عدم تمایل ملک سلمان از حضور السیسی در مراسم تشییع ملک عبدالله

عدم تمایل ملک سلمان از حضور السیسی در مراسم تشییع ملک عبدالله

خبرگزاری تسنیم: یک رسانه عرب زبان با اشاره به عدم تمایل ملک سلمان برای مشارکت رئیس جمهوری مصر در مراسم تشییع ملک عبدالله به نقش آمریکا در این زمینه و به طور کلی خط دهی واشنگتن به شاه جدید سعودی پرداخته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نصر العشماوی در روزنامه الشعب الجدید با اشاره به عدم مشارکت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در مراسم تشییع ملک عبدالله در مطلبی با عنوان" ملک سلمان درها را به روی السیسی بست و از اردوغان استقبال کرد" آورده است: مبالغه نکرده‌ایم اگر بگوییم السیسی سیلی محکمی دریافت کرد که هرگز در ذهنش در لحظات اول روی کار آمدن پادشاه جدید در عربستان خطور نمی کرد و این سیلی قبل از بیعت دیگران با ملک سلمان و نشستن وی بر تاج و تخت پادشاهی بود.

این سیلی تصادفی نبود و نشان دهنده موضع گیری خاص و قبلی از سوی سلمان علیه السیسی نبود.در واقع می توانیم بگوییم که روند حوادث به گونه ای است که تحلیل های قبلی درباره نقش آمریکا در تخت و تاج سعودی ها را نشان می دهد.سلمان زمانی به تخت نشست که آمریکا مقدمات آن را آماده کرده بود.

تصمیمات اولیه پادشاه عربستان در واقع نشانه بارز این موضوع است که دولت آمریکا نقش موثری در به قدرت رساندن حکام عرب دارد که اولین آنها کشور عربستان است.

این رسانه می نویسد: کسانی که تصور می کنند السیسی نمی توانست در مراسم تشییع جنازه ملک عبدالله مشارکت کند خیال پرداز و ساده انگارانه فکر می کند.هر که فکر می کند که السیسی به دلیل مشکلات نامساعد جوی به عربستان نرفته است ساده لوح است زیرا رسانه های همسو با السیسی از وی برای شرکت در مراسم دستور تاکید داشتند. تصمیم برای شرکت و رفتن از اجلاس داووس به عربستان اتخاذ شده بود اما به فاصله اندک رسانه های همسوی السیسی بهانه آب و هوا را مطرح کردند و آن را عامل نرفتن وی به عربستان سعودی معرفی کردند.

این درحالی است که اردوغان رهبر ترکیه و دیگران از همین اجلاس داووس رهسپار عربستان سعودی شدند و کسی بدی آب و هوا را مطرح نکرد مگر رسانه های طرفدار السیسی.کاملا آشکار است که السیسی و طرفدارانش از عدم استقبال سعودی ها شوکه شدند. برخی این موضع سعودی یعنی پذیرفتن اردوغان در عربستان را به مفهوم آغوش گشودن به سوی اردوغان و قربانی کردن السیسی دانستند.

العشماوی بیان کرد: به نظر من همه برداشت‌هایی که در ذهن برخی به وجود آمده ، نادرست است یا حداقل علت اصلی و واقعی نیست به طور صد در صد آمریکایی ها پادشاه جدید را وادار به بازی با السیسی کرده اند و به طور حتم آمریکایی ها به پادشاه جدید دیکته کرده اند.

وی نوشت: آمریکا استراتژی جدیدی را به دنبال تظاهرات جاری در مصر و احتمال تسریع تحولات دنبال می کند. در واقع عربستان سعودی با این تصمیم کوشید که با حوادث بعدی که در مصر رخ خواهد داد به گونه ای همخوانی کند تا اگر در جبهه داخلی مصر روند به گونه ای دیگر پیش رفت پادشاه جدید تصمیم مناسب را اتخاذ کرده باشد.

اما تصمیم دوم در قرار دادن محمد بن نایف به عنوان جانشین ولیعهد نیز نشان دهنده ترتیباتی است که کاخ سفید برای سعودی ها اندیشیده است.در واقع جانشین کردن محمد بن نایف به عنوان جانشین مقرن بن عبدالعزیز با توجه به کهولت سن مقرن و سلمان مهم به نظر می رسد زیرا محمد بن نایف جوان تر است.محمد بن نایف از شاهزداگان نسل دوم است که بسیار به خارج سفر کرده است و در آمریکا درس خوانده است.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت