نشست مسکو پایانی بر انحصار طلبی ائتلاف ملی مخالفان سوری

نشست مسکو پایانی بر انحصار طلبی ائتلاف ملی مخالفان سوری

خبرگزاری تسنیم: یک رسانه عرب با اشاره به نشست مسکو و اولویت‌های مطرح شده در آن، یکی از دستاوردهای آن را پایان دادن به انحصار طلبی ائتلاف ملی مخالفان سوری برشمرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه السفیر در مطلبی با عنوان رایزنی‌های مسکو به انحصارطلبی ائتلاف ملی سوریه پایان می‌دهد آورده است: از نشست مشورتی سوریه در مسکو رسانه های شنیداری و نوشتاری مطلب زیادی نتوانستند به دست آورند و دوربین های نصب قرار داده شده بر روی سکوی محل برگزاری نشست فقط صف طولانی خودروها در محوطه و دیوارهای آهنی بلند را به تصویر کشیدند، روس‌ها اجازه درز مطالب و اخبار را ندادند و سوری ها تلفن های همراه خود را خاموش کرده بودند تا در وهله اول به گفتگو بپردازند.

این روزنامه می نویسد: کسانی که تصور می کنند آنچه در ژنو رخ داد در مسکو نیز تکرار شود نباید امید زیادی داشته باشند و این که ازدحام دوربین ها را شاهد باشند.گفتگوها با مشارکت 30 شخصیت معارض که 12 نفر از آنها از داخل و 18 نفر دیگر از پایتخت های اروپایی و عربی آمده بودند برگزار شد.

السفیر در ادامه به بیان دیدگاههای برخی از معارضان پرداخته و آورده است: صفوان عکاش النقاش عضو هیئت تنسیق از گفتگوهای میان معارضان رسمی و غیر رسمی-اشاره به نمایندگان احزاب مجاز به شرکت در نشست- خبر داد و افزود: ما احساس کردیم که با طیف افراطی نظام گفتگو می کنیم به ویژه با نمایندگان شورای عشایر که نظام اخیرا تشکیل داد. فاتح جاموس از دیگر معارضان سوری نیز معارضان داخلی را بیش از اینکه معارض باشند وابسته به نظام سوریه دانست.مجد نیازی از دیگر معارضان از تمایل خود برای تغییر نظام سخن گفت.

این رسانه می افزاید: احتمال می رود که بحران انسانی در محورهای مورد گفتگو میان سوری ها در مسکو قرار گیرد و به هیئت نظام سوریه به ریاست بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل  و عضویت احمد عرنوس معاون وزیر خارجه، محمد خیرعکام واحمد الکزبری کارشناسان حقوق بین المللی و روابط بین الملل و امجد عیسی عضو دفتر رسانه ای رئیس جمهوری سوریه، عرضه شود.

ماجد جبور دبیر هیئت تنسیق(هماهنگی) در تبعید گفت: مخالفان یکی از شخصیت های خود را مامور قرائت ورقه مشترک کرده است.این فرد نماینده مخالفان نیست اما قرائت کننده این برگه است و به احتمال زیاد جمال سلیمان باشد.محورهای برگه مشترک اولویت دادن به موضوعات انسانی قبل از ورود به موضوعات سیاسی و اقدامات اعتماد ساز است.
وی افزود: بر اساس توافق به عمل آمده موضوعات مورد اختلاف از قبیل شکل دولت آینده،قانون اساسی و وضیعت ریاست جمهوری به تعویق می افتد و بر اقدامات اعتماد ساز و انسانی تاکید می شود.

صالح مسلم رهبر حزب فدرال دموکرات گفت: همه موضوعات باید بررسی شود.

السفیر نوشت: آنچه به عنوان اولین دستاورد برای برگزاری نشست مسکو می توان ثبت کرد پایان دادن به انحصار طلبی ائتلاف ملی سوریه و حضور طیف های بیشتری از مخالفان سوری در میز مذاکرات است افرادی که دوستان سوریه آنها را انتخاب نکرده اند.

این رسانه بیان کرد: تقویت توان گفتگو به وقت بیشتری نیاز دارد و اینکه جلسه های بعد از گفتگوهای مسکو تثبیت شود و جریان و شخصیت های بیشتری به گفتگوها بپیوندند و حضور معارضان داخلی تقویت شود البته به شرط اینکه روس ها از اشتباهات بورکراسی دست بردارند و نرمش بیشتری در زمینه دور آینده گفتگو انجام دهند.

السفیر می افزاید: با وجود حضور نداشتن چهره های رده اول از هیئت تنسیق مانند هیثم مناع،حسن عبدالعظیم و عارف دلیله اما این هیئت زمینه و اعتبار به نشست با حضور شش نفر از اعضایش بخشید و غیبت ائتلاف ملی برای کسی غافلگیر کننده نبود زیرا روس ها اهتمام خاصی به حضور آنها نداشتند و از سویی نبود آنها برای ایجاد زمینه مشترک برای گفتگوها موثر بود.

هیثم مناع معاون هیئت تنسیق گفت که به شرطی در مذاکرات مشارکت می کند که روسها از جهاد مقدسی، حبیب حداد دعوت کنند زیرا کسی نمی تواند بدون حضور تیمی که با آن کار می کند در گفتگو مشارکت کند.

وی افزود: روس ها دیر هنگام از من دعوت کردند و کسی که قصد میانجی گری دارد باید به شکل برابر از همه به شکل برابر دعوت کند.از سویی ولید المعلم وزیر خارجه سوریه با حضور جهاد مقدسی مخالفت کرد در حالی که ما با نمایندگان نظام مخالفتی نکردیم.اگر دولت سوریه نمایندگان خود را ارتقا بخشد و درخواست های ما از سوی طرف روسی مورد موافقت قرار گیرد  و گفتگو به سوی ژنو پیش برود، مشارکت خواهیم کرد.

السفیر نوشت: ژنو در گفتگوهای روز نخست در مسکو مورد توجه قرار نگرفت و به گفتگوی قبلی به عنوان مرجع نگاه نشد و این به سبب بازنگری های گسترده در اولویت ها و حرکت به سوی تبلور میان طیف های معارضان داخلی و دولت سوریه است.باید بیانیه ژنو بازنگری شود و درباره محورهای مورد اختلاف توافق حاصل شود زیرا سوری ها در تدوین آن نقشی نداشته اند این نظر خالد عیسی نماینده فدرال دموکرات در فرانسه است.

این رسانه بیان کرد: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه چارچوب های روند سیاسی را مشخص کرد و آن مطابقتی با بیانیه ژنو اول ندارد.لاوروف گفت: نشست مشورتی زمینه را برای پیشرفت به سوی گفتگوهای آینده با سرپرستی سازمان ملل مهیا می کند.بر خلاف آنچه در مسکو اعلام شد به احتمال زیاد گفتگوی سوری به بیانیه پایانی که شامل موعد دیدارهای بعدی است و نیز مشترکاتی که می توان گفتگوها را بر اساس آن بنیان نهاد منجر خواهد شد.

یک منبع سوری گفت که روس ها با درخواست دمشق برای صدور بیانیه پایانی موافقت کرده اند به ویژه که بسیاری از محورهای مطرح شده واضح هستند به ویژه بیانیه قاهره که اولویت را مبارزه با تروریسم، انحصار سلاح در دست دولت و وحدت سوریه وحاکمیت آن دانست.

به گفته منبع سوری برگه تفاهم از این دست به تسریع آشتی در داخل می انجامد به ویژه که بسیاری از گردان های ارتش آزاد و یا آنچه از آن باقی مانده به همکاری با ارتش سوریه برای جنگ با داعش و جبهه النصره در القلمون و دیگر مناطق آن هم به شکل علنی و با سرعتی بیشتر از قبل روی خواهند آورد.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان