۱۰پیام‌ عملیات موفقیت‌آمیز حزب‌الله در مزارع شبعا

10پیام‌ عملیات موفقیت‌آمیز حزب‌الله در مزارع شبعا

خبرگزاری تسنیم: حزب‌الله با عملیات شبعا و چگونگی اجرا و زمان آن بار دیگر ثابت کرد می‌داند کی و چگونه واکنش نشان دهد و بر این اساس اندکی پس از حمله اسرائیل به القنیطره عملیات پیچیده‌ای را در روشنایی روز به اجرا در آورد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، در پی عملیات موفقیت آمیز حزب‌الله علیه جنایت اخیر اسرائیل در القنیطره و اثبات قدرت واکنش سریع و دقیق رزمندگان حزب‌الله باید پرسید پیام‌های حزب‌الله در این عملیات چیست.

مهمترین پیام‌های حزب‌الله از عملیات موفقیت آمیز شبعا عبارتند از:

اول: حزب‌الله در نظر دارد یک بار دیگر به اسرائیل یادآوری کند دوره تجاوزگری که بدون پاسخ بماند، مدتها پیش سر آمده است زیرا گویا اسرائیل پیش از این به این واقعیت پی نبرده بود.

دوم: این عملیات نشان داد که حزب‌الله به‌دنبال تأکید بر موازنه وحشت است، زیرا هر حمله اسرائیل را با حمله‌ای مشابه و یا حتی شدیدتر از آن پاسخ می‌دهد و این چیزی است که نصرالله از آن سخن گفته آن را عملی کرد.

سوم: حزب‌الله مایل است روی یک موضوع مهم راهبردی تأکید کند و آن اینکه  مشارکت در درگیری‌ها علیه تروریست‌ها در سوریه رزمندگان مقاومت را تضعیف نکرده است بلکه کاملاً به‌عکس موجب افزایش توان و قابلیت تجهیزاتی و عملیاتی آنان شده است.

اما به نظر می‌رسد اسرائیل متوجه این موضوع نشده است که نقاط مرزی و سوریه دو جبهه جدا از هم هستند.

چهارم: حزب‌الله با عملیات شبعا در صدد بر آمد اعلام کند که آمادگی مقاومت بسیار سریع‌تر و فراتر از آن چیزی است که اسرائیل تصور می‌کند.

به‌عبارت بهتر سطح عملیات شبعا و طراحی جزئیات آن به این سرعت و در فاصله‌ای اندک از حمله اسرائیل به القنیطره گواه سرعت و دقت عملیات حزب‌الله است که بی‌تردید ثمره تلاشی طولانی‌مدت است و این نیز به‌نوبه خود به این معنی است که مقاومت همواره آماده هدف قرار دادن مواضع مورد نظر خود است و برای اجرایی کردن عملیات خود به‌دنبال انتخاب زمان مناسب است.

پنجم: اما نکته مهم و جدید در عملیات حزب‌الله اینکه این عملیات ثابت کرد دو جبهه لبنان و سوریه اکنون با یکدیگر گره خورده و همراه هم هستند و از این مهمتر اینکه این عملیات از انسجام جبهه فلسطین تا لبنان و سوریه تا ایران پرده برداشت.

به‌عبارت دیگر می‌توان گفت که این عملیات فقط واکنش تلافی‌جویانه به خون شهدای حزب‌الله در القنیطره نبود بلکه در واقع در راستای انتقام از خون سردار ایرانی و سربازان و افسران ارتش سوریه نیز صورت گرفت و این همان چیزی است که اسرائیل باید با نگرانی فراوان به آن بنگرد و بداند که ایران در مرزهای آن است.

ششم: موفقیت عملیات حزب‌الله در آستانه انتخابات اسرائیل به این معنی است که مقاومت در نظر دارد به اسرائیل نشان دهد قادر است سیاست داخلی آن را تحت تأثیر قرار دهد.

بی‌تردید حزب‌الله بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل و سایر مسئولان این رژیم تفاوتی قائل نیست زیرا همه آنان از نظر دشمنی با لبنان و سوریه و تجاوز به آن یکسان هستند و تنها تفاوت آنان شدت خونخواری و بدخواهی آنان است.

مهم این است که این عملیات در بحبوحه تکاپوی انتخاباتی نتانیاهو صورت گرفت در نتیجه چه‌بسا در نهایت موجب سرنگونی او شود.

هفتم: عملیات موفقیت آمیز شبعا پاسخ به کسانی است که اعلام کردند حزب‌الله به‌منظور جلوگیری از هرگونه تأثیر سوء بر مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب از هرگونه واکنش در برابر تجاوزات اسرائیل خودداری خواهد کرد، غافل از اینکه چه‌بسا این واکنش سریع و برنامه ریزی شده و دقیق حزب‌الله  برگ برنده در اختیار مذاکره کنندگان ایرانی قرار دهد زیرا جهان برای مشارکت در حفظ آرامش و صلح به ایران رو خواهند آورد.

سوریه خط قرمز است

هشتم: این عملیات موفق به اسرائیل نشان داد سوریه خط قرمز است و دست داشتن در حمایت از تروریست‌های مسلح و نفوذ در نقاط مرزی بدون پاسخ نخواهد ماند و از این گذشته زنگ خطر را در خصوص تغییر تمام معادلات مرزی برای اسرائیل به صدا در آورده و آتش‌بس‌های علنی و غیرعلنی را بی‌حاصل می‌گذارد.

نهم: عملیات شبعا پس از آن صورت گرفت که در پی حمله جنایت آمیز اسرائیل به کاروان حزب‌الله در القنیطره، جنبش مقاومت اسلامی حماس و نیز جهاد اسلامی و سایر گروه‌های مقاومت فلسطین با حزب‌الله و ایران و سوریه اعلام همبستگی کردند و به این ترتیب این عملیات حزب‌الله را در چارچوب کشمکش مهمتر منطقه‌ای یا همان کشمکش عربی ــ اسرائیلی قرار می‌دهد.

اما این همبستگی موجب همراهی اهل تسنن فلسطین و سایر کشورهای عربی با مقاومت شده و روحیه ملتهایی را که از سالها پیش در رنج و سختی به سر می‌برند تقویت می‌کند.

دهم: حزب‌الله با این عملیات در صدد برآمد به صحنه داخلی لبنان اعلام کند که کشمکش و درگیری با اسرائیل از سایر مسائل جدا است و این حزب است که تصمیم می‌گیرد کی و چگونه جبهه نبرد با اسرائیل را شعله‌ور کند، حتی اگر لازم شود قطعنامه 1701 را که دستاویز لبنانی‌ها برای خلع سلاح حزب‌الله است، نقض می‌کند.

در این شرایط طبیعی است بار دیگر در داخل لبنان برخی اقدامات حزب‌الله را عامل ویرانی کشور عنوان کنند، همان‌طور که در سال 2006 نیز چنین اظهاراتی مطرح شد اما به نظر می‌رسد حزب‌الله توجهی به این موضوع ندارد.

بی‌تردید حزب‌الله اکنون بیش از هر زمان دیگری در طول چهار سال جنگ در سوریه احساس می‌کند که در سطح منطقه‌ای و بین المللی و نیز داخلی قدرت تحرک پیدا کرده است، زیرا مبارزه جهانی علیه تروریسم و اینکه این حزب در دایره حملات تروریست‌ها قرار دارد، آن را در معادلات آینده به یک حزب مهم تبدیل کرده است.

علاوه بر این شکی نیست که بهبود اوضاع سوریه به‌نفع رهبری کنونی آن و متحدان دمشق زمینه بهتری را برای عملیات حزب‌الله فراهم می‌کند و در همین ارتباط بود که شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله در پیامی روشن از شکسته شدن معادله خاورمیانه بزرگ سخن گفت.

در این میان این سؤال مطرح است: نتانیاهو در برابر عملیات حزب‌الله چه خواهد کرد؟ اگر واکنش نشان دهد بار دیگر منطقه در برابر تحولاتی قرار می‌گیرد که معلوم نیست چه نتیجه‌ای به‌دنبال داشته باشد و اگر سکوت کند به‌ضرر رقابت‌های انتخاباتی او تمام خواهد شد و چه‌بسا با خفت و خواری در انتخابات شکست خواهد خورد همان‌طور که برای رهبران قبل از او در سال 2006 رخ داد.

چه‌بسا نتانیاهو با یک تیر دو نشان بزند به این ترتیب که در صدد مانع‌تراشی در مسیر توافق اتمی ایران و غرب برآمده و به واکنش های بین المللی و عربی و نیز لبنان در قبال حزب‌الله که آتش‌بس و قطعنامه 1701 را نقض کرده است، چشم امید داشته باشد که این همان خطر واقعی برای او است زیرا روابط او با آمریکا متشنج شده و بارها تهدید کرده است که چنانچه غرب با ایران توافق‌نامه هسته‌ای امضا کند به‌طور یک‌جانبه واکنش نشان خواهد داد.

در مقابل باید گفت بی‌تردید مقاومت همان‌طور که سید نصرالله گفت، برای هر گزینه‌ای آماده است.

اکنون باید پرسید: آیا نتانیاهو در صحنه داخلی و بین المللی ناکام مانده و زیاده خواهی‌های او مهار خواهد شد یا اینکه قواعد بازی مرزی در لبنان تا سوریه تغییر خواهد کرد؟

از بین این دو گزینه کدام یک بر دیگری پیشی خواهد گرفت؟

به هر حال روند تحولات منطقه به‌سمت یکی از این دو گزینه در حرکت است.

انتهای پیام/ع*1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان