افخم: چارچوب‌های اصلی توافق هسته‌ای تنظیم شده است

افخم: چارچوب‌های اصلی توافق هسته‌ای تنظیم شده است

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان در کنفرانس خبری امروز خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت که چارچوب‌های اصلی توافق هسته‌ای تنظیم شده است و و گفتگوها وارد بخش های فنی و جزئی شده است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران گفت در هفته ای که گذشت و روزهایی که در پیش داشتیم، نامه مهم مقام معظم رهبری به جوانان در اروپا و آمریکای شمالی به میزان بسیار زیادی هر روز مخاطبان بیشتری را مورد خطاب قرار داد و بازتاب بسیار زیادی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داشت.

افخم ادامه داد: این نامه در نوع خود یک اقدام بدیع و تاثیرگذار بود و وجه دیگری از دیپلماسی ایران و نگاه به موضوعات جهانی و همچنین نگاه ایران اسلامی به روند تحولات و تاثیرات آن را در آینده و نسل های دیگر بشری را نشان می‌دهد.

سفارتخانه ها را در خصوص نامه رهبری مأمور کرده ایم

وی گفت: وزارت امور خارجه در جایگاه خود به عنوان یک وظیفه اساسی در کمک به انتشار این نامه، اقداماتی که برای معرفی دیدگاهها باید صورت می‌گرفت را در دستور کار قرار دارد. سفارتخانه ها را مامور کرده ایم که موضوع را دنبال کنند و در تماس با حوزه های مختلف، امکان برگزاری میزگرد و سمینارها با استفاده از فضایی که به وجود آمده برای روشنگری دیدگاههای جهان اسلام نسبت به مسائل مهم جامعه بشری و مسائلی که تاثیرات بسیاری در صلح و امنیت و همزیستی مسالمت آمیز ملت ها و پیروان ادیان مختلف دارد، فراهم کنیم.

افخم با اشاره به انعکاس گسترده پیام مقام معظم رهبری در رسانه‌های جهان اشاره داشت که این پیام تنها در رسانه های غربی بازنشر نشده بلکه : ما در نقاط مختلف و در مطبوعات حوزه‌های مختلف از جمله آفریقا، آسیا و شبه ‌قاره شاهد هستیم که همگی به این پیام توجه کردندو ما تلاش می‌کنیم که این پیام بدون واسطه به مخاطبش برسد و دل‌ها و اندیشه‌های بیدار و آگاه جوانان این پیام اصیل را به خوبی دریافت خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، یاد و خاطره امام راحل و همه شهدا را گرامی داشت و بیان کرد: فکر می کنم هر سال بیش از سال قبل مردم نسبت به انقلاب اسلامی و تاثیرات آن در جهان آگاه می شوند و امیدوار هستیم در 22 بهمن امسال نیز حضور باشکوه مردم، صحنه باعظمت دیگری را در حضور مردم رقم بزند و بتواند پیام بسیار خوب و باشکوهی را به جهانیان و ملت‌های مسلمان منتقل کند.

خواستار توافق هسته‌ای هستیم اما نه به هر قیمتی

مرضیه افخم به مذاکرات گسترده یک ماه گذشته با طرف های مذاکره کننده 1+5 اشاره کرد و افزود: تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پیشنهادهایی برای خروج از بخش هایی که با مشکل مواجه شده، ارایه داده است که امیدواریم طرف مقابل به آن توجه کند. سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: می خواهیم به تفاهم برسیم البته نه به هر قیمتی.

افخم در رابطه با رسیدن به توافق در زمانی کوتاه، اظهار کرد: ما در هر فرصتی امکان بررسی روندها و پیدا کردن راه حل برای رسیدن به توافق را دنبال می‌کنیم تا فاصله ها را کم کنیم. همچنین گروه های کارشناسی فعال هستند و ایران در این روند پیشنهادات و ابتکاراتی را در بخش هایی که مذاکرات بعدا متوقف می شود ارایه کرده است.

وی گفت: امیدواریم با گفت وگوی بیشتر و کار کارشناسی امکان تفاهم سیاسی حاصل شود. اگرچه مذاکرات سخت و حساس است و فاصله بین طرف ها اندکی کمتر شده است اما همچنان نیازمند مذاکره و گفت وگو هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: چارچوب های اصلی تنظیم و در جزئیات و بخش های فنی قرار دادیم. لازم است طرف های مقابل با حسن نیت و اراده بیشتر وارد شوند تا آن بخشی از جزئیات که همچنان مورد بحث است حل وفصل شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره تلاش مجلس برای واکنش نشان دادن به هر گونه تحریم های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران در کنگره و تعامل وزارت امور خارجه با مجلس، گفت: ما گفت وگوهای فشرده و تبادل نظر با مجلس داریم و با توجه به جایگاه مجلس و ظرفیتی که دارد و نقدهایی که به مذاکرات، محتوا و روندهای مذاکراتی دارند اعضای تیم مذاکره کننده در 10 روز گذشته جلسات موردی با برخی افراد داشتند و تلاش داریم نسبت به پیشرفت مذاکرات و روند جاری، نمایندگان مجلس را قانع و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.

مذاکرات استانبول فردا(پنج شنبه)با معاونان وزرای اروپایی

افخم در خصوص مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی در استانبول، گفت: این مذاکرات روز پنج شنبه (9 بهمن) و یک روزه در استانبول انجام می شود. ممکن است مذاکرات به طور چهارجانبه و یا در بخش هایی جداگانه صورت گیرد.

 

افخم همچنین گفت: هیچ توافقی علیه منافع ملی ما نیست و حتما در همه گفت و گوها و هرگونه توافق، توجه به منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران خطوط اصلی است. وی تاکید کرد: اولین خط قرمز مذاکرات حفظ منافع ملی است.

 

 سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره طرح کنگره آمریکا برای افزایش تحریم ها علیه ایران گفت: ابزار تحریم کهنه و از کار افتاده است. افخم، اظهارات اعضای کنگره آمریکا را مباحث داخلی این کشور عنوان کرد و یادآورشد: ما پیگیر اخبار مرتبط با این موضوع هستیم.

 

هیچ کشوری در منطقه از توافق هسته ای ضرر نمی‌کند

وی همچنین درباره روابط ایران و عربستان گفت: علاوه بر اهمیت روابط دوجانبه بین دو کشور، ارتقای سطح روابط برای کمک به حل و فصل مسایل منطقه ای ضروری است.

وی درمورد اظهارات اتهام آمیز برخی مقامات کشورهای همسایه به ایران مبنی بر تلاش برای ساخت سلاح هسته ای نیز خاطرنشان کرد: در دکترین ما سلاح هسته ای وجود ندارد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: ممکن است نقل قول هایی که شده کامل نباشد اما هر گونه اظهار نظری باید مبتنی بر واقعیات باشد. افخم ادامه داد: هرگونه توافق هسته ای به صلح و ثبات منطقه کمک می کند و هیچ کس در نتیجه توافق ضرر نمی کند.

وی تاکید کرد: ما خواهان گسترش مناسبات و همکاری های منطقه ای هرچه بیشتر کشورهای منطقه برای کمک به صلح و امنیت منطقه هستیم و فناوری هسته ای ایران و هرگونه توافق هسته ای به صلح و ثبات هرچه بیشتر در منطقه کمک کننده است و امیدواریم همه کشورها به سمت این واقع نگری حرکت کنند.

حاشیه‌های سفر نائب ریس مجلس آلمان به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره دیدار نایب رییس مجلس آلمان از ایران و اظهارات وی در تهران گفت:دیپلماسی پارلمانی یکی از ظرفیت های تعامل میان کشورها است و ایران فعالانه در این حوزه ورود پیدا کرده است. افخم افزود: رفت و آمدهای پارلمانی میان ایران و کشورهای مختلف به خوبی برقرار است و بین ایران و آلمان در یک سال و چند ماه گذشته هشت هیات پارلمانی در تردد بوده اند.

وی با بیان این که نقش پارلمان ها با دولت متفاوت است ومواضع آن ها می تواند با دولت متفاوت باشد، ادامه داد: هیات پارلمانی آلمان درخواست هایی داشت که مجموعه آن به مجلس منتقل شد و مشکلی با برنامه های آنها نداشتند. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فراتر از برنامه های اعلامی، فقط ملاقات با قائم مقام وزارت امور خارجه بود.

افخم تصریح کرد: بحث ها پیرامونی در موضوع سفر نایب رییس مجلس آلمان به ایران را دنبال می کنیم و در صورتی که به جمع بندی برسیم که اقدام دیپلماتیک لازم است، انجام خواهیم داد.

طرف های یمنی به توافق نامه صلح پایبند باشند

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تحولات دریمن گفت: تحولات یمن را با حساسیت دنبال می کنیم و خواهان رعایت توافق نامه صلح برای کمک به برقراری آرامش در این کشور هستیم. سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: طرف های درگیر در یمن به مفاد توافقنامه صلح پایبند باشند.

افخم ادامه داد: ما معتقدیم چنانچه موافقتنامه اجرا شود راهی برای خروج بحران جاری است و خواهان آن هستیم که همه طرف ها نسبت به توافقات به عمل آمده پایبند باشند و در آن صورت روند سیاسی می تواند به ملت یمن کمک کند و آمادگی گروه های مختلف برای این کار بسیار ضروری است و امیدوار هستیم که همه طرف ها برای کمک به اجرای کامل و هر چه بهتر موافقتنامه گام بردارند.

تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی

افخم  درباره اظهارات معاون وزارت امور خارجه، حسین امیر عبداللهیان درباره شهادت الله دادی که گفته است که رژیم صهیونیستی وارد خطوط قرمز ایران شده و اینکه آیا این موضوع می تواند حل و فصل مسائل سیاسی لبنان را به تاخیر بیندازد و در این باره تاثیرگذار باشد، بیان کرد: ما اعلام کرده ایم که از ظرفیت های سیاسی خود در مجامع بین المللی در خصوص این موضوع استفاده می کنیم. آقای الله دادی در یک ماموریت مستشاری حضور داشتند و رژیم صهیونیستی در یک عملیات تروریستی چنین مساله ای را بوجود آورد و موجب شهادت مبارزان مقاومت اسلامی شد.

افخم با بیان اینکه از طریق مجاری دیپلماتیک این امر را پیگیری می کنیم، تصریح کرد: دنیا باید متوجه شود که تهدیدات واقعی کجا است. امروز جهان با افراطی گری، تروریسم و تروریسم دولتی مواجه است و تهدید واقعی را باید همه کشورها بشناسند و برای کمک به ایجاد امنیت در یک مسیر درست حرکت کنند. ما از مجامع بین المللی، راههای دیپلماتیک و مجاری سیاسی موضوع را دنبال می کنیم. افخم با اشاره به ارسال پیامی به آمریکا در این موضوع گفت: این نامه از طریق سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران منتقل شده و خیلی صریح و روشن این موضوع را منتقل کردیم.

توافق با روسیه برای حل سامانه اس 300

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره اظهارات سفیر ایران در روسیه مبنی بر سفر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور به تهران در سال 2015 و موضوع فروش موشک های اس 300 به ایران تصریح کرد: امیدوار هستیم سفر آقای پوتین در زمان مناسب خود انجام شود. سفر روسای کشورها وزن و ظرفیت جدیدی را برای روابط دوجانبه برقرار می کند و نشانه پیشرفت و سرعت روابط است. زمان دقیق این سفر هنوز مشخص نیست، امیدواریم در زمان مناسب خود انجام شود که البته مقدمات بسیاری را می طلبد که بتواند شتاب بهتر و حرکت عملی جدید در روابط جدید ایجاد شود.

افخم ادامه داد: در حوزه اس 300 نیز توافقاتی شده است که کمک می کند راه حلی برای این موضوع پیدا شود، لذا به دست آوردن راه حل برای حل موضوع سامانه اس 300 در دستور کار طرفین قرار دارد.

افخم همچنین درباره توافق امنیتی دفاعی با روسیه و تاثیر آن بر استقلال ایران و تاثیر آن در مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 اظهارداشت: روسیه و ایران در برخی موضوعات اشتراک نظر دارند و ظرفیت های خوبی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اخیرا به خاک سوریه تجاوز شده است، گفت: در صورت صحت این اخبار، چنین اقداماتی محکوم هستند.

تعامل با مجلس در موضوع مذاکرات هسته‌ای

افخم در پاسخ به سئوال دیگری درباره طرح کمیته هسته‌ای مجلس برای افزایش غنی سازی و کمک آن به دیپلمات ها در روند مذاکرات هسته ای گفت: مجلس ظرفیت و جایگاه خاص خود را دارد و نمایندگان محترم مجلس نیز نسبت به موضوع مذاکرات، روند و محتوای آن دیدگاههایی را دارند که مطرح می کنند و علاقه مندی به مشارکت و حضور فعال و تاثیرگذاری در این روند برای تامین منافع کشور قابل درک است و فکر می کنیم در مجموع به مجموعه توان جمهوری اسلامی ایران لطمه ای نمی زند و حتی کمک کننده آن است.

وی ادامه داد: اینکه مجلس محترم طرحی را در دست دارد و در جایگاه مجلس چنین بحث هایی مطرح می شود، طبیعی است و انتظار می رود مجلس نقش خود را در تامین حداکثری منافع کشور ایفا کند. اما اینکه کمک ها تا چه میزان است باید گفت که جنس کار تیم مذاکره کننده متفاوت است و در بحث ها با حساسیت موضوع را دنبال می کنند و آنها نیز تلاش دارند که در مذاکرات منافع حداکثری را دنبال کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: اینکه تا چه اندازه می توانند مکمل یکدیگر باشند باید در فرآیند نهایی ارزیابی کرد. من فکر می کنم این دو در تضاد با یکدیگر نیست و هر کدام تلاش می کنند در جهت ایفای نقش خود تلاش کنند و امیدواریم چنین روندی به مسیر مذاکرات آسیب نرساند. البته این شائبه ای که وجود دارد که این دو همراه و مکمل هم باشند نیز وجود ندارد چرا که شدیدترین انتقادها را از سوی مجلس داشته ایم، هر چند که در تعامل و گفتگو و پذیرش نقدها هستیم و در توجیه و اقناع و آگاه سازی بیشتر کار می‌کنیم و امیدواریم که تعامل با مجلس کمک کند که در مجموع از تمام ظرفیت‌ها برای تامین منافع ملت استفاده کنیم.

چارچوبهایی که در مذاکرات توافق شده

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: اینکه گفته می شود چارچوب تنظیم شده به این مفهوم نیست که متن نوشته شده است، منظور بحث هایی است که به عنوان پایه های مذاکراتی و اصول اصلی مطرح است و اینکه این اصول اصلی برای طرف ها روشن است که به صورت تکمیلی می توان این طور عنوان کرد که اکنون بحث غنی سازی ایران پذیرفته شده و هیچ سایت هسته ای ایران بسته نخواهد شد و اینکه تحریم ها باید برداشته شود مورد توافق است. این نکات چارچوب‌هایی است که در مورد آن توافق شده و در حقیقت در مورد اصول کلی که مذاکرات به دنبال آن بود، اکنون بحثی وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مسئله اصلی اکنون جزئیات و نحوه اجرا است که در مورد هر کدام از این بخش ها وجود دارد. آن جزئیات بسیار فنی و حساس است و مذاکرات کارشناسی در هر کدام از این موارد جلسات متمادی برگزار می کند و کارشناسان پیشنهاداتی را مطرح می کنند و ساعت ها درباره آن گفتگو می کنند که ممکن است در آن جلسه به توافق برسند و یا به جلسه دیگری موکول شود؛ لذا صحبت و مذاکرات بر سر جزئیات برای چگونگی اجرای چارچوب ها و اصول است.

افخم با اشاره به اینکه مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است، بیان کرد: برخی کشورها تحلیلی داشتند مبنی بر اینکه چند ماه بیشتر تا توافق باقی نمانده است اما گام های آخر تعیین کننده و مهم است و ما اکنون در مرحله حساسی از مذاکرات هستیم و بحث ها بسیار جزئی و ریز توسط گروه ها دنبال می شود و شاید یکی از علت هایی که تقریبا شاهدیم از هر فرصتی برای گفتگو استفاده می شود، همین امر است. این گفتگوها هم در قالب 1+5 و هم در قالب کشورهای مختلف صورت می گیرد. مذاکرات فردا در استانبول با یک گروه اروپایی خواهد بود اما در عین حال آقای عراقچی گفتگوهای تلفنی و مذاکراتی با همتای روسی خود داشته اند. باید طرفین به نکاتی برسند که به عنوان تفاهم اعلام شود.

افخم درباره اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی در این باره که در وین طرفین تقریبا به توافق دست یافته بودند، گفت: تلاش تیم مذاکره کننده این بوده است که خیلی از بخش هایی که هنوز موضوع مذاکرات است به حوزه خبر وارد نکنند چرا که ممکن است کوچکترین موضوع به روند و شرایط مذاکرات لطمه بزند لذا ممکن است بخش هایی را به برخی مسئولان اطلاع دهیم و آنها اظهارنظرهایی کنند. نمی خواهیم رد یا تایید کنیم ولی الزاما دانستن موضوعات به معنی خبری کردن آن نیست و باید نسبت به این امر توجه بیشتری شود. فکر می‌کنیم اطلاع رسانی باید حساب شده و در مسیر کمک به مذاکرات باشد.

 آشفتگی نتانیاهو قابل درک است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که کنگره آمریکا بدون هماهنگی دولت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره دعوت کرده که با مخالفت ها در آمریکا مواجه شده و موضع ایران در قبال این اقدام، بیان کرد: این مسئله در چارچوب سفرها و برنامه های داخلی آمریکاست و اینکه ما بخواهیم در کار کنگره و مخالفت ها و انتقاداتی که مطرح می شود اظهارنظر کنیم، مرسوم نیست.

وی افزود: ما نیز اخبار را دنبال کردیم و کنش ها و واکنش ها را داشتیم و شاید در یک جمله بتوانیم بگوییم که رژیم صهیونیستی از ابتدای این مذاکرات برای تخریب روند از هیچ اقدامی فروگذار نبوده و در حوزه های مختلف از همه ابزارها و حربه های خود استفاده کرده است.

به نظر می آید آقای نتانیاهو مدت طولانی است که آشفته است. از زمانی که مذاکرات شروع شد و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که مصمم است مسئله هسته ای و این بحران غیرضروری و ساختگی و جعلی پایان دهد، ایشان آشفته شد؛ چرا که یکی از دستاویزهای وی برای تبلیغات منفی بر علیه ایران در حال از دست رفتن است و آشفتگی ایشان کاملا قابل درک است.

واکنش به انتقادات درباره پیاده روی ظریف و کری/ محتوای مذاکرات مهم است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره انتقادات به قدم زدن وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در ژنو، گفت: موضوعات مذاکرات هسته ای، محتوایی، پیچیده، سنگین و حساس است و فکر می کنم پرداختن به یک موضوع شکلی از اهمیت چندانی برخوردار نیست. آقای دکتر ظریف خودشان به روشنی و سادگی گفتند که مسئله چه بوده است.

افخم ادامه داد: من فکر می‌کنم نباید خیلی تلاش کرد که این موضوع ساده را پیچیده کرده و ابعاد مختلف به آن بدهیم. زمانی که مذاکرات چندین ساعت پیاپی ادامه پیدا می کند و دو وزیر در زمان محدودی که در اختیار دارند می خواهند از همه زمان ها استفاده کنند ممکن است بعد از سه ساعت مذاکره، 10 تا 15 دقیقه از اتاق محل مذاکرات خارج شده و شکل نشسته مذاکرات به ایستاده تغییر پیدا کند. حساسیت باید نسبت به فضای مذاکرات باشد در عین حال وزیر خارجه ما ناچار شد بگوید هتلی که در ژنو بوده ایم حیاط نداشت و ما به محض خروج از سالن، در پیاده رو بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در عرف دیپلماتی محتوای مذاکره بسیار مهم تر از بحث های شکلی است. باید اجازه دهیم مفاد مذاکرات در فضای حاکم شکل بگیرد و تلاشی که تیم مذاکره کننده با استفاده از فرصت مذاکراتی در ساعت های متمادی انجام می دهد به نتیجه برسد و درگیر بحث هایی که اهمیت چندانی ندارد، نشوند. البته این مباحث در حوزه خبری جذابیت خود را دارد ولی نباید بیش از ظرفیت آن پرداخته شود و از متن به حاشیه حرکت کنیم.

تداوم بازداشت شیخ سلمان قابل پذیرش نیست

افخم در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اعلام محاکمه شیخ سلمان اشاره کرد و اظهار داشت: ما بازداشت های معترضان در بحرین که چندین بار اتفاق افتاده و تداوم دارد را محکوم می کنیم.

وی تصریح کرد: تداوم بازداشت شیخ سلمان و عدم فعالیت جمعیت منتسب به وی در این کشور قابل پذیرش نیست و امیدواریم دولت بحرین با انعطاف بیشتر نسبت به این موضوعات برخورد و امکان گفت وگوی سیاسی در بحرین را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه رویکرد امنیتی جاری در بحرین را به نفع ملت و دولت بحرین ندانست و افزود: هر زمان از این رویکرد بازگردند به نفع آن هاست. بهتر است مسوولان بحرین صدای معترضان را بشنوند و به این صداها و درخواست ها پاسخ دهند.

کشته شدن افراد بی گناه در مصر را محکوم می‌کنیم

وی درباره سالگرد انقلاب مصر و قتل عده ای از مردم، بیان کرد: ما نیز نسبت به مسائلی که اخیرا در مصر پیش آمده شدیدا نگران هستیم، کشته شدن انسان های بیگناه و کسانی که در سالگرد پیروزی انقلاب مصر حضور داشتند، محکوم می کنیم و امیدواریم با سعه صدر، گفتگو و راه های مسالمت آمیز همه دیدگاهها بتوانند نظرات خود را مطرح کنند.

افخم اضافه کرد: مصر کشور بزرگی است و دارای قدمت تاریخی و ظرفیت های بسیار خوب در حوزه تعامل میان جمعیت ها، گروه ها، شخصیت ها و احزاب سیاسی است و ما امیدوار هستیم این کشور در جهان اسلام بتواند به همان خوبی حفظ شود و ادامه پیدا کند.

حمایت از راه حل سیاسی در سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست مسکو در سوریه و اینکه سفری از طرف وزارت امور خارجه به مسکو در این باره صورت خواهد گرفت، بیان کرد: یک دوره از گفتگوهای معارضین در سوریه تمام شده و ما نیز خبرها را دنبال کرده ایم. ما از هر چارچوبی که یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه حاصل کند، حمایت می کنیم.

وی تاکید کرد: در هر گفتگو و راه حل سیاسی تنها راه برای خروج از بحران سوریه، راه حل سیاسی است. تحرک و گفتگوهایی که در روسیه شاهد آن هستیم در قالب چنین بخشی قابل تعریف است و همه گام هایی که کمک کند خواست مردم سوریه تحقق پیدا کند وجود دارد.

افخم تاکید کرد: در دورهای بعدی باید تداوم این گفتگوها را داشته باشیم. سفری به صورت فوری به روسیه در دستور کار نداریم اما آقای امیرعبداللهیان نیز گفتگویی را با همتای خود داشتند که نشان دهنده تداوم گفتگوها و مذاکرات دو کشور در مورد سوریه و سایر بحران های منطقه ای است.

محکومیت کشته شدن تبعه ژاپنی توسط داعش

افخم درباره کشته شدن تبعه ژاپنی از سوی داعش، اظهار داشت: با ملت و دولت ژاپن برای این حادثه بسیار فجیع که اتفاق افتاد ابراز همدردی می کنیم و این اقدام تروریستی را محکوم کرده و معتقدیم گروه های تروریستی با بی رحمی تمام اقدامی را انجام دادند که به هیچ وجه قابل قبول نیست و افکار همه مردم نسبت به این کشتار فجیع جریحه دار شده است و امیدواریم یک اقدام جدی در مورد اقدامات تروریستی صورت گیرد و در مورد این تبعه ژاپنی نیز بتوانند کمک کنند که به سلامت به کشورش باز گردد.

افخم همچنین درباره سفر احتمالی محمود عباس به ایران، گفت: در این باره ما هم اخبار را شنیده ایم و اطلاعات بیشتری نداریم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان