نامه رهبر ایران ابتکاری بزرگ است که دیدگاهی صادقانه پیش روی جوانان غرب قرار می‌دهد

نامه رهبر ایران ابتکاری بزرگ است که دیدگاهی صادقانه پیش روی جوانان غرب قرار می‌دهد

خبرگزاری تسنیم: معاون فدراسیون اعراب کانادا و عضو کمیته اتحاد صلح این کشور می‌گوید نامه رهبر فرزانه انقلاب به جوانان غرب یک ابتکار بزرگ دیگر است که دیدگاهی تازه و صادقانه را در پیش روی جوانان قرار می‌دهد.

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم - واشنگتن

نامه اخیر رهبر انقلاب اسلامی ایران خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، در وهله اهل بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف غربی داشت، اما در اکثر موارد، مشاهده شد که تنها به بخش‌های محدودی از این پیام توجه شده و از طرف دیگر تلاش شده است تا محتوای آن به فراموشی سپرده شود. برای بررسی بهتر این موضوع به گفتگو با «علی ملاح» معاون فدراسیون اعراب کانادا و عضو کمیته اتحاد صلح این کشور نشستیم. در ادامه متن این گفتگو با خبرنگار تسنیم در واشنگتن ارائه شده است:

تسنیم: در رابطه با نامه اخیر رهبر ایران خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، به نظر شما این پیام چگونه می‌تواند در جلب توجه جوانان به اسلام اصیلی و حقیقی مؤثر واقع شود؟

ملاح: شکی نیست که این نامه با اقبال زیادی از سوی بسیاری از گروه‌های جوانان مواجه شده است، با این حال، به خاطر جو هراسی که هم‌اکنون وجود دارد، متأسفانه بسیاری از جوانان از انتشار بیشتر این نامه و بحث بر سر آن در مجامع و محیط‌های عمومی - همچون فیسبوک و دیگر رسانه‌های اجتماعی - شک و تردید دارند.

در حال حاضر، به منظور افزایش تأثیرگذاری آن، فکر می‌کنم که باید از رهبران مسلمان خواست تا به صراحت و صادقانه، بیماری‌ها و نارسایی‌های را که ناشی از افراطی‌گرایی، تکفیر و اجرای یک تفسیر متحجرانه از شریعت بوده و به اسلام و مسلمانان آسیب می‌رسانند را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

تسنیم: آیا فکر می‌کنید که رسانه‌های عمده آمریکایی علاقه‌ای به انتشار نامه رهبر ایران خطاب به جوانان غربی دارند؟

ملاح: بسیاری از رسانه‌های عمده آمریکایی (چه نشریات، و چه رسانه‌های صوتی و یا تلویزیونی) به این نامه اشاراتی داشته‌اند، اما فضای بیشتری را برای ارزیابی و بحث و بررسی آن اختصاص نداده‌اند.

تسنیم: شما محتوای این نامه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ملاح: این پیام، یک ابتکار بزرگ دیگر است که دیدگاهی تازه و صادقانه را در پیش روی جوانان قرار می‌دهد تا به معنای حقیقی اسلام و آموزه‌های آن توجه کنند.

تسنیم: به نظر شما، این نامه می‌تواند سرآغاز فصل جدید در مواجه با اسلام از سوی اروپایی‌های شود؟

ملاح: امیدوارم چنین شود، اما متأسفانه بر اثر اقدامات تروریستی گروه‌هایی همچون داعش، النصره و القاعده (که نهایتا همگی این گروه‌ها یکسان هستند) همچنین حامیان ناآگاه و منحرف آن‌ها و برخی مسلمانان ساکن در اتحادیه اروپا و آمریکا شمالی، تصویر اسلام لکه‌دار شده و می‌شود.

تسنیم: آیا این نامه می‌تواند نشان‌دهنده تفاوت بین اسلام اصیل با آن‌چیزی باشد که داعش و دیگر گروه‌های تروریستی به آن عمل می‌کنند؟

ملاح: اگر فضایی برای گفتگو و مباحثه فراهم شود، جواب مثبت خواهد بود. با این حال، به خاطر تأثیرات منفی و معکوس گروه‌های تروریستی، بسیاری از غربی‌ها نیز به خاطر فقدان دانش یا آموزش و همچنین سوگیری رسانه‌های غالب که سرشار از اسلام‌هراسی هستند، شناختی از اسلام حقیقی ندارند.

تسنیم: اگر این پیام به جوانان اروپا و آمریکای شمالی منتقل شود و آن‌ها به دنبال اسلام حقیقی بروند، آیا تغییر خاصی رخ خواهد داد؟

ملاح: اگر آن‌ها به دنبال مطالعه اسلام حقیقی بروند، و وارد گفتگوهای مفیدی در این زمینه شوند، مطمئنا هم برای جوانان مسلمان و جوامع آن‌ها مفید خواهد بود.

تسنیم: به نظر شما، برای آگاهی بخشی به جوانان در مغرب‌زمین و معرفی اسلام، چه گام‌های دیگری باید در پیش گرفته شود؟

ملاح: همچنان هزاران هزار پرسش وجود دارد، اما یک گفتگو صادقانه بین رهبران (علما) و متفکران مسلمان اقدام بعدی است که باید در پیش گرفته شود، پس آن نیز جوانان و جوامع ما بایستی در چارچوب جوامع غربی و نهادهای مختلف آن شامل باشگاه‌های دانشجویی، شوراهای دانشجویی و اتحادیه‌های دانشگاهی همچنین اتحادیه تجاری و رسانه‌های آلترناتیو و شبکه‌های اقدام و همبستگی در زمینه عدالت اجتماعی وارد شده و به گونه‌ای فعالانه تعامل برقرار کرده و نقش‌آفرینی کنند.

 نامه روشنگرانه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی برای خنثی کردن پروژه توسعه اسلام  ستیزی و اسلام هراسی در غرب، نگارش یافته و منتشر شد.

ماجرا هم از این قرار بود که پس از حوادث اخیر تروریستی در فرانسه که حول محور توهین یک نشریه هتاک به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) اتفاق افتاد و موج جدید اسلام ستیزی و اسلام هراسی در غرب، آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، چهارشنبه اول بهمن پیام روشنگرانه‌ای را خطاب به جوانان اروپا و امریکایی شمالی صادر کردند.

در این پیام به فرازهایی از تاریخ رقم خورده توسط دولت‌های غربی از جمله «برده داری در اروپا و امریکا»، «ستم بر رنگین‌پوستان و غیرمسیحیان» و «خونریزی‌هایی که به نام مذهب بین کاتولیک و پروتستان و یا به اسم ملیّت و قومیّت در جنگ‎های اوّل و دوّم جهانی صورت گرفت» اشاره شده که امروزه محقّقین و مورّخین غربی از آن‌ها، عمیقاً ابراز سرافکندگی می‌‎کنند.

رهبر انقلاب با اشاره به اینکه این بیداری‌ها در وجدان عمومی غرب همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله صورت می‌گیرد از جوانان اروپا و امریکای شمالی خواسته‌اند، از طریق مراجعه مستقیم به قرآن و تعالیم پیامبر اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) با این دین بزرگ و تمدن ساز آشنا شوند و نگذارند چهره‌پردازی‌های موهن و سخیف، بین آن‌ها و واقعیّت، سدّ عاطفی و احساسی ایجاد و امکان داوری بیطرفانه را سلب کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان