در مورد مسائلی که ذکر کردید هیچ دلیل قاطع و ملموسی وجود ندارد، همه این‌ها صرفاً اتهاماتی است که می‌توان از هر فردی این تصاویر را به دست آورد و مدعی وجود شکنجه در زندان شد. چه کسی این تصاویر را گرفته است؟ چه کسی در تصاویر وجود دارد؟ هیچ کس نمی‌داند. یک تحقیق در یکی از ادله صورت نمی‌گیرد، چرا که تمامی آن‌ها اتهامات بدون دلیل است.

سوال: اما این تصاویر از سوی بازرسان اروپایی بررسی شده است.

بشار اسد: نه، این عملیات به صورت کامل از سوی قطر تأمین مالی می‌شود، آن‌ها می‌گویند از منابع این اخبار را به دست آوردند که هویت آن اعلام نمی‌شود، هیچ موضوع واضح و ثابت شده ای وجود ندارد. معلوم نیست این تصاویر مربوط به چه کسی است، به عنوان مثال تصاویر تعدادی سر قطع شده وجود دارد. چه کسی می‌گوید این اقدامات را دولت انجام داده و گروه‌های مسلح انجام ندادند؟ چه کسی می‌گوید که قربانی این حمله یک فرد سوری بود و از جای دیگر نیامده است. به‌عنوان مثال در آغاز بحران تصاویری از عراق و یمن به نام سوریه منتشر می‌شد.

غرب و آمریکا در جایگاهی نیستند که از حقوق بشر حرف بزند

نکته دوم اینکه غرب و به ویژه آمریکا در جایگاهی نیستند که از حقوق بشر حرف بزنند، آن‌ها مسئول بزرگ‌ترین عملیات کشتار در منطقه هستند، به ویژه آمریکا بعد از اشغال عراق و انگلستان بعد از اشغال لیبی و اوضاع یمن و اتفاقاتی که در مصر رخ می‌دهد و تروریسم در تونس. مسئولیت تمامی این مشکلات بر عهده آمریکا است و این کشور است که بر ضد حقوق بین‌الملل و مصوبات شورای امنیت دسیسه کرده است.

سوال: این مسائل ممکن است درست یا نادرست باشد، اما موضوعی مجزا است و مسئولیت دولت شما را حل نمی‌کند.

بشار اسد: نه.. نه.. آمریکا ما را متهم می‌کند و ما باید پاسخ دهیم. من نمی‌گویم که اگر این تجاوزها بر ضد حقوق بشر وجود داشته باشد دولت مسئول آن نخواهد بود. بلکه موضوع دیگری است. بخش دوم این سؤال مربوط به اتهاماتی بود که هنوز در حد اتهام است، اگر از من جواب می‌خواهید باید از مسائل ملموس و ثابت شده و تحقیق شده پاسخ بدهم.

سؤال چهل و هشتم: آیا می‌خواهید به صورت قاطع انجام شکنجه و بدرفتاری با زندانیان در سوریه را تکذیب کنید؟

بشار اسد: اگر مسیری منصفانه و بی‌طرف برای تحقیق در مورد تمامی آن‌ها وجود داشته باشد ، طبعاً ما آماده تحقیقات هستیم چرا که این به نفع ما است.

*********************************************************************************************************************

                                                                                                       ***مسئله هسته ای و مذاکرات ایران و 1+5*** 

سوال چهل و نهم: اثرات هم‌گرایی احتمالی و توافق بین ایران و آمریکا در مورد پرونده هسته‌ای بر سوریه چیست؟

بشار اسد: هیچ ‌چیز ... چرا که بحران سوریه هرگز بخشی از مذاکرات نبوده است... ایران همواره قرار دادن این بحران به عنوان بخشی از مذاکرات را رد کرده و طبعاً در این رابطه حق دارد، چرا که ارتباطی بین 2 موضوع وجود ندارد.

سوال: اما بسیاری در آمریکا پیش‌بینی می‌کنند اگر توافق بین ایران و آمریکا صورت گیرد، همکاری بین 2 کشور ساده‌تر خواهد شد و به همین علت برخی در مورد کاهش حمایت‌های ایران از سوریه برای راضی کردن دولت آمریکا سخن می‌گویند.

بشار اسد: ماهیچ اطلاعات قاطعی در مورد مسائل شبیه این نداریم، بنابراین نمی‌توانم در مورد موضوعاتی که اطلاعی از آن ندارم سخن بگویم.

********************************************************************************************************************

سوال پنجاهم: ارزیابی شما در مورد اوضاع کنونی جنگ چیست... آیا اعتقاد دارید که از منظر دولت اوضاع جنگ خوب است؟ برخی تحلیلگران مستقل اشاره می‌کنند که دولت در حال حاضر بر 45 تا 50 درصد اراضی سوریه تسلط دارد.

بشار اسد: اگر بخواهم تحولات را توصیف کنم باید بگویم که این جنگ مانند جنگ 2 کشور یا دو ارتش نیست که یک طرف پیشروی کرده و طرف دوم اراضی خود را از دست بدهد و به دنبال بازپس‌گیری آن باشد، اوضاع این‌طور نیست. ما از گروه‌های مسلحی صحبت می‌کنیم که به مناطق مسکونی مملو از شهروندان نفوذ کرده اند. در این مناطق تروریست‌های سوری وجود دارند که از تروریست‌های خارجی حمایت می‌کنند و به آن‌ها برای مخفی شدن در بین شهروندان کمک می‌کنند و پس از آن جنگ چریکی را دنبال می‌کنند. این ماهیت جنگی است که در سوریه وجود دارد. در نتیجه نمی‌توان از منظر سرزمین به آن نگاه کرد.

نکته دوم اینکه هرگاه ارتش سوریه قصد ورود به منطقه مشخصی را داشته در این کار موفق بوده است، اما ارتش عربی سوریه نمی‌تواند در هر کیلومتر از اراضی سوریه حضور داشته باشد، این غیرممکن است ما در طول 2 سال گذشته پیشروی هایی داشته‌ایم، اما اگر از من می‌پرسید که اوضاع جنگ به خوبی پیش می‌رود، می‌گویم که تمامی جنگ‌ها بد هستند چرا که خسارت‌ها و کشتار به جا می‌گذارند، سؤال اصلی این است که دستاوردی که ما در این جنگ داشتیم چیست؟ آنچه ما به دست آوردیم این است که ملت سوریه تروریسم را رد کرده و بیش از پیش از دولت و ارتشش حمایت می‌کند.

بنابراین ما پیشرفت داشته ایم. همچنین قبل از صحبت در مورد دستاوردهای میدانی باید این سؤال مطرح شود که تا چه حد عقل و قلب و حمایت سوری‌ها در این جنگ وجود دارد. در اینجا ما می‌توانیم بگوییم که برنده بوده ایم. آنچه در این میان باقی مانده مسائل لجستیک و فنی است که نیاز به زمان دارد. بنابراین جنگ در مسیر مثبت خود قرار دارد، البته این به معنی آن نیست که ما در ابعاد ملی خسارتی ندیده ایم، ما کشته‌های زیادی داده و زیرساخت‌های خود را از دست داده‌ایم. همان‌طور که جنگ آثار اجتماعی بسیار بدی به جا گذاشته است.

سوال پنجاه و یکم:آیا اعتقاد دارید در نهایت گروه‌های مسلح را در ابعاد نظامی شکست می‌دهید؟

بشار اسد: اگر حمایت‌های خارجی یا کمک به عضوگیری بیشتر تروریست‌ها ، در سوریه متوقف شود مشکلی در شکست دادن آن‌ها وجود ندارد حتی در اوضاع کنونی نیز ما از ابعاد نظامی مشکلی نداریم، بلکه مشکل این است که همچنان عملیات امداد این گروه‌ها به صورت اساسی از ترکیه دنبال می‌شود.

*************************************************************************************************************************

                                                     ***  نقش ترکیه در حوادث سوریه و حمایت از گروههای مسلح***

سوال پنجاه و دوم: به نظر می‌رسد ترکیه همسایه ای است که بیش از دیگران شما را نگران کرده.

بشار اسد: دقیقاً.. در ابعاد لجستیک این چنین است، همچنین تأمین مالی تروریست‌ها از سوی عربستان و قطر نیز از ترکیه به دست آن‌ها می‌رسد.

سوال پنجاه و سوم: آیا شخصاً اردوغان را مسئول این اتفاقات می‌دانید، او فردی است که مدتی روابط خوبی با شما داشت.

بشار اسد: بله، او ایدئولوژی اخوان المسلمین را که مبنای ‌القاعده است دنبال می‌کند، چرا که اولین گروه اسلام‌گرا است که اسلام سیاسی خشن را در آغاز قرن بیستم ترویج کرد.وی به شدت به مبانی این گروه پایبند است و بسیار متعصب است. به همین علت همچنان به حمایت از داعش ادامه می‌دهد و مسئول شخصی اتفاقات است .

سوال پنجاه و چهارم: آیا شرکای احتمالی دیگری در منطقه برای خود می‌بینید، به‌عنوان مثال عبدالفتاح السیسی در مصر.

بشار اسد: من به‌عنوان یک شخص از وی صحبت می‌کنم، اما موضوع این است که مصر و ارتش مصر و دولت‌ آن نیز در جنگ با همین تروریست‌ها قرار دارد، اوضاع عراق نیز این چنین است ما اعتقاد داریم که این کشورها شایستگی همکاری در جنگ با یک دشمن را دارند.

**********************************************************************************************************************

سؤال پنجاه و پنجم : آیا می‌توانید سناریویی را تصور کنید که براساس آن سوریه به اوضاع قبل باز گردد، کشوری که 4 سال قبل و پیش از آغاز بحران این کشور بود.
بشار اسد:از چه منظری ؟

سوال: به این معنا که بار دیگر متحد شود و دچار تجزیه نشود و کنترل مرزها را در اختیار بگیرد و بازسازی خود را آغاز کند و ثبات را در کشور گسترش دهد.

بشار اسد: اگر به نقشه نظامی کنونی دقت کنید می‌بینید که ارتش سوریه در هر نقطه‌ای حضور دارد، منظور من این نیست که در همه جا هست، بلکه در شمال، جنوب و شرق و غرب و بین این جهت ها حضور دارد، اگر ما اعتقاد به متحد بودن سوریه نداشتیم و اعتقاد نداشتیم که کشور به اوضاع سابق خود باز می‌گردد، ارتش را به این مناطق نمی‌فرستادیم. اگر ما به این ملت اعتقاد و ایمان نداشتیم سوریه را تجزیه شده می‌دیدیم و ملت آن را دچار شکاف و اختلافات فرقه‌ای و طایفه‌ای یا مذهبی می‌دیدیم، اما هنوز اوضاع به این مرحله نرسیده است و مردم سوریه با یکدیگر زندگی می‌کنند و ارتش در همه جا حضور دارد. اما توجه به این نکته لازم است که ارتش نیز از تمامی طیف‌های سوریه و تمامی ساختار موجود اجتماعی این کشور شکل گرفته است. تا زمانی که مسائل مورد اشاره در سوریه وجود دارد، بدان معناست که ما همگی اعتقاد داریم که سوریه باید به اوضاع قبلی بازگردد. ما هیچ راه دیگری نداریم ، اگر سوریه به اوضاع قبل باز نگردد، این موضوع بر تمامی کشورهای منطقه تأثیر خواهد گذاشت، چرا که همه آن ها یک بافت واحد دارند و تحولات سوریه می‌تواند به صورت یک دومینو از اقیانوس اطلس گرفته تا اقیانوس آرام را تحت تاثیر قرار دهد.

سوال پنجاه و ششم: اگر فرصت ارسال پک پیام برای باراک اوباما داشته باشید محتوای پیام چیست؟

بشار اسد: اعتقاد دارم که این موضوع طبیعی است که هر مسئولی در دنیا به راهی برود که بر اساس منافع ملتش رفتار کند، سوالی که ممکن است برای هر شهروند آمریکایی مطرح کنم، این است که به عنوان یک آمریکایی از حمایت از تروریست‌ها در کشورها و منطقه ما چه سودی برده اند؟ آمریکایی‌ها از حمایت از اخوان المسلمین در سال‌های پیش در مصر و دیگر کشورها چه منافعی داشتند؟ حمایت از شخص اردوغان چه چیز عاید آن‌ها کرده است. مورد دوم اینکه یکی از مسئولان شما 7 سال پیش در پایان یک دیدار در سوریه پرسید: در مورد اینکه ما بتوانیم مشکل افغانستان را حل کنیم چه اعتقاد دارید؟ من به او گفتم شما باید بتوانید با مسئولان این کشور به گونه‌ای تعامل کنید که عروسک دست شما نباشند و بتوانند به شما "نه" بگویند. آمریکا به دنبال مسئولانی است که بازیچه هستند این روش برای حفظ منافع کشور شما خوب نیست. شما بسیاری از چیزها را می‌توانید در جهان منتشر کنید، دانش، ابتکار ، فناوری اطلاعات با نتایج مثبت آن، شما چطور می‌توانید در این زمینه‌ها بهترین باشید و در ابعاد سیاسی بدترین. در اینجا تناقض وجود دارد. من اعتقاد دارم که ملت آمریکا باید این موضوع را تحلیل کند و عوامل آن را بررسی کند؟ چرا آن‌ها در هر جنگی شکست می‌خورند؟
شما می‌توانید جنگی را آغاز کنید و مشکلاتی را بتراشید، اما چرا نمی‌توانید هیچ مشکلی را حل کنید، 20 سال از آغاز روند سازش بین فلسطین و اسرائیل گذشته و شما با وجود اینکه کشور بزرگ هستید، نتوانستید هیچ چیزی محقق کنید.

سوال پنجاه و هفتم: در ابعاد سوریه، بهترین شکل سیاست‌های آمریکا از نظر شما چگونه است؟

بشار اسد: حفظ ثبات در خاورمیانه. سوریه قلب خاورمیانه است و همه این را می‌دانند. اگر خاورمیانه بیمار شود ثبات همه دنیا به هم می‌ریزد. در سال 1991 وقتی ما روند سازش را آغاز کردیم امید زیادی وجود داشت، اما بعد از 20 سال اوضاع همچنان در نقطه صفر و زیر صفر است. بنابراین آن‌ها باید در تحقق صلح در منطقه و مبارزه با تروریسم و کمک اقتصادی به منطقه همراهی کنند تا سطح جامعه بالاتر برود. این می‌تواند پیام آمریکا باشد، نه ایجاد جنگ. چرا که ایجاد جنگ از شما کشور بزرگی ایجاد نمی‌کند.
‎‎

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان