۳۰ هکتار از زمین‌های راکد در شهرک‌های صنعتی بازپس‌گیری شد

30 هکتار از زمین‌های راکد در شهرک‌های صنعتی بازپس‌گیری شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۸۰ درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان فعال هستند، گفت: در طول سال گذشته با تعیین تکلیف ۱۰۰ پرونده ۳۰ هکتار از زمین‌های راکد با پیگیری مستمر امور حقوقی فسخ شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، محمدعلی عسگری ظهر امروز در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه، با بیان اینکه بحث سرمایه‌گذاری مبنای اصلی توسعه تلقی می‌شود، اظهار داشت:  در یک سال گذشته اتفاقات خوبی در شهرک‌های صنعتی افتاده است که جزو الطاف الهی است.

وی افزود: تعداد شهرک‌های صنعتی مصوب در استان 52 شهرک و ناحیه صنعتی بود که از این تعداد زمین‌های  39 شهرک و ناحیه صنعتی  واگذار شده است که در این 39 شهرک یک هزار و 750  واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده و فعال است.

عسگری گفت: از استقرار دولت در سال گذشته 153 واحد صنعتی به بهره برداری رسیده است که 450 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده که از کمترین میزان تسهیلات توسط سرمایه گذاران استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی گفت: در این تعداد واحد بهره‌برداری شده برای  3 هزار و 229  نفر اشتغال زایی انجام شده است که البته این آمار حداقل آماری است که از  طریق جوازهای صادر شده به دست آمده و در واقعیت بیش از این تعداد است.

وی در مورد وضعیت امکانات زیربنایی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، گفت: از 52 شهرک مصوب 49 شهرک دارای زمین است و 39 شهرک در حال واگذاری و 39 شهررک دارای آب و 38 شهرک دارای برق و 33 شهرک دارای گاز و 37 شهرک دارای تلفن ثابت و 19 شهرک دارای فیبر نوری هستند که با توجه به آمار ارائه شده به نسبت نرم کشوری وضعیت خوبی داریم.

عسگری، با بیان اینکه منابع شرکت‌ها از سه طریق داخلی و استانی و ملی تامین می شود، بیان کرد: منابع داخلی شرکت که حجم عمده منابع و اعتبارات را تشکیل می دهد 620 میلیارد ریال است که این رقم در سال گذشته 320 میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امسال حجم اعتبارات افزایش یافته و همچنین حجم تخصیص بهتر شده که 52 درصد تخصیص وجود داشته است، افزود: عملکرد اعتبارات داخلی که 620 میلیارد است 293 میلیارد ریال عملکرد انجام شده است و از 25 میلیارد اعتبارات استانی نیز 10 میلیارد و 700 میلیون ریال عملکرد انجام شده است.

عسگری افزود: میزان سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی 11 درصد افزایش یافته است که در این وضعیت اقتصادی خوب است.

وی با بیان اینکه بیش از 300 پروژه بزرگ و کوچک در شهرک‌های صنعتی استان وجود دارد، گفت: با توجه به این امر پروژه‌های عمرانی بالای 50 میلیون تومان در سال گذشته 145پروژه است که تنها برای انجام 90 پروژه 26 میلیارد و صد میلیون تومان هزینه صرف شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه متاسفانه در بین استان‌های کشور 10 استان زیان ده نبودند که خوشبختانه استان ما نیز در بین این 10 استان است، اظهار داشت: از سال گذشته احداث 7 شهرک جدید، شهرک صنعتی بعثت و  شهرک صنعتی آخولا که در حال بهره برداری است و ناحیه صنعتی ترکمنچای و ناحیه صنعتی چاراویماق و شهرک صنعتی مرند( 2 ) و  شهرک صنعتی میانه (2) و ناحیه صنعتی صنعتی زنوز، آغاز شده تا نیمه نخست سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

ایجاد 7 شهرک صنعتی تنها در یک سال گذشته در آذربایجان شرقی

وی خاطرنشان کرد: با کسر کردن تعداد ناحیه‌های صنعتی که از جهاد به شهرک‌های صنعتی منتقل شده می توان به این موضوع دست یافت که در 35 سال گذشته 24 شهرک احداث شده و در یک سال اخیر 7 شهرک احداث شده است.

عسگری خاطرنشان کرد: یکی از شاخص های آماری که قابل توجه است و در ارزیابی شرکت‌های استانی مورد توجه است بحث نسبت هزینه های شهرک سازی است که سال گذشته 72 درصد کل درآمد شرکت شهرک‌ها صرف شهرک‌سازی شده است که رتبه دوم کشوری را به دست آوردیم و در سال جاری خوشبختانه این رقم به 92 درصد رسیده است

وی با بیان اینکه یکی از معضلاتی که شهرک های صنعتی در سال های گذشته با آن گریبانگیر بوده وجود قراردادهای راکد در آن است که بازار سیاه و دلالی ایجاد کرده بود، اظهار داشت: این موضوع نیز به شدت زیر ذره بین این شرکت قرار گرفت و با توجه به دستورالعمل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران فسخ قراردادهای راکد در دستور کار قرار گرفته و در این راستا بیش از 100 پرونده تعیین تکلیف شده است و 30 هکتار از زمین‌های راکد با پیگیری مستمر امور حقوقی فسخ شدند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی گفت: از سال گذشته عملیات احداث هفت ناحیه و شهرک صنعتی شامل چاراویماق، مرند دو، زنوز، میانه دو، بعثت، آخولا و ترکمنچای در استان آغاز شده است.

عسگری افزود: در این بین شهرک‌های صنعتی بعثت و آخولا به بهره برداری رسیده و بقیه در شش ماه نخست سال آتی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه 72 درصد اعتبارات داخلی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی در عرصه ساخت شهرک اختصاص هزینه می‌شود، گفت: در حوزه نسبت اعتبارات به ساخت شهرک‌ها این استان رتبه دوم کشور ارزیابی شده است.

عسگری با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی رتبه نخست کشور در عرصه احداث فضای سبز را کسب کرده است، اظهار کرد: تاکنون 283 هزار اصله درخت در این شهرک‌ها کاشته و 300 هکتار فضای سبز در این زمینه ایجاد شده است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon