هنوز مجوزی برای افزایش قیمت آب در سال ۹۴ دریافت نکرده‌ایم

هنوز مجوزی برای افزایش قیمت آب در سال 94 دریافت نکرده‌ایم

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از کاهش ۷۷ درصدی پوشش برفی کشور نسبت به سال گذشته خبر داد و در مورد قیمت آب گفت: تا این لحظه هیچ مجوزی برای افزایش قیمت آب در سال ۹۴ به ما داده نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رحیم میدانی در نشستی خبری اظهار داشت: از ابتدای سال آبی تا امروز، وضعیت بارندگی نشان می دهد وضعیت کشور در ادامه 15 سال خشکسالی است.

وی افزود: هواشناسی پیش بینی افزایش منفی 10 تا منفی 20 درصد بارش زیر حد نرمال را برای ماههای آتی پیش بینی کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه نسبت به درازمدت 19 درصد بارش کشور منفی است، گفت: متوسط بارندگی در کشور از ابتدای مهر تاکنون 84 میلیمتر بوده است.

معاون وزیر نیرو تصریخ کرد: بارندگی در حوزه آبریز شمال و شمال غرب کشور مثبت است اما متأسفانه بارندگی در حوزه آبریز خلیج فارس و دریای عمان 42 درصد منفی و فلات مرکزی 28 درصد منفی و حوزه شرق 26 درصد منفی نسبت به درازمدت است.

وی افزود: پوشش برفی کشور نسبت به سال گذشته 77 درصد کاهش داشته است که آب معادل آن نسبت به سال گذشته 87 درصد کاهش داشته است.

میدانی با بیان اینکه بارش ها در تهران نسبت به درازمدت 39 درصد منفی بوده است، گفت: ورودی سدهای ما تا تاریخ پنجم بهمن حدود 6 میلیارد مترمکعب بوده که سال گذشته که بارش ها نیز خوب نبوده، 7.7 میلیارد مترمکعب بوده که با کاهش 14 درصدی روبه رو بوده ایم اما با مدیریت سدهایمان به گونه ای عمل کردیم که امروز مساوی سال گذشته یعنی حدود 19 میلیارد مترمکعب آب پشت سدها داریم.

وی ادامه داد: افزایش بارش ها در حوزه دریاچه ارومیه 34 درصد نسبت به درازمدت بوده که موجب شده تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 سانتیمتر افزایش یابد و مساحت دریاچه به 2400 کیلومترمربع رسیده و حجم آب آن به 2.5 میلیاردمترمکعب رسیده است.

معاون وزیر نیرو  در خصوص وضعیت سدهای تهران گفت: وضعیت ما در سدهای تهران نسبت به سال گذشته بدتر شده، سال گذشته این 5 سد حدود 200 میلیون مترمکعب ورودی داشتند که امسال به 168 میلیون مترمکعب رسیده که نشان دهنده کاهش 16 درصدی است.

وی افزود: امسال حدود 360 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای تهران ذخیره آب داریم که سال گذشته در این زمان 410 میلیون مترمکعب بوده است.

میدانی از انجام 9 پرواز باروی ابرها خبر داد و گفت: در آذربایجان شرقی، یزد، اصفهان، فارس و کرمان ، آذربایجان غربی، تهران، البرز، کهگیلویه و بویراحمد، البرز و چهارمحال و بختیاری باروری ابرها انجام خواهد شد که از این تعداد تاکنون در 5 استان باروری انجام شده و در استانهای گیلان و مازندران نیز اردیبهشت ماه باروری ابرها صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اثرباروری ابرها در خوشبینانه ترین حالت 10 تا 15 درصد است.

میدانی در خصوص اعتبار باروری ابرها گفت:‌ از سال گذشته 10 میلیارد تومان برای اینکار داشتیم که آنرا هزینه کردیم، 4 میلیارد تومان نیز در امسال تخصیص پیدا کرد که هزینه کردیم و 10 میلیارد تومان نیز برای ادامه کار درخواست کرده ایم.

وی افزود: شرایط برای باروری ابرها در تهران تاکنون آماده نشده، هر لحظه که جبهه باروری در تهران آماده شود ما آمادگی انجام کار را داریم.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه با فرض ادامه همین روند تأمین آب شرب شهرها را در بدترین شرایط پیش بینی می کنیم، گفت: همواره با انجام تمامی تمهیدات در کل کشور نیازمند مدیریت مصرف هستیم که این مسأله در تهران نیز به وضوح مورد توجه باید قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در ادامه سال آبی هنوز امیدمان به خداست، اما پیش بینی 4 ماهه آینده هواشناسی نشان می دهد که باید برای تأمین آب شرب تابستان 94 موضوع را جدی بگیریم.

میدانی از افتتاح 56 طرح در بخش آب و آبفا در دهه فجر امسال با هزینه 17 و 700 میلیارد ریال خبر داد و گفت: 16 طرح در دهه فجر آماده کلنگ زنی با برآورد هزینه 5400 میلیارد ریال است.

وی افزود:‌ یکی از 56 طرح قابل بهره برداری، مدول 5 و 6 فاضلاب تهران با هزینه 7700 میلیارد ریال به علاوه خطوط انتقال آن با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد. 

میدانی در پاسخ به اینکه چقدر افزایش قیمت آب در سال 94 خواهیم داشت، گفت: تا زمانی که از مجلس مصوبه به صورت قانون بیرون نیاید و در صحن تصویب نشود نمی توان دقیق اعلام نظر کرد.

وی افزود: اکنون به نوعی کم مصرف ها رایگان آب را مصرف می کنند؛ وقتی هر مترمکعبی 129 تومان آب محاسبه می شود، برای پله های پایین مصرف در واقع رایگان است.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: تعیین یک پلکان یا دو پلکان مصرفی به صورت رایگان منطقی نیست و فعلا روش ما همان گونه پلکانی است و به نفع مصرف کنندگان است که شرکت های خدمات‌ده زمین نخورند چرا که تبعات ناتوانی آنها را باید مصرف کننده بدهد.

وی ادامه داد: تا این لحظه هیچ مجوزی برای افزایش قیمت آب در سال 94 به ما داده نشده است.

میدانی با بیان اینکه در لایحه بودجه 94 پیشنهاد ما این بود که قیمت آب به تصویب شورای شهر برسد، گفت:‌ این پیشنهاد ما در کمیسیون تلفیق رد شد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه تهران و کرمان بیشترین مشکل را در تأمین آب شرب دارند، گفت: اگر در تأمین آب کم آوردیم، مصوبه شورای عالی آب به ما اجازه می دهد از آب کشاورزی به آب شرب اختصاص دهیم.

وی افزود: واردات آب یک پروژه کوتاه مدت نیست و برای رفع بحران آب کشور واقعا روی واردات آب حسابی باز نکرده ایم، اما روی پروژه های نمک زدایی حساب بازکرده ایم.

میدانی با بیان اینکه در شبکه های آبیاری و زهکشی بازنگری انجام دادیم و موجب کاهش 30 درصدی وسعت شبکه ها شدیم، گفت: تصمیم ما این است که سدی نسازیم که پشت آن آب جمع نشود، بلکه سدی بسازیم که حق آبه محیط زیست حفظ شود و استفاده بهینه از آن شود.

وی افزود: سدی داریم که باید سالانه 149 میلیون مترمکعب آب ذخیره کند، در دوسال گذشته در مجموع 19 میلیون مترمکعب آب پشت آن ذخیره شده است.

میدانی با بیان اینکه خدا می داند ما با چه فلاکتی می توانیم آب کشاورزی حوزه کرخه را تأمین می کنیم، گفت: از کرخه به خاطر رهاسازی آب هیچ انرژی برقآبی نمی توانیم بگیریم.

وی افزود: در حال حاضر روی بررسی مجدد حوزه آبی سفیدرود هستیم، و تاکنون ساخت 3 سد در حوزه دریاچه ارومیه متوقف شده است.

میدانی با بیان اینکه در باروری ابرها از فناوری باسابقه ای که به آن باروری کلاسیک گفته می شود استفاده می کنیم، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مخالفتی با این روش ندارد و این روش هیچ آسیب و خطری برای محیط زیست ندارد.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه