‌‌‌نتانیاهو از روابط خوب با کنگره برای ضربه زدن به اوباما استفاده می‌کند

‌‌‌نتانیاهو از روابط خوب با کنگره برای ضربه زدن به اوباما استفاده می‌کند

خبرگزاری تسنیم: تنشهای به وجود آمده در ایالات متحده درباره سفر «بنیامین نتانیاهو» به واشنگتن نشانه‌ای است که حکایت از وقوع چنین اختلافاتی در دو سال باقی‌مانده از ریاست جمهوری اوباما میان وی و جمهوری‌خواهان دارد.

اقدام جدید کنگره آمریکا در دعوت از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، برای سخنرانی در کپیتال هیل بدون هماهنگی با دولت آمریکا و واکنش کاخ سفید به این امر، و همچنین اظهارات روز یکشنبه پنجم بهمن ماه نتانیاهو در این خصوص بار دیگر تنشهای میان اوباما و نتانیاهو را به تصویر کشید، تنشهایی که به‌موجب کارشکنی‌های تل‌آویو در مسیر صلح خاورمیانه به اوج خود رسیده است.

در همین رابطه خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم با پروفسور «دانیل سرور» مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا گفتگو کرده است. متن این مصاحبه به‌شرح زیر است.

ــ رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که در سفر بنیامین نتانیاهو به واشنگتن، باراک اوباما با وی دیدار نخواهد کرد، با توجه به روابط گسترده‌ای که میان تل‌آویو و واشنگتن وجود دارد شما این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا این تصمیم اوباما به‌دلیل تنشهایی است که میان وی و نتانیاهو وجود دارد و یا آنکه کاخ سفید به‌واسطه در پیش بودن انتخابات در اسرائیل برنامه‌ای برای دیدار نتانیاهو با اوباما تنظیم نکرده است؟

هر دو مورد (تنش‌های میان اوباما و نتانیاهو و انتخابات) درست است. زیرا کاخ سفید به‌طور کلی به‌دلیل نزدیک بودن انتخابات در اسرائیل از  این دیدار اجتناب کرده و کنگره آمریکا نیز در حالی که روابط خوبی میان اوباما و نتانیاهو برقرار نیست بدون هماهنگی با کاخ سفید نخست وزیر اسرائیل را به واشنگتن دعوت کرده است.

نتانیاهو روابط خوبی با کنگره آمریکا دارد و از این روابط برای مبارزه با دولت آمریکا استفاده می‌کند و البته دولت آمریکا از این شرایط راضی نیست.

ــ با توجه به آنکه جمهوری‌خواهان هم اکنون اکثریت کرسی‌ها را در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در اختیار دارند بدون شک تنشهایی میان کنگره و کاخ سفید به وجود می‌آید، با توجه به آنکه رهبران کنگره بدون هماهنگی با کاخ سفید از نتانیاهو دعوت کرده‌اند، شما وضعیت روابط میان اوباما و کنگره را در دو سال باقی‌مانده از ریاست جمهوری وی به چه صورت ارزیابی می‌کنید؟

کنترل جمهوری‌خواهان بر مجلس نمایندگان و سنا موجب می‌شود که اوباما برای تصویب طرحهای خوب در کنگره با مشکلات زیادی مواجه شود و این تازه اول راه است. به‌نظر من عمده تنشهای اوباما با نتانیاهو در دو سال آتی بیشتر بر سر مسائل داخلی خواهد بود و احتمال آنکه این اختلاف نظر را در مورد مسائل خارجی مشاهده کنیم امری غیرمعمول خواهد بود ولی با وجود این امکان بروز تنش در مسائل خارجی نیز میان کاخ سفید و کنگره وجود دارد.

ــ در سال گذشته اوباما امیدوار بود که بتواند با حل تنشهای میان فلسطینیان و اسرائیل به صلح خاورمیانه دست پیدا کند اما همان‌طور که می‌دانید تلاش‌های واشنگتن به‌واسطه اقدامات تل‌آویو شکست خورد، همان‌طور که تاریخ نشان می‌دهد اگر اسرائیل این اقدامات را همچنان ادامه دهد صلح در خاورمیانه میسر نخواهد شد، شما این تضاد دیدگاه میان آمریکا و اسرائیل را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مطمئناً تلاش‌های آمریکا برای حل موضوع اسرائیل ــ فلسطین تا کنون شکست خورده و کاخ سفید معتقد است که دلیل اصلی این شکست اقدامات تل‌آویو و همچنین ادامه سیاست شهرک سازی از سوی اسرائیل است و این موضوع هم یکی از دلایلی است که اوباما و نتانیاهو روابط خوبی با یکدیگر ندارند. اما در مورد صلح خاورمیانه خود فلسطینی‌ها نیز تمایل چندانی برای این امر ندارند و هم اکنون اقداماتی را در سازمان‌های بین المللی در دستور کار خود قرار داده‌اند که آمریکا با این اقدامات مخالف است.

ــ اگر نتانیاهو در انتخابات پیشِ‌روی اسرائیل بازنده شود به‌اعتقاد شما سیاست‌های تل‌آویو به‌ویژه در مورد فلسطین چه تغییری می‌کند؟

این امر به آن بستگی دارد که نتانیاهو در انتخابات به چه‌کسی ببازد. این امر احتمال دارد که در انتخابات یک فرد ملی‌گراتر از نتانیاهو، یا یکی از چهره‌های راست افراطی پیروز شود، البته احتمال پیروزی احزاب چپ نیز وجود دارد. افرادی که تحولات اسرائیل را زیر نطر دارند معتقدند که پیروزی احزاب راست‌گرا در این انتخابات محتمل‌تر از بقیه گزینه‌هاست اما با وجود این آنها امکان پیروزی احزاب چپ را نیز رد نمی‌کنند و ما باید منتظر نتایج این انتخابات باشیم.

****

پروفسور دانیل سرور از معروف‌ترین کارشناسان حاضر در مبحث مدیریت جنگ، و از کارشناسان ارشد مؤسسه روابط دو سوی آتلانتیک و از اساتید دانشگاه جانز هاپکینز است که سابقه فعالیت گسترده در مورد جنگهای عراق، افغانستان و بالکان را دارد و از سال 1994 تا 1996 به‌عنوان نماینده ویژه آمریکا در امر میانجیگری میان مسلمانان و کروات‌های یوگسلاوی فعالیت کرده است.

انتهای پیام/پ*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان