تولیدگنندگان‌افغان خواستار کاهش تعرفه صادرات آهن به ایران شدند

تولیدگنندگان‌افغان خواستار کاهش تعرفه صادرات آهن به ایران شدند

خبرگزاری تسنیم: تولید گنندگان آهن در افغانستان از تعرفه بالای اعمال شده برای صادرات کالاهای تولیدیشان به ایران و پاکستان گله مند هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری نیشن، تولید گنندگان آهن در افغانستان از تعرفه بالای اعمال شده برای صادرات کالاهای تولیدیشان به ایران و پاکستان گله مند هستند.
آنها می گویند، تعرفه ها باید مورد بازنگری قرار گیرد، زیرا کارخانجات فولاد افغانستان در حال رشد هستند و اقتصاد محصور در خشکی این کشور به دنبال صنعتی شدن است.
به گفته تعدادی از مالکان کارخانه های تولید فولاد، تعرفه هایی تا 90 درصد بر محصولات آهن صادراتی به ایران و پاکستان اعمال می شود، در حالی که افغانستان تنها 10 درصد تعرفه بابت واردات آهن از دیگر کشورها اعمال می نماید.
به گفته تولید گنندگان آهن، این نابرابری در تعرفه ها، موجب شده است تا رقابت شرکت های افغان با شرکت های خارجی غیرممکن شود.
اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان با اعلام حمایت از تولید کنندگان آهن، خواستار کاهش تعرفه های اعمال شده بر کالاهای صادراتی افغانستان به دیگر کشورها شده است.
میرزمان پوپال، رئیس بخش توسعه صنعت و صادرات اتاق بازرگانی و صنایع گفت: «تولید افغانستان در حال افزایش است، کارخانه های فولاد فعال هستند،  بنابراین کشورهای همسایه باید در تعرفه های گمرکی خود تجدیدنظر کنند.»
کارشناسان اقتصادی معتقدند، با توجه به ادامه کاهش حجم کمک های خارجی به دنبال خروج ناتو از افغانستان، افزایش صادرات افغانستان برای توسعه اقتصاد این کشور ضروری است.
با این وجود، مقامات وزارت دارایی افغانستان اقدام قاطعی در خصوص نگرانی های تولید کنندگان آهن انجام نداده اند.
عبدالقادر جیلانی، سخنگوی وزارت دارایی افغانستان در این باره گفت: «وقتی تجار به ایران و پاکستان آiن آلات صادر می کنند، این کشورها مشکلاتی برای تجار افغان ایجاد می کنند، زیرا آنها فقط می خواهند محصولات خودشان را در بازارها بفروشند.»
وی تاکید کرد که هیچ تعرفه ای از سوی ادارات گمرک افغانستان بر محصولات تولیدی داخلی اعمال نمی شود.
انتهای پیام/ 98

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه