تکریم پناهندگان سیاست جمهوری اسلامی ایران است

تکریم پناهندگان سیاست جمهوری اسلامی ایران است

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه پاوه گفت: تکریم و حفظ منزلت و عزت مهاجران و پناهندگان عقیدتی، سیاست عالی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، ماموستا ملا قادر قادری در همایش مدیریت بحران و حمایت از پناهندگان که امروز در کرمانشاه برگزار شد اظهار داشت: در فقه اسلامی بر دو مسئله حقوق مرزداران و حقوق شهروندی این قشر ایثارگر تاکید فراوان شده و مرزها سنگر نخست هر کشوری محسوب می‌شود.

امام جمعه پاوه با بیان اینکه مرزها باید بستر اقتصاد و سیاست کلان در جهان باشد افزود: باغات و زمین‌های ما در مرز، محل فعالیت اقتصادی نیست و باید این مشکل برطرف شود.

ماموستا قادری با اشاره به دعای امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه برای مرزداران گفت: مقابله با گروهک تروریستی داعش از سوی مرزداران و کشته شدن بیش از 500 شهروند بی‌گناه نتیجه آزادی کوبانی بود و رهایی از فتنه داعش، زکات خدمات مسئولان است.

وی مهاجرت عقیدتی را والاترین و بهترین نوع مهاجرت دانست و عنوان کرد: در قرآن کریم بیش از21 بار پیرامون مهاجرت و هجرت آیه نازل شده و این امر نشانه توجه دین مبین اسلام بر اهمیت هجرت است به طوریکه پیامبر اعظم(ص) در راس مهاجران بودند و مهاجر و انصار جایگاه والایی در اسلام دارند.

ماموستا قادری مهاجرت را نه گفتن به حاکمیت و فرهنگ حاکم بیان و اظهار کرد: مهاجرت شیعیان عراق از جنوب و کردها در شمال این کشور معلول ظلم و ستم صدام بود و جمهوری اسلامی ایران بعد از سقوط نظام شاهنشاهی نیز شاهد ورود کردهای ایرانی تابع عراق بود که در برخی موارد در پوشش ماموران مخفی مشکلاتی برای کشور میزبان ایجاد می‌کردند.

امام جمعه پاوه در تشریح وضعیت مهاجران در استان کرمانشاه گفت: در سال 1366 بیش از 10 هزار پناهنده و مهاجر از حلبچه به سرپرستی ملا عثمان عبدالعزیز و دیگر روحانیون وارد ایران شدند و اردوگاه‌های بسیاری در مناطق مختلف کرمانشاه برای این آوارگان تشکیل شد که وجود 5 هزار شهید، 5 هزار مجروح و 60هزار آواره نتیجه بمباران شیمیایی حلبچه بود.

وی مسئله حلبچه را فراموش نشدنی دانست و افزود: قضیه حلبچه برخلاف قضیه ناکازاکی در معرض فراموشی قرار گرفت و در دوران حمله صدام به مردم بی‌دفاع عراق 40 هزار نفر از طریق مرز شوشمی وارد شهرستان پاوه شدند که انصار کرمانشاه به خوبی از این ملت مظلوم پذیرایی کردند.

امام جمعه پاوه به وضعیت مهاجران و پناهندگان عراقی در سال 1370 اشاره و بیان کرد: در آن سال ارتش عراق پس از شکست از کویت با همکاری منافقان اقدام به آواره کردن ملت بی‌دفاع کرد و عراق یکپارچه در سوگ و فغان به سر می‌برد تاجایی که مردم به سمت مرزهای ایران و ترکیه هجوم آوردند.

ماموستا قادری افزود: در پانزدهم فروردین ماه 1370 با مشاهده سیل هجوم آوارگان عراقی در پشت مرزهای شوشمی، دولت وقت بر حمایت از مستضعفان و آوارگان تاکید کرد و دروازه شوشمی به روی 450 هزار پناهنده گشوده شد و امکانات و مودا غذایی لازم از جمله آرد در اختیار خانواده‌های عراقی قرار گرفت.

وی مردم استان کرمانشاه را ایثارگران حقیقی عنوان کرد و افزود: استان کرمانشاه همواره در دوران آشوب‌ها و بحران‌ها هر چه در توان داشت در طبق اخلاص قرار داد و از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.

انتهای پیام / ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon