«قطعه‌ای از آسمان»؛ شناسنامه‌هایی برای ردّ پای شهدا در جنوب کشور

«قطعه‌ای از آسمان»؛ شناسنامه‌هایی برای ردّ پای شهدا در جنوب کشور

خبرگزاری تسنیم: معاونت فرهنگی ستاد مرکزی راهیان نور در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص شناسنامه‌دار کردن یادمان‌های دفاع مقدس، مناطق عملیاتی جنوب کشور را در ۲۲ جلد کتابچه تحت عنوان «قطعه‌ای از آسمان» معرفی کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، معاونت فرهنگی ستاد مرکزی راهیان نور در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص شناسنامه‌دار کردن یادمان‌های دفاع مقدس در مناطق عملیاتی کتابچه‌هایی را تألیف کرده که شناسنامه‌ مناطق عملیاتی جنوب کشور است. تألیف این کتابچه‌ها به پایان رسیده و پیش بینی می‌شود در روز ملی راهیان نور رونمایی شود. این کتابچه‌ها 22 جلد بوده و «قطعه‌ای از آسمان» دارد.

این مجموعه از همکاری گروه‌های مختلفی از ستاد مرکزی راهیان نور و سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس تهیه شده است. در نگارش این مجموعه نویسندگانی چون داوود امیریان،‌ مسعود امیرخانی‌، احمد دهقان و ... همکاری دارند و کلیه این مجموعه نیز تحت نظارت احمد دهقان نگارش و منتشر می‌شود. تمام عملیات‌ها و تمام جزئیات و اتفاقاتی که در آن‌ها صورت گرفته در این کتابچه‌ها ذکر شده است.

یادمان‌های مختلف دفاع مقدس در مناطق عملیاتی جنوب کشور مانند اروند رود، فکه، طلائیه، شرهانی، شلمچه، پاسگاه زید، عملیات‌هایی مانند کربلای4، کربلای5، عملیات رمضان، خیبر، فتح‌المبین و... با تمام جزئیات و اتفاقاتی که در آن افتاده در این 22 جلد  با روایتی ادبی، اطلاعات تاریخی و مستندی را به مخاطب ارائه می‌کند تا نوعی معرفی‌نامه جامع و کامل از مناطق عملیاتی جنوب کشور باشد.

این کتاب بعد از رونمایی، میان زائران مناطق عملیاتی و یادمان‌های دفاع مقدس توزیع می‌شود. شناسنامه‌دار کردن مناطق عملیاتی و یادمان‌های دفاع مقدس باعث کمک و پاسخگوی بسیاری از سؤالات زائران خواهد بود. گویاسازی مناطق عملیاتی و یادمان‌های دفاع مقدس، درک بهتر مطالب عنوان شده توسط راویان دفاع مقدس برای زائران راهیان نور را به دنبال خواهد داشت.

همچنین برای رفع ابهام و پاسخگویی به سوالات زائران باید مشخص باشد که عملیات ها از کجا شروع شده، چه مراحلی را طی کرده و در کجا به پایان رسیده است. مسیرها و محورهای انجام عملیات‌ها، حد تجاوز دشمن، محورهای تجاوز دشمن از جمله محل شکسته شدن مرز، معرفی یگان متجاوز، مشخصات لشکر کشی دشمن و...، زمان تجاوز دشمن به شهرها، میزان، نوع آسیب و آمار دقیق مردم بی گناه به شهادت رسیده، مشخص شدن محل شهادت فرماندهان و مسئولین دفاع مقدس، معرفی نقاط شاخص مثل بیمارستان های صحرایی و ...، تاکتیک‌های ویژه که فقط یک بار در جنگ استفاده شدندف این‌ها مواردی است که به گفته دبیر ستاد مرکزی راهیان نور از مواردی هستند که در طرح گویاسازی، با استفاده از روش‌هایی مانند ثبت وقایع بر روی تابلو و نصب تابلوها به طور مکرر در مسیرهای بازدید، اجرا خواهند شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران