یزد ظرفیت تبدیل شدن به پایتخت کتاب ایران را دارد


یزد ظرفیت تبدیل شدن به پایتخت کتاب ایران را دارد

خبرگزاری تسنیم: معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به جایگاه استان یزد در مطالعه کشور، گفت: یزد ظرفیت تبدیل شدن به پایتخت کتاب ایران را دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا واحدی پیش از ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیران پیشین و جدید کتابخانه‌های عمومی استان یزد با تاکید بر اهمیت توجه به کتاب و کتابخوانی در جامعه، اظهار داشت: کتابخانه‌ها در کل دنیا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند به گونه‌ای که در ادبیات جهانی، این مکان‌ها را نهادهای مردمی می‌دانند.

وی افزود: مطالعه در افزایش شاخص‌های فرهنگی جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است و در این بین، کتابخانه‌های عمومی نقش بسیار برجسته‌ای در این زمینه بر عهده دارند و می‌توان گفت کتابخانه‌ها، زمینه‌ساز توسعه فرهنگی جامعه به حساب می‌آیند.

معاون امور استان‌ها، مجلس و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در کشور‌های پیشرفته توجه به مطالعه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به گونه‌ای که وقتی کودک هنوز جنین است، وی را به عضویت در کتابخانه‌ها در می‌آورند و تا زمانی که فرد زنده است، عضو کتابخانه است.

واحدی با اشاره به شیوه‌های مختلف مطالعه، گفت: کتابداران در افزایش توجه مردم به مطالعه نقش مهمی بر عهده دارند و این افراد باید ابتدا اصلاح روش در ارتباط با مطالعه را از خود شروع کنند.

وی سطح مطالعه را در شان فرهنگ و تمدن پربار ایران ندانست و گفت:  کتابدارانی که در کتابخانه‌های فعالیت می‌کنند، باید توجه ویژه‌ای به مطالعه داشته باشند، این که کتابدار مطالعه نکند، نمی‌تواند هیچ کمکی به افزایش سطح مطالعه در کشور کند.

وی تاکید کرد: کتابداران باید خود را در زمینه افزایش آمار مطالعه در کشور مسئول بدانند چرا که علاوه بر مسئولان و مدیران، بخشی از وظیفه ترویج فرهنگ مطالعه بر عهده کتابداران است.

معاون امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ظرفیت مساجد در فرهنگ‌سازی در جامعه، گفت: کتابخانه‌های عمومی باید به ظرفیت‌های فراوانی که در جامعه وجود دارد از جمعه ظرفیت مساجد وائمه جماعات استفاده لازم را ببرند تا بتوانند فرهنگ مطالعه در جامعه را گسترش دهند.

واحدی با اشاره به اینکه استان یزد زمینه لازم برای معرفی به عنوان پایتخت کتاب ایران را دارد، گفت: مدیران استان یزد باید زمینه‌های لازم برای ایجاد زیرساخت تبدیل این استان به پایتخت کتاب ایران را فراهم کنند.

وی عنوان کرد: استان یزد از لحاظ مطالعه، سطح زیربنای کتابخانه‌ها و تعداد اعضای این کتابخانه‌ها، در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon