فضای آزادی بیان در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل کمتر شده است

فضای آزادی بیان در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل کمتر شده است

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم تهران در مجلس گفت: فضای آزادی بیان در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل کمتر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری که صبح امروز در مجتمع آدینه برگزار شد، با انتقاد از عدم آزادی فضای بیان، گفت: فضای آزادی بیان در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل کمتر شده است.

وی درباره اتحاد میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان گفت: معتدل‌های اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی باید با هم متحد شوند و دیوار مصنوعی میان اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان باید شکسته شود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ما برای اینکه اعتدال انقلاب اسلامی را حفظ کنیم خوب است که هر چند وقت یک بار در سالروز انقلاب اسلامی به آسیب‌شناسی انقلاب خود بپردازیم و راه طی شده را ارزیابی کنیم تا ببینیم در کجا نواقص داشته و در چه مواردی موفق بوده‌ایم یا عقب‌گرد کرده‌ایم.

مطهری با اشاره به اینکه این همان کاری است که شهید مطهری پیش از پیروزی انقلاب نسبت به آن هشدار داده‌ بودند که نهضت اسلامی ممکن است با آفاتی مواجه شود، تصریح کرد: یکی از این آثار، نفوذ اندیشه‌های غیراسلامی و بیگانه به نام اسلام در اندیشه انقلاب است.

وی با بیان اینکه این امر مشکل امروز ما نیست، اظهار داشت: این مسئله در ابتدای انقلاب و زمانی که خیلی از انقلابیون به مارکسیست گرایش داشتند وجود داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس آفت دیگر انقلاب اسلامی را تجددگرایی افراطی خواند و افزود: اینکه بخواهیم اسلام را به بهانه مقتضیات زمان تغییر دهیم و بگوییم دنیای امروز این احکام را نمی‌پسندد، در اوایل انقلاب زیاد مطرح می‌شد، اما امروز کمتر دچار این آسیب هستیم.

مطهری با اشاره به اینکه رخنه فرصت‌طلبان از دیگر آسیب‌های امروز انقلاب اسلامی است، گفت: شهید مطهری درباره ناتمام‌گذاشتن نهضت هشدار دادند و گفتند مبادا مانند نهضت مشروطه کار ناتمام گذاشته شود که البته ما با این امر مواجهیم.

وی با بیان اینکه ابهام در طرح‌های آینده یکی از مشکلاتی است که ما از ابتدای انقلاب با آن مواجه بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: آخرین آمار این است که اخلاص و حسن‌نیت ما کم‌ شده و قدرت‌طلبی‌مان زیاد شده که این از آسیب‌های امروز است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: اگر بخواهیم آسیب‌های امروز انقلاب اسلامی را فهرست کنیم، معتقدم یکی از مواردی که در چند سال اخیر حاکم و افزایش هم یافته، عدم تحمل منتقد و مخالف است که باید با آن مبارزه کنیم.

مطهری به مسئله آزادی‌بیان اشاره کرد و گفت: فضای آزادی‌بیان در دولت جدید کمتر شده، چون یک دولتی که گرایش اصلاح‌طلبی دارد سر کار بیاید از آن طرف فشار بیشتری وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: خودسانسوری در رسانه‌های ما نسبت به دولت قبل خیلی بیشتر شده و این به خاطر توقیف و لغو امتیازهاست.

مطهری به وظایف هیئت نظارت بر مطبوعات اشاره کرد و گفت: تکلیف این هیئت باید مشخص شود، چرا که بنده 4 سال عضو این هیئت بودم و نمایندگانی از حوزه علمیه، قوه مقننه، وزیر ارشاد و نماینده مدیران مسئول در آن حضور دارند که تصمیم کارشناسی می‌گیرند، اما از آن طرف دادستانی خودش اعلام جرم می‌کند، پس فلسفه این هیئت چیست؟

وی افزود: بنابراین یا باید هیئت نظارت بر مطبوعات را تعطیل کنیم و وظایف آن را به دادستانی واگذار کنیم و یا نباید بدون مجوز این هیئت هیچ روزنامه‌ای تعطیل شود، بنابراین ما دائم در این باره تذکر داده‌ایم، اما هنوز این مشکل باقی است.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: مسئله‌ای که از اول انقلاب شهید مطهری درباره آن اظهارنظر کردند، این بود که حتی احزاب غیراسلامی مشروط به اینکه با تابلوی خود و نه تابلوی اسلام فعالیت کنند حق فعالیت دارند و حتی امام(ره) فرمودند کمونیست‌ها هم در جمهوری اسلامی ایران حق فعالیت و آزادی‌ بیان دارند، اما شما این را با وضع امروزمان مقایسه کنید.

مطهری با بیان اینکه ما نباید تصمیمات دوره جنگ را در بحث آزادی بیان به امروز هم سرایت دهیم، چرا که در آن مقطع ما محدودیت داشته‌ایم، افزود: ما به صرف انتقاد افرادی را بازداشت و زندانی می‌کنیم، در حالی که این امر با سیره پیامبر و ائمه ما سازگار نیست.

وی به مسئله فتنه 88 اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند شما حق ندارید درباره فتنه 88 صحبت کنید. مگر اتفاقی که در مجلس افتاد چه بود؟ می‌گویند این تصمیم نظام است و نباید درباره آن حرف بزنید. بالاخره ممکن است تصمیم نظام هم اشتباه بوده باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس راه‌حل اساسی رفع مشکلات امروز را بازگشت به قانون اساسی دانست و گفت: قانون اساسی ما مترقی است، اما با ایجاد شوراهایی یکی یکی اصول را نقد کرده‌ایم و در همه مسائل و نهادها حتی مقابل مجلس قانون‌گذاری می‌کنند که ما باید اینها را اصلاح کنیم.

مطهری با اشاره به مسئله ریزش‌ها و رویش‌ها، تصریح کرد: مقصود رهبر انقلاب از این مسئله ریزش و رویش‌های طبیعی است، اما برخی فکر می‌کنند هر چه ریزش‌ها بیشتر باشد بهتر است و لذا  اگر هاشمی، ناطق نوری، موسوی و کروبی هم از قطار انقلاب پیاده شوند فقط رسایی و کوچک‌زاده برای انقلاب اسلامی باقی می‌مانند.

وی با تأکید بر اینکه من نگران آینده انقلاب اسلامی هستم، گفت: برخی تصور می‌کنند من به موسوی و کروبی دلبستگی دارم، در حالی که بحث من نحوه برخورد با مخالفان است و معتقدم راه فعلی قابل دوام نیست. چرا کسی که خودش می‌گوید من نظام را قبول دارم سعی دارید او را از نظام بیرون کنید و به جای وحدت به دنبال طرد افراد بروید؟

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این سوال که آیا دل ما بیشتر برای انقلاب می‌سوزد و یا تندروهایی که به مجلس یا سایر نهادها وارد شده‌اند، ادامه داد: نفوذ فرصت‌طلبان مسئله مهمی است. شهید مطهری گفتند که انقلاب فرزند خور نیست و اگر کوتاهی شود این کوتاهی رهبران اصلی نهضت و نخبگان راستین نظام است که باعث می‌شود فرزندان خود را یکی یکی از بین ببرد.

مطهری به نطق خود در مجلس شورای اسلامی درباره رفع حصر سران فتنه اشاره و تصریح کرد: بنده در آنجا گفتم اگر در 9 دی تفرقه باشد دیگر یوم‌الله نیست، بلکه یوم‌الشیطان است، اما برخی رسانه‌ها نوشتند که علی مطهری گفت که 9 دی یوم‌الشیطان است و این بسیار تفاوت دارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon