برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست/ بازداشت ۲۰ تن از عوامل گروهک تروریستی جیش‌العدل

برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست/ بازداشت 20 تن از عوامل گروهک تروریستی جیش‌العدل

خبرگزاری تسنیم: امیری گفت: در ۲ هفته گذشته نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان طی یک عملیات موفق و فوق‌العاده ۲۰ نفر از عوامل جیش‌العدل را در یک خانه تیمی دستگیر کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور صبح امروز در دومین نشست‌خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: بخشنامه وزیر کشور مبنی بر استعفای مدیران متقاضی کاندیداتوری انتخابات مجلس صادر شد، بنابراین مدیرانی که قصد حضور در انتخابات مجلس را دارند تا اول اسفندماه سال 93 باید استعفا دهند.

وی افزود: هم‌اکنون تعدادی از مدیران وزارت کشور از جمله معاونان استانداران برای حضور در انتخابات استعفا داده‌اند.

امیری با اشاره به سفر وزیر کشور عراق به تهران، گفت: تفاهم‌نامه‌هایی بین دو طرف از جمله برقراری رفاه مناسب برای زائران صورت گرفت.

سخنگوی وزارت کشور خاطرنشان کرد: در گزارشی که اخیرا تهیه شده، حدود 71 درصد جمعیت کشور شهرنشین و 29 درصد روستانشین هستند و این یک زنگ خطر است و باید در لایحه تقسیمات کشوری این وضع را به شکل مناسب تبدیل کنیم.

وی درباره برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، گفت: در شرایط فعلی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها امکان‌پذیر نیست، چرا که قانونی برای برگزاری آن در وزارت کشور وجود ندارد و آقای وزیر کشور این موضوع را به آقای چمران گفته‌اند.

قائم‌مقام وزیر کشور تصریح کرد: اگر شوراها تاکید به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها دارند باید طرحی 3 فوریتی به مجلس بدهند که اگر قانون شد ما خود را ملزم به اجرای آن خواهیم کرد.

امیری در بخش دیگری از نشست‌خبری، گفت: با مجموع 25 طرحی که استانداری‌های آذربایجان‌غربی و شرقی انجام دادند، حدود 3 سانتی‌متر آب دریاچه ارومیه بالا آمد.

سخنگوی وزارت کشور در ادامه اظهار داشت: بنده به هیچ عنوان قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس نه در تهران و نه در هیچ کجای دیگر را ندارم.

وی در خصوص عدم برگزاری جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب گفت: علت عدم تشکیل جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب جلسه طولانی برخی از نمایندگان با وزیر کشور بود که بنده هم در آن جلسه حضور داشتم.

امیری تاکید کرد: در 2 هفته گذشته نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان طی یک عملیات موفق و فوق‌العاده 20 نفر از عوامل جیش‌العدل را در یک خانه تیمی دستگیر کرده است. در بین دستگیرشدگان قاتل معلمان شهر سرباز حضور داشته است.

سخنگوی وزارت کشور خاطرنشان کرد: وزیر کشور در حکمی مقیمی معاون جدید سیاسی وزارت کشور را به عنوان نماینده وزارت کشور در کمیسیون ماده 10 احزاب منصوب کرد. از این پس جلسات کمیسیون ماده 10 احزاب به ریاست آقای مقیمی برگزار می‌شود.

قائم‌مقام وزیر کشور در ادامه نشست‌خبری گفت: پرونده گروهبان دانایی‌فر همچنان در حال پیگیری است.

امیری تصریح کرد: عامل یا عوامل اسیدپاشی اصفهان هنوز شناسایی نشده‌اند و پرونده در حال پیگیری است و حجم بالایی از افراد مشکوک تحت بازرسی قرار گرفته‌اند.

سخنگوی وزارت کشور در بخش دیگری از نشست‌خبری خود در پاسخ به سوالی، گفت: استاندار قم استعفا نداده و مشغول کار است. معاون وی برای کاندیداتوری مجلس استعفا داده است.

وی افزود: گزینه‌های استاندار مرکزی در حال بررسی است و امیدوارم طی روزهای آینده به هیئت دولت گزینه نهایی معرفی شود.

امیری در پاسخ به سوالی در خصوص علت لغو مراسم بزرگداشت مرحوم مهندس بازرگان، گفت: بنده در این خصوص از استاندار تهران سوال کردم که ایشان فرمودند هیچ درخواست مجوزی برای برگزاری این مراسم از استانداری تهران نشد و طبیعتا برگزاری این مراسم خود به خود لغو شد.

*******************************************************************************************************

مشروح نشست‌خبری سخنگوی وزارت کشور را در ذیل می‌خوانید:

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حسینعلی امیری قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور صبح امروز سه‌شنبه در نشست‌خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دعوت از آحاد مردم برای حضور در یوم‌الله 22 بهمن، گفت: با وجود گذشت 36 سال از انقلاب اسلامی شاهد هستیم که مردم عزیز ایران همان شعور و تحرک را دارند و با همان آرمان‌ها زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به سخنان وزیر کشور مبنی بر زده شدن کلید انتخابات مجلس شورای اسلامی در این وزارتخانه، گفت: پس از این صحبت‌ها فضای سیاسی کشور تحت تاثیر آن قرار گرفت و دیدیم که تیتر یک بسیای از روزنامه‌ها و رسانه‌ها راجع به این جمله آقای رحمانی فضلی بود؛ یکی از جمله‌های کلیدی وزیر کشور این بود که مدیران سیاسی وزیر کشور اگر قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس را دارند باید تا اول اسفندماه سال جاری از سمت خود استعفا دهند که البته باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که این صحبت وزیر ارتباطی با سایر بخش‌ها و دستگاه‌های مرتبط با وزارت کشور نداشت بلکه مربوط به بدنه وزارت کشور بوده است.

امیری با بیان اینکه بخشنامه مذکور نیز به مدیران ابلاغ شده است گفت: نباید مدیران سیاسی وزارت کشور در مضان اتهام فعالیت‌های جناحی قرار بگیرند و بر همین اساس روزانه شرایط سیاسی کشور به دقت رصد می‌شود و هیچ‌کدام از مدیران وزارت کشور نباید له یا علیه شخص، جریان، حزب و تشکل سیاسی موضع‌گیری داشته باشند.

به گفته سخنگوی وزارت کشور گزارش‌هایی در این خصوص به وزارت کشور واصل شده و ما نیز تذکرات لازم را داده و از استانداران توضیح خواستیم.

وی به فعالیت‌های زودرس گروه‌های سیاسی برای انتخابات مجلس از ناحیه وزارت کشور رصد می‌شود به سفر هفته گذشته وزیر کشور عراق به تهران اشاره کرد و گفت: این سفر به دعوت رسمی رحمانی فضلی صورت گرفته بود و در این راستا تفاهمنامه‌ای برای تسهیل رفت و آمد عتبات زائران صورت گرفت.

امیری با اشاره به حضور محمدحسین مقیمی به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور گفت: این معاونت، معاونت بسیار مهمی است و قطعا با حضور آقای مقیمی نیز ساماندهی خوبی در حوزه‌های زیرمجموعه صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت کشور تصریح کرد: معاونت سیاسی وزارت کشور موظف است بر اساس برنامه‌های وزارت کشور و وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور توسعه احزاب را در دستور کار خود قرار دهد تا فعالیت‌های احزاب گسترش یابد.

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به لایحه تقسیمات کشوری با بیان اینکه این لایحه به هیچ عنوان به معنای ایالت‌بندی استان‌ها نیست و بنده این موضوع را به شدت تکذیب می‌کنم اظهار داشت: در ابتدای کار دولت تدبیر و امید موضوع تقسیمات کشوری که از زیرمجموعه‌های معاونت سیاسی است متوقف شد و گفتند این موضوع تا زمانی که لایحه به دولت برود مسکوت می‌ماند اما به دلیل فرآیند طولانی این لایحه و همچنین با توجه به تقاضاهای زیادی که از سوی استان‌های مختلف داشتیم دولت در دو هفته گذشته به وزارت کشور ابلاغ کرده است که با در نظر گرفتن شرایط این تقاضاها را بررسی کند به هر حال این لایحه باید منجر به اتحاد ملی شود و هرگونه سوء برداشت از آن به ضرر امنیت کشور خواهد بود.

امیری بر همین اساس اظهار داشت: اخیرا در وزارت کشور گزارشی تهیه شده است که متاسفانه جمعیت شهری به جمعیت روستایی برتری گرفته چرا که سابقا جمعیت شهری 30 درصد و روستایی 70 درصد بوده است اما متاسفانه این آمار امروز به 71 درصد جمعیت شهری و 29 درصد جمعیت روستایی تبدیل شده است و این یک خطا و زنگ خطری است.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: در تقسیمات کشوری باید توسعه متوازن و پایدار مورد توجه قرار گیرد و به گونه‌ای نباشد که تمامی بودجه‌ها صرف هزینه‌هایی همچون ساخت ساختمان، کارمند اداری شود و در این تقسیمات کشوری باید رویکرد به گونه‌ای باشد که رویکرد کنونی اصلاح شود.

وی موضوع انتخابات را از دیگر زیرمجموعه‌های معاونت سیاسی عنوان کرد و گفت: همانگونه که وزیر کشور اعلام کردند بحث انتخابات مجلس و خبرگان از ناحیه دفتر انتخابات آغاز شده و قطعا با تعیین معاونت سیاسی این امر سرعت بیشتری خواهد گرفت.

امیری در پاسخ به سوالی در خصوص علت لغو مراسم مرحوم بازرگان در تهران گفت: بنده در این خصوص از استاندار تهران سوال کردم و ایشان گفتند که اساسا هیچ‌گونه تقاضای مجوزی برای برگزاری این مراسم به استانداری نشده بود و طبیعتا نیز این مراسم خود به خود لغو شد.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به سوالی در خصوص انتخابات شورایاری‌ها، اظهار داشت: همانطور که پیش از این هم گفته‌ایم، برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نیاز به تصریح قانونی دارد و اگر شوراهای شهر و روستا موجب تشکیل شورایاری‌ها هستند، می‌توانند از طریق شورای عالی استان‌ها، طرحی سه فوریتی، تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارائه کنند و اگر این طرح در مجلس تصویب شد و به شکل قانون درآمد، وزارت کشور موظف به اجرای قانون و برگزاری انتخابات شورایاری‌ها می‌شود.

وی به سیاست‌های توسعه متوازن وزارت کشور در سراسر کشور، اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت ناشناخته و کشف منابع جدید از لوازم این سیاست توسعه‌ای است و در همین راستا نشست مشترک استانداران با سفرای ایران در کشورهای همسایه و سفرای کشورهای همسایه در کشورمان برگزار خواهیم کرد که روسای اتاق بازرگانی نیز در این نشست حضور پیدا خواهند کرد که هدف این نشست نیز توسعه اقتصادی است.

امیری در خصوص سفر رحمانی‌فضلی وزیر کشور به استان سمنان، خاطر نشان کرد: در جریان بازدید از اتوبوسرانی اسکانیا در استان سمنان، متوجه شدند که اتوبوس‌ها علاوه بر باک استاندارد، یک باک اضافی غیرمجاز که وزنی بیش از 500 کیلو دارد، نصب کرده‌اند که این باک متوجه می‌شود اتوبوس‌ها از حالت تعادل خارج شوند و بعضا نیز از این باک برای قاچاق سوخت هم استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت کشور ادامه داد:وزیر کشور در پی این تخلف به راهنمایی و رانندگی دستور داد ظرف یک ماه اتوبوس‌ها فرصت دارند که باک اضافی خود را بردارند، در غیر این صورت بعد از یک ماه راهنمایی و رانندگی در کلیه مسیرهای ترددی کشور از تردد اتوبوس‌هایی که باک اضافی خود را برنداشته‌اند، جلوگیری خواهند کرد.

در ادامه این نشست‌خبری، امیری به طرح‌های دو استان آذربایجان شرقی و غربی برای احیای دریاچه ارومیه، اشاره کرد و گفت: استانداری‌های آذربایجان‌ها 25 طرح برای احیای دریاچه ارومیه ارائه کرده بودند که با اجرای این طرح‌ها، خوشبختانه آب دریاچه سه سانتی‌متر بالا آمده است و امید است اجرای این طرح باعث احیای این دریاچه شود.

وی با اشاره به برخی ناامنی‌ها در استان سیستان و بلوچستان، خاطر نشان کرد: متاسفانه هفته گذشته مجددا یکی از معلمان عزیز ما در استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند اما خوشبختانه قاتل سریعا دستگیر شد و طبق تحقیقاتی که به عمل آمد، مشخص شد که این حادثه به دلیل بحث‌های رقابتی، قومی و قبیله‌ای بوده است.

سخنگوی وزارت کشور همچنین در خصوص حادثه گلپایگان، گفت: سارقین مسلح گلپایگان سه برادر بودند که سوابق متعدد راهزنی و سرقت مسلحانه داشتند. دو نفر از این سارقان در برابر نیروی انتظامی مقاومت کرده‌اند که در این درگیری کشته‌اند و نفر سوم نیز دستگیر شد و در حال بازجویی شد.

امیری در مورد وضعیت تابعین افاغنه در ایران، تصریح کرد: تابعیت بعضی از افاغنه، شبهاتی دارد. برخی از آنان ادعا دارند که ایرانی هستند اما سند هویت تابعیت ایرانی ندارند. لذا تقاضای آنان در شورای عالی هر استان بررسی می‌شود و پس از استعلامات لازم، شورای تامین برای صدور و یا عدم صدور شناسنامه آن فرد، تصمیم‌گیری می‌کند. یک عده دیگر از افاغنه اجازه پروانه اقامت دارند اما در هر صورت موضوع شناسنامه ایرانی، موضوع مهمی است و نیاز به دقت بالایی دارد و حتی در بعضی از استان‌ها وزیر کشور خود شخصا پیگیری می‌کند تا اشتباهی صورت نگیرد.

سخنگوی وزارت کشور عنوان کرد: افرادی داریم که مدعی‌اند ایرانی‌ هستند. یک عده دیگر نیز پروانه اقامت در ایران دارند و بخشی دیگر از آنان نیز افاغنه غیرمجوز هستند که وزارت کشور موظف شده است طرح ساماندهی افاغنه را تهیه کند و دکتر ذوالفقاری نیز در حال تهیه طرح ساماندهی افاغنه هستند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا روز گذشته جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب برگزار نشده است، گفت: کمیسیون ماده 10 متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده دادستان، نماینده قوه قضاییه و وزارت کشور است. قانون می‌گوید نماینده وزارت کشور، اما در این قانون نیامده است که مسئولیت آن به عهده معاونت سیاسی است. لذا وزیر هر کس را که بخواهد، می‌تواند به عنوان نماینده وزارت کشور در این جلسه منصوب کند و ما منتظر تصمیم وزیر کشور هستیم.

وی در خصوص دستگیری عوامل گروهک تروریستی موسوم به جیش العدل با پرسنل نیروی انتظامی در سیستان و بلوچستان، خاطر نشان کرد: این گروهک به دنبال ایجاد شکاف میان مذاهب و اقوام است و به دنبال این است که در استان تفرقه ایجاد کند و خودش را قدرتمند جلوه دهد؛ در حالی که آنان یک گروهک ابزار دست تروریست‌های بیگانه هستند. در هفته گذشته نیروی انتظامی سیستان در یک عملیات بسیار موفق و فوق العاده، 20 نفر از عوامل این گروهک را در یک خانه تیمی شناسایی و دستگیر کرده‌اند که در بین این دستگیرشدگان، قاتل معلم‌های سرباز و تعدادی از مولوی‌های اهل سنت مانند جنگی‌زهی در بین آنان حضور داشته‌اند.

سخنگوی وزارت کشور خاطر نشان کرد: فکر می‌کنیم با کشف، شناسایی و دستگیری این خانه تیمی، شاهد کاهش عملیات ایضایی مربوط به گروهک جیش الظلم باشیم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه خبرهایی شنیده شده است که استاندار قم برای شرکت در انتخابات مجلس استعفا داده، گفت: این موضوع صحت ندارد و معاون استاندار قم برای حضور در انتخابات استعفا داده است.

امیری درباره الکترونیکی برگزار شدن انتخابات، تصریح کرد: برای جایگزینی 95 هزار دستگاه الکترونیکی به جای 95 هزار صندوق، 400 میلیارد تومان اعتبار لازم است و اگر تنها اعتبار تهران را بدهند، ما آمادگی برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در تهران را داریم.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا شما قصد ورود به انتخابات مجلس را دارید، گفت: من قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس چه از حوزه تهران و چه در دیگر حوزه‌ها را نداشته و نخواهم داشت.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon