خلیلیان: فشار را تحمل می‌کنیم تا فوتبال نابود نشود اما متولیان بی‌خیال نشسته‌اند

خلیلیان: فشار را تحمل می‌کنیم تا فوتبال نابود نشود اما متولیان بی‌خیال نشسته‌اند

خبرگزاری تسنیم: مدیر عامل باشگاه سپاهان معتقد است که تصمیم سازمان لیگ برای آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر بهترین کار ممکن بود.

مهرزاد خلیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم در خصوص تغییر برنامه لیگ برتر و آغاز هفته هجدهم یک هفته زودتر از برنامه اعلام شده، اظهار داشت: ما باید قبول کنیم مشکلات زیاد است و همه در حال دست و پنجه نرم کردن با این مشکلات هستیم. از جمله این مشکلات دوران آماده‌سازی و افت و خیز تیم‌هاست که با برنامه‌ریزی پیش رفته اما بازیکنان تیم ما به خوبی خودشان را با تعطیلات و حتی تغییر برنامه‌ها تطابق داده‌اند.

وی افزود: ما 2 اردوی خوب را در کیش و تهران داشتیم و بازی‌های تدارکاتی خوبی را هم پشت سر گذاشتیم. اکنون تیم سپاهان آماده است و به نظرم بهترین کار را سازمان لیگ انجام داد تا لیگ هرچه زودتر آغاز شود. در چنین شرایطی به همه باشگاه‌ها فشار می‌آید اما چاره‌ای نیست و باید قبول کنیم. به این شکل می‌توانیم مقابل فشارهای بعدی را بگیریم و زمان‌بندی بازی‌ها را در دست بگیریم.

مدیرعامل باشگاه سپاهان در خصوص وضعیت ورزشگاه نقش‌جهان و تکمیل این پروژه خاطرنشان کرد: در حال حاضر انتخاب پیمانکار را در دستور کار داریم و فردا (سه‌شنبه) تاریخ باز کردن پاکت‌های پیشنهادی پیمانکاران است.

خلیلیان با اشاره به بحث مالیات که این روزها برای باشگاه‌ها به یک معضل تبدیل شده، گفت: ما اخیراً متوجه شدیم که مالیات مانند نارنجکی است که ضامن آن را سال‌ها پیش کشیده‌اند و این نارنجک اکنون کار خودش را کرده است. این موضوع هشداری است برای همه باشگاه‌ها، چرا که مالیات گرفتن به این شکل به همه باشگاه‌ها ضربه خواهد زد. درخواست ما از وزیر محترم ورزش این است که در این خصوص تصمیمی جدی بگیرد. مالیات را باید بدهیم و در همه دنیا مالیات پرداخت می‌شود اما در همه جای دنیا قوانینی برای رعایت حال قهرمانان حرفه‌ای وجود دارد. اگر پول حرفه‌ای است باید مالیات حرفه‌ای هم بگیرند اما نه به این صورت. اگر گرفتن مالیات این‌گونه ادامه پیدا کند، همان طور که خیلی از باشگاه‌های پایتخت دچار مشکل شدند ما هم با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: خواهش ما از متولیان ورزش و فوتبال این است که به داد باشگاه‌ها برسند و ما نمی‌دانیم در سال 94 چه برنامه‌ای برای ما چیده‌اند. می‌دانیم که به شدت در خطر هستیم و تمام تلاش‌مان را کرده‌ایم و از تمام منابع استفاده کرده‌ایم.

مدیرعامل باشگاه سپاهان در پاسخ به این سؤال که اکنون چه اتفاقی افتاده که به گرفتن مالیات انتقاد دارد، اظهار داشت: هر روز یک مالیات جدید از ما می‌گیرند. یک روز می‌گویند عملکرد و یک روز دیگر مالیات دستمزد می‌گیرند. یک بار هم می‌گویند بازیکنان ما در تیم‌های پایه هم بازیکنان حرفه‌ای هستند و بابت آنها مالیات می‌خواهند، در حالی که ما پول کمی به بازیکنان نوجوان و جوان می‌دهیم و آنها حقوق هم دریافت نمی‌کنند اما مالیات‌شان را از ما می‌گیرند و باشگاه‌ها را بدهکار کرده‌اند.

خلیلیان با بیان اینکه «دولت عزمش را جزم کرده تا بابت کاهش قیمت نفت منابع بیشتری را از مالیات تامین کند.» تأکید کرد: ما می‌گوییم این مالیات از اقشار آسیب‌پذیر جامعه و باشگاه‌هایی که به دولت کار خدماتی ارائه می‌دهند نباید اخذ شود اما تا حدی که لازم باشد خودمان هم تسلیم هستیم، چرا که کسی که پول حرفه‌ای می‌گیرد باید پول حرفه‌ای هم بابت مالیات بدهد.

وی یادآور شد: دولت در گرفتن مالیات هیچ‌گونه تفاوتی قائل نمی‌شود. هیچ‌گونه رحمی هم ندارند. نه مدت زمان می‌دهند، نه استمهال می‌کنند و درخواست ما این است از راه قانونی به داد باشگاه‌ها برسیم. بیایند بگویند آیا ما 2،3 باشگاه تراز اول در کشورمان داریم که بتوانیم در سطح آسیا رقابت کنیم یا نه.

مدیرعامل باشگاه سپاهان با اشاره به اینکه در ایران به فوتبال اهمیتی که باید باشد، داده نمی‌شود گفت: به نظرم فوتبال در کشور ما مثل تمام دنیا باید ورزش اول باشد اما نه تنها این‌گونه نیست، بلکه در اولویت کشور نیست. فوتبال یکی از ابزارهای مهم تربیتی و فرهنگی است و باید بیش از پیش مورد توجه دولت محترم، مجلس و البته کارگزاران مختلف از جمله باشگاه‌ها باشد.

خلیلیان ادامه داد: با وجود همکاری‌هایی که داشتیم و همدلی که در تیم ملی بود اما به کشوری باختیم که حتی در کشورش لیگ درست و حسابی ندارد. در ادامه هم با اینکه مطمئن هستیم بازیکن تیم ملی عراق دوپینگ کرده بود اما نتوانستیم مدارک درستی ارائه کنیم و به موقع این کار صورت بگیرد تا حق‌مان را بگیریم. این نشان می‌دهد در بحث بین‌المللی هم چندان موفق نبوده‌ایم. ما 14 سال است در حرف و لفظ می‌گوییم که صاحب لیگ حرفه‌ای هستیم اما باید ببینیم که بعد از 14 سال چه چیزی داریم؟

وی با تأکید بر اینکه داشته‌های لیگ حرفه‌ای 14 ساله باید در یک مجمع مهم گفته شود، اظهار داشت: آقایان بیایند و بگویند که ما 14 سال است در این فوتبال کار کرده‌ایم، این همه هزینه‌کرده‌ایم و این همه زمان صرف شده و اکنون داشته‌های‌مان این است. قاعدتاً ما اکنون باید در کشورمان حداقل 2 هزار فوتبالیست خوب و حرفه‌ای داشته باشیم که از داخل آنها 200 فوتبالیست تراز اول خارج شود اما اکنون در خروجی فوتبال ما چنین چیزی وجود ندارد.

مدیرعامل باشگاه سپاهان در ادامه گفت‌وگو با تسنیم تأکید کرد: خروجی لیگ برتر ما نشان نمی‌دهد که ما 200 فوتبالیست تراز اول داشته باشیم و اگر هم اینگونه باشد، در عمل چنین چیزی را نشان نداده‌ایم. مربی تیم ملی ما نتوانست 11 بازیکن خوب را از داخل لیگ انتخاب کند. او مجبور شد که بازیکن‌هایی را از خارج از کشور به تیم ملی بیاورد که آنها نیز قابل احترام هستند اما این نکته برای ما پیام بسیار مهمی دارد.

خلیلیان گفت: ما برگزاری جام جهانی 2018 در روسیه را پیش‌رو داریم. با اینکه 3،4 بار نامه نوشته‌ایم و خواسته‌ایم برنامه را برای جام جهانی اعلام کنند که بدانیم فوتبال کشور به کجا می‌رود تا ما هم برنامه خود را بدانیم اما هیچ مجمعی پاسخ ما را نداده است. نه در مکاتبات‌شان برنامه‌ای وجود دارد، نه در نامه‌ها برنامه‌ای را به باشگاه‌ها اعلام کرده‌اند و نه در صحبت‌هایی که انجام می‌دهند، چیزی می‌گویند. متأسفانه بعد از جام جهانی 2018، قطر که رقیب ماست میزبانی جام جهانی 2022 را بر عهده خواهد داشت و مطمئناً آنها تا آن زمان برنامه ویژه‌ای خواهند داشت اما ما هنوز نمی‌دانیم برنامه‌مان برای جام جهانی بعدی چیست؟

وی تصریح کرد: باید قبول کنیم که اگر در رنکینگ آسیا رتبه اول قاره را در اختیار داریم اما در عمل چنین چیزی نیست. نباید به بردهای نامحسوسی که کسب می‌کنیم، با شانس پیروز می‌شویم و با گل دقایق آخر امتیازی می‌گیریم، مغرور شویم. این مسئله ما را به بیراهه می‌برد و اگر ادعای اول بودن را داریم اما با هم نیستیم و مشارکتی نداریم. ما 16 باشگاهی هستیم که در طول یک فصل با هم بازی می‌کنیم، به شهرهای همدیگر رفت‌وآمد داریم، اردو برگزار می‌کنیم، بازی دوستانه داریم اما در نتیجه با هم نیستیم. متأسفانه فدراسیون فوتبال اولویت را به باشگاه‌ها نمی‌دهد و طبیعی است که دولت هم اولویتی ندهد. نداشتن یک عضو رسمی از باشگاه‌های لیگ برتر در هیئت رئیسه فوتبال یک معضل است و معتقدم اگر هم عضوی داشتیم فایده‌ای نداشت، چراکه کار باشگاه‌ها توسط خود باشگاه‌ها انجام نمی‌شود و از مأموریتی که برای خودمان تعریف کرده‌ایم، عقب هستیم.

مدیرعامل باشگاه سپاهان با تأکید بر اینکه مأموریتی که برای فوتبال تعریف شده است باید توسط سازمان لیگ انجام شود، افزود: ما در جام ملت‌های آسیا موفق نشدیم و حالا باید به 4 باشگاهی که نماینده ایران در آسیا هستند کمک کنیم تا حداقل یکی از آنها بین 4 تیم نهایی باشد اما مانده‌ایم که اسفندماه برسد، مسابقات آغاز شود و بعد خودمان تیم‌های‌مان را مسخره کنیم و بگوییم این همه هزینه کردید باز هم نتیجه نگرفتید. دائماً به خانواده فوتبال تهمت‌های نابجا می‌زنند و کمکی هم نمی‌شود.

خلیلیان گفت: در باشگاه‌ها نه امکانات مالی مناسب داریم، نه ورزشگاه‌های مناسب در اختیار‌مان است و فقط فشار بی‌حدی را تحمل می‌کنیم تا فوتبال از بین نرود. متولیان هم بی خیال نشسته‌اند و فقط فشار می‌آورند که چرا این‌‌قدر قرارداد بسته‌اید و نتیجه‌تان هم این است. خانواده فوتبال به ویژه باشگاه‌ها که بیشترین هزینه را در فوتبال انجام می‌دهند و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، باید دو رهم جمع شوند و برنامه‌ای را طراحی کنند که فوتبال به سمت پیشرفت برود. فدراسیون، سازمان لیگ و به ویژه وزارت‌خانه نیز باید باشگاه‌ها را در اولویت بگذارند که ابتدا در آسیا موفق شوم و سپس به فکر بازسازی فوتبال ملی کشور باشند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon