پایان نشست مسکو؛ قطار حل بحران سوریه در انتظار ایستگاه پایانی

پایان نشست مسکو؛ قطار حل بحران سوریه در انتظار ایستگاه پایانی

خبرگزاری تسنیم: هیات های دولت سوریه و مخالفان سوری برای اولین بار با ابتکار عمل روسیه و به میزبانی این کشور در مسکو گرد هم آمدند که هر چند این نشست به توافق نهایی منجر نشد، با این حال یخ موجود در روابط دو طرف را آب کرد که اهمیت فراوانی دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه المیادین به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که نشست دوجانبه میان دولت و مخالفان سوری یک ماه دیگر در پایتخت روسیه برگزار خواهد شد.

المیادین در عین حال به نقل از منابع آگاه از وجود اختلاف میان برخی مخالفان و هیات دولت درباره پیش نویس اصول مسکو خبر داده بود.

روز چهارشنبه هشتم بهمن دو نشست مشورتی میان نمایندگان دولت و مخالفان سوری درباره بحران سوریه برگزار شد و سندی مورد بررسی قرار گرفت که بر ضرورت دستیابی به حل سیاسی و حفظ وحدت ارضی و مبارزه با تروریسم تاکید می کرد.

این سند بر این مساله که ارتش سوریه نماد وحدت ملی است و نیز مخالفت با حضور نیروهای خارجی مسلح بدون موافقت دمشق و همچنین حاکمیت  اصل قانون و شهروندی تاکید می کرد.

بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد که ریاست هیات اعزامی از سوی دولت این کشور به مسکو برای شرکت در نشست مشترک با هیات مخالفان را برعهده داشت، در یک کنفرانس مطبوعاتی خاطر نشان کرد ما موضوع تروریسم را به طور مفصل بررسی کردیم و روس ها از بررسی آن حمایت کردند و هیات دولت سوریه هم کاملا رویکرد مثبت و انعطاف پذیری در پیش گرفت.

بشار الجعفری خاطر نشان کرد هر چند هیات دولت سوریه در طول تمام جلسات مشورتی در مسکو از خود انعطاف پذیری نشان داد و رویکرد مثبتی در پیش گرفت، اما هیات های مخالفان، موضع واحد و یکپارچه ای نداشتند.

وی که در پایان جلسات نشست مقدماتی مشورتی میان هیات دولت سوریه و هیاتی از شخصیت های مخالف در مسکو سخن می گفت، اظهار داشت برگزاری نشست مشورتی به نوبه خود برای شکست یخ روابط و ایجاد حالتی از ارتباط به شمار می رود و دوستان روس هم در این کار در حالی موفق شدند که دیگران شکست خورده بودند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد خاطر نشان کرد برخی از شخصیت های مخالف که به صورت جداگانه شرکت کرده بودند،‌به ایده تصویب اصول مسکو در آخرین لحظه اعتراض کردند. به گفته وی، شایعه بروز اختلاف میان هیات دولت سوریه و هیات های مخالفان صحت ندارد،‌بلکه اختلاف میان هیات های مخالفان با یکدیگر وجود داشت.
الجعفری از توافق با روسیه برای ادامه رایزنی ها برای برگزاری نشستی در آینده خبر داد و گفت درباره زمان این نشست توافق به دست خواهد آمد.

وی از بررسی موضوع تروریسم به طور مفصل در نشست  اخیر مسکو خبر داد داد و گفت در این نشست، تجاوزات اسرائیل محکوم شد و از جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد درخواست شد برای توقف این تجاوزات به این رژیم فشار وارد کنند.

از سوی دیگر، "سهیر سرمینی" رئیس حزب جوانان ملی گفت هیات های مخالفان و  دولت نشست رو در رویی با یکدیگر برگزار کردند که این نشست به مثابه آب شدن یخ روابط بود به ویژه اینکه، این نشست برای اولین بار پس از چند سال با حضور برخی شخصیت های مخالف و اعضای هیات دولت سوریه برگزار می شود.

محمود مرعی رئیس تشکل موسوم به هیات فعالیت دموکراتیک تاکید کرد سوری ها اعم از دولت و مخالفان باید درباره مبارزه با تروریسم و آزادی زندانیان سیاسی، اسیران و افراد ربوده شده و نیز پرونده انسانی با تاکید بر ضرورت رسیدن غذا و دارو به هر شهروند سوری به توافق برسند.

با این حال در نشست مسکو برخی شخصیت های مخالف خواستار تقویت خودمختاری و برخی خواستار حل سیاسی و انسانی بحران سوریه شدند

بشار الجعفری رئیس هیات دولت سوریه تاکید کرد مسکو تنها یک ایستگاه در مسیری است که در دمشق برای انجام گفت و گوی سوری-سوری تکمیل می شود نه در ژنو و راه حل مبتنی بر وحدت ارضی و حاکمیت قانون و قرار گرفتن در کنار ارتش است.

سرگئی لاوروف میانجی گر روسی تاکید کرد راه حل مستلزم توافق درباره تدابیر مشخصی برای تقویت اعتماد میان دولت و مخالفان و توقف درگیری ها در مناطق مشخص و برداشته شدن موانع برای وارد کردن کمک ها و آزادی زندانیانی است که در اقدامات تروریستی دست ندارند.

هر چند نباید انتظار داشت که راه حل های سریع در مسکو درباره حل بحران سوریه به دست آید،‌با این حال رایزنی ها برای دستیابی به راه حل سیاسی با وجود تحریم نشست گفت و گوها از سوی برخی طرف ها ادامه خواهد یافت.

مسکو ایستگاه نخست برای ورود به ایستگاه پایانی در دمشق

کارشناسان روس ابراز عقیده می کنند که نشست مشورتی مسکو می تواند در نهایت منجر به گفت و گوهایی شود که به حل سیاسی بحران سوریه بینجامد.

تحلیلگران سیاسی و کارشناسان روس بر اهمیت انجام گفت و گوهایی میان دولت و مخالفان به گونه ای که منجر به حل سیاسی بحران سوریه شود با توجه به برگزاری اولین نشست مشورتی میان دو طرف در مسکو تاکید می کنند.

یوری زینین از پژوهشگران ارشد دانشگاه روابط بین الملل وابسته به وزارت خارجه روسیه در مسکو در گفت و گو با سانا،‌برگزاری نشست میان نمایندگان  دولت و طرف های مخالف سوری در مسکو را مهم خواند و گفت این نشست به دو طرف کمک کرد تا مواضع خود را مطرح کرده و طرفین هم از دیدگاه ها و اهداف یکدیگر آگاه شوند.

زینین خاطر نشان کرد تجارب نشان می دهد که چنین نشست ها و گفت و گوهایی باید فراگیر و گسترده باشد و طیف های مختلف مخالفان هم در آن شرکت کنند،‌زیرا اظهارنظر و صدور بیانیه های مخالف از خارج مرزهای سوریه با نشستی که با معارضان مختلف و نمایندگان دولت برگزار می شود، تفاوت دارد.

این کارشناس روسی خاطر نشان کرد برخی که خود را اپوزیسیون می نامند، اغلب شعارهایی را سر می دهند که حامیان خارجی عرب و غربی شان بر آنها دیکته می کنند، بنابراین بهتر بود که این نشست ها در سطح گسترده ای برگزار شود که نمایندگان تمام طیف های ملت سوریه و گرایش های سیاسی و اجتماعی مختلف حضور داشته باشند برای اینکه رایزنی های جدی و سازنده ای انجام شود.

وی درباره تلاش های برخی کشورهای غربی و منطقه ای حامی گروه های مخالف سوری برای جلوگیری از مشارکت آنها در نشست مسکو خاطر نشان کرد ساده لوحی است که توقع داشته باشیم که غرب با ایده ها و پیشنهادهایی که روسیه طرح می کند، موافقت خواهد کرد، زیرا تمام پیشنهادهایی که روسیه در سال های اخیر چه در خصوص اوضاع سوریه یا خاورمیانه، آفریقا و افغانستان و مناطق دیگر جهان مطرح کرده بود، با نارضایتی و مخالفت غربی ها روبرو شده است که برای منزوی کردن مسکو و به حاشیه راندن آن تلاش می کنند، در حالی که روسیه برای دور هم جمع کردن بیشتر گروه ها برای رایزنی درباره راه حل بحران سوریه تلاش کرده است.

الکساندر ایگناتینکو رئیس مرکز ادیان و سیاست و عضو شورای ارتباط با سازمان های دینی در ریاست جمهوری روسیه هم در گفت و گو با سانا تاکید کرده است که حل بحران سوریه نمی تواند موفقیت آمیز باشد،‌مگر آنکه از طریق این مسیرها و در وهله اول از طریق گفت و گو میان طیف های مختلفی از مخالفان سوری انجام شود که در بسیاری از اوقات نه تنها مواضعشان متناقض بلکه با یکدیگر اختلافات شدید دارند.

وی ابراز عقیده کرد که نشست مسکو می تواند گام نخست و اساسی را برای حل بحران سوریه به دور از پیش شرط ها و شروطی که غیر قابل اجراست، تشکیل دهد.

از سوی دیگر، "الکساندر کوزنیچف" از اساتید دانشگاه مسکو می گوید نشست مشورتی میان هیات دولت سوریه و هیات مخالفان اهمیت زیادی داشته،‌زیرا در مسکو برگزار شده است و امید می رود در نهایت به عبور از شکاف ها و اختلافات منجر شود.

"اندره باکلانوف" مشاور معاون رئیس شورای فدراسیون روسیه هم ابراز عقیده کرده است که حل بحران سوریه مستلزم زمان است و نباید انتظار داشت که تغییرات اساسی و ریشه ای تنها در یک روز ایجاد شود.

باکلانوف به سانا گفت روسیه که دوست سنتی ملت سوریه قلمداد می شود، همواره بر آمادگی خود برای کمک به دوستان سوری خود با هدف یکپارچه کردن تلاش ها میان گروه های سیاسی مختلف سوری تاکید کرده است، زیرا ما معتقدیم که همه خواهان زندگی بهتر هستند، اما از ابعاد مختلفی به راه های تحقق این هدف نگاه می کنند.

این کارشناس سیاسی روس ابراز عقیده می کند که فرصتی برای یکپارچه شدن این تلاش ها و دستیابی به راه حل های قابل قبول فراهم شده است و باید این نکته را در نظر گرفت که مدت زیادی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه نمی گذرد و دولتی مشروع و رئیس جمهوری مشروع و قانونی در این کشور بر سر کار هستند و به همین سبب گفت و گوها باید این واقعیت ها را در نظر بگیرد.

باید خاطر نشان کرد که روسیه امیدوار است که نشست مسکو راه را برای انجام گفت وگوهای سوری- سوری در داخل سوریه هموار کند نکته ای که مورد تاکید اولگ فومین رئیس کمیته همبستگی روسیه با سوریه قرار گرفته است.

فومین به سانا گفته است روسیه بر این باور است که ملی گرایان واقعی سوری از طیف های مختلف این نکته را درک می کنند که حل بحران سوریه تنها از راه گفت و گو امکان دارد و آنها باید به خاطر آینده سوریه و مردم آن حتما به توافق  دست یابند.

وی ابراز امیدواری کرد که نشست مسکو به تحقق پیشرفت در مسیر حل بحران سوریه به صورت مسالمت آمیز کمک کند.

اظهارات سرگئی لاوروف وزیر خارجه سوریه در جمع شرکت کنندگان در نشست مشورتی مسکو نشان می دهد که روسیه به حل بحران سوریه اهتمام ویژه ای نشان می دهد و همانطور که وی گفته است هر کمکی را برای تحقق وحدت و ایستادگی دولت سوریه در برابر تروریسم ارائه خواهد کرد.

پایان عمر مخالفانی که وطن پرست نیستند

روزنامه تشرین با اشاره به تحریم نشست مسکو از سوی گروه های مخالف خارج نشین تاکید کرد عمر مخالفانی که وطن پرست نیستند، به سر رسیده است.

این نشریه نوشت اگر ما میهن پرستی را پایبندی به استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی و وفاداری به آن و اشتیاق برای حفظ امنیت،‌ثبات و منافع مردم معنا کنیم، می توان بدون هرگونه تردیدی گفت مخالفانی که دستوراتی برخی قدرت های منطقه ای و بین المللی را اجرا می کند،‌مخالفانی هستند که بویی از ملی گرایی نبرده و میهن پرست نیستند و مخالفت های آنها هم هرگز ارزشی ندارد، زیرا تمام دلایل و اسناد دنباله روی و سرسپردگی آنها و تبعیت آنها از طرح های خارجی را اثبات کرده است که رسوایی آنها در کنفرانس ژنو یک هم اثبات شد.

به نوشته این روزنامه، سوریه در مقابل دو گروه قرار دارد، گروهی که به خارج دل بسته و گروهی که برای تحقق منافع مشترک در چارچوبی برابر، آزادی اراده و استقلال تصمیم گیری فعالیت می کند و به همین سبب باید میان مخالفان ملی که تنها در دیدگاه و نظرات سیاسی با دولت اختلاف نظر دارند با عروسک هایی که دستان خارجی آنها را به حرکت در می آورند، تفاوت قائل شد که بر اساس منطق ملی و منطق سالم نمی توان گفت و گو با چنین افرادی که عروسک های خیمه شب بازی بیگانگان هستند، قبول کرد.

تشرین می نویسد مخالفان خارج نشین وابسته به برخی قدرت های منطقه ای و بین المللی همچنین به اجرای طرح ویرانی سوریه و حمایت از تروریسم ادامه می دهند که یکی از دلایل فاجعه انسانی برای مردم سوریه است که این افراد برای آنها اشک تمساح می ریزند، این افراد، مسئول اخلاقی، قانونی و سیاسی جنایات هولناکی هستند که تروریست ها در حق ملت سوریه مرتکب می شوند.

اگر این مخالفان(که به تحریک اربابان غربی و عربی خود، نشست مسکو را تحریم کردند)آنطور که ادعا می کنند، به اراده ملت سوریه احترام می گذاشتند و صادقانه به منافع آنها خدمت می کردند، قطعا از دستورات بیگانگان تبعیت نمی کردند.

تشرین تاکید می کند از زمانی که بحران در سوریه آغاز شد،‌ درگیری میان گروه های ملی اعم از دولت و مخالفانی بوده که استقلال سوریه و تصمیمات حاکمیتی آن را فراتر از هر چیزی قرار داده و بر همه چیز ترجیح داده و هر راه حلی را تنها در چارچوب این امور می پذیرد و میان گروه هایی غیر ملی که به طور جدی و با شور و حرارت برای قرار دادن سوریه تحت قیمومیت منطقه ای و بین  المللی تلاش می کنند و از نظر آنها دخالت تجاوزکارانه نظامی ناتو و آمریکا و رژیم صهیونیستی برای رسیدن آنها به قدرت منعی ندارد.

این روزنامه تصریح می کند اما امروز حقیقتی روشن شده است که صلاحیت و شایستگی این مخالفان خارج نشین در حال پایان یافتن است،‌هر چند این افراد همچنان به خاطر اوج ساده لوحی خود معتقدند که کمک گرفتن از، آنها را به هدفشان خارج رساند.

ایستگاه مسکو اولین ایستگاه در مسیر حل مسالمت آمیز بحران سوریه

برگزاری اولین نشست میان دولت و مخالفان سوری هر چند در حد مشورتی به نوبه خود یک موفقیت برای دولت روسیه به شمار می رود که توانسته است دو طرف را متقاعد کند در مسکو رو در روی هم قرار گیرند، نشستی که هر چند به توافق نهایی منجر نشد، اما از این نظر که توانست یخ روابط میان دو طرف را آب کند و مقدمه ای برای انجام تماس های مستمر میان آنها باشد، نشست مهمی قلمداد می شود، موفقیت مسکو در حالی است که برخی طرف های مخالف سوری مقیم کشورهایی که به شدت از گروه های تروریستی در سوریه حمایت می کنند، با تحریک حامیان خود در نشست مسکو شرکت نکردند تا بار دیگر مانع تراشی مدعیان دروغین حمایت از ملت سوریه بر افکارعمومی جهان به ویژه مردم این کشور آشکار شود.

ایستگاه مسکو اولین ایستگاه قطار در مسیر پر پیچ و خم حل مسالمت آمیز بحران سوریه به شمار می رود،‌قطاری که با سنگ اندازی حامیان گروه های تروریستی برهم زننده امنیت و ثبات سوریه و اپوزیسیونی که به دروغ خود را ملی گرا و میهن پرست و نماینده مشروع ملت سوریه می خواند، روبرو است، با این حال گروه های ملی گرا و دولت سوریه مصمم هستند این مسیر پر فراز و نشیب را با توجه به پشتوانه مردمی خود طی کنند.

کارشکنی کشورهای حامی تروریسم در برابر هر گونه اقدام و تحرک مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه در حالی همچنان ادامه دارد که مردم سوریه امیدوار هستند نشست مسکو آغازی برای مسیری باشد که در نهایت قطار حل بحران سوریه از مسکو به دمشق وارد شود و همه طرف های سوری مخالف دخالت خارجی و معتقد به ضرورت حفظ وحدت ملی و حمایت از ارتش در مبارزه با تروریسم در ایستگاه پایانی گفت‌وگوها با دولت سوریه، عزم خود را برای حل بحران سوریه از راه گفت‌وگوی سوری-سوری جزم کرده تا زمینه برای پایان یافتن بحرانی که از چهار سال پیش، آرامش و امنیت مردم سوریه را برهم زده و تا کنون به نابودی میراث کهن و کشتار شمار زیادی از انسان های بیگناه در حملات تروریست های مزدوری که از هشتاد کشور جهان برای ایجاد ناامنی و کشتار توسط محور ضد سوری جذب شدند،‌ فراهم شود.
انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان