مردم لیبی از تبرئه سران رژیم قذافی و تکرار سناریوی مصر در کشورشان بیم دارند

مردم لیبی از تبرئه سران رژیم قذافی و تکرار سناریوی مصر در کشورشان بیم دارند

خبرگزاری تسنیم: محاکمه مسئولان وابسته به رژیم معمر قذافی که از ۱۸ ماه پیش آغاز شده تا کنون محکومیت هیچ یک از متهمان را به دنبال نداشته، تا جایی که مردم لیبی بیم دارند، سناریوی مصر مبنی بر تبرئه مبارک و حامیانش این بار در کشور آنان تکرار شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری الجزیره قطر، محاکمه مسئولان وابسته به رژیم معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی که از یک سال و نیم پیش آغاز شده تا کنون محکومیت هیچ یک از افراد متهم به ارتکاب جنایت و غارت ثروت های کشور و چهل سال ایجاد رعب و وحشت در کشور را به دنبال نداشته است و این موجب نارضایتی مردم  شده تا جایی که آنان بیم دارند تجریه مصر در تبرئه مبارک و حامیانش در لیبی تکرار شود.

این در حالی است که دادگاه کیفری طرابلس که رسیدگی به پرونده 37 متهم از وابستگان رژیم سابق را بر عهده دارد، محاکمه تعدادی از آنان را به هشتم فوریه آینده موکول کرد.

به هر یک از افراد مزبور اتهامات متفاوتی وارد است که مجازات برخی از این اتهامات اعدام و یا حبس ابد است.

در راس این متهمان سیف الاسلام پسر معمر قذافی و عبدالله السنوسی مدیر سابق سرویس اطلاعات لیبی و متهم شماره یک جنایت زندان بوسلیم و سپس البغدادی المحمودی نخست وزیر پیشین و منصور ضو رئیس سابق گارد ملی است.

محاکمه سران رژیم سابق لیبی، 24 مارس 2013 آغاز شد و در شرایطی که درخواسته ها برای محاکمه انقلابی این افراد افزایش یافته، برخی دیگر معتقدند در شرایطی که انقلاب شور خود را از دست داده، این محاکمه ها بی فایده است.

در این میان برخی بیم دارند سناریوی تبرئه حسنی مبارک رئیس جمهور برکنار شده مصر و سران رژیم او در لیبی نیز تکرار شود.

در همین ارتباط فتحی الفاضلی کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر مخالفت خود با محاکمه های انقلابی، این اقدام را با اصول و ارزش های انقلاب 17 فوریه به هدف برقراری نظام مدنی مسالمت آمیز و دولت قانون در تعارض دانست.

وی در عین حال از به تاخیر افتادن محاکمه متهمان رژیم سابق ابراز تعجب کرده و گفت: مردم لیبی بین آتش تاخیر محاکمه  و محاکمه انقلابی به سر می برند و نگرانی آنان از به تاخیر افتادن پی در پی محاکمه این افراد موجه است، به ویژه اینکه حسنی مبارک و دو پسرش در مصر از اتهامات وارده تبرئه شدند.

فتحی همچنین احتمال داد دادگاه منتظر است یا شرایط مناسبی برای محاکمه فراهم شود و یا اوضاع به نفع انقلابیون تغییر کند و سپس حکم سران رژیم معمر قذافی را صادر کند.

اما الصدیق الصور رئیس بخش تحقیقات دفتر دادستانی کل لیبی به تاخیر انداختن محاکمه را طبیعی دانسته و گفت: فقط شنیدن دادخواست شفاهی حدود 12 متهم پرونده مزبور باقی مانده است و دادگاه تا کنون به اظهارات 22 شاهد گوش داده است و انتظار می رود محاکمات در چهار جلسه دیگر به پایان برسد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان