پیام‌ها و پیامدهای تنش اخیر مرزی در جولان اشغالی

پیام‌ها و پیامدهای تنش اخیر مرزی در جولان اشغالی

خبرگزاری تسنیم: روزنامه لبنانی الأخبار در مقاله‌ای به عوامل و انگیزه‌های درگیری و تنش‌های مرزی سوریه با رژیم صهیونیستی در بلندی‌های اشغالی جولان اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه لبنانی الاخبار نوشت که در سایه آماده‌باش در 2 طرف مرزها بین لبنان با فلسطین اشغالی برای جلوگیری از پاسخ مقاومت به تجاوز القنیطره مجموعه ای از موشک‌ها به سمت جولان اشغالی شلیک شد. اسرائیل به سرعت حزب‌الله لبنان را متهم کرد و مدعی شد که این عملیات در راستای واکنش دادن به تجاوز جولان و ارزیابی واکنش طرف مقابل است.

سوالی که اسرائیلی‌ها برای خود مطرح می‌کنند ، این است که اهداف شلیک این موشک‌ها از اراضی سوریه به سمت جولان اشغالی چیست؟ آن‌ها پاسخ ‌های متفاوتی در این رابطه مطرح  می ‌کنند، به ویژه اینکه نتانیاهو تهدید کرده است که کسانی که با آتش بازی می‌کنند، آتش دامن آن‌ها را می‌گیرد.

در اولین لحظات پس از فرود موشک‌ها شبکه اول تلویزیون رژیم صهیونیستی حزب‌الله لبنان را به دست داشتن در شلیک موشک ها متهم کرد، منابع نظامی نیز ساعتی بعد مطالب این شبکه را تأیید و اعلام کردند نشستی برای بررسی اوضاع تشکیل شده که در پایان این نشست اعلام شد موشک‌ها از مناطقی شلیک شده است که ارتش نظامی سوریه و عناصر وابسته به حزب‌ الله بر آن‌ها مسلط هستند.

ساعات پس از شلیک موشک ها برای شهرک‌نشینان صهیونیست در جولان به سختی می‌گذشت، آن‌ها در پناهگاه و اتاق‌های امن خود میخ‌کوب شده بودند و از دستورات ارتش در مورد آماده‌باش کامل در صفوف خود اطاعت می‌کردند آماده باشی که شامل نیروی هوایی و بسته شدن مسیرها و چهارراه‌های اصلی بین شهرک‌های صهیونیستی نشین بود و حتی مسیر منطقه تفریحی پیست اسکی در جبل الشیخ را نیز شامل شد.

بیانیه ارتش اسرائیل از 4 موشک شلیک شده خبر داد. دو موشک در نزدیکی شهرک صهیونیستی نشین الروم در شمال جولان و 2 موشک دیگر در نزدیکی نوار مرزی فرود آمد . بنا به اظهارات سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر قدس، اسرائیل به مناطق شلیک موشک حدود 20 خمپاره 155 میلی‌متری بعلاوه موشک‌های ضد زره تموز شلیک شد.

شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی با ادامه این خط خبری صهیونیستی که حملات موشکی واکنش مقاومت به تجاوز القنیطره بود، این حادثه را به نسبت آن چیزی که اسرائیلی‌ها انتظار آن را داشتند، بسیار ساده ارزیابی کرد.

خبرنگار شبکه ابراز امیدواری کرد که پرتاب موشک‌ها تنها یک مانور از سوی حزب‌الله لبنان جهت انحراف افکار عمومی از عملیات دیگری که قرار است اجرا شود، نباشد. وی ادامه داد: من می‌ترسم حزب‌الله این اقدام را برای فریب اسرائیل و کشاندن آن به واکنشی بزرگ انجام داده باشد، واکنشی که می‌تواند جبهه ای را بین 2 طرف ایجاد کند.

این موضوعی بود که عاموس یادلین رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل نیز به آن اشاره کرد و گفت که موشک‌های شلیک شده برای گمراه کردن توجهات اسرائیلی‌ها از واکنش اصلی است.

شبکه اول تلویزیون رژیم اسرائیل به ارزیابی‌های حاکم در مؤسسات نظامی اسرائیل اشاره کرد و گفت که این مؤسسات اعتقاد دارند حزب‌الله این موشک‌ها را شلیک کرده و یا جریان دیگری را به شلیک این موشک ها وادار کرده است.

خبرنگار نظامی این شبکه صهیونیستی در گزارشی از شمال اراضی اشغالی گفت: همه باید به خوبی تهدیدات مطرح شده از زبان [سید حسن] نصرالله [دبیرکل حزب‌الله لبنان ] را به یاد آورند، چرا که وی خطاب به ساکنان شمالی اسرائیل از آن‌ها خواست که پناه گاه های خود را آماده کنند و امروز روزی است که این تهدیدات عملی شد. وی به نقل از محافل نظامی گفت که اوضاع نشان می‌دهد که حزب‌ الله لبنان با شلیک موشک‌ها به دنبال بررسی آمادگی و جدیت اسرائیل در واکنش نشان دادن به این حملات است.

در پی سقوط موشک‌ها ارتش اسرائیل پیست اسکی در منطقه جبل الشیخ را با استفاده از ده ها اتوبوس به سرعت تخلیه کرد، منابع برجسته نظامی و امنیتی به رسانه‌های عبری‌ زبان اعلان کردند که در صورت ادامه حملات موشکی به اسرائیل، واکنش تل آویو تنها منحصر به هدف قرار گرفتن مکان‌هایی شلیک موشک‌ها نخواهد بود ، بلکه با عمق بیشتر و تأثیرگذارتر از قبل دنبال می‌شود.

به این معنا که اسرائیل مناطق دیگر را نیز هدف قرار خواهد داد. این منبع مدعی شد که منافع ایران، سوریه و حزب‌ الله لبنان بازکردن جبهه ‌ای ضد اسرائیلی در جولان است، اما ما می‌خواهیم به آن‌ها بفهمانیم که این مسئله حاصل نخواهد شد و ما هزینه‌های زیادی را به آن‌ها تحمیل خواهیم کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این حملات گفت که اسرائیل حملات موشکی از اراضی سوریه را خطرناک می‌داند. وی در این راستا تهدید کرد: کسانی که با آتش بازی می‌کنند، آتش دامن آن‌ها را خواهد گرفت.

"موشه یعلون" وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز بلافاصله حضور خود در کنگره‌ای در مورد هوا فضا در تل آویو را متوقف کرد و در حالی که قرار بود در آنجا سخنرانی کند، این سخنرانی را لغو کند، علت این اقدام این گونه اعلام شد که وی نمی‌خواهد مواضعی را مطرح کند که تحریک طرف مقابل به شمار آید.

ایلی ملکا رئیس شورای منطقه شهرک‌های صهیونیست نشین جولان با ابراز بدبینی نسبت به اوضاع کنونی و امکان تشدید تحولات امنیتی در گفت‌وگو با شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت آنچه در مرزهای سوریه روی داده ، بسیار متفاوت و غیر عادی بود و می‌تواند به آرامش 40 ساله در این جبهه پایان دهد.

این شبکه صهیونیستی در مورد واکنش احتمالی حزب‌الله لبنان به تجاوز اسرائیل به القنیطره در 18 ژانویه اعلام کرد که اوضاع همچنان مثل قبل است و تغییری در ارزیابی‌ها ایجاد نشده است.

ارتش همچنان آماده مقابله با هر تنش است، مؤسسات نظامی نمی‌توانند بگویند این واکنش کی و کجا و به چه نحوی صورت خواهد گرفت. هنوز معلوم نیست ما چه طور غافلگیر خواهیم شد. البته ارتش به صورت بسیار گسترده ‌ای آماده مقابل است. اما چیزی که می‌توان گفت اینکه روزهای ناآرامی در انتظار اسرائیل است.
انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان