مرغداران خراسان شمالی امسال بیشترین ضرر را متحمل شدند

مرغداران خراسان شمالی امسال بیشترین ضرر را متحمل شدند

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی با اشاره به اینکه امسال بدترین سال برای مرغداران خراسان شمالی است گفت: مرغداران امسال بیشترین ضرر را تجربه کردند.

علی‌اصغر عباس پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار داشت: امسال قیمت نهادهای دامی مورد نیاز مرغداران دست‌خوش تغییرات بسیار زیادی شد و این روند رو به افزایش قیمت‌ها برنامه‌ریزی برای جوجه ریزی در سالن‌ها را با ابهام و تردید روبه‌رو کرد.

عباس پور افزود: قیمت برخی از اقلام نهاده‌های دامی امسال تا 70 درصد افزایش داشت و این در حالی است که قیمت خرید مرغ زنده افزایش چندانی نداشت.

وی گفت: هم‌اکنون تولید برای مرغداران به امری غیراقتصادی بدل شده و صرفه اقتصادی آن تحت شعاع قرار گرفته است به‌طوری‌که مرغداران نه‌تنها به سود نرسیده‌اند بلکه متضرر شده‌اند.

عباس پور بزرگ‌ترین مشکل مرغداران را تراز نبودن عرضه و تقاضا در بازار محصول تولیدی خود عنوان کرد و افزود: باوجود اینکه میزان نیاز به گوشت مرغ در استان بیش از میزان تولید داخل است اما تقاضا کمتر از میزان عرضه این محصول است.

وی توضیح داد: قیمت‌ها در بازار گوشت مرغ برحسب عرضه و تقاضا است و در شرایط کنونی که عرضه زیاد شده، مرغ زنده به قیمت واقعی و هزینه تمام‌شده خریداری نمی‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی تصریح کرد: هم‌اکنون مرغ زنده کش، کیلویی 41 هزار ریال از مرغدار خریداری می‌شود و این رقم با توجه به هزینه‌هایی که صرف می‌شود به‌صرفه نیست.

عباس پور اظهار کرد: در وضعیتی که با افزایش عرضه روبه‌رو هستیم، کاهش میزان جوجه ریزی و میزان تولید می‌تواند بازار را مدیریت کند اما خالی ماندن سالن‌ها درنهایت بازهم به ضرر تولیدکننده است.

وی اظهار کرد: برای برون‌رفت از این مشکل باید بازار جدید برای مرغ تولیدی سالن‌های مرغداری شناسایی شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی گفت: صادرات مرغ یکی از راه‌کارهایی است می‌تواند مشکلات تولیدکنندگان را برطرف کند اما تحقق آن نیازمند رعایت استانداردها و شاخص‌های موردنیاز بازار صادرات است.

وی توضیح داد: تولید مرغ با سایز بزرگ یکی از مشکلات در این زمینه است زیرا بیشتر مرغ‌های تولیدی استان در سایز بزرگ و وزن زیاد است.

عباس پور با اشاره به اینکه مرغداران در حال آماده‌سازی سالن‌ها برای جوجه ریزی و تأمین مرغ شب عید نوروز هستند گفت: در این وضعیت مرغداران در جوجه ریزی با تردید روبه شده‌اند.

وی تأکید کرد: امسال سالن‌های مرغداران در مقطعی از زمان خالی ماند و اگر این شرایط ادامه یابد، اجاره دادن سالن‌ها به‌عنوان انبار و یا تغییر کاربری این سالن‌ها دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon