روایت آزادسازی «بلد عزیز» از دست تکفیری‌ها توسط مستندساز ایرانی

روایت آزادسازی «بلد عزیز» از دست تکفیری‌ها توسط مستندساز ایرانی

خبرگزاری تسنیم: مصطفی سیفی از ساخت مستند جدیدش در مورد عملیات آزادسازی شهر عزیز بلد عراق از دست تکفیری‌ها خبر داد.

مصطفی سیفی، مستندساز در  گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از تولید مستند جدید خود خبر داد و گفت: این مستند روایت عملیات آزادسازی شهر عزیز بلد عراق از دست تکفیری‌ها است.

سیفی درباره این مستند گفت: منطقه بلد عراق، شهر شیعه‌نشین عراق است. در کنار این منطقه شهر عزیز بلد وجود دارد که همه مردم آن اهل سنت بوده و تکفیری‌ها فعالیت‌های وحشتناکی در آن منطقه انجام می‌دادند. عملیات پاک‌سازی این منطقه با کمک شیعیان شهر بلد و با حضور نیروهای مردمی و ارتش عراق انجام شد که از جنوب سامرا تا مسیری در بغداد ادامه پیدا کرد. ما در این عملیات حضور پیدا کردیم و به ساخت مستندی با تصاویر این عملیات پرداختیم. این منطقه بسیار سرسبز بود و پر از باغ‌ها، زمین‌های کشاورزی و باغات نخل بود. این موضوع کار ما را برای ساخت مستند سخت می‌کرد چرا که هیچ نقطه صفر مرزی وجود نداشت و نیروهای تکفیری به‌راحتی این منطقه را هدف خمپاره‌ها قرار می‌دادند که تصاویر آنها همگی در مستند آمده است‌، برای مثال چندین بار دیدیم که مردم غیرنظامی هدف قرار می‌گرفتند و به شهادت می‌رسیدند که البته توانستیم صحنه‌های شهادت غیرنظامیان را در سه جا داشته باشیم.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه در این منطقه که در مستند نیز آمده است این است که شیعیان شهر بلد با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌ها، غذای رزمندگان در حال جنگ را تأمین می‌کنند. همچنین مردم عراق بسیار باروحیه بودند و ارتباط قلبی عمیقی با مردم ایران داشتند به‌گونه‌ای که برای ایرانیان احترام خاصی قائل بودند. در حقیقت علاوه بر نمایش عملیات‌ها ارتباط دلی مردم عراق با ایران نیز یکی از محورهای کار بود. همچنین در این عملیات شهید تقوی به‌عنوان مشاور در کنار فرماندهان عراقی حضور داشتند.

این کارگردان درباره تصویربرداری این مستند گفت: تصویربرداری این مستند بسیار کوتاه بود. از 4 دی ماه تصویر برداری را آغاز کردیم و تا 10 دی کار را ادامه دادیم چرا که عملیات بسیار سریع انجام شد. اکنون نیز در مراحل شات لیست هستیم و به‌زودی تدوین را آغاز خواهیم کرد. به‌احتمال فراوان این مستند 30دقیقه‌ای می‌شود. هنوز اسم قطعی برای این مستند انتخاب نکرده‌ایم. این مستند در مرکز مستند حقیقت تولید شده است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران