لاریجانی: استراتژی مجلس تغییر قوانین نیست


لاریجانی: استراتژی مجلس تغییر قوانین نیست

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنا نداریم قوانین را خیلی تغییر دهیم گفت: فعالان اقتصادی باید از ظرفیت قانون برنامه استفاده کنند و اگر در مورد بودجه سال آینده پیشنهادی دارند این پیشنهادات را بر مبنای حداقل تغییرات ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، علی لاریجانی ظهر امروز در دیدار با فعالان اقتصادی استان همدان، با اشاره به اینکه استان همدان از نظر ابعاد مختلف قابلیت فعالیت دارد، اظهار داشت: همدان استاندار اعجاب انگیز است و ذهن عملیاتی وی سبب تعامل مناسب با نمایندگان و بخش‌های اقتصادی شده است.

وی با بیان اینکه روش استان همدان برای حل مشکلات اقتصادی امری درست و پسندیده است، گفت: پیگیریم تا تبصره 16 در رابطه با تعیین و تکلیف واحدهای غیرفعال و نیمه تعطیل در کمیسیون تلفیق احیاء شده و مورد تصویب قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استانداران در این زمینه کمیته‌ای تشکیل داده و با در میان گذاشتن مشکلات راهکاری یکسان برای تعیین تکلیف واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در تمامی کشور ارائه دهند.

لاریجانی با اشاره به صحبت‌های امروز فعالان بخش خصوصی همدان عنوان کرد: نگاه فعالان این بخش این است که پارلمان بخش بخش خصوصی ارتباط مستقیمی با مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارتباط داشته باشد و از نظرات تخصصی آن‌ها در امور مختلف بهره گیرد که خوشبختانه این امر تا حدودی محقق شده و آئین‌نامه‌های لازم در این زمینه نیز  تدوین شده است.

وی با بیان اینکه بهره گیری از بخش خصوصی و تخصصی در امور تصمیم گیری به سود مجلس است، گفت: همچنین از انجمن‌های علمی در مجلس بهره‌گیری می شود که این ارتباط بین مجلس و سایر بخش‌ها از جمله بخش خصوصی و علمی بیشتر به سود خود مجلس است.

رئیس‌مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای تقویت ارتباطات باید از نظر منطق قانونی به نتیجه برسیم، عنوان کرد: بخش خصوصی از نگارش پیشنهادات قانونی مفصل پرهیز کند چرا که دچار انباشت قانون و اسناد بالادستی در کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه فرصت این دوره از مجلس کوتاه است، گفت: بخش خصوصی اصلاحات مد نظر خود را با در نظر گرفتن این اصل که تغییرات حداقلی باشد، ‌به مجلس ارائه کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه استراتژی مجلس تغییر زیاد در قوانین نبود و در این زمینه بنایی نیز وجود ندارد، اظهار داشت: ثبات در قوانین سبب می‌شود تا فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به قوانین عادت کرده و این برای خود آن‌ها نیز بهتر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی فرصت باقیمانده برای این دوره از مجلس را محدود دانست و گفت: تصویب بودجه سال‌های 94 و 95 و تدوین برنامه ششم توسعه کشور مهمترین اقدامات مجلس در یک سال و نیم باقیمانده است که باید بیشتر توان خود را برای عملیاتی کردن آن‌ها معطوف سازد.

وی از فعالان بخش خصوصی خواست تا بخشی از پیشنهادات خود را که مربوط به شرایط امروز کشور بوده و می‌توان در قالب برنامه آنها را اصلاح کرد به مجلس ارائه دهند، چرا که مجلس معتقد است برای تغییرات در قانون باید نوعی محور تعیین شود.

لاریجانی با بیان اینکه امسال باید 170 هزار میلیارد تومان اعتبارات جاری کشور را تأمین کنیم، تصریح کرد: این در حالی است که بودجه کشور به نفت متکی نبوده و در صورت تکیه به نفت نیز وضعیت فروش نفت کشور در شرایط عادی نیست که بتوان به‌راحتی آن را به فروش رساند.

وی تأکید کرد: باید محور برنامه ششم توسعه، توسعه و رونق تولید و صادرات باشد، سایر امور کشور نیز حول محور این مسائل تدوین شود تا بتوانیم به توسعه مد نظر دست یابیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه کارآفرینی باید در برنامه ششم مورد توجه باشد، تاکید کرد: یکی از منابع درآمدی بودجه سال آینده مالیات است اما مالیات باید به گونه‌ای وضع شود که سبب رونق تولید در کشور باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور امروز در شرایط عادی نیست، گفت: شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای خاصی وجود دارد و این امر می‌طلبد تا در داخل کشور از رفتارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که چالش ایجاد می‌کند، پرهیز کنیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه از نظر رفتار سیاسی کشور نباید به چالش‌های غیر ضروری دچار شود، به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان در سخنان خود بر این مسئله که در کشور حاشیه سازی نشود، تاکید داشتند.

وی با اشاره به اینکه سیاست های اقتصاد مقاوتی و اصل 44 قانون اساسی بر مردمی شدن اقتصاد تاکید دارد، گفت: این مسئله مورد حمایت مجلس بوده و تلاش لازم را در این زمینه انجام می دهد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه برای معادن تصمیم جدایی در سال آینده گرفته می‌شود، گفت: با فعالان حوزه معدن جلساتی برپا شده و آن‌ها از مبلغی که بابت حق مالکانه در بودجه 94 دیده شده گلایه مند هستند و انتظار دارند این مبلغ کاهش یابد. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که معادن در کشور ما گسترده بوده و زمینه خوبی برای اشتغالزایی است.

وی درباره مشوق های صادراتی نیز گفت: به کمیسیون تلفیق مجلس توصیه شده تا در این زمینه توجه جدی را داشته باشد و منابعی برای ارائه مشوق های صادراتی به تجار و بازرگانان در نظر گیرد.

لاریجانی بیان کرد: در زمینه یارانه ها نیز تلاش بر این است تا به منطق واقعی در شرایط فعلی برسیم البته در این مورد این فرض تصمیم‌گیری می شود که کمترین نگرانی برای مردم ایجاد شود.

وی افزود: حجم بسیاری از طرح های عمرانی در کشور نیمه کاره است و دلیلی بر ادامه وضع موجود نمی بینیم و باید این پروژه‌ها به فعالان بخش خصوصی واگذار شود.

لاریجانی جهت گیری دولت در زمینه اقتصادی را جهت‌گیری درستی دانست و گفت: لایحه خروج از رکود توسط مجلس تصویب شده و در صورت تایید شورای نگهبان تسهیلات بیشتری به بخش خصوصی تعلق می گیرد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon