اعتماد به نفس پایین سبب گرایش جوانان به فضای مجازی شده است


اعتماد به نفس پایین سبب گرایش جوانان به فضای مجازی شده است

خبرگزاری تسنیم: مدرس دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: افرادی که در فضای حقیقی دچار اعتماد به نفس پایین هستند، در فضای مجازی، اعتماد به نفس کاذب پیدا می‌کنند و این امر سبب گرایش بیشتر به این فضاها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، سیما فردوسی شامگاه یکشنبه در جمع والدین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بررسی موضوع چگونگی تعامل با جوان‌ها و مواجهه با آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: جوان فردی است که خط‌مشی خود را تعیین کرده، به رشد اجتماعی رسیده و رفتار و تفکری بالغانه دارد که این نوع ویژگی‌ها در دانشجویان باید نمایان باشد.

وی با اشاره به شکایت و انتقاد برخی والدین از رفتار و روابط فرزندان جوانشان افزود: برخی از جوانان به والدین خود اجازه نظارت و مشورت نمی‌دهند و با بداخلاقی و کم‌توجهی نسبت به والدین برخورد می‌کنند.

فردوسی با بیان اینکه کمترین تعامل براساس روحیه لطیف با والدین در بین جوانان مشاهده می‌شود، گفت: استفاده بیش از حد از فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر، واتس‌آپ، تلگرام و تانگو یکی از عواملی است که می‌تواند علت‌ این نوع رفتارها در جوانان باشد.

وی بیان کرد: جوانان امروز بیشتر وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و این افزایش گرایش به سبب هیجان‌آوری این فضاها در روحیه جوانان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه افراد خاص بیشتر به سمت فضاهای مجازی می‌روند، تصریح کرد: اعتماد به نفس این افراد در فضای حقیقتی پایین است و در فضای مجازی با مورد تأیید قرار گرفتن توسط مخاطبان، اعتماد به نفس کاذب و مجازی پیدا می‌کنند و این امر سبب گرایش بیشتر به این فضاها می‌شود.

وی افزود: اغلب جوانانی که دچار اضطراب شدید، احساس تنهایی، افسردگی، ضعف شخصیتی و اعتماد به نفس پایین و ‌به‌دنبال هیجان هستند، به‌جای حضور در جمع خانواده، حضور مجازی در این شبکه‌ها را انتخاب می‌کنند.

فردوسی درباره آسیب‌های شبکه‌های مجازی عنوان کرد: دوری از دنیای حقیقی و دوری جستن از ارتباطات انسانی سبب عدم رشد اجتماعی فرد می‌شود و افرادی که بیشتر در فضای مجازی سیر می‌کنند، مردم‌گریز و گوشه‌گیر می‌شوند.

وی گفت: برخی جوانان از هوش و ذکاوت بالایی برخوردارند؛ اما رشد اجتماعی آنها مطابق با سن آنها رشد نکرده است و بر رفتار و هیجانات خود تسلط ندارند.

این روانشناس افزود: مردم کشور ما مهرطلب هستند و این برقراری روابط عاطفی و احساسی باید از خانواده شروع شود و نوع تعامل والدین با فرزندان باید بر اساس مهر و محبت باشد.

وی از والدین خواست تا ضمن کسب و کار و تأمین نیازهای مالی خانواده وقتی را هم به فرزندان و روابط عاطفی و تعامل با آنها اختصاص دهند.

فردوسی با بیان اینکه جوانان از نصیحت‌های تکراری و مازاد بیزارند، افزود: فضای خانواده باید برای گفت‌وگوی آزاد فرزندان باز باشد و والدین هم شنوندگان خوبی باشند و در مورد نیازهای جوانان صحبت شود.

وی تأکید کرد: یکی از عوارض استفاده بیش از حد از فضای مجازی ایجاد بی‌حوصلگی و رفتارهای عجولانه و شتابزده در بین جوانان است؛ چراکه فضای مجازی می‌تواند عملکرد و ساختار مغز جوانان را تغییر دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه حافظه جوانان درگیر با فضای مجازی کمرنگ می‌شود و خیلی از مسائل را فراموش می‌کنند، افزود: کم حوصلگی در جوانان در درس خواندن و حتی نظافت اتاق خود نیز مشهود و مدیریت زمان در آنها کمرنگ است.

وی بیان کرد: والدین باید با منطق، علم و مستندات با جوانان به گفت‌وگو بپردازند و کمتر از وجوه مشترک دوران جوانی و نوجوانی خود برای فرزندان بگویند چراکه {با توجه به تغییر در سبک زندگی} برخی از این امور برای آنها باورپذیر نیست.

فردوسی گفت: کشور ما به جوانان کارآفرین، پویا و متخصص نیازمند است بنابراین والدین کمتر سم ناامیدی را در وجود جوانان وارد کنند بلکه آنها را نسبت به آینده شغلی و تحصیلی و تشکیل زندگی مشترک امیدوار کنند.

وی افزود: والدین باید مؤلفه‌های شادکامی را در خانواده ایجاد کنند که مهمترین شاخصه‌های شادکام زیستن در صبوری، رضایتمندی و شکرگزاری از خداوند است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به راهکارهای نحوه صبور شدن جوانان عناون کرد: جوانان برای کسب ویژگی صبوری باید نماز خود را سر وقت بخوانند، در اماکن شلوغ برای خرید سر نوبت منتظر بمانند و با خداوند طلب‌کارانه ارتباط نگیرند و همواره شکرگزار باشند.

انتهای پیام/ج1

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon