«کربلا جغرافیای یک تاریخ»؛ فیلمی متفاوت در رقابت ۱۱ مستند بر سر سیمرغ‌ها

«کربلا جغرافیای یک تاریخ»؛ فیلمی متفاوت در رقابت 11 مستند بر سر سیمرغ‌ها

خبرگزاری تسنیم: مستند داستانی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به کارگردانی داریوش یاری و تهیه کنندگی بهروز مفید دیروز در حوزه هنری رونمایی شد. مستندی که با ۱۰ رقیب دیگرش در فجر بسیار متفاوت است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند داستانی «کربلا حغرافیای یک تاریخ» به کارگردانی داریوش یاری که در بخش مستند سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد عصر دیروز با حضور رضا پورحسین، حبیب ایل‌بیگی، منوچهر محمدی و جمعی از هنرمندان در تالار سوره حوزه هنری رونمایی شد.

یاری، کارگردان این مستند پیش از نمایش این فیلم گفت: پس از نمایش «کربلا حغرافیای یک تاریخ»  بیشتر دوست دارم سکوت کنم که این سکوت را از فیلم یاد گرفتم. مستند «کربلا حغرافیای یک تاریخ» تلاش می‌کند دو روایت همزمان را بیان کند، اول واقعه تاریخی عاشورا در سال 61 هجری و دوم زایش حماسه ای که از درون فرهنگ های معاصر به ویژه در ایران آفریده شده است.

وی گفت: تولید این فیلم 5 سال طول کشید و به نظرم با ساخت این فیلم باید اتفاقی در من می افتاد که این اتفاق رخ داد اما من هنوز تشنه هستم. من وقتی با نماز، زکات و ... روبرو می‌شدم معنای واقعی آن‌ها را نمی‌فهمیدم و حسین بن علی (ع) آدرس خدا برای من شد و این فیلم هدیه خدا برای من است.

مستند داستانی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به تهیه کنندگی بهروز مفید در حوزه هنری تولید شده است. این مستند که بخش اعظم آن به صورت بازسازی حوادث سال 60 و 61 هجری قمری است علاوه بر پرداختن به موضوع کربلا به تاثیر فرهنگی این واقعه در جهان می‌پردازد.

مستندساز در «کربلا جغرافیای یک تاریخ» تلاش کرده است تا با نشان دادن انواع هنرهای ایرانی که برای نمایش وقایع عاشورا در ایران به وجود آمده است و انواع عزادارای‌های مرسوم مردم در دهه محرم و اربعین حسینی، با نگاهی جدید به این واقعه مهم بنگرد.

«کربلا جغرافیای یک تاریخ» از نظر بودجه و زمان تولید با 10 رقیب دیگر خود در بخش مستند جشنواره فجر بسیار متفاوت است و بیشتر به فیلم‌های داستانی نزدیک است. مستندی که توانسته به خوبی برخی ابعاد واقعه کربلا را به نمایش بگذارد.

جلوه‌های ویژه تصویری این فیلم کمک بسزایی در نمایش عظمت حادثه عاشورا به این فیلم کرده است و می‌تواند یکی از مهمترین گزینه‌های دریافت سیمرغ دستاوردهای فنی و هنری بخش مستند باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران