انقلاب اسلامی سرآغاز دوران جدیدی درتاریخ جهان

انقلاب اسلامی سرآغاز دوران جدیدی درتاریخ جهان

خبرگزاری تسنیم: انقلاب اسلامی ایران درسال ۱۳۵۷، نقطه عطف تاریخی و سرآغاز دوران جدیدی درتاریخ جهان است. این انقلاب پایان دوران فرودستی و تحقیر شرق و دنیای اسلام در برابر استعمار و سلطه گری غرب و شروع بیداری، خودباوری و بازگشت به خویشتن اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در یادداشتی با عنوان « انقلاب اسلامی نقطه عطف تاریخی و سرآغاز دوران جدیدی درتاریخ جهان» نوشت:

انقلاب اسلامی ایران درسال 1357، نقطه عطف تاریخی و سرآغاز دوران جدیدی درتاریخ جهان است. این انقلاب پایان دوران فرودستی و تحقیر شرق و دنیای اسلام در برابر استعمار و سلطه گری غرب و شروع بیداری، خودباوری و بازگشت به خویشتن اسلامی مسلمانان بود. تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، غرب معیارها و ارزش های خود را جهان شمول و جهانی شده می دانست و هیچ نیروی مخالفی را در برابر خود نمی دید. در دوران سی و شش ساله که از عمر این انقلاب می گذرد نه تنها همه تلاش های غرب و هم پیمانان منطقه ای آن ها برای شکست و یا تغییر ماهیت و رفتار انقلاب و نظام برخاسته از آن در ایران، بی نتیجه ماند، بلکه علاوه بر تثبیت و نهادینه شدن آن در داخل کشور، آثار آن به خارج از مرزها کشیده شد و صدور انقلاب به معنای واقعی یعنی صدور مبانی فکری آن به واقعیت پیوسته است.
بدون تردید موج عظیم بیداری اسلامی در سراسر جهان از برکات آن روح ملکوتی است و جهان اسلام راه خود را به سمت آرمانهای بلند امام خمینی(ره) پیدا کرده است.انقلاب های مردمی در خاورمیانه و شمال آفریقا از نشانه های آشکار تأثیر جهان بینی ای است که امام خمینی(ره) آن را پایه گذاری کردند. ایشان در سخنرانی های خود به تبیین بیداری مسلمانان وکشف جایگاه خود در مناسبات منطقه ای پرداخته و میفرمایند: «تا کشورهای اسلامی، ملت های اسلامی، آن معنایی که در ایران پیدا شد، الگوی خودشان قرار ندهند و تا خودشان به خیابان ها نریزند و بخواهند از دولت های خودشان که با اسرائیل روبه رو بشوید، گمان نکنید که این کر و کورها به تعقلی برسند. ملت ها باید بایستند و بخواهند از ارتش های منطقه خودشان و از دولت های خودشان.... ایران حجت است بر همه کشورها... مسلمان ها باید از جا برخیزند، باید قیام کنند...» و در جای دیگر می فرمایند: «چرا باید شرم کنیم از این که غیرت و حمیت صحیح و ایستادگی در مقابل قدرت های باطل را به صورت درس عملی به ملت های دیگر ارائه و تعلیم بدهیم؟ ملتها باور نمی کنند که بشود با عوامل و مزدوران و قدرتهای استکباری درافتاد. ما درافتادیم و پیروز شدیم. چرا این عمل و تجربه خودمان را در اختیار افکار عمومی ملت ها نگذاریم؟» حضرت امام در خصوص صدور و تأثیر انقلاب ایران بر منطقه و کشورهای اسلامی می فرمایند: «به ملت های اسلامی توصیه می کنم که از حکومت جمهوری اسلامی و از ملت مجاهد ایران الگو بگیرند و حکومت های جائر خود را در صورتی که به خواست ملت ها که خواست ملت ایران است سر فرود نیاورند، با تمام قدرت به جای خود بنشانید که مایه بدبختی مسلمانان، حکومت های وابسته به شرق و غرب می باشند.»
انقلاب اسلامی ایران در شرایطی به وقوع پیوست که تفکرات و ایده حاکم بر دنیا با واقعیتی غیردینی تصور شکل گیری انقلاب و جریان دین محور را پیش بینی نمی کرد؛ بدان خاطر که برآوردهای ناشی از وضعیت جهانی در دوران دو قطبی و حمایت غرب از نظام حاکم بر ایران، بیانگر آن بود که تحولات جهانی با محوریت نظام سرمایه داری و جریان کمونیستی جایی برای نشر تفکرات اسلامی نگذاشته بود. لذا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر ایده مردم سالاری دینی و محوریت دین گرایی در جامعه به تدریج این ایده به دلیل افکار آرمانی و ضد استکباری و طرح ارزش های جدید در عرصه بین الملل، در تقابل با غرب و شرق قرار گرفته و منافع غالب کشورها را نیز به خطر انداخت.
انقلاب اسلامی ایران یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در پیشبرد روند بیداری و آگاهی مسلمانان و افزایش فعالیت های مؤثر اسلامی در جوامع مسلمانان بوده است. انقلاب اسلامی موجب تغییر و دگرگونی معادلات سیاسی و موازنه قوا در مقیاس جهانی به سود ملت های اسلامی شده و اکنون با گذشت بیش از سه دهه از عمر پر برکت آن، راهبرد تفکر اسلامی به مثابه الگویی نجات بخش برای تمام ملت های اسلامی و بشریت محسوب می شود. بدون تردید موارد مشترک فراوانی بین انقلاب اسلامی ایران و آرمان های جهان اسلام وجود دارد که اهم آن ها عبارتند از: ایده واحد، آرمان مشترک، دشمن یکسان، وحدت گرایی، مردم مداری و... علی رغم فشارهای شدید قدرت های بین الملل و سایر دولت ها در مقابله با این انقلاب، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) و بعد از ایشان امام خامنه ای(مدظله)، توانست با تکیه بر تفکر اسلام گرایانه، نقش اسلام و مسلمانان را در عرصه های مختلف برجسته ساخته و عنصر هویت اسلامی را به عنوان واقعیتی پذیرفته شده در برابر هویت جهان شمول غرب قرار دهد.
در واقع پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روزنه های امید، بیداری و بصیرت را در دنیای اسلام به وجود آورد به گونه ای که پیروزی انقلاب اسلامی که همزمان با مذاکرات «کمپ دیوید» در مصر رخ داد؛ با محکومیت پیمان کمپ دیوید از سوی ایران، گروه های اسلامی جوان ازجمله اخوان المسلمین میانه رو، جماعة الاسلامیة و برخی گروه های دیگر، دولت مصر را به پیروی از الگوی ایران و مبادرت به جنگ مقدس با اسرائیل فراخوانده و از موضع ایران در عقب نشینی اسرائیل از تمامی خاک فلسطین اشغالی استقبال کردند؛ البته در مقابل، برخی گروه های دیگر سعی نمودند تا با پررنگ جلوه دادن جنبه های ایرانیت و شیعی بودن انقلاب اسلامی در مقابل جنبه اسلامی و احیای فکر دینی در دنیای معاصر، از تأثیر این انقلاب در مصر بکاهند.
هم چنین دولت مصر نیز که در این مطقع زمانی به دلیل بهبود روابط خود با رژیم صهیونیستی در میان کشورهای اسلامی و عربی در انزوا قرار داشت، ضمن محکوم نمودن ایران به مداخله در امور داخلی مصر، سعی داشت تا با بزرگ جلوه دادن خطر انقلاب اسلامی ایران برای کشورهای منطقه، با این کشورها علیه ایران ائتلاف نموده و ضمن بهبود روابط خود با کشورهای اسلامی، امواج انقلاب اسلامی ایران را هرچه بیشتر مهار نماید.

 

اسلام هراسی یا هراس از انقلاب و بیداری و مقاومت اسلامی؟!

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیزاده معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه همچنین در یادداشت دیگری با عنوان «اسلام هراسی یا هراس از انقلاب و بیداری و مقاومت اسلامی؟!» نوشته است:

انقلاب اسلامی ایران برآمدی از سیره و اندیشه های ناب رهبران الهی به ویژه پیامبر رحمت نبی اعظم محمدبن عبدالله(ص) و حماسه های بزرگی همچون بعثت و غدیر و عاشوراست و از این روست که همواره مورد تهاجم جریانهای استکباری و طاغوتیان زمان قرار داشته است. تهاجم و یا هتک حرمت نبی مکرم اسلام در نشریه فرانسوی شارلی ادلز و به دنبال آن موج ناجوانمردانه اسلام هراسی در اروپا بهانه ای است برای زدن مبانی روح بخش انقلاب اسلامی که ریشه در تفکرات توحیدی رسول مکرم اسلام(ص) دارد. آنچه اکنون دنیای استکبار و جبهه صهیونیزم را به مخاطره انداخته است اندیشه های ناب توحیدی اسلامی است که عدالت و امنیت و وحدت و ظلم ستیزی به معنای واقعی را به بشرت نوید می دهد.
حقیقتی که برآمده از اندیشه انقلابی امام خمینی(ره) و آرمانهای انقلاب اوست که اکنون در مسیر بیداری و مقاومت اسلامی به زیبایی تجلی یافته و می رود جامعه بشری را از هرگونه پلشتی ظلم و فساد و تباهی و ناامنی رهایی و نجات بخشد.
آنچه اکنون کاخهای ظلم و ستم استکباری را به لرزه انداخته است، اسلام ناب محمدی است که از طرفی غلبه مستضعفین و مظلومین عالم را سرلوحه مقاومت و مجاهدت قرار داده است و از طرفی هیاهوی تشنگان قدرت و سلطه بر جهان را پوچ می انگارد. آنچه سران استکبار و عوامل صهیونیزم در پی آنند، خاموش کردن موتور محرکه انقلاب اسلامی و گرفتن نفس ملتهای مظلوم و مسلمان در خط مقدم بیداری و مقاومت اسلامی است و به امید جلوگیری از رشد معجزه آسا و سیل گونه آن، به خیال خامشان با هتک حرمت پیامبر رحمت و ایجاد انحراف در نوع نگاه عموم مردم دنیا به ویژه جوانان اروپایی، می توانند این حقیقت را از سرچشمه بخشکانند که ذهی خیال باطل، دیدیم که علی رغم میل آنان، نصرت الهی چگونه یار گردید و با تدبیر و هنر پیامبرگونه امام خامنه ای(مدظله العالی) این تهدید مرموز نیز تبدیل به فرصتی شد و افکار اروپائیان به ویژه جوانانشان پس از حساس شدن در بستر موج اسلام هراسی، به ناگاه در سایه سار پیامهای نافذ و فوق العاده مؤثر رهبری عزیز انقلاب، به سمت عقلانیت و معرفت و شناخت دقیقی از اسلام ناب و سیره پیامبر اکرم(ص) که جوهره و هویت اصلی انقلاب اسلامی و نیز بیداری و مقاومت اسلامی است، سوق داده شد. آری، عدو شود سبب خیر، گر خدا خواهد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon