منندز خواستار تعویق تحریم‌های جدید ایران تا ماه مارس شد/ بلینکن: تحریم‌های جدید غیرضروری است

منندز خواستار تعویق تحریم‌های جدید ایران تا ماه مارس شد/ بلینکن: تحریم‌های جدید غیرضروری است

خبرگزاری تسنیم: جلسه استماع کمیته بانکداری سنا درباره طرح تحریم‌های جدید علیه برنامه هسته‌ای ایران برگزار و قرار شد تا سه ماه آینده تحریم‌های جدید علیه ایران مطرح نشود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مارک کیرک، سناتور جمهوری‌خواه ایلینویز، و رابرت منندز، سناتور دموکرات نیوجرسی هفته قبل اعلام کردند که طرح آنها تحریم‌هایی را در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای ایران علیه تهران اعمال خواهد کرد و کمیته بانکداری سنا این طرح را روز پنج‌شنبه به بحث گذاشته و احتمالاً درباره آن رأی‌گیری خواهد کرد.

اما سنا اعلام کرد بررسی این طرح از روز پنج‌شنبه به امروز روز سه‌شنبه موکول شده است.

رابرت منندز در جلسه استماع گفت او از طرح تحریم‌های خود تا ماه مارس حمایت نمی‌کند.

سناتور شلبی نیز در این باره گفت: تهدید تحریم‌های آینده این امتیاز را فقط برای ایران فراهم می‌کند که به‌طور موفقیت آمیزی در این برهه به نتیجه برسد.

سناتور تام کاتن نیز که به‌تازگی وارد سنای آمریکا شده و روحیه‌ای ضدایرانی دارد، گفت وی بیانیه‌ای آماده نکرده است و فی‌البداهه اظهاراتی بیان کرد.

سناتور دانلی از حزب دموکرات در این نشست گفت که تمایل دارد تا از طرح مارک کرک و رابرت منندز در خصوص تحریم‌های ایران حمایت کند اما بعد از 24 مارس.

سناتور شومر نیز گفت: تحریم‌ها و تحریم‌های سخت ایرانی‌ها را به میز مذاکره کشانده نه حسن‌نیت آنها. وی همچنین گفت با این وجود از طرح تحریم‌ها تا تاریخ 24 مارس حمایت نمی‌کند.

در این نشست تونی بلینکن قائم‌مقام وزیر خارجه آمریکا که حضور دارد گفت: تحریم‌ها ممکن است به سخت‌تر شدن موضع ایران در میز مذاکره بینجامد.

بلینکن در ادامه سخنانش گفت: کارشناسان دیپلماتیک ما معتقدند که خطر [ناشی از تحریم‌های جدید] واقعی بوده که طی آن چیزی حاصل نخواهد شد و چیزهای زیادی را از دست خواهیم داد.

وی افزود: هم اکنون قانون تحریم‌های جدید به‌جای آنکه موضع ما را تقویت کند باعث بازگشت به عقب می‌شود.

قائم‌مقام وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرد: تحریم‌های جدید در زمان کنونی غیرضروری است و در نهایت باعث تضعیف دیپلماسی ما می‌شود و احتمال رسیدن به توافق را کمتر و ساختار تحریم‌ها را تضعیف می‌کند.

بلینکن اضافه کرد: تحریم‌های جدید خطر خروج ایران از مذاکرات را به‌همراه داشته و می‌تواند این برداشت را ایجاد کند که آمریکا برنامه مشترک اقدام را نقض کرده و باعث ایجاد شکاف بین شرکای ما می‌شود.

وی گفت: تمایل داریم صدای واحدی از ایران بشنویم اما ایران دارای جناح‌های مختلف است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی اضافه کرد: ما آنها [شرکای بین‌المللی خود را] همراه خود نگه داشته‌ایم چون آنها معتقدند که آمریکا در میز مذاکرات جدی است.

بلینکن اضافه کرد: تحت توافق موقت، ذخایر اورانیوم 3.5 درصد ایران در همان سطح زمان انعقاد توافقنامه برنامه مشترک اقدام باقی مانده است و نه تنها افزایش نیافته بلکه 2 درصد نیز کاهش یافته است.

دموکرات‌های سنا از جمله شومر، به "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا نامه‌ای ارسال کردند که طی آن اعلام کرده‌اند که تا پیش از ضرب‌الاجل 24 مارس (سوم فروردین) درباره تحریم‌ها علیه ایران رأی‌گیری نمی‌کنند.

بلینکن در ادامه گفت اگر از کنگره خواسته می‌شد تا درباره توافق موقت رأی‌گیری شود ممکن بود به آن رأی ندهد.

وی افزود: بسیاری از اعضای کنگره با این موضوع موافق هستند که توافق موقت نتایج واقعی و مزایایی را ایجاد کرده اما چه‌بسا [در صورت رأی‌گیری] کنگره به آن رأی نمی‌داد.

"باب کورکر"، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت:‌ ما باید درباره هرگونه توافق نهایی رأی‌گیری کنیم و ممکن است ضرب‌الاجل 24 مارس زمانی باشد که کنگره باید نظر خود را در این باره اعلام کند که آیا توافق به سطح راضی کننده‌ای رسیده یا خیر.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا جمعه هفته پیش تهدید کرد که هر گونه تحریم‌های جدید علیه ایران را که به‌گفته وی مذاکرات را تخریب خواهد کرد، وتو می‌کند. دیپلمات‌های ایرانی اعلام کرده‌اند که در صورت تصویب تحریم‌های جدید مذاکرات را ترک خواهند کرد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان