مذاکره با نوبخت برای تخصیص ۳۰درصد درآمد واگذاری‌ها به تعاونی‌ها

مذاکره با نوبخت برای تخصیص 30درصد درآمد واگذاری‌ها به تعاونی‌ها

خبرگزاری تسنیم:معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مذاکره با سازمان مدیریت برای تخصیص ۳۰درصد درآمد واگذاری‌ها به تعاونی‌ها خبر داد و گفت: در بودجه ۹۴ نیز ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار صرف توانمندسازی تعاونی‌ها خواهد شد.

سید حمید کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در توضیح دلایل عدم رسیدن به سهم 25 درصدی تعاون در اقتصاد تا پایان برنامه پنجم (پایان سال 93) گفت: برای رسیدن به سهم مشخص شده فاصله زیادی داریم.رسیدن به سهم 25 درصدی یک هدف مهم برای ماست و تحقق این سهم منوط به عزم ملی و توجه ویژه همه جانبه از طرف مجلس و دولت، تعاونی هاست.

وی ادامه داد: ضرورت دارد تمام دستگاه‌ها و نهادها در راستای اجرای مصوبات مجلس برای ارتقای سهم بخش تعاون همکاری لازم را انجام دهند. به طور مثال در ترویج فرهنگ تعاون صدا و سیما باید همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد. باید با تقویت مدیریت ها، گسترش آموزش ها و نظارت بیشتر و حمایت هایی که بتواند زمینه بروز و ظهور توانمندی های تعاونی ها را در بازار تولید و صادرات تقویت کند، این نقش و جایگاه را ارتقا داد.

کلانتری ادامه داد: به منظور فعال تر شدن تعاونی ها در اقتصاد استان ها، شوراهای استانی حمایت و توسعه تعاونی ها در حال شکل گیری است که امیدواریم با برنامه ریزی مدیریت های استانی زمینه رونق بیشتر بخش تعاون فراهم شود.

معاون تعاون وزیر کار در پاسخ به اینکه آیا سیاستی را برای واگذاری 30 درصدی درآمدهای ناشی از واگذاری‌ها به تعاونی‌ها در نظر گرفته اید گفت:سازمان مدیریت طی سال‌های گذشته باید به صورت ویژه این موضوع را در دستور کار خود قرار می داد که متأسفانه روند واگذاری‌ها به این بخش بسیار کند بوده است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حال مذاکره با مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم  و تلاش می کنیم که این موضوع توجه شود. در تلاشیم این اولویت به تعاونی‌ها اختصاص یابد. بخش تعاون در جهت هدفمندی یارانه ها می‌تواند موثر و باعث توانمندی بخش‌های ضعیف‌تر و دهک‌های پایین جامعه شود و اصولاً‌ اگر تعاون را به صورت جامع نگاه کنیم، یکی از راه‌های مصرف یارانه‌ها نه به صورت مستقیم، بلکه به صورت غیر مستقیم اما زیر بنایی‌تر صرف آن در امور تعاونی است تا افراد در کنار داشتن شغل پایدار بتوانند توانمندی خود را ارتقا و کمتر وابسته به کمک‌های نقدی دولت شوند.

وی با اشاره به اختصاص 550 میلیارد تومان به تعاونی ها در بودجه 94 گفت: باید از سمت حمایت‌های نقدی به جریان توانمند‌سازی قشر های ضعیف و دهک‌های پایین جامعه گام برداریم. در صورت تصویب این مبلغ در بودجه در قالب وجوه اداره شده بتوانیم به توانمندسازی تعاونی‌ها و کمک به تعاونی‌هایی که ظرفیت تولیدی دارند اما منابع مالی ندارند کمک کنیم.

کلانتری با بیان اینکه وزارت کار پیشنهادات خود را برای تحقق این بودجه به کمیسیون تلفیق ارائه کرده است گفت: در سنوات گذشته بودجه‌ای مصوب شده بود ولی در تخصیص به مشکل برخورد چون منابعی که در بودجه پیش بینی شده بود تأمین نشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه