مقابله با قدرتنمایی چین؛ عامل اصلی نزدیکی آمریکا به هند

مقابله با قدرتنمایی چین؛ عامل اصلی نزدیکی آمریکا به هند

خبرگزاری تسنیم: ملاقات اوباما و مودی در هند بیانگر تمایل آمریکا به تقویت روابط با هند و افزایش توانایی‌های خود برای مواجهه با قدرتی به نام چین است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سفر رئیس‌جمهور آمریکا به هند و شرکت در رژه نظامی دومین کشور پرجمعیت دنیا که به دنبال نمایش پیشرفت در عرصه نظامی خود بود پیام‌های زیادی را برای همسایگان دهلی به همراه داشت.

حضور اوباما در این مراسم به معنی اهمیت نزدیکی هند و آمریکا و قدرتنمایی در برابر کشور اقتدارگرایی مانند چین است که درحال تغییر توازن قدرت در آسیا است. سفر سه روزه رئیس‌جمهور آمریکا به هند در جریان جشن‌های روز جمهوری این کشور به معنی عمق روابط میان این دو متحد درمیان تنش‌های ژئوپولیتیک در عرصه بین‌الملل است.

دهلی که پیش از این و به دنبال حمایت آمریکا از رقبای هند مانند پاکستان و چین دارای روابط نزدیکی با روسیه بود برای اولین بار است که رئیس‌جمهور آمریکا را برای شرکت در یک مراسم به این کشور دعوت می‌کند. حضور اوباما درحالی صورت گرفته که امیدها برای پیشرفت اقتصادی تحت رهبری دولت جدید هند افزایش یافته اما سوالی که همواره مطرح بوده این است که ایا هندی‌ها قادر به تبدیل شدن به یک وزنه تعادل در برابر چین خواهند بود یا خیر.

اوباما و مودی پس از دیدار با یکدیگر از تعمیق همکاری‌های دفاعی، تقویت مانورهای مشترک میان ارتش و نیروی دریایی دو کشور خبر دادند. دوطرف همچنین بر روی توسعه و تولید فن‌آوری‌های دفاعی توافق کردند. وزیر دفاع آمریکا از تشکیل گروه‌های همکاری برای تحقیق در زمینه فن‌آوری ناوهای هواپیمابر و همچنین موتورهای جت خبر داد.

هند بر روی به‌روز رسانی تجهیزات دفاعی خود کار کرده که طی سالهای اخیر  تجهیزات مورد نیاز خود را از روسیه تامین می‌کرد. در رژه روز گذشته هند هواپیمای P-8I مجهز به تسلیحات ضدزیردریایی و هواپیمای C-130J ترابری که قابلیت انتقال تجهیزات و نیروها به منطقه هیمالیا در مرز با چین را دارد به نمایش گذاشته شدند.

پاییز گذشته بیش از دو هزار نیروی نظامی چین و هند برای هفته‌ها در منطقه هیمالیا درگیر شدند که مهمترین و بزرگترین درگیری میان نیروهای دوطرف طی دهه های اخیر به شمار می‌رفت. البته در این درگیری تیراندازی میان طرفین صورت نگرفت. هند سالهاست که در مسیر ساخت جاده و بهبود تجهیزات زیربنایی در مناطق مرزی با چین تلاش می‌کند. مودی پس از انتخاب نسبت به ادامه و تسریع این روند متعهد شد. درحالی که چین نیز همین سیاست را در مناطق مرزی خود برگزیده و در نتیجه هردوطرف قادر به جابجایی تعداد بیشتری از نیروهای نظامی در زمانی کمتر خواهند بود، برخی از کارشناسان نسبت به افزایش احتمال درگیری میان نظامیان دو کشور در مناطق مرزی هشدار داده‌اند.

با اینحال تمایل مودی به عنوان یک هندوی ملی‌گرا برای نزدیکی به واشنگتن برای برخی تعجب‌ برانگیز است. آمریکا بنا بر ادعای مبنی بر عدم تلاش مناسب وی برای توقف شورش‌های مذهبی در گجرات در سال 2002 از صدور ویزا برای وی امتناع کرد. دولت قبلی آمریکا از تماس با مودی امتناع کردند. اما پس از افزایش احتمال پیروزی وی در انتخابات آمریکا سفیر خود را برای بهبود روابط میان دو کشور به هند اعزام کرد.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت