عربستان و بحران انتقال قدرت


عربستان و بحران انتقال قدرت

خبرگزاری تسنیم: اگرچه پس از مرگ ملک عبدا... پادشاه ۹۰ ساله عربستان انتقال قدرت ظاهراً به شکلی آرام و سیال صورت گرفت، اما جنگ قدرت در میان خاندان سعودی ادامه خواهد یافت.

به گزارش گروه "رسانه‌ها" خبرگزاری تسنیم، «عربستان و بحران انتقال قدرت»عنوان یادداشت روز روزنامه قدس به قلم حسن هانی زاده است که در آن می خوانید؛

اگرچه پس از مرگ ملک عبدا... پادشاه 90 ساله عربستان انتقال قدرت ظاهراً به شکلی آرام و سیال صورت گرفت، اما جنگ قدرت در میان خاندان سعودی ادامه خواهد یافت.

همزمان با بیماری ملک عبدا... در اوایل سال جاری میلادی، آمریکا از بروز جنگ قدرت میان 6 هزار شاهزاده سعودی احساس نگرانی کرد.

طبیعی است وجود 12 فرزند بلافصل ملک عبدالعزیز در قید حیات و نیز وجود 6 هزار شاهزاده که در صف انتظار جلوس بر تخت پادشاهی هستند، انتقال سیال و آرام قدرت را با مشکل مواجه خواهد کرد.

به همین دلیل یک کمیته از کارشناسان برجسته آمریکایی یک هفته پس از وخامت حال پادشاه سابق عربستان تشکیل شد که هدف این کمیته مدیریت انتقال قدرت پس از مرگ پادشاه عربستان بود. کمیته آمریکایی در دیدار با شورای 36 نفره بیعت عربستان دیدگاه های خود را برای انتقال قدرت بیان داشت .

طرح کمیته انتقال قدرت آمریکا این بود که سلمان بن عبدالعزیز 79 ساله به عنوان پادشاه و مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد و محمد بن نایف به عنوان جانشین ولیعهد معرفی شوند. هدف آمریکا این بود که دو مهره مورد نظر و وابسته به آمریکا یعنی مقرن بن عبدالعزیز و محمد بن نایف در کنار پادشاه بیمار و آلزایمری عربستان قرار داشته باشند تا سیاستهای آمریکا را عملیاتی کنند.

این دو شخصیت سعودی وابستگی شدیدی به آمریکا دارند و از توانایی های شگفت انگیزی در مقابله با گروهکهای تروریستی بر خوردارند.

بنابراین انتقال قدرت به شکلی که کمیته انتقال قدرت آمریکا انجام داد، با واکنش سایر فرزندان بلافصل ملک عبدالعزیز مانند طلال بن عبدالعزیز مواجه شد. طلال که سالها در صف انتظار جلوس بر تخت پادشاهی بود، به دلیل داشتن افکار چپ که از نظر آمریکا «افکار مخرب» تلقی می شود، از صف انتظار خارج شد.

آمریکایی ها، طلال بن عبدالعزیز را «گورباچف جزیره العرب» می دانند، اما از آنجا که آمریکا و غرب در شرایط فعلی مایل نیستند که عربستان دچار فرو پاشی شود، بنابراین طلال را از قدرت خارج کردند.

این امر با خشم قبیله پر نفوذ الشمری مواجه شد؛ زیرا پادشاه جدید عربستان یک ساعت پس از جلوس بر تخت پادشاهی 6 تن از وابستگان به قبیله الشمری را از سمتهای خود بر کنار کرد.

ملک عبدا... بن عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان از سال 2005 که عملا جانشین ملک فهد بن عبدالعزیز برادر ناتنی خود شد، وابستگان به قبیله الشمری را در پستهای کلیدی قرار داد؛ زیرا او از ناحیه مادر وابسته به این قبیله بود. اغلب پستهای مهم وزارتخانه های دفاع، نفت، اقتصاد و گارد سلطنتی در اختیار وابستگان به قبیله الشمری قرار داشت که این امر به مفهوم کاهش قدرت قبیله السدیری بود.

دو قبیله السدیری و الشمری که از سال 1932 در ساختار قدرت عربستان مشارکت دارند، به عنوان دو قبیله پرنفوذ، اما رقیب به شمار می روند.

با مرگ ملک عبدا... اعضای قبیله السدیری خیز بلندی برای تصرف اهرمهای قدرت و حذف رقیب خود برداشتند. بنابراین اگر چه آمریکایی ها مانند ناظم یک مدرسه توانستند زیرکانه انتقال قدرت را مدیریت کنند، اما در آینده نزدیک تقابل دو قبیله السدیری و الشمری جدی خواهد شد.

دلیل این امر این است که هر دو قبیله وابستگی شدیدی به 6 هزار شاهزاده سعودی دارند و از آنجا که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان از قبیله السدیری است، به همین دلیل به نظر می رسد عناصر این قبیله در آینده درصدد انحصار قدرت برخواهند آمد. این امر بویژه بر کناری متعب بن عبدا... فرزند پادشاه سابق از فرماندهی گارد سلطنتی، سبب خشم اعضای قبیله الشمری شد. به همین دلیل در جریان بیعت قبایل عربستان با پادشاه جدید این کشور که اندکی پس از دفن ملک عبدا... انجام شده هیچ یک از اعضای برجسته قبیله الشمری حضور نداشتند.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon