ماجرای ورود تبلت به مدارس و شکار دانش‌آموزان در فضای مجازی

ماجرای ورود تبلت به مدارس و شکار دانش‌آموزان در فضای مجازی

خبرگزاری تسنیم:یک کارشناس اجتماعی با اشاره به اینکه ورود تبلت به مدارس نیاز به بررسی و کارشناسی بیشتری دارد، گفت:ورود دانش‌آموزان به فضای مجازی بدون داشتن برنامه و پیوست فرهنگی آسیب‌های متعددی را به همراه دارد.

مهدی محمود اقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش «ورود دانش‌آموزان به فضای مجازی بدون توجه به ملاحظات فرهنگی چه آسیب‌هایی را می‌تواند به همراه داشته باشد و آیا طرح ارائه تبلت به دانش‌آموزان می‌تواند به افزایش تهدیدات فضای مجازی منجر شود» اظهار داشت: آموزش و پرورش در تلاش برای اجرای طرح تبلت دانش‌آموزی است اما باید مشخص شود که ارائه تبلت به دانش‌آموزان با چه هدف و رویکردی است و با اجرای این طرح چه کمکی به جامعه دانش‌آموزان می‌شود.

وی افزود:‌چند سال قبل در کشور ترکیه با هدف حذف کاغذ و حفظ منابع طبیعی تبلت در اختیار دانش آموزان قرار گرفت، اما ورود به فضای مجازی و دسترسی به اینترنت برای آنها محدود شد به همین دلیل این طرح منجر به کمک به دانش‌آموزان و پیشبرد اهداف مدنظر بود.

وی با طرح این پرسش که آموزش و پرورش چه هدفی از ارائه تبلت به دانش‌آموزان دارد و چه کمکی قرار است به دانش آموزان و معلمان کند، گفت: آیا تبلت خاصی ویژه دانش‌آموزان طراحی شده و با فرهنگ بومی کشور همخوانی دارد؟باید توجه داشت که در حوزه آموزش و پرورش هدف اصلی پرورش دانش‌آموزان است بنابراین نیاز به پشتوانه علمی و بانک اطلاعات قوی از منابع مختلف داریم.

این کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد:  آیا قرار است تبلت‌ جای کتاب و کیف را بگیرد یا قرار است از طریق آن اوقات فراغت دانش آموزان نیز پُر شود. پژوهشگران آموزشی و اجتماعی هشدار می‌دهند اگر بر روی قضیه تبلت مطالعه نکرده‌ایم به آن ورود نکنیم و توجه داشتیم باشیم در این طرح دانش‌آموزان هدف هستند و بدون برنامه آنها را به فضای مجازی که خطرات بسیاری همراه دارد، وارد نکنیم.

اقدم گفت: دانش آموزان و کودکان تمایل دارند وارد فضای مجازی شوند.عده‌ای از نوجوانان خودخوانده وارد این فضا می‌شوند به عنوان مثال تمایل دارد بدانند وایبر، لاین و شبکه‌های اجتماعی چه ماهیتی دارند پس از آن ممکن است وارد فاز بعدی شده و به گروه‌های متعدد دعوت شوند. هم‌اکنون گروه‌های مختلفی در فضای مجازی تشکیل شده است، وقتی دانش آموز وارد این فضا می‌شود به دلیل اینکه در سنین نوجوانی قرار داشته و تمایل به ابراز وجود دارد اقدام به کامنت گذاشتن و لایک کردن برای دیده شدن، می‌کند که این دیده شدن هزینه‌هایی را برای او به همراه دارد.

وی ادامه داد: در شبکه‌های اجتماعی افرادی هستند که علاقه‌مندی نوجوانان به این شبکه‌ها را شناسایی و آنها را شکار و به جریاناتی که خود تمایل دارند وارد می‌کنند. به گونه‌ای که در بحث اعتقادی و مذهبی نوجوانان تغییراتی را ایجاد و آنها را در مسیری که خود تمایل دارند هدایت می‌کنند.

این کارشناس مسائل اجتماعی افزود: برخی از خانواده‌ها نیز هیچ آگاهی و شناختی نسبت به شبکه‌های اجتماعی ندارند و برخی نیز به دلیل مشغله‌های متعدد کاری نمی‌توانند فرزندان خود را رصد کنند.

اقدم بیان کرد: آموزش و پرورش در اجرای طرح تبلت دانش آموزی صرفا یک سخت افزار را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد درحالی که باید برای آن محتوای مورد نظر تولید شده باشد و در غیر این صورت آسیب‌هایی را برای دانش آموز، مدرسه و خانواده به همراه دارد. هم اکنون آمارهای متعددی از میزان آسیب پذیری نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌شود که باید نسبت به آنها حساس بود. 

وی اظهار داشت: اجرای چنین طرح‌هایی در مدارس نیاز به بررسی بیشتری دارد و نباید اجازه دهیم فرزندانمان در شبکه‌های اجتماعی به آسانی شکار شوند و آنها را با طرح‌های بدون بررسی به راه‌هایی که هیچ یک از ما برای آنها فکری نکرده‌ایم، وارد نکنیم.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به ضرورت طراحی شبکه‌های اجتماعی بومی عنوان کرد: نمی‌خواهیم که بگوییم که فناوری بد است بلکه فناوری فرصت بسیار مناسبی برای پیشرفت است اما باید برای استفاده مناسب از آن فکری کرد. هیچ فردی مخالف استفاده از فناوری نیست اما برای ورود این فناوری‌ها به حوزه دانش آموزی نیاز داریم تا تعدادی از کارشناسان خبره در حوزه‌های آموزش، علوم تربیتی و فناوری اطلاعات به بررسی موضوع پرداخته و یک شبکه اجتماعی بومی را طراحی کنند.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon