پرچم دروغین رسانه‌ها: محکوم کردن کشتن انسان‌ها هم گزینشی می‌شود

پرچم دروغین رسانه‌ها: محکوم کردن کشتن انسان‌ها هم گزینشی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: کشته شدن یک زن مصری به ضرب گلوله نیروهای پلیس و ارتش این کشور در جریان تظاهرات مسالمت آمیز در قاهره و انتشار عکس‌های آن، این روز‌ها موج گسترده‌ای از نفرت علیه دولت مصر و حامیان آن بوجود آورده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از همان روزهای ابتدایی که جرقه‌های بیداری اسلامی در کشورهای منطقه زده شد نگاهی به موازات «بیداری اسلامی» در رسانه‌ها جلو آورده شد که تلاش بسیاری داشت برای اینکه این تحولات را کمتر از مسلمانان به هر جریان دیگری منتسب کند. اما واقعیت کف میدان با آنچه که رسانه‌های دنیا از تحولات کشورهای منطقه نمایش می‌دادند متفاوت بود. عمده این تفاوت در نمایش فراوانی گرایشات فکری جمعیت معترضان بود.

در روزهایی که مردم مصر -که جمع بسیار زیادی از آنان را جمعیت مسلمانان تشکیل می‌دادند- در اعتراض به مصادره انقلاب خود در جریان کودتای نیروهای ارتش و با حمایت دولت‌های خارجی، به سمت میدان التحریر قاهره در حرکت بودند، دوربین های رسانه‌ها به میان مردم رفت تا تصاویری از این اعتراضات نمایش دهد. تصاویر این بار دوربین رسانه‌های دنیا باز هم متفاوت با واقعیت‌های کف میدان بود.

از همان روزهای ابتدایی انقلاب مردم مصر که حضور پرشور مسلمانان در آن بسیار چشم‌نوازتر از هر گرایش مذهبی و فکری دیگری بود، تعداد دستگیرشدگان و کشته‌شده‌های جریان اخوان المسلمین و دیگر گروه‌های مبارزاتی مسلمانان بیشتر از هر گروه دیگری بوده است. تعدادی بازداشتی‌های این جریان فقط در روزهای اخیر به حدود 300 نفر می‌رسد که هیچ خبر چندانی در رسانه‌ها انعکاس نمی‌یابد. همچنین جمع قابل توجهی از کشته‌شدگان و مجروحان میان این معترضان را جمعیت مسلمانان مصری تشکیل می‌دهند اما رسانه های دنیا هیچ تصویری از آنان به مخاطب خود ارائه نمی‌دهند.

 محمدزاده از کارشناسان رسانه می‌گویند که «تجربه نشان داده برای آنکه کشته شدن کسی مورد توجه رسانه‌های غربی و دولت‌مردان کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار گیرد، به احتمال زیاد نباید واجد این شرایط باشد: مسلمان، رنگین پوست، ضد صهیونیسم و دولتهای غربی و حامیان آن‌ها، محجبه و ... احتمالا اگر کسی یکی از این شرایط را داشته باشد، کشته شدنش برای غربی‌ها چندان اهمیتی ندارد و به احتمال فراوان آن‌ را نیز محکوم نمی‌کنند. مانند اقدامی که درباره مروه الشربینی در آلمان یا زنان شهید اخوانی در مصر صورت گرفت.»

اما به نظر می‌رسد این روزها دیگر این صف‌بندی کلاسیک هم مرزش جدی‌تر شده است و بخش زیادی از مردمی که علیه دولت‌های دست‌نشانده اعتراض می‌کنند، بایکوت رسانه ای می‌شوند. خواه مسلمان باشند یا غیر مسلمان. سیاه باشند یا سفیدپوست. محجبه باشند یا نباشند.

در روزهای اخیر تصاویری دردناک از کشته شدن یک زن مصری به نام «شیما الصباغ» که عضو یک حزب سوسیالیستی مصر بود در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شده که هر انسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زنی که در سالگرد انقلاب مردم مصر در سال 2011 مانند بسیاری دیگر به خیابان‌های قاهره آمده بود تا به صورت مسالمت آمیز نسبت به دزدیده شدن انقلابی که در به ثمر رسیدنش نقش داشته اعتراضی مسالمت آمیز کند.

این زن که همراه با همسر خود به خیابان‌های قاهره آمده بود، با شلیک نیروها‌ی پلیس مصر مجروح شد و بعد هم در کنار همسرش جان سپرد. تصاویر کشته شدن این زن مصری در کنار همسرش، آن هم در حالی که نیروهای ارتش و پلیس کشور تحت حاکمیت ژانرال السیسی کاملا بی‌تفاوت مرگ او را تماشا می‌کنند، سبب شده تا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان خشمگین‌تر از سابق عیله عبدالفتاح السیسی اعتراض کنند.

نهایت تالم و تاثر در این عکس‌ها استیصال همسر این زن مصری است. شوک ابتدایی موجود در چهره او که بعدها تبدیل به اشک‌های روی صورتش در تشییع جنازه همسر جوانش شد، احساسات جمع زیادی از مردم دنیا را تحت تأثیر قرار داده است. مرد نظاره‌گر مرگ همسرش در خیابان بود و پیکر بی‌جان او روی دستان خود حمل می‌کرد.

شیما الصباغ زن 32 ساله‌ مصری در تظاهراتی که «حزب سوسیالیستی اتحاد خلق» در قاهره هم در آن شرکت کرده بود، با شلیک از تفنگ ساچمه‌ای، جان خود را از دست داد. ویدئو‌ها و تصاویر منتشر شده نشان می‌هد، شیما الصباغ در کنار دیگران به صورت مسالمت آمیز در حال راهپیمایی است. گلی در دستان خود دارند و پلاکارهایی را با خود حمل می‌کنند و شعار معروف قیام سال 2011، «نان، آزادی، عدالت اجتماعی» را فریاد می‌زنند. تصاویر ابتدایی از کشته شدن شیما الصباغ را عکاس رویترز مخابره کرد اما ادامه مسأله به هیچ عنوان در این رسانه‌ها انعکاس نیافت. زمان بایکوت آغاز شده بود.

 با مخابره عکس‌هایی با کادرهای بسته، تجمع جدی مردم در حد تجمع یک گروه کوچک سوسیالیستی تقلیل یافته بود و به بهانه آن تجمعات گسترده در نقاط دیگر که توسط گروه‌های مسلمان برگزار شد، بایکوت شده بود. اما درباره شهادت الصباغ هم این روند رسانه‌ای و مخابره تصاویر ادامه نیافت و ادامه اعتراضات مردمی علیه حکومت السیسی در جریان تشییع جنازه و خاکسپاری الصباغ که این بار مسلمانان هم در آن حضور داشتند، به طور کامل بایکوت شد. این بار تصویربرداری های خودجوش مردمی بود که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد و اعتراض جدی مردم مصر به بایکوت رسانه‌های دنیا رنگ دیگری به خود گرفته است.

در مراسم تشییع پیکر شیما صباغ، با وجود تهدید‌هایی فراوان بسیاری از مخالفان دولت مصر در اسکندریه حضور داشتند. در این نقطه از جهان کشته شدن انسان‌ها و اقدام علیه آن نیز برای غرب گزینشی به نظر می‌رسد. روز جمعه نیز یک دختر جوان مصری به نام «سندس رضا» در سرکوب تجمع اعتراضی مردمی به وسیله نیروهای امنیتی کشته شده بود. نکته دردآور‌تر این اتفاق، سکوت خبری کشته شدن این زن مصری توسط رسانه‌های غربی است. به نظر می‌رسد که خبر کشته شدن این زن مصری که به صورت مسالمت آمیز به اعتراض علیه دولت مصر پرداخته بود هیچ اولویت خبری برای آن‌ها ندارد. مطمئنا اگر دولت مصر بر خلاف خواسته‌های دولتهای غربی حرکت می‌کرد، شرایط به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

ناگفته نماند دولت آمریکا در لایحه بودجه این کشور در سال 2015 میزان یک میلیارد و 400 میلیون دلار را برای کمک به مصر در نظر گرفته که بخش عمده آن به شکل کمک‌های نظامی است.

هر چند شیما الصباغ نیز مظلومانه کشته شده است اما برخی از مردم مصر معتقدند که تمرکز روزهای ابتدایی برخی رسانه‌ها بر او به این دلیل است که ماهیتی وارونه از حقیقت انقلاب مردم مصر را به نمایش بگذارند. این اعتقاد تفاسیر متعددی در پشت سر خود دارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران